Katalog EWA Trzeszan, 2017-04-18 GDYNIA Agnieszka Tyszka -tekst o kocie Pedagogika, Konspekty Kot BazyliiAutor tekstu :Agnieszka Tyszka Opracowanie logopedyczne : Ewa Trzeszan Scenariusz zajęć logopedycznych KOT BAZYLII. Cel główny: • Nabywanie wiary we własne siły i znajdywanie przyjemności w przezwyciężaniu chwilowych kłopotów językowych. Zdobywanie przekonania, że wysiłek ich przezwyciężania jest możliwy. • Wyzwolenie inwencji twórczej u dziecka. Cele szczegółowe wynikają z założeń metody polisensorycznej zastosowanej przeze mnie, obejmują: • Ćwiczenia grafomotoryczne • Ćwiczenia palców • Ćwiczenia W. Sherborne • Ćwiczenia motoryki ogólnej całego ciała-Dennison • Ćwiczenia wzroku • Rozpoznawanie kolorów • Ćwiczenia narządów artykulacyjnych • Ćwiczenia słuchowe • Ćwiczenia ortofoniczne KOT BAZYLII Bazylii to mały, wesoły kot, skory jak ty do psot. Nauczyciel pokazuje fotografię kota i wręcza dziecku czapkę kota. Ćwiczenia polisensoryczne Masaż dłoni Nauczyciel rysuje pyszczek kota na wewnętrznej powierzchni dłoni dziecka do tekstu; kropka, kropka, kreska, kreska-to pyszczek twojego koteczka, koteczku, koteczku nasz gdzie ty uszka masz. Powędruj razem z nami jego kocimi ścieżkami. Ćwiczenia grafomotoryczne Na kartce dziecko linią ciągłą zaznacza ścieżkę ,, plątaninki”- ,, Droga kotka w świat” spaceruje po lince rozłożonej na dywanie, na której końcu jest napis,, Domek kotka”, siada zwinięty w kłębuszek i słucha muzyki relaksacyjnej( Głosy lasu). Małego kotka słońce zbudziło, Ćwiczenia W. Sherborne Dziecko siedzi zwinięte w kłębuszek na dywanie, nauczyciel rozciąga ręce dziecka lub dziecko samo energicznym ruchem wyprostowuje się(,, budzi się”). Długo mu przedtem w pyszczek świeciło. Ćwiczenia wzroku Zamykanie i otwieranie oczu. Kiedy zaspany otworzył oczy, Wodzenie wzrokiem za ręką nauczyciela Prosto z koszyczka ku oknu skoczył. Ćwiczenia motoryki ciała Skok obunóż z dołu w górę Świat cały mienił się kolorami, Rozpoznawanie kolorów Rozłożenie i złożenie łańcucha z krepy. Szły przez podwórko kaczki parami, Ćwiczenia palców Palec środkowy i wskazujący wędrują po dywanie, raz prawej ręki, raz lewej, następnie razem z nauczycielem dziecko przesuwa się na ugiętych nogach wzdłuż sali. Kogut na płocie czyścił swe piórka. Ćwiczenia motoryki ogólnej całego ciała-Dennison Dziecko ubiera czapkę koguta, wchodzi na podwyższenie( platforma na środku sali, wokół kreda narysowane koło), skręt w bok, głaskanie lewą ręką prawej strony ciała, a prawą ręką lewej strony ciała. Już był Bazylii w środku podwórka. Zeskok z podwyższenia do koła. Przepędził kaczki, wystraszył kurki, Bieganie po obwodzie koła, na sygnał klaskania w dłonie. Indyka gonił aż do obórki. Dziecko goni nauczyciela. Kiedy uciekły przed nim perliczki , Dziecko rozkłada ręce w bok Uchylił łapką obory drzwiczki. Dziecko otwiera drzwi, wraca i siada przed lustrem. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem czapek, masek zwierząt występujących w tekście oraz zabawek dźwiękonaśladowczych. Krowa machnęła groźnie ogonem, Ćwiczenia języka Energiczne wyciągnięcie języka na brodę i uniesienie do górnej wargi. Kiedy Bazylii spojrzał w jej stronę. Dotknięcie językiem do nosa. Koń kopytkami groźnie zastukał, Kląskanie językiem( dotykanie czubkiem języka do podniebienia). Czego tu maluch miauczący szuka ? Ćwiczenia słuchowe Nauczyciel odtwarza ukryte dźwięki miauczenia( zabawka kot), dziecko je powtarza. Bazylii skoczył w kąt, ku drabinie, Ćwiczenia języka Dziecko przesuwa język w kąciki ust. Na daszek wspiął się po szczeblach zwinnie, Liczenie (dotykanie) czubkiem języka górnych zębów. Wprost na psią budę, na dół zeskoczył Dotykanie czubkiem języka dolnych zębów. I spojrzał prosto w groźne psa oczy. Zatrzymanie wzroku i zamruczenie – mrrr. Ile sił w nogach Bazylii zmyka, Szybkie wysuwanie i chowanie języka. Wreszcie się schował w kącie chlewiska. Dotknięcie językiem podniebienia. Miauknął na świnkę, która w chlewiku Sąsiadek świnek miała bez liku. Wydanie dźwięku miauuu. Dość miał Bazylii zabaw i psot, Był przecież z niego malutki kot! Wysunięcie ust do przodu i zrobienie śmiesznej minki. Napił się mleka ze swej miseczki Wysuwanie języka i naśladowanie picia z miseczki( dłonie ułożone w kształt miski). Ćwiczenia ortofoniczne I powędrował spotkać owieczki. Wśród traw nad rzeczką owce napotkał, Wszystkie meczały na widok kotka. Naśladowanie dźwięku –meeee. W sadzie był także mały baranek, Naśladowanie dźwięku –beeee. Co głośno beczał przez cały ranek. Głośniejsze naśladowanie dźwięku –beeee. Słońce na niebie mocno świeciło, Małego kotka szybko uśpiło. Zwinięty w kłębek w trawie pachnącej, Usnął Bazylii, ogrzany słońcem. Dziecko dotyka rękoma swoich kolan w pozycji siedzącej i słucha muzyki relaksacyjnej ,,Głosy lasu”. Spał bardzo długo, ale owieczki Miały na szyi złote dzwoneczki. Nauczyciel dzwoni dzwonkiem, dziecko wstaje. Dzwoniły dzwonki, szumiała rzeka, Nauczyciel wydaje dźwięk szszsz, dzyń, dzyń- dziecko powtarza prawidłowo układając narządy artykulacyjne. W domu na kotka obiad już czekał. Wręczenie dziecku mlecznego cukierka. Wykonanie ćwiczeń skojarzenia-co lubią jeść koty? Ewa Trzeszan Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |