Katalog Katarzyna Kotlarek, 2017-04-18 Koszalin Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Wielka gra - zabawy matematyczneSCENARIUSZ ZAJĘĆ Nauczyciel: Katarzyna Kotlarek Data: 27.03.2017 r. Grupa: dzieci pięcioletnie Temat zajęć: „Wielka gra” – zabawy matematyczne Cele zajęć: • ogólny: kształtowanie kompetencji matematycznych • szczegółowe – dziecko: o ilustruje treść angielskiej piosenki ruchem, o wykazuje inwencję twórczą w zabawach tanecznych – swobodnie porusza się w rytm muzyki, samodzielnie wymyśla kroki taneczne, wykorzystuje rekwizyty, o naśladuje i odtwarza rytm do znanego mu akompaniamentu za pomocą pałeczek przeznaczonych do gry na dzwonkach diatonicznych, o kojarzy liczbę z jej zapisem graficznym – cyfrą, o zna i nazywa podstawowe figury geometryczne, o odszukuje w sali przedmioty w kształcie danej figury geometrycznej, o doskonali umiejętność dodawania i odejmowania w pamięci, o liczy dziesiątkami do stu, o zna pory roku, dni tygodnia; wymienia je w prawidłowej kolejności, o rozwija spostrzegawczość oraz umiejętność logicznego myślenia, o uczestniczy w zabawie z wykorzystaniem chusty animacyjnej, o reaguje na sygnał słowny nauczyciela, o przypina znaczek w odpowiednim miejscu na ilustracji termometru, adekwatnie do nastroju towarzyszącego mu podczas trwania zajęcia (ewaluacja zajęć). Metody pracy: • słowna (rozmowa), • praktyczna (zadań stawianych dziecku), • elementy pedagogiki zabawy Klanza, • elementy metody prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej. Formy pracy: • indywidualna, • zbiorowa. Środki i pomoce dydaktyczne: • płyta CD z muzyką, • saksofony wykonane z dwóch słomek, • kartki z cyframi oraz poleceniami na tablicę, • papierowa kula z ilustracjami figur geometrycznych, • pudełko, • pałeczki przeznaczone do gry na dzwonkach diatonicznych, • chusta animacyjna, • ilustracja termometru, • znaczki dla każdego dziecka, • medale. PRZEBIEG ZAJĘĆ I . Faza wstępna: 1. „Listen girl and listen boy” – zabawa na powitanie - dziewczynki tańczą twista, z kolei chłopcy grają na saksofonach wykonanych z dwóch słomek. W odpowiednim momencie utworu wszystkie dzieci ilustrują ruchem treść piosenki. 2. „Zadania - cyferki” – zabawa matematyczna – omówienie zasad. Na tablicy - materiale rozwieszone zostały kolorowe kartki, na których widnieją różne cyfry. Nauczycielka tłumaczy dzieciom, iż pod każdą cyfrą ukryła polecenia. Wykonanie wszystkich zadań daje możliwość otwarcia pudełka, w którym kryje się nagroda główna - niespodzianka. Trudność polega na tym, że odpowiednie cyfry należy zdjąć, a następnie ułożyć we właściwej kolejności, dzięki której pięciolatki stworzą kod / hasło niezbędne do otwarcia pudła. Kluczem do zdjęcia cyfr w odpowiedniej kolejności jest poprawne obliczenie przez dzieci matematycznych zadań z treścią oraz sumienne wykonanie ukrytych poleceń. II . Faza właściwa – wykonywanie „ Zadań - cyferek”: 1. „Kula krąży w koło” – zabawa mająca na celu utrwalenie znajomości figur geometrycznych. Nauczycielka wręcza dzieciom papierową kulę wykonaną z kilku warstw papieru. Pięciolatki podają kulę zgodnie z rytmem śpiewanej piosenki. W momencie, gdy piosenka się kończy, dziecko, które jest w posiadaniu kuli rozwija jedną z warstw, następnie mówi, jaka figura znajduje się na ilustracji. Chętne dzieci starają się odnaleźć przedmioty znajdujące się w sali, które są w kształcie omawianej figury. 2. „Zaczarowana orkiestra” – zabawa muzyczna - ćwiczenie w wystukiwaniu rytmu do poznanej instrumentalizacji. Nauczycielka wręcza każdemu dziecku dwie pałeczki przeznaczone do gry na dzwonkach diatonicznych. Zadaniem pięciolatków jest wystukanie rytmu do słyszanego akompaniamentu, starając się robić to równo z nauczycielką. 3. „Edukacyjny galimatias” - zabawa ruchowa z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Dzieci stoją w kole, trzymając za uchwyty chustę animacyjną. Nauczycielka zaczyna maszerować i śpiewać znaną piosenkę, pięciolatki również podejmują próby śpiewu. Na hasło „grzybek” dzieci chowają się pod chustę, wykonując polecenia prowadzącej: wymieniają kolejno dni tygodnia, pory roku, liczą dziesiątkami do 100, liczą do 10 w języku angielskim, itd. 4. „Wielka wygrana” – wręczenie nagrody ukrytej w pudełku. Dzieci otwierają pudło, w którym została ukryta nagroda (medale) za poprawne wykonanie wszystkich zadań oraz zdobycie kodu / hasła. III. Ewaluacja zajęć: 1. „Termometr” - pięciolatki przypinają do wielkiej ilustracji termometru znaczki w odpowiednim miejscu – adekwatnie do nastroju podczas trwania zajęcia. Wysoka temperatura oznacza zadowolenie, z kolei niska – niedosyt. 2. Podziękowanie za możliwość przeprowadzenia zajęć. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |