Katalog EWA Trzeszan, 2017-04-18 GDYNIA Pedagogika, Scenariusze Pobawny sie rytmem i muzyką-scenariusz zajęc.TEMAT: Pobawmy sie rytmem i muzyką. Opracowała mgr Ewa Trzeszan neurologopeda ,terapeuta pedagogiczny Scenariusz zajęć wspomagających rozwój umiejętności językowo- słuchowo-ruchowych dziecka w wieku przedszkolnym. Wykorzystanie programu multimedialnego,, Logo rytmika- słowa dźwięki i piosenki”. CELE GŁÓWNE: Kształtowanie umiejętności językowo- słuchowo- ruchowych dziecka. Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek szumiących i syczących w wyrazach. Utrwalenie aspektu kardynalnego liczby 8. CELE SZCZEGÓŁOWE: -doskonalenie percepcji słuchowej; • różnicowanie tempa • poznawanie wartości rytmicznych(cała nuta, pół nuta, ćwierć nuta, ósemka) • zachęcanie do samodzielnego układania melodii do tekstu • utrwalanie pamięciowych mechanizmów słuchowych oraz pamięci słuchowej -rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni • naśladowanie ruchów wykonywanych przez druga osobę • prawidłowe reagowanie na polecenia zawierające określenia zmiany kierunku ruchu • wykonywanie czynności homologiczno-obustronnych -rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej • zharmonizowanie ruchów gałek ocznych z ruchami całego ciała • kontrolowanie wzrokiem ruchów ręki podczas wycinania i kolorowania -rozwijanie procesów myślenia • koordynowanie działania obu półkul mózgowych • utrwalanie pojęcia aspektu kardynalnego liczby 8 -utrwalanie prawidłowej wymowy głosek szeregu szumiącego( sz, ż, cz, dż)oraz syczącego(s,z,c,dz) ,głosek ,,k” i,,g” w zdaniach i tekście -wzbogacanie słownictwa o wyrazy ; instrumenty muzyczne(tamburyno, bębenek, grzechotka, kołatka, trójkąt, talerze), zespół muzyczny, muzyk perkusista, wartości rytmiczne Formy pracy: indywidualna METODY: Kinezjologii Edukacyjnej, naśladowcza, słuchowa, wizualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: program multimedialny,, Logo rytmika”, Karty pracy(Program Logo rytmika, wyd. Didasko, cyfry z serii W. Disneya,, bębenki, ilustracje chomika, psa, kota, wartości rytmicznych,, Sześciolatek w świecie dźwięków, barw i kształtów” E. Wolak(str.10,11),,,Wesołe ósemki” B. Chojnacka i Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, skakanka. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1.Zapoznanie z postaciami przewodnimi programu,, Logo rytmika”. Postacie dzieci -Słówko, Melodyjka przedstawiają swoich przyjaciół; Nutkę i Dźwięk oraz zapraszają do wspólnej zabawy z rytmem i dźwiękami. 2.Ćwiczenia ruchowo-lokomocyjne- chodu i biegu(część ; praca indywidualna-ćwiczenia ruchowe a)Film 1, polecenia: Popatrz jak chodzą osoby na filmie. Zwróć uwagę, że stopy stawiamy od pół palców, plecy proste, a ręce swobodnie pracują wzdłuż tułowia, głowy ani nie opuszczaj, ani nie zadzieraj, trzymaj naturalnie i prosto. Jeszcze raz uważnie się przyjżyj i spróbuj chodzić tak samo. Dziecko naśladuje ruchy postaci na filmie. b)Film 2,polecenie; spróbuj chodzić w różnych kierunkach c)Film 3,polecenie;W tym ćwiczeniu ważne jest, by umieć zmienić kierunek poruszania się wówczas, gdy zmienia się muzyka. Jeżeli muzyka zacznie mieć wysokie dźwięki to zrób zwrot. Pamiętaj o zachowaniu równowagi. 3.Ćwiczenia słuchowe-różnicowanie tempa a)Rozmowa o instrumentach muzycznych(tamburyno, bębenek, grzechotka, kołatka, trójkąt, talerze) b) Karta pracy,, Sześciolatek w świecie dźwięków, barw i kształtów” E. Wolak str.10, 11 • Połącz instrument z jego nazwą • Nazwij zwierzęta. Powiedz, które zwierzęta poruszają się szybko, a które powoli. • Przedstaw za pomocą kwadratów jak porusza się zając, a za pomocą prostokątów jak porusza się żaba. c)Polecenie 1 . Kliknij bębenek Melodyjki i posłuchaj jak gra. Kliknij duży bęben i zagraj na nim w takim tempie jak dziewczynka. Polecenie 2 ; Wiele zespołów muzycznych umieszcza na bębnach nazwę swojej grupy. Wyobraź sobie, że jesteś muzykiem perkusista. Wymyśl nazwę dla swojego zespołu, zapisz lub ozdób bęben. Karta pracy z programu. 4)Ćwiczenia słowno-muzyczne- Zwierzaki. • Wysłuchaj wiersza. Powtórz poprawnie słowa z podziałem na sylaby; skacze, przybiega, trzeba, piesek, swojej, chomik, biega, gdy. Pamiętaj jak układa się język przy wymowie głosek szumiących(sz, rz, cz, dż)i syczących(s ,z, c, dz)oraz k, g. • Ułóż melodie do wiersza tak ,by każda kolejna zwrotka była śpiewana wyżej od poprzedniej. Zaśpiewaj piosenkę i nagraj ją. • Wytnij zwierzęta: kota ,chomika, psa(sylwetki zwierząt) 5) Wartości rytmiczne(program narzędziowy) Polecenia: Popatrz to są nuty o różnych wartościach rytmicznych; cała nuta, pół nuta, ćwierć nuta, ósemka. Ile razy pół nuta mieści się w całej nucie, a ćwierć nuta, a ósemka. Spróbuj ułożyć ósemki.(pomoc paski papieru o odpowiedniej wartości rytmicznej, plansza) Czyli ile ósemek mieści się w całej nucie? Odp.-8. 6)Utrwalenie aspektu kardynalnego liczby 8 z wykorzystaniem kart pracy. • Policz ile jest kubków, pokaż na palcach ile to jest, pokaż na planszy ilość palców, na liczydle, na rysunkach liczmanów • Narysuj po 8 przedmiotów • To jest 8(pokaz na planszy) • Odszukaj cyfrę 8 • Zaśpiewaj gamę złożoną z 8 nut. Nazwij 7 instrumentów perkusyjnych. Ósmy instrument to flet. Narysuj po 8 nut. • Napisz po śladzie cyfrę 8 7)Ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej • Leniwa ósemka - odnajdź ukrytą ,,leniwą ósemkę”(plansza psa), popraw linie ołówkiem z zachowaniem właściwego kierunku kreślenia -przejdź po śladzie na podłodze. Jaki wzór tworzy skakanka.(Leniwa ósemka ułożona ze skakanki na podłodze dziecko przechodzi po niej. 8)Zakończenie zajęć. Karty pracy z wierszem do domu, nagroda srebrna nuta. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |