Katalog Agnieszka Kusz, 2017-05-23 Dąbrowa Górnicza Przyroda, Scenariusze Scenariusz zajęć: JESIENNY LASSCENARIUSZ ZAJĘĆ Temat: JESIENNY LAS Miejsce zajęć: Świetlica szkolna Klasy : I i III Cele ogólne: dostrzeganie potrzeby ochrony lasów; kształtowanie nawyków właściwego zachowania się w lesie; kształcenie wyobraźni i myślenia; rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. Cele szczegółowe: Uczeń : określa pozytywny i negatywny wpływ człowieka na las; wymienia podstawowe zasady zachowania się w lesie; przewiduje skutki złego zachowania w lesie; udziela krótkich odpowiedzi na określony temat; projektuje i wykonuje plakat; aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych; oblicza w zakresie 20; zgodnie współpracuje w zespole. Metody: podające: pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, odczytywanie rozwiązań, czytanie tekstu; praktyczne: rozwiązywanie zadań matematycznych, przyrodniczych, wykonywanie prac plastycznych; aktywizujące: tworzenie i definiowanie pojęć (dyskusja piramidowa), zabawa. Formy pracy: indywidualna zespołowa Środki dydaktyczne: list od mieszkańców lasów, wiersz „Wycieczka" Wł. Ścisławskiego karty pracy, szablon koła, kredki, ilustracja lasu, szary papier, zielone listki. Przebieg zajęć: 1. Wprowadzenie w temat zajęć poprzez odnalezienie i odczytanie listu od skrzatów leśnych: - nauczyciel odczytuje instrukcje pomocnicze w odnalezieniu listu. Instrukcja: 1. Doskoczcie na jednej nodze do drzwi. 2. Ustawcie się przy drzwiach i zróbcie 8 przysiadów. 3. Zróbcie 5 kroków w stronę okna. 4. Odwróćcie się i przejdźcie na czworakach do końca sali. 5. Zajrzyjcie do pudełka stojącego na półce, tam będzie list. - nauczyciel zamykając oczy losuje jedną osobę do odnalezienia listu, - chętne dziecko odczytuje list: Cześć dzieciaki! Wczoraj przyszliśmy do Waszej klasy, ponieważ chcieliśmy z wami o czymś bardzo ważnym porozmawiać. Niestety nikogo nie zastaliśmy. Postanowiliśmy zostawić wam list. Wierzymy w to, że nam pomożecie. Ratunku ! Nastąpiło wielkie zagrożenie życia w lesie. Drzewa i krzewy usychają. Spłoszone zwierzęta uciekają w nieznane. Śmieci przykrywają wszystko dookoła. Ludzie niszczą zdrowe drzewa, hałasują, płoszą zwierzęta, niszczą rośliny. Tak dalej być nie może! Dzieci, pomóżcie uratować las ! Skrzaty leśne. - wypowiedzi dzieci na temat: Jak zachować się w lesie aby pomóc skrzatom i jego mieszkańcom? (nie wolno niszczyć mrowisk, nie należy hałasować, nie płoszyć zwierząt, nie niszczyć roślin, nie zaśmiecać lasu…….). 2. Zabawa z elementem dramy „Płaczący i szczęśliwy las”: - nauczyciel odsłania ilustracje podzieloną na połowę. Po jednej stronie znajduje się zdrowy las, pełen wysokich buków, dębów i sosen, a pod nimi krzewy jeżyn, malin, poziomek i jagód. Pomiędzy gałęziami widać radośnie skaczące wiewiórki, sarny, zające, a po drugiej chory, smutny, z połamanymi gałązkami, płaczącymi drzewami, osowiałymi zwierzątkami. Nauczyciel prosi dzieci, aby spróbowały wyobrazić sobie co może „czuć” las przedstawiony po prawej i po lewej stronie ilustracji, chętne dzieci opowiadają lub przedstawiają swoje odczucia, będąc w roli danego lasu np.: Jestem chorym, smutnym lasem, który płacze, bo drzewa, które u mnie rosną mają połamane gałązki, podeptane krzewy. Jestem lasem zdrowym, uśmiechniętym, szczęśliwym bo zwierzątka które u mnie mieszkają mają co jeść i nikt ich nie straszy. 3. Czytanie przez nauczyciela wiersza pt: "Wycieczka" Wł. Ścisławskiego: Był las proszę Was – a do tego lasu dla zabicia czasu przyszło kilku młodzieńców Jeden – wyrzeźbił nożem nazwisko na drzewa korze Inny – gdy tylko przybył skopał niewinne grzyby Następny – wesołość wzniecił, bo porozrzucał śmieci. Ten rudy – wrzeszczał jak goryl echo gra do tej pory. Wysoki – zaczął wiewiórkę gonić. A najgrubszy – tak się rozgniewał, że tłukł butelki o drzewa. A pozostali – dla rozrywki, gałęzie łamali. A las, proszę was westchnął żałośnie I rzekł – ja przecież rosnę dla was ale nie wiem czy dobry człowiek z was wyrośnie. - wypowiedzi uczniów na temat zachowania bohaterów wiersza i właściwego zacho-wania się w lesie. 4. Uzupełnianie zdań wyrazami z kółek: uczniowie mają za zadanie uzupełnić zdania wyrazami (Załącznik nr 1) i odczytać powstałe zasady: „NIE ŚMIEĆ W LESIE”, „NIE HAŁASUJ W LESIE”, „NIE NISZCZ MROWISK”, „NIE PŁOSZ ZWIERZĄT”, „NIE ŁAM GAŁĘZI”, „NIE ZRYWAJ LIŚCI Z DRZEW”, „NIE WRZUCAJ ŚMIECI DO LASU”, „PAMIETAJ! W LESIE ZACHOWUJ SIĘ TAK, ŻEBY NIE POZOSTAŁY PO TOBIE ŚLADY POBYTU - NIE ŚMIEĆ!”. 5. Wykonanie obliczeń i odczytanie hasła „Szanuj las”. (Załącznik nr 2, zadanie 1) - wprowadzenie w treść zadania wierszem „Las”: Szanujmy lasy, zwierzęta, motyle, żaby, skowronki. Lepsze w naturze piękne drzewa i ptaki Niż w muzeum eksponaty! 6. Poznanie zasad zachowania się „Przyjaciela lasu”. (Załącznik nr 2, zadanie 2): - uczniowie kolorując tabliczki z wynikiem 10 dowiadują się, jak zachowuje się przyjaciel lasu. 7. Dyskusja w grupach – układanie piramidy priorytetów obrazującej odpowiedź na pytanie: Jak zachowuje się człowiek, który jest przyjacielem lasu? (Załącznik nr 3). Każda z grup dostaje planszę piramidy. Zadaniem uczniów jest, ułożenie i naklejenie zdań w piramidzie według rangi – to, co zdaniem uczniów jest najważniejsze, powinno znajdować się na szczycie piramidy. - podsumowanie pracy w grupach. Uzasadnienie kolejności ułożenia zdań przez przed- stawicieli „liderów” poszczególnych grup. 8. Zabawa ruchowa „Dzieci w lesie”: - dzieci drzewa otrzymują zielone listki, rozstawiają się swobodnie po korytarzu z rozłożonymi rękoma . Dzieci bez znaczków biegają w różnych kierunkach uważając, aby nie łamać gałęzi, nie trącać drzew. Na sygnał i zawołanie: „Stój!”- dzieci zatrzymują się. Zabawę powtarza się kilkakrotnie, a następnie bawiący się zamieniają się miejscami. 9. Praca w grupach: przygotowanie plakatów na temat zasad zachowania się w lesie: - każdy uczeń z grupy dostaje szablon w kształcie koła (Załącznik nr 4). Członkowie grupy umawiają się co będą rysować na swoich kołach. Zachowania negatywne zaznaczają, kolorując ramkę koła na czerwono, zachowania pozytywne – na zielono. Gotowe rysunki naklejają na szary papier. Mogą dopisać słowa: „tak”, „nie”. Najsprawniej piszący uczeń z grupy tytułuje plakat, przepisując ostatnie zdanie z rozsypanki wyrazowej: „Pamiętaj! w lesie zachowuj się tak, żeby nie pozostały po tobie ślady pobytu - nie śmieć!” (Załącznik nr 1); - prezentacja prac i wspólna dyskusja, w jaki sposób powinniśmy zachowywać się w lesie? 10. Podsumowanie zajęć. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |