Katalog

Agnieszka Kusz, 2017-05-23
Dąbrowa Górnicza

Przyroda, Scenariusze

Scenariusz zajęć: JESIENNY LAS

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat: JESIENNY LAS
Miejsce zajęć: Świetlica szkolna
Klasy : I i III
Cele ogólne:
 dostrzeganie potrzeby ochrony lasów;
 kształtowanie nawyków właściwego zachowania się w lesie;
 kształcenie wyobraźni i myślenia;
 rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

Cele szczegółowe: Uczeń :
 określa pozytywny i negatywny wpływ człowieka na las;
 wymienia podstawowe zasady zachowania się w lesie;
 przewiduje skutki złego zachowania w lesie;
 udziela krótkich odpowiedzi na określony temat;
 projektuje i wykonuje plakat;
 aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych;
 oblicza w zakresie 20;
 zgodnie współpracuje w zespole.

Metody:
 podające: pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, odczytywanie rozwiązań, czytanie tekstu;
 praktyczne: rozwiązywanie zadań matematycznych, przyrodniczych, wykonywanie prac plastycznych;
 aktywizujące: tworzenie i definiowanie pojęć (dyskusja piramidowa), zabawa.

Formy pracy:
 indywidualna
 zespołowa

Środki dydaktyczne: list od mieszkańców lasów, wiersz „Wycieczka" Wł. Ścisławskiego karty pracy, szablon koła, kredki, ilustracja lasu, szary papier, zielone listki.

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie w temat zajęć poprzez odnalezienie i odczytanie listu od skrzatów leśnych:
- nauczyciel odczytuje instrukcje pomocnicze w odnalezieniu listu.

Instrukcja:
1. Doskoczcie na jednej nodze do drzwi.
2. Ustawcie się przy drzwiach i zróbcie 8 przysiadów.
3. Zróbcie 5 kroków w stronę okna.
4. Odwróćcie się i przejdźcie na czworakach do końca sali.
5. Zajrzyjcie do pudełka stojącego na półce, tam będzie list.
- nauczyciel zamykając oczy losuje jedną osobę do odnalezienia listu, - chętne dziecko odczytuje list:
Cześć dzieciaki!
Wczoraj przyszliśmy do Waszej klasy, ponieważ chcieliśmy z wami o czymś bardzo ważnym porozmawiać. Niestety nikogo nie zastaliśmy. Postanowiliśmy zostawić wam list. Wierzymy w to, że nam pomożecie.
Ratunku !
Nastąpiło wielkie zagrożenie życia w lesie.
Drzewa i krzewy usychają.
Spłoszone zwierzęta uciekają w nieznane.
Śmieci przykrywają wszystko dookoła.
Ludzie niszczą zdrowe drzewa, hałasują, płoszą zwierzęta, niszczą rośliny.
Tak dalej być nie może!
Dzieci, pomóżcie uratować las !
Skrzaty leśne.
- wypowiedzi dzieci na temat: Jak zachować się w lesie aby pomóc skrzatom i jego mieszkańcom? (nie wolno niszczyć mrowisk, nie należy hałasować, nie płoszyć zwierząt, nie niszczyć roślin, nie zaśmiecać lasu…….).
2. Zabawa z elementem dramy „Płaczący i szczęśliwy las”:
- nauczyciel odsłania ilustracje podzieloną na połowę. Po jednej stronie znajduje się zdrowy las, pełen wysokich buków, dębów i sosen, a pod nimi krzewy jeżyn, malin, poziomek i jagód. Pomiędzy gałęziami widać radośnie skaczące wiewiórki, sarny, zające, a po drugiej chory, smutny, z połamanymi gałązkami, płaczącymi drzewami, osowiałymi zwierzątkami. Nauczyciel prosi dzieci, aby spróbowały wyobrazić sobie co może „czuć” las przedstawiony po prawej i po lewej stronie ilustracji, chętne dzieci opowiadają lub przedstawiają swoje odczucia, będąc w roli danego lasu np.: Jestem chorym, smutnym lasem, który płacze, bo drzewa, które u mnie rosną mają połamane gałązki, podeptane krzewy. Jestem lasem zdrowym, uśmiechniętym, szczęśliwym bo zwierzątka które u mnie mieszkają mają co jeść i nikt ich nie straszy.
3. Czytanie przez nauczyciela wiersza pt: "Wycieczka" Wł. Ścisławskiego:
Był las proszę Was –
a do tego lasu
dla zabicia czasu
przyszło kilku młodzieńców
Jeden – wyrzeźbił nożem
nazwisko na drzewa korze
Inny – gdy tylko przybył
skopał niewinne grzyby
Następny – wesołość wzniecił,
bo porozrzucał śmieci.
Ten rudy – wrzeszczał jak goryl
echo gra do tej pory.
Wysoki – zaczął wiewiórkę gonić.
A najgrubszy – tak się rozgniewał,
że tłukł butelki o drzewa.
A pozostali – dla rozrywki,
gałęzie łamali.
A las, proszę was
westchnął żałośnie
I rzekł – ja przecież
rosnę dla was
ale nie wiem czy dobry
człowiek z was wyrośnie.

- wypowiedzi uczniów na temat zachowania bohaterów wiersza i właściwego zacho-wania się w lesie.

4. Uzupełnianie zdań wyrazami z kółek: uczniowie mają za zadanie uzupełnić zdania wyrazami (Załącznik nr 1) i odczytać powstałe zasady:

„NIE ŚMIEĆ W LESIE”,
„NIE HAŁASUJ W LESIE”,
„NIE NISZCZ MROWISK”,
„NIE PŁOSZ ZWIERZĄT”,
„NIE ŁAM GAŁĘZI”,

„NIE ZRYWAJ LIŚCI Z DRZEW”,
„NIE WRZUCAJ ŚMIECI DO LASU”,
„PAMIETAJ! W LESIE ZACHOWUJ SIĘ TAK, ŻEBY NIE POZOSTAŁY PO
TOBIE ŚLADY POBYTU - NIE ŚMIEĆ!”.

5. Wykonanie obliczeń i odczytanie hasła „Szanuj las”. (Załącznik nr 2, zadanie 1)
- wprowadzenie w treść zadania wierszem „Las”:
Szanujmy lasy, zwierzęta, motyle, żaby, skowronki. Lepsze w naturze piękne drzewa i ptaki Niż w muzeum eksponaty!
6. Poznanie zasad zachowania się „Przyjaciela lasu”. (Załącznik nr 2, zadanie 2):
- uczniowie kolorując tabliczki z wynikiem 10 dowiadują się, jak zachowuje się przyjaciel lasu.
7. Dyskusja w grupach – układanie piramidy priorytetów obrazującej odpowiedź na pytanie:
Jak zachowuje się człowiek, który jest przyjacielem lasu? (Załącznik nr 3). Każda z grup dostaje planszę piramidy. Zadaniem uczniów jest, ułożenie i naklejenie zdań w piramidzie według rangi – to, co zdaniem uczniów jest najważniejsze, powinno znajdować się na szczycie piramidy.
- podsumowanie pracy w grupach. Uzasadnienie kolejności ułożenia zdań przez przed- stawicieli „liderów” poszczególnych grup.
8. Zabawa ruchowa „Dzieci w lesie”:
- dzieci drzewa otrzymują zielone listki, rozstawiają się swobodnie po korytarzu z rozłożonymi rękoma . Dzieci bez znaczków biegają w różnych kierunkach uważając, aby nie łamać gałęzi, nie trącać drzew. Na sygnał i zawołanie: „Stój!”- dzieci zatrzymują się. Zabawę powtarza się kilkakrotnie, a następnie bawiący się zamieniają się miejscami.
9. Praca w grupach: przygotowanie plakatów na temat zasad zachowania się w lesie:
- każdy uczeń z grupy dostaje szablon w kształcie koła (Załącznik nr 4). Członkowie grupy umawiają się co będą rysować na swoich kołach. Zachowania negatywne zaznaczają, kolorując ramkę koła na czerwono, zachowania pozytywne – na zielono. Gotowe rysunki naklejają na szary papier. Mogą dopisać słowa: „tak”, „nie”. Najsprawniej piszący uczeń z grupy tytułuje plakat, przepisując ostatnie zdanie z rozsypanki wyrazowej: „Pamiętaj! w lesie zachowuj się tak, żeby nie pozostały po tobie ślady pobytu - nie śmieć!” (Załącznik nr 1);
- prezentacja prac i wspólna dyskusja, w jaki sposób powinniśmy zachowywać się
w lesie?

10. Podsumowanie zajęć.










































Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.