Katalog

EWA Trzeszan, 2017-07-05
GDYNIA

Zajęcia przedszkolne, Ćwiczenia

Porady dla młodych terapeutów. ĆWICZENIA USPRAWNIJĄCE MOTORYKĘ MAŁĄ

- n +


opracowała Ewa Trzeszan terapeuta reki

Doskonalenie motoryki małej ma na celu:
 Ćwiczenie płynności.
 Rozluźnianie napięcia mięśni ramienia i przedramienia.
 Ćwiczenie koordynacji obu rąk.
 Usprawnianie precyzji ruchów(małych ruchów ręki, dłoni, nadgarstka, palców).
 Stymulację układu przedsionkowego ,dotyku i propriocepcji(czucie głębokie.)

Dziecko:

Potrafi manipulować drobnymi przedmiotami podnosić je chwytem pesetowym.
Potrafi umieszczać kołka na paliku i budować wieżę.
Potrafi dopasowywać mniejsze przedmioty do większych.
Potrafi otwierać i zamykać pudełka, zakręcać słoiki.
Potrafi dopasowywać różne kształty do odpowiednich otworów.
Potrafi stopniowo przechodzić między zwolnieniami, a przyspieszeniami ruchowymi.
Potrafi rozluźniać ramie i przedramię oraz skoordynować obie ręce.
(Dennison-,, aktywna ręka”, ,,Rysowanie oburącz, ,,Krążenie szyją")
Potrafi zamalowywać duże powierzchnie farbami(początkowo swobodnie, potem w ograniczonych konturach(ćw. M. Bogdanowicz, mandale)
Potrafi malować duże formy koliste z zachowaniem kierunku pisania liter.
Potrafi malować duże formy faliste, szlaczki.
Umie modelować z plasteliny.
Układa nieco trudniejsze obrazki według wzoru z drobnych wciskanych klocków „grzybków” w ramkach
Wykonuje poprawnie ćwiczenia grafomotoryczne , np. elementy programu Frostig, M. Bogdanowicz
Potrafi zharmonizować ruchy gałek ocznych z ruchami całego ciała.
Kontroluje wzrokiem ruchy ręki oraz myszki komputerowej.
Potrafi spostrzegać figury ze względu na wielkość, kształt, barwę, położenie w przestrzeni.
(Dennison-alfabetyczna ósemka, ruchy naprzemienne, Ćwiczenia służące kształtowaniu orientacji przestrzennej-MAC)


Przed przystąpieniem do ćwiczeń pomoczyć ręce w ciepłej kąpieli wodnej prze 5 min.
REASUMUJĄC-POSZCZEGÓLNE RODZAJE ZABAW :
Rysowanie kredą na tablicy.
Malowanie farbami dużych kształtów (na arkuszach papieru rozpiętych na ścianie lub tablicy).
Malowanie jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu papieru.
Malowanie pędzlem linii prostych, splatanych nici, kłębuszków.
Malowanie krótkich, pionowych kresek.
Malowanie linii falujących poziomych i pionowych (np. fale na morzu) z zachowaniem ciągłości i kierunku zgodnego z kierunkiem pisma.
Malowanie linii spiralnych (dom ślimaka, kłębuszki).
Rysowanie i kolorowanie pisakami (farby, miękkie kredki, pisaki wymagają niewielkiego nacisku, co zmusza do rozluźnienia mięśni).
Rysowanie kredkami lub malowanie bez odrywania ręki szlaczków, kłębuszków.
Kolorowanie prostych obrazków (zwracanie uwagi na utrzymanie się w konturze obrazka).
Kolorowanie figur geometrycznych (zwracanie uwagi na utrzymanie się w konturze obrazka).
Kreślenie linii poziomych i pionowych "po śladzie" i samodzielnie.
Kreślenie linii kolistych i falistych "po śladzie" i samodzielnie.
Kreślenie linii zamkniętych (koła, owale, prostokąty).
Łączenie liniami zaznaczonych punktów.
Ugniatanie kul ze starych gazet.
Sortowanie klocków wg kolorów, paciorków wg kształtu, figur geometrycznych wg kolorów, wielkości lub kształtu.
Wykonywanie stempelkami obrazkowymi szlaczków.
Cięcie nożyczkami po śladzie - po liniach prostych, falistych, łamanych.
Wycinanie figur;
Rysowanie przez kalkę techniczną wzorów dużych i drobnych o kształtach geometrycznych.
Tworzenie obrazka z użyciem szablonów - odrysowywanie figur, prostych kształtów.
Lepienie z plasteliny.
Ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu i trójkąta.
Wałkowanie cienkich wałków i obwodzenie nimi narysowanych przedmiotów i figur.
Układanie z wałeczków plasteliny różnych figur.
Układanie klocków.
Układanie puzzli.
Odwzorowywanie szlaczków i wzorów.








Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.