AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Kotlarek, 2017-04-18
Koszalin

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Wielka gra - zabawy matematyczne

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Nauczyciel: Katarzyna Kotlarek
Data: 27.03.2017 r.
Grupa: dzieci pięcioletnie
Temat zajęć: „Wielka gra” – zabawy matematyczne
Cele zajęć:
• ogólny: kształtowanie kompetencji matematycznych

• szczegółowe – dziecko:
o ilustruje treść angielskiej piosenki ruchem,
o wykazuje inwencję twórczą w zabawach tanecznych – swobodnie porusza się w rytm muzyki, samodzielnie wymyśla kroki taneczne, wykorzystuje rekwizyty,
o naśladuje i odtwarza rytm do znanego mu akompaniamentu za pomocą pałeczek przeznaczonych do gry na dzwonkach diatonicznych,
o kojarzy liczbę z jej zapisem graficznym – cyfrą,
o zna i nazywa podstawowe figury geometryczne,
o odszukuje w sali przedmioty w kształcie danej figury geometrycznej,
o doskonali umiejętność dodawania i odejmowania w pamięci,
o liczy dziesiątkami do stu,
o zna pory roku, dni tygodnia; wymienia je w prawidłowej kolejności,
o rozwija spostrzegawczość oraz umiejętność logicznego myślenia,
o uczestniczy w zabawie z wykorzystaniem chusty animacyjnej,
o reaguje na sygnał słowny nauczyciela,
o przypina znaczek w odpowiednim miejscu na ilustracji termometru, adekwatnie do nastroju towarzyszącego mu podczas trwania zajęcia (ewaluacja zajęć).

Metody pracy:
• słowna (rozmowa),
• praktyczna (zadań stawianych dziecku),
• elementy pedagogiki zabawy Klanza,
• elementy metody prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.

Formy pracy:
• indywidualna,
• zbiorowa.
Środki i pomoce dydaktyczne:
• płyta CD z muzyką,
• saksofony wykonane z dwóch słomek,
• kartki z cyframi oraz poleceniami na tablicę,
• papierowa kula z ilustracjami figur geometrycznych,
• pudełko,
• pałeczki przeznaczone do gry na dzwonkach diatonicznych,
• chusta animacyjna,
• ilustracja termometru,
• znaczki dla każdego dziecka,
• medale.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

I . Faza wstępna:
1. „Listen girl and listen boy” – zabawa na powitanie - dziewczynki tańczą twista, z kolei chłopcy grają na saksofonach wykonanych z dwóch słomek. W odpowiednim momencie utworu wszystkie dzieci ilustrują ruchem treść piosenki.

2. „Zadania - cyferki” – zabawa matematyczna – omówienie zasad. Na tablicy - materiale rozwieszone zostały kolorowe kartki, na których widnieją różne cyfry. Nauczycielka tłumaczy dzieciom, iż pod każdą cyfrą ukryła polecenia. Wykonanie wszystkich zadań daje możliwość otwarcia pudełka, w którym kryje się nagroda główna - niespodzianka. Trudność polega na tym, że odpowiednie cyfry należy zdjąć, a następnie ułożyć we właściwej kolejności, dzięki której pięciolatki stworzą kod / hasło niezbędne do otwarcia pudła. Kluczem do zdjęcia cyfr w odpowiedniej kolejności jest poprawne obliczenie przez dzieci matematycznych zadań z treścią oraz sumienne wykonanie ukrytych poleceń.

II . Faza właściwa – wykonywanie „ Zadań - cyferek”:
1. „Kula krąży w koło” – zabawa mająca na celu utrwalenie znajomości figur geometrycznych. Nauczycielka wręcza dzieciom papierową kulę wykonaną z kilku warstw papieru. Pięciolatki podają kulę zgodnie z rytmem śpiewanej piosenki. W momencie, gdy piosenka się kończy, dziecko, które jest w posiadaniu kuli rozwija jedną z warstw, następnie mówi, jaka figura znajduje się na ilustracji. Chętne dzieci starają się odnaleźć przedmioty znajdujące się w sali, które są w kształcie omawianej figury.

2. „Zaczarowana orkiestra” – zabawa muzyczna - ćwiczenie w wystukiwaniu rytmu do poznanej instrumentalizacji. Nauczycielka wręcza każdemu dziecku dwie pałeczki przeznaczone do gry na dzwonkach diatonicznych. Zadaniem pięciolatków jest wystukanie rytmu do słyszanego akompaniamentu, starając się robić to równo z nauczycielką.

3. „Edukacyjny galimatias” - zabawa ruchowa z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Dzieci stoją w kole, trzymając za uchwyty chustę animacyjną. Nauczycielka zaczyna maszerować i śpiewać znaną piosenkę, pięciolatki również podejmują próby śpiewu. Na hasło „grzybek” dzieci chowają się pod chustę, wykonując polecenia prowadzącej: wymieniają kolejno dni tygodnia, pory roku, liczą dziesiątkami do 100, liczą do 10 w języku angielskim, itd.

4. „Wielka wygrana” – wręczenie nagrody ukrytej w pudełku. Dzieci otwierają pudło, w którym została ukryta nagroda (medale) za poprawne wykonanie wszystkich zadań oraz zdobycie kodu / hasła.

III. Ewaluacja zajęć:
1. „Termometr” - pięciolatki przypinają do wielkiej ilustracji termometru znaczki w odpowiednim miejscu – adekwatnie do nastroju podczas trwania zajęcia. Wysoka temperatura oznacza zadowolenie, z kolei niska – niedosyt.

2. Podziękowanie za możliwość przeprowadzenia zajęć.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.