AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Ważna, 2017-04-18
Ruda Różaniecka

Pedagogika, Scenariusze

Jesień wokół nas - scenariusz zajęć prowadzonych z uczniem z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

- n +

Czas trwania: 120 minut
 
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności polisensorycznego poznawania świata,
- pobudzenie ukierunkowanej aktywności ucznia,
- inicjowanie i podtrzymywanie kontaktu emocjonalnego i wzrokowego z uczennicą,
- usprawnianie umiejętności z zakresu motoryki małej i dużej,

Cele operacyjne:
Uczeń:
- wącha, dotyka, słyszy, smakuje w zależności od proponowanego bodźca,
- utrzymuje kontakt wzrokowy z nauczycielem,
- tańczy z nauczycielem w rytm muzyki
- utrzymuje kasztany w dłoni przez kilka sekund,
- wrzuca materiał przyrodniczy do worka,
- potrafi zdjąć chustę z głowy.
 
Forma pracy: indywidualna
 
Metody pracy:
-oparte na słowie: rozmowa, objaśnienia, pochwała
-oparte na obserwacji: pokaz, obserwacja
- metoda praktycznego działania – sowa , elementy metody porannego kręgu Jacka Kielina, polisensoryczna stymulacja,
-tor przeszkód
-metoda fizycznego naprowadzania i modelowania

Pomoce dydaktyczne:
- kominek zapachowy,
- świeczka w żółtym świeczniku,
- olejek lawendowy,
- krem do rąk lawendowy,
- żółta chusta,
- żółta miska z kasztanami, żołędziami, liśćmi, jarzębiną.
- liście,
- miód,
- maska,
- papier kolorowy,
- dary jesieni,
- piosenki o jesieni,
- nagranie z odgłosami wiatru, deszczu, burzy
- suszarka do włosów,
- różne przedmioty do masażu,
- muzyka relaksacyjna jesienna.


Przebieg zajęć:
 
Zajęcia wstępne:
1. Stymulacja słuchu i komunikacja: dzwonienie dzwonkiem, który jest sygnałem rozpoczęcia zajęć.
2. Stymulacja zmysłu powonienia i czucia powierzchniowego, odczuwanie różnicy temperatur, (zapalenie lampki zapachowej) i świeczki. Zwrócenie uwagi na zapach, (wąchanie zapachu unoszącego się z lampki), cechy ognia – jasny, ciepły, dotykanie lampki w celu odczucia temperatury.
3. Słuchanie piosenki powitanej i masaż kremem lawendowym rąk. Zbliżanie dłoni dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach
Zajęcia właściwe:
4. Zakładanie żółtej chusty na głowę uczennicy i werbalne podkreślanie symbolicznego znaczenia tegoż koloru jesieni. Pokazywanie uczennicy na wysokości oczu różnych przedmiotów w kolorach zgodnych z porą roku. Ściąganie chusty z głowy samodzielnie lub z pomocą nauczyciela.
5. Założenie maski przez nauczyciela z jesiennymi liśćmi i pokazanie uczennicy w celu nawiązania kontaktu wzrokowego.
6. Wielozmysłowe poznawanie naturalnych darów jesieni (wąchanie, dotykanie, poznawanie kształtu i nazwy) - kasztany, liście.
7. Spotkanie z żywiołem (słuchanie odgłosów wiatru, deszczu, burzy). Spryskiwanie dłoni wodą w nawiązaniu do deszczu jesiennego.
8. Dmuchanie suszarką z ciepłym powietrzem w skórę ucznia i włosy. Za pomocą suszarki prezentowanie spadających z drzewa liści, odtwarzanie wiatru za pomocą gazety (teczki), folii.
9. Poruszanie się w rytm jesiennej muzyki, pokonywanie toru przeszkód wykonanego z jesiennych darów.
10. Stymulacja smaku (smakowanie miodu).
11.Zabawa w wyszukiwanie darów jesieni kasztanów, żołędzi, jarzębiny, szyszek wśród jesiennych liści.
12. Wykonanie sowy. Włożenie do woreczka darów jesieni. Dziecko z pomocą nauczyciela wkłada do worka dary jesieni wykorzystywane na zajęciach. Nauczyciel związuje worek tworząc uszy. Wspólne przyklejanie oczu i dzioba
13. Nagradzanie uczennicy za włożony wysiłek - gratyfikacja słowna.
Zajęcia końcowe:
14. Gaszenie lampki zapachowej.
15. Słuchanie muzyki relaksacyjnej masaż rąk i stóp różnymi materiałami (kasztany, szyszki).
16. Program specjalny Knilla.
17. Pożegnanie. „Żegnamy nasze części ciała”.
 
 
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0