AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Karolina Charchowska, 2017-07-05
Dobrzyń nad Wisłą

WOS, Konspekty

Polska we współczesnym świecie - konspekt lekcji wos

- n +


Temat: Polska we współczesnym świecie.
Klasa: 3

I ZAŁOŻENIA METODYCZNE
1. Cele lekcji

POZIOM I Wiadomości
Kategoria A – Zapamiętywanie wiadomości
Uczeń zna, wie, pamięta:
- pojęcia: polityka zagraniczna, Trójkąt Weimarski, Grupa Wyszehradzka, pomarańczowa rewolucja, Partnerstwo Wschodnie, ambasada, konsulat, ambasador, konsul generalny, wiza
- daty: 1990 r., 1991 r., 2004 r.,
- postaci: Anna Fotyga, Radosław Sikorski, Grzegorz Schetyna, Władimir Putin, Aleksander Łukaszenka
- nazwy geograficzne: USA, Europa, Niemcy, Czechy, Słowacja, Białoruś, Ukraina, Rosja, Litwa
- fakty: podpisanie przez Polskę traktatów z sąsiadami, przystąpienie Polski do Trójkąta Weimarskiego oraz do Grupy Wyszehradzkiej, wstąpienie Polski do Unii Europejskiej

Kategoria B – Rozumienie wiadomości
Uczeń rozumie:
- w/w pojęcia
- dlaczego sojusz z USA ma charakter strategiczny
- kompetencje ambasad oraz konsulatów

POZIOM II Umiejętności

Kategoria C – stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
Uczeń potrafi:
- wskazać na mapie w/w nazwy geograficzne
- analizować tekst źródłowy


Kategoria D – stosowanie wiadomości w sytuacjach nietypowych
Uczeń potrafi:
- wymienić cele polskiej polityki zagranicznej
- scharakteryzować stosunki Polski z sąsiadami i z państwami Unii Europejskiej
- uzasadnić potrzebę popierania rozwoju demokracji u wschodnich sąsiadów Polski

POZIOM III Kształcone postawy i przekonania

Kategoria E
Uczeń dostrzega, ma świadomość, rozumie:
- współpracy Polski z innymi państwami

2. Metody nauczania
- mini wykład
- praca z tekstem źródłowym„- dyskusja
3. Środki dydaktyczne
- podręcznik „Wiedza o społeczeństwie. Podręcznik dla gimnazjum 2„ , OPERON, 2010
- tekst źródłowy „Expose Grzegorza Schetyny” oraz „Łukaszenka. Niedoszły car Rosji”
(A. Brzeziecki, M. Nocuń, Kraków 2004, s. 195 -196)


II. Tok lekcji:
REKAPITULACJA WTÓRNA:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
1. Co to jest państwo?
2. Jakie funkcje państwo pełni?
3. W czym przejawia się funkcja zewnętrzna państwa?
Kto jest obecnym ministrem spraw zagranicznych w Polsce?
Od kiedy?
Kto był przed?
Czy ministrem spraw zagranicznych była kobieta?



SŁOWO WSTĘPNE:
Funkcja zewnętrzna państwa przejawia się w polityce zagranicznej. Polska dopiero od 1989 roku może w pełni sama decydować o swojej polityce zagranicznej oraz o sojuszach z innymi państwami.
POLSKA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE

CZYNNOŚCI WŁAŚCIWE:
• Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
1. Czy Polska zawsze była państwem suwerennym?
2. W jakich latach nasz kraj nie mógł sam o sobie decydować?
• Nauczyciel opowiada uczniom o sytuacji Polski w okresie okupacji niemieckiej,
a następnie o okresie komunizmu i jego zakończeniu, a tym samym co to niosło
za sobą dla Polski.
• Nauczyciel opowiada uczniom o USA jako strategicznym sojuszniku Polski.
• Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
1. Kiedy Polska przystąpiła do Unii Europejskiej?
2. Jakie to miało znaczenie dla polityki zagranicznej naszego kraju?
• Nauczyciel opowiada uczniom o udziale Polski w wielu sojuszach z państwami Unii Europejskiej.
• Nauczyciel opowiada uczniom o stosunkach z poszczególnymi sąsiadami Polski:
- NIEMCY – uznanie granicy w 1990 r., traktat o przyjaźni, Trójkąt Weimarski
- CZECHY i SŁOWACJA – układ o dobrym sąsiedztwie, Grupa Wyszehradzka
- UKRAINA – uznanie Ukrainy, traktat o dobrym sąsiedztwie, problem przeszłości historycznej, pomarańczowa rewolucja, mistrzostwa świata w 2012 r. w piłce nożnej
- BIAŁORUŚ
1. Jaka forma rządów sprawowana jest na Białorusi?
2. Kto jest głową państwa?
Nauczyciel opowiada o stosunkach Polski z Białorusią. W celu zobrazowania sytuacji rozdaje uczniom fragment książki „Łukaszenka. Niedoszły car Rosji”. Tekst czytany na forum klasy. Następnie nauczyciel prosi uczniów o krótki komentarz do przeczytanego tekstu.
Nauczyciel opowiada o programie Partnerstwo Wschodnie.
- LITWA – przyjazne stosunki, traktat
- ROSJA – sytuacja po 1989 r., traktat o przyjaźni, stosunek Rosji do historii, wojna w Czeczeni, stosunki gospodarcze, Krym
• Nauczyciel rozdaje uczniom tekst expose Grzegorza Schetyny. Tekst czytany jest na forum klasy. Następnie nauczyciel zadaje pytania:
1. Jakie są najważniejsze filary polskiej polityki zagranicznej?
2. Jak ministerstwo zapatruje się na sprawę Ukrainy? Jaką formę pomocy Polska gwarantuje mieszkańcom Ukrainy?
3. Jak, według słów expose, układają się stosunki Polski z Rosją?
• Nauczyciel opowiada uczniom o ambasadach i konsulatach

REKAPITULACJA PIERWOTNA:
• Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
1. Dlaczego USA jest strategicznym sojusznikiem Polski?
2. Na przykładzie programu Partnerstwo Wschodnie scharakteryzuj rolę
i znaczenie Polski w polityce zagranicznej Unii Europejskiej.
PRACA DOMOWA:
Wejdź na stronę Ministerstwa Spraw Zagranicznych i odszukaj polskich ambasad
oraz konsulatów na terenie: Bangladeszu, Austrii, Gruzji, Malezji, Ukrainy, Włoch i Czech. Wypisz, w jakim mieście się znajdują i kto jest ambasadorem oraz konsulem.






Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0