Katalog Agnieszka Kusz, 2017-05-23 Dąbrowa Górnicza Przyroda, Scenariusze Ptaki, które odlatują na zimę.KONSPEKT ZAJĘĆ Prowadzenie : Agnieszka Kusz Temat : Ptaki, które odlatują na zimę. Cel główny : • rozbudzenie w uczniach zainteresowań środowiskiem przyrodniczym; • uświadomienie uczniom potrzeby pomocy ptakom; • propagowanie wśród uczniów życia w przyjaźni ze środowiskiem. Cele szczegółowe. Uczeń : • ma wykształcone poczucie odpowiedzialności za środowisko, w którym żyje; • jest wrażliwy na los ptaków zimą i rozumienie potrzebę stworzenia dla nich ,, ptasiej stołówki''; • dysponuje wiedzą na temat gatunków ptaków leśnych i polnych wystepujących w okolicy; • zdobył wiadomości na temat ptaków zimujących w Polsce, a także przylatujących do nas z innych krajów; • potrafi rozróżnić gatunki ptaków; • wie czym odżywiają się ptaki; • potrafi współpracować w grupie. Metody pracy : - słowna - oglądowa - praktycznego działania Formy pracy : - indywidualna - grupowa -zespołowa Środki dydaktyczne : - płyta CD z nagraną muzyką i śpiewem ptaków; - Leksykon przyrody, Encyklopedia przyrody; - ilustracje ptaków; - butelki plastikowe po butelkach; - kartki, kredki, nożyczki; - kartki z podpisami pokarmów. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Powitanie uczniów, wprowadzenie do tematu. 2. Formułowanie odpowiedzi na pytania : - Jakie ptaki zamieszkują naszą okolicę ? - Dlaczego odlatują na zimę ? - Które ptaki zostają u nas na zimę ? - A które do nas przylatują ? Odszukiwanie omawianych ptaków na ilustracjach. 3. Nauka rozróżniania ptaków zimujących w Polsce po ich upierzeniu. Podział dzieci na 5 grup. Każda grupa opisuje w sposób plastyczny jednego ptaka ( dzięcioła, sikorkę, rudzika, gila, wróbla). Dzieci otrzymują narysowane kontury ptaków, które należy rozpoznać i właściwie pokolorować, korzystając z ilustracji zamieszczonych w Encyklopedii przyrody i Leksykonie przyrody. Następnie dzieci słuchają z płyty CD śpiewu ptaka, którego opisywały. 4. Słuchanie piosenki W karmniku . 5. Omówienie ptasiego jadłospisu. Dzięcioł - nasiona sosen, słonecznik, tłuszcz. Wróbel - zboże, siemię, otręby, resztki pożywienia domowego. Sikorka - słonecznik, otręby, siemię, konopie, tłuszcz. Rudzik - owoce czarnego bzu, jagody, jarzębina, płatki owsiane. Gil - nasiona drzew, leśne jagody, jarzębina. 6. Wykonanie karmników z wykorzystaniem odpadów - butelek plastikowych po napojach. • podział dzieci na małe czteroosobowe zespoły; • zademonstrowanie gotowego karmnika i wyjaśnienie, dlaczego został on wykonany właśnie z takiego materiału ( względy ekologiczne i ekonomiczne). • omówienie poszczególnych etapów wykonania karmnika. • Każde dziecko w zespole otrzymuje inne zadanie do wykonania. Efektem końcowym jest gotowy karmnik. 7. Podsumowanie zajęć: - wspólne wyciągnięcie wniosku, że ,, Bez pomocy człowieka ptaki nie są w stanie same zdobyć pożywienia i przetrwać zimy. Ludzie muszą im pomóc!''. - omówienie estetyki prac. - rozdanie dzieciom kartonowych ptaszków, którym należy dorysować dzióbki uśmiechnięte - jeśli zajęcia podobały się, smutne -jeśli zajęcia nie przypadły im do gustu. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |