Katalog

EWA Trzeszan, 2017-04-18
GDYNIA

Agnieszka Tyszka -tekst o kocie
Pedagogika, Konspekty

Kot Bazylii

- n +

Autor tekstu :Agnieszka Tyszka
Opracowanie logopedyczne : Ewa Trzeszan

Scenariusz zajęć logopedycznych

KOT BAZYLII.

Cel główny:

• Nabywanie wiary we własne siły i znajdywanie przyjemności w przezwyciężaniu chwilowych kłopotów językowych. Zdobywanie przekonania, że wysiłek ich przezwyciężania jest możliwy.
• Wyzwolenie inwencji twórczej u dziecka.
Cele szczegółowe wynikają z założeń metody polisensorycznej zastosowanej przeze mnie, obejmują:
• Ćwiczenia grafomotoryczne
• Ćwiczenia palców
• Ćwiczenia W. Sherborne

• Ćwiczenia motoryki ogólnej całego ciała-Dennison
• Ćwiczenia wzroku
• Rozpoznawanie kolorów
• Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
• Ćwiczenia słuchowe
• Ćwiczenia ortofoniczne



KOT BAZYLII

Bazylii to mały, wesoły kot, skory jak ty do psot.

Nauczyciel pokazuje fotografię kota i wręcza dziecku czapkę kota.

Ćwiczenia polisensoryczne
Masaż dłoni
Nauczyciel rysuje pyszczek kota na wewnętrznej powierzchni dłoni dziecka do tekstu;
kropka, kropka, kreska, kreska-to pyszczek twojego koteczka, koteczku, koteczku nasz gdzie ty uszka masz.


Powędruj razem z nami jego kocimi ścieżkami.

Ćwiczenia grafomotoryczne
Na kartce dziecko linią ciągłą zaznacza ścieżkę ,, plątaninki”- ,, Droga kotka w świat” spaceruje po lince rozłożonej na dywanie, na której końcu jest napis,, Domek kotka”, siada zwinięty w kłębuszek i słucha muzyki relaksacyjnej( Głosy lasu).

Małego kotka słońce zbudziło,

Ćwiczenia W. Sherborne
Dziecko siedzi zwinięte w kłębuszek na dywanie, nauczyciel rozciąga ręce dziecka lub dziecko samo energicznym ruchem wyprostowuje się(,, budzi się”).

Długo mu przedtem w pyszczek świeciło.

Ćwiczenia wzroku
Zamykanie i otwieranie oczu.

Kiedy zaspany otworzył oczy,

Wodzenie wzrokiem za ręką nauczyciela

Prosto z koszyczka ku oknu skoczył.

Ćwiczenia motoryki ciała
Skok obunóż z dołu w górę

Świat cały mienił się kolorami,

Rozpoznawanie kolorów
Rozłożenie i złożenie łańcucha z krepy.


Szły przez podwórko kaczki parami,


Ćwiczenia palców
Palec środkowy i wskazujący wędrują po dywanie,
raz prawej ręki, raz lewej, następnie razem z nauczycielem dziecko przesuwa się na ugiętych nogach wzdłuż sali.

Kogut na płocie czyścił swe piórka.

Ćwiczenia motoryki ogólnej całego ciała-Dennison
Dziecko ubiera czapkę koguta, wchodzi na podwyższenie( platforma na środku sali, wokół kreda narysowane koło), skręt w bok, głaskanie lewą ręką prawej strony ciała, a prawą ręką lewej strony ciała.

Już był Bazylii w środku podwórka.

Zeskok z podwyższenia do koła.

Przepędził kaczki, wystraszył kurki,

Bieganie po obwodzie koła, na sygnał klaskania w dłonie.

Indyka gonił aż do obórki.

Dziecko goni nauczyciela.

Kiedy uciekły przed nim perliczki ,

Dziecko rozkłada ręce w bok

Uchylił łapką obory drzwiczki.

Dziecko otwiera drzwi, wraca i siada przed lustrem.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem czapek, masek zwierząt występujących w tekście oraz zabawek dźwiękonaśladowczych.


Krowa machnęła groźnie ogonem,

Ćwiczenia języka
Energiczne wyciągnięcie języka na brodę i uniesienie do górnej wargi.

Kiedy Bazylii spojrzał w jej stronę.

Dotknięcie językiem do nosa.

Koń kopytkami groźnie zastukał,

Kląskanie językiem( dotykanie czubkiem języka do podniebienia).
Czego tu maluch miauczący szuka ?


Ćwiczenia słuchowe
Nauczyciel odtwarza ukryte dźwięki miauczenia( zabawka kot), dziecko je powtarza.

Bazylii skoczył w kąt, ku drabinie,

Ćwiczenia języka
Dziecko przesuwa język w kąciki ust.

Na daszek wspiął się po szczeblach zwinnie,

Liczenie (dotykanie) czubkiem języka górnych zębów.

Wprost na psią budę, na dół zeskoczył

Dotykanie czubkiem języka dolnych zębów.

I spojrzał prosto w groźne psa oczy.

Zatrzymanie wzroku i zamruczenie – mrrr.

Ile sił w nogach Bazylii zmyka,

Szybkie wysuwanie i chowanie języka.

Wreszcie się schował w kącie chlewiska.

Dotknięcie językiem podniebienia.

Miauknął na świnkę, która w chlewiku
Sąsiadek świnek miała bez liku.

Wydanie dźwięku miauuu.

Dość miał Bazylii zabaw i psot,
Był przecież z niego malutki kot!

Wysunięcie ust do przodu i zrobienie śmiesznej minki.

Napił się mleka ze swej miseczki

Wysuwanie języka i naśladowanie picia z miseczki( dłonie ułożone w kształt miski).

Ćwiczenia ortofoniczne

I powędrował spotkać owieczki.
Wśród traw nad rzeczką owce napotkał,
Wszystkie meczały na widok kotka.

Naśladowanie dźwięku –meeee.

W sadzie był także mały baranek,

Naśladowanie dźwięku –beeee.

Co głośno beczał przez cały ranek.

Głośniejsze naśladowanie dźwięku –beeee.

Słońce na niebie mocno świeciło,
Małego kotka szybko uśpiło.
Zwinięty w kłębek w trawie pachnącej,
Usnął Bazylii, ogrzany słońcem.

Dziecko dotyka rękoma swoich kolan w pozycji siedzącej
i słucha muzyki relaksacyjnej ,,Głosy lasu”.

Spał bardzo długo, ale owieczki
Miały na szyi złote dzwoneczki.

Nauczyciel dzwoni dzwonkiem, dziecko wstaje.

Dzwoniły dzwonki, szumiała rzeka,

Nauczyciel wydaje dźwięk szszsz, dzyń, dzyń- dziecko powtarza prawidłowo układając narządy artykulacyjne.

W domu na kotka obiad już czekał.

Wręczenie dziecku mlecznego cukierka.
Wykonanie ćwiczeń skojarzenia-co lubią jeść koty?



Ewa Trzeszan




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.