Katalog

Małgorzata Safarewicz, 2017-05-23
Kłodzko

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJACEJ SIĘ O STOPIEŃ AWANSU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

- n +


ZESPÓŁ PLACÓWEK SOCJOTERAPEUTYCZNYCH


PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
UBIEGAJACEJ SIĘ O STOPIEŃ AWANSU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
Plan został opracowany na postawie Rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ( Dz. U. Z 2013r., poz 393).

mgr Małgorzata Safarewicz
Nauczyciel mianowany
Rozpoczęcie stażu: 1 września 2014 r.
Okres stażu: 2 lata i 9 miesięcy
Zakończenie stażu: 31 maja 2017 r.

CEL GŁÓWNY

Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.

CELE SZCZEGÓŁOWE

1. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy placówki.
2. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, pracownikami, w tym poprzez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego.
3. Opracowanie i wdrożenie programów dotyczących działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy Ośrodka.
4. Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
5. Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
6. Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
7. Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.
8. Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich.
9. .Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.





Zgodnie z § 8 ust.1 swój rozwój zawodowy chciałbym skierować w kierunkach:

podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej
realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły
pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego – z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły.





ORGANIZACJA ROZWOJU ZAWODOWEGO



PODEJMOWANE DZIAŁANIA ORGANIZACYJNE
FORMY REALIZACJI
1. Wstępna analiza własnych umiejętności
- autorefleksja
2. Poznanie procedur awansu zawodowego nauczycieli
- analiza przepisów prawa oświatowego w tym dotyczących awansu zawodowego ( Ustawy, rozporządzenia)
- śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego

3. Przygotowanie planu rozwoju zawodowego
- złożenie do Dyrektora wniosku o rozpoczęcie stażu
- opracowanie planu rozwoju zawodowego zawodowego
4. Dokumentowanie realizacji zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego.
- systematyczna realizacja zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego
5. Sporządzanie sprawozdań z realizacji planu rozwoju zawodowego
Przygotowanie i opracowanie rocznych sprawozdań oraz sprawozdania końcowego z realizacji planu rozwoju zawodowego





WYMAGANIA NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA STOPNIA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO ZGODNIE Z ROZPRZADZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ W SPRAWIE UZYSKANIA STOPNI AWANSU ZAWODOWEGO PRZEZ NAUCZYCIELI



Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.
(§ 8 ust.2 pkt.1)


ZADANIA
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI
Poszerzenie wiedzy i podniesienie własnych umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu
Uczestnictwo w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego związanych z doskonaleniem umiejętności wychowawczych adekwatnie do potrzeb własnych i placówki.
Samodzielne pogłębianie i poszerzanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii poprzez studiowanie literatury fachowej i czasopism tematycznych oraz publikacji w Internecie.
Śledzenie i analiza zmian w przepisach z zakresu prawa oświatowego, prawa rodzinnego, socjalnego, karnego

Aktywne uczestnictwo w pracach związanych z podnoszeniem jakości placówki
Analiza dokumentacji placówki: Statut ZPS Kłodzko, Program Wychowawczo - Dydaktyczny, Program Profilaktyczny, System Motywacyjny, regulaminy – w razie potrzeby ich weryfikacja, ewaluacja.
Opracowanie dokumentów wewnętrznych placówki, sprawozdań.
Gromadzenie informacji na potrzeby WDN – szkolenia, awans zawodowy, metody pracy nauczyciela, konspekty, scenariusze.
Opracowanie zbiorczych zestawień imprez lokalnych, w których uczestniczyły wychowanki

Podnoszenie efektywności prowadzonych zajęć
Stosowanie metod aktywizujących.
Podnoszenie atrakcyjności zajęć poprzez wykorzystanie własnych pomocy dydaktycznych.

Działania wychowawcze mające na celu zapewnienie poczucia bezpieczeństwa wychowanków, integrację wychowanków, kształtowanie właściwych postaw społecznych i patriotycznych
Dbanie o właściwą integrację i spójność grupy wychowawczej.
Inspirowanie wychowanków do wspólnego uczestnictwa w przedsięwzięciach o charakterze kulturalno-oświatowym, sportowym, artystyczny.
Prowadzenie częstych rozmów z wychowankami: indywidualnie i w grupie na temat bieżących problemów oraz problemów wynikających z ich sytuacji osobistej, rodzinnej w celu rozwiązywania tych problemów.

Zaangażowanie w efektywną organizację nauki własnej wychowanków
Pomoc w odrabianiu zadań domowych.
Wskazywanie korzyści płynących z nauki.
Tworzenie konstruktywnych ścieżek edukacyjnych.
Prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego

Rozwijanie i doskonalenie własnego warsztatu pracy
Samodzielne przygotowywanie materiałów do zajęć.
Gromadzenie literatury fachowej, zwłaszcza o charakterze innowacyjnym oraz pomocy dydaktycznych.
Dążenie do coraz pełniejszego rozumienia i poznania wychowanków w celu poszukiwania i stosowania właściwych środków oddziaływań wychowawczych

Dbanie o estetyczny wygląd placówki, grupy wychowawczej
Wdrażanie wychowanek do utrzymania porządku w placówce, grupie wychowawczej, pokojach.
Dokonywanie wraz z wychowankami drobnych napraw w grupie wychowawczej.
Doposażanie grupy wychowawczej we własnym zakresie.
Przygotowywanie wraz z wychowankami gazetek tematycznych, wystroju świątecznego grupy.






Wykorzystanie w pracy technologii komputerowej i informacyjnej. (§ 8 ust.2 pkt.2)


ZADANIA
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI
Umiejętne posługiwanie się komputerem jako narzędziem swojej pracy
Opracowywanie dokumentacji, sprawozdań, planów pracy, programów, pomocy dydaktycznych, scenariuszy zajęć przy pomocy komputera.
Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych, internetu.
Przygotowywanie pomocy dydaktycznych dla dzieci: testów, dyplomów, dyktand, materiałów do nauki własnej
Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputera.

Wykorzystanie internetu jako źródła cennych informacji
Systematyczne odwiedzanie stron internetowych o tematyce pedagogicznej, psychologicznej, oświatowej.
Korzystanie z wiedzy i doświadczenia innych nauczycieli, wychowawców za pomocą portali edukacyjnych.

Wykorzystanie w pracy technologii komunikacyjnych
Korzystanie z poczty elektronicznej w celu komunikowania się z innymi, nauczycielami i pracownikami ZPS
Prowadzenie rozmów osobistych i telefonicznych z rodzicami, opiekunami.
Przekazywanie informacji o zachowaniu dziecka, funkcjonowaniu w placówce w formie listownej, również w formie mailowej.




Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć .
(§ 8 ust.2 pkt.3)



ZADANIA
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI
Podejmowanie działań w ramach dzielenia się z innymi nauczycielami, wychowawcami wiedzą i doświadczeniem

Przeprowadzenie szkolenia Rady Pedagogicznej
Udostępnianie innym nauczycielom, wychowawcom konspektów, scenariuszy zajęć, organizowanych imprez
Publikacja w internecie Planu Rozwoju Zawodowego, własnych scenariuszy.
Współpraca z wychowawcami innych grup, prowadzenie dyskusji, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami, wymiana doświadczeń i materiałów dydaktycznych.

Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli w szczególności nauczycieli stażystów, nauczycieli kontraktowych oraz uczestniczenie w zajęciach otwartych, pokazowych prowadzonych przez innych nauczycieli
Organizowanie zajęć otwartych w placówce.
Prezentacja metod i form prowadzenia zajęć.
Uczestnictwo w zajęciach otwartych, koleżeńskich prowadzonych przez innych nauczycieli.
Dyskusje na temat przeprowadzonych zajęć, dzielenie się uwagami, spostrzeżeniami.
Współpraca z pedagogiem, psychologiem, pielęgniarką, terapeutą ds. uzależnień oraz innymi specjalistami zatrudnionymi w placówce
Stała współpraca dotycząca wychowanków, problemów wychowawczych, rodzinnych, zdrowotnych.
Wspólne rozwiązywanie problemów, trudności dotyczących wychowanków.
Udział w konsultacjach ze specjalistami.

Pełnienie obowiązków opiekuna stażu
Udzielanie wskazówek i rad związanych z pracą wychowawczą
Pomoc w przygotowaniu dokumentacji podopiecznego z odbywanego stażu

Pełnienie funkcji lidera WDN MOS Krosnowice
Zbieranie informacji na temat wewnątrzszkolnych i zewnętrznych szkoleniach realizowanych przez wychowawców MOS Krosnowice oraz przebiegu ich awansu zawodowego.
Zbieranie informacji na temat potrzeb wychowawców w zakresie doskonalenia zawodowego.
Współpraca z przedstawicielami społeczności lokalnej – uczestnictwo, współorganizowanie imprez o zasięgu lokalnym










Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
(§ 8 ust.2pkt.4a)



ZADANIA
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI
Opracowanie i wdrożenie programów działań wychowawczych
Nawiązanie współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej.
Analiza przepisów z zakresu pomocy społecznej.
Opracowanie i wdrożenie programu własnego związanego z obszarem pomocy społecznej „Wobec biedy nie jesteś sam – szansa na lepsze jutro”
Opracowanie i wdrożenie programu własnego „ Inspiracje manualne lekarstwem na nudę i stres”

Prowadzenie zajęć wychowawczo – profilaktycznych w oparciu o Program Profilaktyczny Ośrodka
Opracowanie i prowadzenie zajęć wychowawczych, profilaktycznych.
Pedagogizacja rodziców zależnie od aktualnych potrzeb
Rozmowy indywidualne z rodzicami, opiekunami na temat problemów wychowawczych, postępów w nauce, frekwencji.
Wskazywanie sposobów poprawy ich sytuacji socjalno – bytowej w oparciu o przepisy z zakresu pomocy społecznej.


Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. ( § 8. ust.2pkt.4c)

ZADANIA
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI
Rozwijanie zdolności i zainteresowań wychowanek
Organizowanie zajęć, konkursów plastycznych, tanecznych, kulinarnych w placówce i poza placówką
Propagowanie zdrowego stylu życia
Prowadzenie zajęć uwzględniających treści prozdrowotne oraz związane z profilaktyką uzależnień.
Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych.
Propagowanie czytelnictwa
Udział w zajęciach bibliotecznych.
Organizowanie zajęć literackich, poetyckich
Prowadzenie edukacji regionalnej
Organizowanie wycieczek po okolicy.
Zwiedzanie zabytkowych i urokliwych miejsc w okolicy.
Wycieczka do miejscowego muzeum
Pełnienie funkcji koordynatora ds. współpracy ze społecznością lokalną MOS Krosnowice
Stała współpraca z lokalnymi organizacjami, instytucjami: Koło Gospodyń Wiejskich, Klub Seniora, Biblioteka Gminna, Towarzystwo Miłośników Krosnowic, Rada Parafialna.
Organizacja, współuczestnictwo oraz pomoc w przygotowaniu imprez o zasięgu lokalnym m.in. Festiwal I. Reimanna, Wigilia Środowiskowa, Dzień Babci i Dziadka
Promowanie podejmowanych działań na rzecz placówki
Dokumentowanie imprez i życia placówki poprzez umieszczanie informacji na stronie internetowej placówki

Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. (§ 8ust.2pkt.4e)


ZADANIA
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI
Podejmowanie działań na rzecz tworzenia tradycji Placówki- organizowanie uroczystości i współpraca ze środowiskiem lokalnym
Organizowanie imprez dla społeczności lokalnej
Uczestnictwo w imprezach o zasięgu lokalnym
Propagowanie wolontariatu i akcji charytatywnych wśród wychowanek
Zapraszanie do placówki osób starszych, niepełnosprawnych.
Udział w ogólnopolskich akcjach charytatywnych
Współpraca z instytucjami samorządowymi, organizacjami świadczącymi pomoc na rzecz dziecka, rodziny:
- sądy, policja, służba zdrowia, Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Kłodzko, Gimnazjum nr 8 w Kłodzku, poradnia psychologiczno- pedagogiczna, RODK, DPS Podzamek, podmioty działające na terenie wsi Krosnowic
- Udział jako konsultant w Projekcie realizowanym przez Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Kłodzko- „ Czas na zmiany”
- Praca na zasadach wolontariatu w Ośrodku Pomocy Społecznej Gminy Kłodzko– objęcie opieką kilku niezaradnych, niewydolnych wychowawczo rodzin - wskazanych przez GOPS
Dbałość o prawidłową socjalizację wychowanek
Dbałość o integrację wychowanków ze społecznością lokalną.



Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. (§ 8 ust.2 pkt.5)

ZADANIA
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI
Opis i analiza przypadków rozpoznawania i rozwiązywania problemów wychowawczych, socjalnych
Zdiagnozowanie problemu wychowawczego, socjalnego. Ustalenie metod pracy z dzieckiem i oddziaływań wychowawczych.

Analiza i monitorowanie funkcjonowania wychowanka w określonych obszarach.
Przeprowadzanie ankiet diagnozujących.
Opracowanie arkuszy obserwacji wychowanki i jej funkcjonowania w placówce.
Analiza uzyskanych informacji.
Podsumowanie i zastosowanie działań opracowanych na podstawie wyciągniętych wniosków.


Powyższy plan ma formę otwartą, dopuszcza się nanoszenie modyfikacji dotyczących podejmowanych działań, form ich realizacji czy też dokumentowania, w zależności od wynikających potrzeb wychowawcy i placówki.




Kłodzko dnia 12.09.2014 r. Małgorzata Safarewicz
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.