Katalog Ewa Muzyka, 2017-04-18 Biłgoraj Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego awans zawodowyPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imię i nazwisko: mgr Ewa Muzyka Miejsce pracy: Przedszkole Czas trwania stażu: 2 lata 9 miesięcy Cel główny: - uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Cele szczegółowe: - poszerzenie wiedzy o poszczególnych obszarach pracy przedszkola oraz określenie możliwości podejmowania działań w ich zakresie poprzez uczestnictwo w pracy organów przedszkola; - pogłębienie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez doskonalenie zawodowe; - podniesienie efektywności działań dydaktyczno – wychowawczych poprzez rozwijanie osobistych zainteresowań; - aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu przedszkola; - poszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; (& 7 ust.1 pkt 1) 1.Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu wraz ze sposobem jej prowadzenia. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji przedszkola. ►Analiza dokumentów przedszkola. • Wrzesień – Październik 2014r • Cały okres stażu SPOSÓB DOKUMENTOWANIA -Notatka własna z dokumentów 2. Uczestniczenie w pracach organów przedszkola. ►Aktywne uczestniczenie w działalności Rady Pedagogicznej. ►Przygotowanie i przeprowadzenie Rady Szkoleniowej. •Zgodnie z harmonogramem Posiedzeń Rady Pedagogicznej cały okres stażu •II kwartał 2015r. •Według potrzeb Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego; (&7 ust.1 pkt 2) 1.Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzprzedszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. ►Udział w różnego rodzaju formach doskonalenia zawodowego podnoszących kompetencje, doskonalących wiedzę i umiejętności. ►Uczestniczenie w formach wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego: Szkoleniowych Radach Pedagogicznych. ►Udział w zajęciach koleżeńskich przygotowywanych przez nauczycieli. •Cały okres stażu •Według harmonogramu zebrań rady pedagogicznej •Według harmonogramu -Zaświadczenia o ukończeniu kursów, szkoleń, warsztatów, itp. -Zaświadczenia z zajęć koleżeńskich. 2.Samodzielne studiowanie literatury i prasy fachowej. ►Bieżące zapoznawanie się z publikacjami na portalach Internetowych. ►Śledzenie nowości wydawniczych z zakresu psychologii i pedagogiki przedszkolnej. •Cały okres stażu. -Bibliografia literatury pedagogicznej. Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel odbywa staż; ( &7 ust.1 pkt 3) 1.Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego. ►Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego tj. Karty Nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzenia MEN. •Wrzesień 2014r. -Rejestr przeanalizowanych przepisów: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.-Karta Nauczyciela(Dz. U. z 2006r. Nr 97,poz. 674 ze zm.),Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 393), Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. 2.Zastosowanie przepisów dotyczących systemu oświaty do opracowania Planu Rozwoju Zawodowego. ►Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu. ►Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego. ►Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. •Wrzesień 2014r. •Wrzesień 2014r. •Czerwiec 2017r. Wniosek Plan Rozwoju Zawodowego Wniosek 3.Aktualizacja wiedzy z zakresu prawa oświatowego. ►Indywidualne studium prawa oświatowego. •Cały okres stażu Notatka 4.Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. ►Konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu. ►Zawarcie kontraktu z opiekunem stażu dotyczącego współpracy. •Cały okres stażu •Wrzesień 2014r. Kontrakt o wzajemnej współpracy między nauczycielem kontraktowym a opiekunem stażu Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach;( §7 ust. 2 pkt 1 ) 1.Systematyczna współpraca z opiekunem stażu. ►Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. ►Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu (konsultacja, opracowanie konspektów zajęć). ►Analiza i ocena działań, określenie mocnych i słabych stron własnej działalności. •Według harmonogramu (2 razy w roku) •Według harmonogramu(2 razy w roku) Arkusz obserwacji zajęcia Scenariusze zajęć Notatka 2.Tworzenie i bogacenie własnego warsztatu pracy. ►Gromadzenie materiałów i pomocy dydaktycznych. •Cały okres stażu Materiały, pomoce, scenariusze 3.Stosowanie w procesie dydaktycznym nowatorskich metod nauczania. ►Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod: Pedagogiki Zabawy, Edukacji Przez Ruch, Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Dennisona itp. •Cały okres stażu Zapisy w dzienniku 4.Dzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem z innymi nauczycielami i ich promocja. ►Przeprowadzenie zajęć koleżeńskich. ►Opracowanie pomocy dydaktycznych. ►Organizowanie różnego rodzaju imprez okolicznościowych w przedszkolu. ►Udzielanie nauczycielom wskazówek do pracy z zakresu profilaktyki logopedycznej. •Według harmonogramu •Cały okres stażu •Według potrzeb Scenariusze Pomoce dydaktyczne Zdjęcia na stronie internetowej przedszkola 5.Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej. ►Wykonywanie wpisów w dzienniku, prowadzenie kart obserwacji, opracowywanie tygodniowych planów pracy, opracowanie planu współpracy z rodzicami oraz planu pracy wychowawczej. ►Opracowywanie planów pracy wyrównawczej z dzieckiem. •Cały okras stażu •Na bieżąco według potrzeb •Na bieżąco według potrzeb Dziennik, plany pracy, karty obserwacji, plan współpracy z rodzicami, plan pracy wychowawcy Plan Pracy Wyrównawczej 6.Realizacja Programu Logopedycznego Profilaktyczno -Terapeutycznego. ►Przeprowadzenie logopedycznego badania przesiewowego w grupach czterolatków i pięciolatków. ►Prowadzenie gimnastyki rozwijającej mowę dzieci najmłodszych. ►Prowadzenie grupowych zajęć logopedycznych z zakresu profilaktyki wad wymowy. ►Prowadzenie terapii indywidualnej z dziećmi z wadami wymowy. •Wrzesień 2014r., 2015r., 2016r. •Rok szkolny 2014/2015 •Rok szkolny: 2015/2016, 2016/2017 •Cały okres stażu według potrzeb -Sondaż logopedyczny -Plan pracy logopedycznej w grupie najmłodszej -Plan pracy logopedycznej -Sprawozdania semestralne z realizacji Programu Logopedycznego 7.Praca w zespołach. ►Praca w zespole do spraw ewaluacji wewnętrznej. ►Opracowywanie Rocznego Planu Pracy Przedszkola. •Rok szkolny 2014/2015 •Rok szkolny 2015/2016 8.Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. ►Gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, itp.). ►Redagowanie cząstkowych sprawozdań. ►Napisanie sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. •Cały okres stażu •1 raz w semestrze •Czerwiec 2017r. -Opis realizacji planu rozwoju zawodowego -Sprawozdanie Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; (§7 ust. 2 pkt 2) 1.Poznanie środowiska dzieci i ich rodziców. ►Obserwacja. ►Zebrania z rodzicami. ►Zajęcia otwarte dla rodziców. ►Spotkania indywidualne wynikających z potrzeb rodziców. ►Dobieranie zestawów ćwiczeń przygotowawczych do prawidłowej realizacji zaburzonych głosek. •Cały okres stażu •Według harmonogramu konsultacji •Cały okres stażu wg potrzeb Podsumowania półroczne Scenariusze zebrań Scenariusze zajęć Zestawy ćwiczeń 2.Współpraca z rodzicami i dziadkami – angażowanie środowiska rodzinnego wychowanków w życie przedszkola. ►Współorganizowanie uroczystości przedszkolnych. ►Angażowanie rodziców w pomoc na rzecz przedszkola (dostarczanie materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zajęć, pomoc w organizacji zajęć z przedstawicielami różnych zawodów). •Na bieżąco -Karta obserwacji -Adnotacje w dzienniku zajęć -Scenariusze zajęć -Scenariusze spotkań 3.Diagnozowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci. ►Obserwacja. ►Rozmowy z rodzicami. ►Organizowanie zajęć na interesujące dzieci tematy. ►Organizowanie spotkań z przedstawicielami ciekawych zawodów. •Na bieżąco -Karta obserwacji -Adnotacje w dzienniku zajęć -Scenariusze zajęć -Scenariusze spotkań 4.Podejmowanie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole. ►Nawiązanie współpracy z Biblioteką, Strażą Pożarną, Policją, itp. •Cały okres stażu -Wpisy w dzienniku 5.Udział w akcjach podejmowanych przez organizacje związane z edukacją. ►Włączanie się do akcji charytatywnych, ekologicznych, itp. ►Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych ludzi oraz otaczającego nas świata. •W ciągu stażu -Podziękowania -Sprawozdania z akcji -Zdjęcia na stronie internetowej przedszkola 6.Współpraca ze specjalistami i innymi nauczycielami. ►Korzystanie z wiedzy i doświadczenia wychowawców przedszkola, psychologa, logopedy do rozwiązywania bieżących problemów. •Na bieżąco w ciągu stażu Notatki 7.Nawiązanie współpracy z innymi placówkami oświatowymi oraz różnymi instytucjami. ►Uczestnictwo dzieci w konkursach. •Na bieżąco cały okres stażu wg harmonogramu konkursów -Dyplomy -Zdjęcia na stronie internetowej przedszkola Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; (§ 7 ust. 2 pkt 3.) 1.Wykorzystanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego. ►Wykorzystanie Internetu jako źródła wiedzy w poznaniu i gromadzeniu wybranych przepisów i prawa oświatowego na temat awansu zawodowego. ►Korzystanie ze stron MEN, www.literka.pl, awans-zawodowy.org, portaloswiatowy.pl www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, i innych. ►Korzystanie z publikacji nauczycieli odbywających staż. ►Śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczyciela. •Wrzesień 2014r. •Cały okres stażu •W ciągu stażu -Spis wykorzystanych stron internetowych 2.Umiejętne posługiwanie się technologią informatyczną. ►Tworzenie przy pomocy komputera dokumentacji pedagogicznej, scenariuszy i konspektów zajęć, tygodniowych planów pracy, pomocy dydaktycznych i elementów dekoracji. Przygotowywanie dla rodziców informacji, zaproszeń, prezentów. Dokumentowanie przebiegu stażu. ►Korzystanie z programów komputerowych. •Na bieżąco w ciągu stażu -Dokumentacja stażu, płyta z zapisem elektronicznym 3.Wykorzystanie technologii komunikacyjnej. ►Komunikowanie się za pomocą poczty elektronicznej z opiekunem stażu i innymi nauczycielami. ►Umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej: opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie www.profesor.pl ►Umieszczanie na stronach internetowych autorskich scenariuszy oraz innych pomocy dydaktycznych np. kart pracy. •Cały okres stażu •W ciągu stażu •W ciągu stażu -Wykaz stron internetowych Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty; (§ 7 ust. 2 pkt 4.) 1.Aktualizacja wiedzy z wymienionych dziedzin poprzez aktywne samokształcenie. ►Udział w kursach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i logopedii. ►Korzystanie ze zbiorów biblioteki przedszkolnej i pedagogicznej (nowości książkowe, czasopisma). ►Korzystanie z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli i logopedów. •W ciągu stażu -Zaświadczenia -Wykaz książek i czasopism -Spis stron internetowych 2.Umiejętne stosowanie wiedzy do rozwiązywania bieżących problemów ►Integrowanie grupy, rozwiązywanie zaistniałych konfliktów, zapobieganie agresji przez stosowanie metod relaksacyjnych oraz aktywizujących. •W ciągu stażu -Wpisy w dzienniku 3.Wykorzystywanie wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki w pracy z dziećmi. ►Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. •Na bieżąco według potrzeb 4.Aktualizowanie wiedzy dotyczącej rozwoju dzieci w zależności do wieku. ►Studiowanie literatury psychologicznej dotyczącej rozwoju dzieci w wieku od 3 do 5 lat. •W ciągu stażu -Notatki Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż; (§ 7 ust. 2 pkt 5.) 1.Analiza przepisów prawa oświatowego ►Zapoznanie się z obowiązującymi aktami prawnymi oraz śledzenie wszelkich zmian w przepisach dotyczących systemu oświaty. •Cały okres stażu 2.Wykorzystanie znajomości przepisów w realizacji konkretnych zadań ►Organizowanie wycieczek, wyjść poza teren przedszkola z uwzględnieniem obowiązujących przepisów, tworzenie regulaminów. •Cały okres stażu -Notatki -Karty wycieczek 3.Znajomość i stosowanie przepisów dotyczących opieki i pomocy społecznej. ►Zapoznanie się z: Konwencją Praw Dziecka, Rozporządzeniem dotyczącym pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Rozporządzeniem dotyczącym funkcjonowania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej •Na bieżąco cały okres stażu -Akty prawne -Umieszczenie praw dziecka w widocznym miejscu Plan może podlegać modyfikacji. Opracowała: mgr Ewa Muzyka Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |