Katalog Aleksandra Mróz, 2017-07-05 Bytom Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Weroniki Sherborne dla -1Temat: Doskonalenie relacji „z”, „razem” i „przeciwko”, czyli jak być sobą działając w grupie Cel: wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch oraz kontakt emocjonalny i fizycz¬ny, nawiązanie kontaktu wzrokowego pomiędzy partnerami; zachęcenie do wspólnej zabawy Cele szczegółowe: dziecko potrafi dzielić przestrzeń z innymi dziećmi i nawiązać z nimi kontakt; potrafi współpracować z partnerem; umie ćwiczyć w pogodnym, wesołym nastroju; potrafi wykorzystać pozytyw¬nie emocje i nadmiar energii Dziecko zna: – Zasady partnerskiej zabawy podczas ćwiczeń metodą Ruchu Rozwijającego Dziecko potrafi: – Odkrywać swoje możliwości – Akceptować swoje ciało – Dbać oswoją sprawność – Osiągać sukces w każdym ćwiczeniu – Zgodnie współdziałać z partnerem podczas ćwiczeń – Prawidłowo wykonywać czynności ruchowe Dziecko rozumie: – Potrzebę przestrzegania reguł i zasad – Konieczność współdziałania z drugą osobą Metody: metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; elementy metody De-nissona; masażyki. Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna. Pomoce: kolorowe chusteczki, chusta Klanzy, magnetofon, kaseta z muzyką relak-sacyjną Czas trwania i miejsce: 45 minut; sala gimnastyczna Prowadzący: Aleksandra Mróz Przebieg zajęć: CZĘŚĆ WSTĘPNA Powitanie grupy piosenką: Podaj rękę partnerowi, potem podaj drugą Zrób obrocik dokoła, gdy muzyka brzmi. Stań na baczność, tupnij nogą i dokoła zakręć głową Klaśnij w ręce i w kolana, gdy muzyka brzmi. „Iskierka”. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA Ćwiczenia świadomości ciała i przestrzeni. 1. Powitanie częściami ciała: - dz. witają się brzuszkami ( dz. mówią sobie „ Dzień dobry”), - witają się plecami, pośladkami, biodrami, barkami, łokciami, kolanami, nosami i wg pomysłów dzieci... 2. Ruchy naprzemienne: dzieci leżą na plecach, kolana zgięte, łokcie zgięte. Nale¬ży prawym łokciem dotknąć lewego kolana, następnie lewym łokciem dotknąć prawego kolana, powtarzamy kilka razy. To samo ćwiczenie w pozycji stojącej. Relacje „Z” 1. „Mostek” jedno dziecko robi mostek, a drugie obchodzie je na czworakach, przechodzi pod, nad, dookoła, na koniec omija wykonując „leniwą ósemkę”. Po-wtarza kilka razy, zmiana ról. 2. Wspólnie wykonują tunel, jedno z dzieci przechodzi w tunelu. Pozostałe czekają na swoją kolej. Relacje „Przeciwko” 1. Dzieci siadają plecami do siebie i najpierw jedno odpycha drugie, potem nastę-puje zmiana, po czym pojawia się próba sił, kto kogo przepchnie (plecy –w ple¬cy) - odpychają się wzajemnie. ( ćwiczenie to wyzwala wiele radości, śmiechu). 2. Odklejanie od podłogi. Jedno dziecko z pary naśladuje smarowanie klejem rąk i nóg, a potem stara się przykleić mocno do podłogi. Drugie zaś stara się ode¬rwać od podłogi najpierw ręce, potem nogi. Zmiana ról. (to ćwiczenie pozwala na zużycie ogromnej ilości nagromadzonej energii i siły). 3. Relaks . Kołyska. – dzieci słuchają fragmentu ulubionej kołysanki. ( niektóre za-mykają oczy, czują się bezpieczne, wyciszają się). Relacje „Razem” 1. Rozeta- Dzieci dobierają się po czworo, wszystkie czwórki leżą na plecach tworzą koła: - jednocześnie podnoszą się i opadają, - podnosi się tylko dwoje dzieci, dwoje leży na plecach, i zmiana, - wszystkie razem podnoszą nogi w górę i starają się je połączyć piętami, palcami... - wg pomysłów dzieci... 2. Relaks. Czwórki siadają w kole plecami do siebie, wspólnie wykonują rysunki na plecach: - masują plecy, rysują figury, litery podane przez n, potem przez dzieci... 3. Siad -naprzemianstronne dotykanie łokciami kolan (prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie). (Ustawienie w parach) 4. Pozycja wyjściowa – stanie przodem do siebie, trzymanie się za ręce, kon-centracja wzroku na twarzy partnera, uśmiechanie się, wyrażanie uczuć przez dotyk, głaskanie (np. głowy, rąk, nóg, tułowia). Pokazywanie poszcze¬gólnych części ciała, oglądanie ich u siebie i u partnera, porównywanie. Przy¬tulanie się do siebie delikatne i mocne. 5. Przysiad – ( stanie)siad skrzyżny przodem do siebie. Przepychanie się dłoń¬mi, głową, barkami. Zabawy z rekwizytami 1. Chustka niewidka: wszyscy stoją dookoła chusty, trzymają ją pod brodą; dzieci kolejno wypowiadają swoje imiona, a jedno z nich wchodzi pod chustę. Wciąga ono kolegów po kolei pod chustę, pozostali (nie wciągnięci) muszą wymienić imiona wciągniętych dzieci. 2. Wywoływanie osób: wszyscy stoją dookoła chusty, wachlując nią. Gdy chusta jest wysoko, prowadzący mówi: „Pod chustą przebiegają ci, którzy mają sio-strę/brata/psa/kota/czarne skarpetki/lubią banany/itp.” dzieci mogą dopowia-dać, kto jeszcze ma wejść pod chustę. Zwracamy uwagę,że mamy podobne zainteresowania, rzeczy, lubimy podobne rzeczy... 3. Tulipan: jedno dziecko siada (siad skrzyżny) na chuście rozłożonej na podło-dze. Reszta dzieci chwyta chustę i okręca ją dookoła siedzącego w środku dziecka. Na hasło wszyscy równocześnie ciągną chustę na zewnątrz (chusta „prostuje się”) 4. Kolorowe imię: dzieci siedzą na kolorowych pasach chusty. Prowadzący wy-wołuje jeden kolor, a dzieci na nim siedzące wstają, biegną dookoła chusty i wracają na swoje miejsce 5. Sałatka z cyfr: wszyscy stoją dookoła chusty, są podzieleni (od 1 do 4). pro-wadzący wywołuj „jedynki”, które przebiegają pod chustą zamieniając się miejscami. (tak wszystkie cyferki) CZĘŚĆ KOŃCOWA Pożegnanie grupy „Iskierką”. Wszystkie dzieci wraz z nauczycielem siadają na ma-teracu. Nauczyciel stara się objąć wszystkie dzieci: kołysząc się nuci piosenkę. Po zakończeniu zajęć dzieci na palcach opuszczają salę. Zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne TEMAT ZAJĘĆ: W CYRKU Dziecko zna: – Zasady partnerskiej zabawy podczas ćwiczeń metodą Ruchu Rozwijającego Dziecko potrafi: – Odkrywać swoje możliwości – Akceptować swoje ciało – Dbać oswoją sprawność – Osiągać sukces w każdym ćwiczeniu – Zgodnie współdziałać z partnerem podczas ćwiczeń – Prawidłowo wykonywać czynności ruchowe Dziecko rozumie: – Potrzebę przestrzegania reguł i zasad – Konieczność współdziałania z drugą osobą Metody: metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; elementy metody De-nissona; masażyki. Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna. Pomoce: kolorowe chusteczki, chusta Klanzy, magnetofon, kaseta z muzyką relak-sacyjną Czas trwania i miejsce: 45 minut; sala gimnastyczna Prowadzący: Aleksandra Mróz PRZEBIEG ZAJĘĆ CZĘŚĆ WSTĘPNA: 1. Powitanie– uczestnicy siedzą w kręgu, witają się „iskierką”. Na prośbę prowa-dzącego grupa wita się wymienionymi przez niego częściami ciała (np. głową, kolanami, łokciami itp.) 2. Schemat ciała – Powitanie paluszkami– uczestnicy najpierw w parach, potem w grupie witają się opuszkami palców, potem całymi dłońmi – Powitanie części ciała– jedno dziecko z pary nazywa różne części ciała, drugie „wita się” z nimi (własnymi); następuje zmiana. Następnie na przemian witają się dotykając oczu, nosa, uszu itp. partnera – „Moje– twoje” – wskazywanie (w parach) palcem swojego nosa i nosa partnera (później brody, czoła, oczu, uszu itd.) 3. Przestrzeń – Maszerowanie i stopniowe przechodzenie do biegania podnosząc przy tym wy-soko kolana. – J w., ale na „sztywnych” nogach. – J w., ale z nogami ugiętymi w kolanach (na „miękkich, gumowych” nogach). CZĘŚĆ WŁAŚCIWA: 1. ĆWICZENIA OPARTE NA RELACJI „Z” – Dzieci podzielone są na dwie grupy: jedna tworzy tunel (przyjęcie pozycji czwo-raczej, jeden obok drugiego);grupa druga przechodzi przez tunel; zmiana 2. Ćwiczenia relaksacyjne– masażyk Rzeczka 3. ĆWICZENIA OPARTE NA RELACJI „PRZECIWKO” – „Paczka”– ćw. w parach; jedno dziecko kuli się i chwyta mocno rękami nogi tak, aby utworzyć „paczkę’, natomiast drugie dziecko stara się „paczkę” otworzyć – ciągnięcie „paczki” w różne strony – „odklejanie” partnera od podłogi 4. Ćwiczenia relaksacyjne– masażyk Rolnik 5. ĆWICZENIA OPARTE NA RELACJI „RAZEM” – „Lustro” – dzieci w parach siedzą naprzeciw siebie. Jedno dziecko rysuje w po-wietrzu różne przedmioty, partner– jak lustrzane odbicie– naśladuje ruchy kole-gi/koleżanki – „Przyklejeni” – partnerzy siedzą zwróceni do siebie plecami opierając się o sie¬bie. Na sygnał jeden z nich porusza się w różnych kierunkach, drugi natomiast podąża za nim (jak „przyklejony”); po chwili zmiana CZĘŚĆ KOŃCOWA: 1. Ćwiczenia relaksacyjne: – „leniuchowanie” –dzieci leżą na brzuchu, machają nogami ugiętymi w kolanach, klaszczą stopami – Puszczanie „iskierki” – Pożegnanie grupy Zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne Temat: Kształtowanie świadomości własnego ciała. Ćwiczenia re-laksacyjne. Cel: wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch oraz kontakt emocjonalny i fizycz¬ny, nawiązanie kontaktu wzrokowego pomiędzy partnerami; zachęcenie do wspólnej zabawy Cele szczegółowe: dziecko potrafi dzielić przestrzeń z innymi dziećmi i nawiązać z nimi kontakt; potrafi współpracować z partnerem; umie ćwiczyć w pogodnym, wesołym nastroju; potrafi wykorzystać pozytyw¬nie emocje i nadmiar energii Dziecko zna: – Zasady partnerskiej zabawy podczas ćwiczeń metodą Ruchu Rozwijającego Dziecko potrafi: – Odkrywać swoje możliwości – Akceptować swoje ciało – Dbać oswoją sprawność – Osiągać sukces w każdym ćwiczeniu – Zgodnie współdziałać z partnerem podczas ćwiczeń – Prawidłowo wykonywać czynności ruchowe Dziecko rozumie: – Potrzebę przestrzegania reguł i zasad – Konieczność współdziałania z drugą osobą Metody: metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; elementy metody De-nissona; masażyki. Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna. Pomoce: kolorowe chusteczki, chusta Klanzy, magnetofon, kaseta z muzyką relak-sacyjną Czas trwania i miejsce: 45 minut; sala gimnastyczna Prowadzący: Aleksandra Mróz PRZEBIEG ZAJĘĆ CZĘŚĆ WSTĘPNA: Powitanie: „iskierka” (siedząc w kole, trzymając się za ręce, prowadzący ściska rękę dziecka siedzącego z jego prawej strony, dziecko- czując uścisk, puszcza go dalej na prawo. Uścisk ma „wrócić” do prowadzącego do jego lewej ręki) CZĘŚĆ WŁAŚCIWA Schemat ciała: 1. „Powitanie paluszkami”: najpierw w parach, później w grupie wszyscy witają się opuszkami palców, potem całymi dłońmi. 2. „Powitanie części ciała”: nazywamy różne części ciała, ułatwiając ich zapamię-tanie przez dotykanie, głaskanie i poruszanie nimi. Przestrzeń: 1. „Moje-twoje”- wskazywanie w parach palcem swojego nosa i nosa partnera (po-dobnie z brodą, uchem, policzkiem itp); naśladowanie ruchów partnera (odbicie lustrzane). 2. „Wagoniki”: poruszanie się po sali w „wagonikach” (w parach), witanie się po drodze z mijanymi parami. 3. „Bączek”: obracanie się wokół własnej osi, siedząc na podłodze. 4. „Przeciąganie się- jak najszerzej”: w leżeniu tyłem staramy się zająć najpierw jak największą, potem jak najmniejszą przestrzeń (na przemian); przeciągają się, „podpierają” sufit nogami, „wykręcają” rękami żarówki. 5. „Raki”: leżąc na plecach ślizganie się po podłodze (ruch do tyłu) i delikatnie na-śladują szczypanie. 6. Przetaczanie się z boku na bok. 7. Pełzanie na brzuchu (samodzielnie) i ślizganie się po podłodze (w parach). Ćwiczenia relaksacyjne: 1. Robienie min- groźnych i przyjemnych 2. Masażyki- wierszyki Ćwiczenia oparte na relacji „z” 1. Powitanie plecami z różnymi osobami z grupy 2. Przetaczanie partnerów- w parach i w czwórkach 3. Ślizganie się po podłodze i wokół własnej osi 4. W parach, jedno dziecko siada tyłem do drugiego opierając się na jego brzu-chu, partner obejmuje kolegę i delikatnie go kołysze; zmiana Ćwiczenia relaksacyjne: Masażyk „rzeczka” Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko” 1. „Paczka”- w parach, jedno dziecko siedząc chwyta się pod kolana i mocno trzyma udając „paczkę”, którą partner stara się odpakować. 2. „Tunel”-połowa dzieci, jeden obok drugiego, ustawiają się w klęku podpartym, tworząc tunel, pozostali, czołgając się, przechodzą pod ich brzuchami; zmia¬na. 3. Wstawanie i siadanie razem i na zmianę w parach. Ćwiczenia relaksacyjne: Masażyk „rolnik” CZĘŚĆ KOŃCOWA Pożegnanie: Iskierka żegnanie się opuszkami palców, następnie całymi dłońmi. Zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne Temat: Kształtowanie poczucia własnego ciała w przestrzeni, doskonalenie koordynacji oraz współpracy z partnerem Cel: wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch oraz kontakt emocjonalny i fizycz¬ny, nawiązanie kontaktu wzrokowego pomiędzy partnerami; zachęcenie do wspólnej zabawy Cele szczegółowe: dziecko potrafi dzielić przestrzeń z innymi dziećmi i nawiązać z nimi kontakt; potrafi współpracować z partnerem; umie ćwiczyć w pogodnym, wesołym nastroju; potrafi wykorzystać pozytyw¬nie emocje i nadmiar energii Dziecko zna: – Zasady partnerskiej zabawy podczas ćwiczeń metodą Ruchu Rozwijającego Dziecko potrafi: – Odkrywać swoje możliwości – Akceptować swoje ciało – Dbać oswoją sprawność – Osiągać sukces w każdym ćwiczeniu – Zgodnie współdziałać z partnerem podczas ćwiczeń – Prawidłowo wykonywać czynności ruchowe Dziecko rozumie: – Potrzebę przestrzegania reguł i zasad – Konieczność współdziałania z drugą osobą Metody: metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; elementy metody De-nissona; masażyki. Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna. Pomoce: kolorowe chusteczki, chusta Klanzy, magnetofon, kaseta z muzyką relak-sacyjną Czas trwania i miejsce: 45 minut; sala gimnastyczna Prowadzący: Aleksandra Mróz PRZEBIEG ZAJĘĆ: CZĘŚĆ WSTĘPNA Powitanie grupy piosenką: Podaj rękę partnerowi, potem podaj drugą. Zrób obrocik dookoła, gdy muzyka brzmi. Stań na baczność, tupnij nogą i dookoła zakręć głową Klaśnij w ręce i w kolana, gdy muzyka brzmi. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA Ćwiczenia świadomości ciała i przestrzeni. 1. Dzieci siedzą w kole i wykonują śmieszne miny. 2. Relaks przy muzyce: W rytm „tańczą” poszczególne części ciała Najpierw wy-korzystaniem kolorowych chustek. Najpierw ręce, potem nogi, głowa, ramiona, biodra i wreszcie całe ciało. Relacje „Z” 1. Ciągnięcie za kostki partnera leżącego na plecach. Zmiana ról. 2. Relaks. Wykonanie masażu do wiersza „List do cioci Halinki” wg M Bogdano-wicz. Dzieci siedzą w kole i wspólnie na swoich plecach wykonują masaż. Relacje „Razem” 1. Stojąc do siebie twarzą i trzymając się za ręce, ćwiczący odchylają się w tył i przechodzą do siadu, a następnie razem wstają, zachowując przy tym równo-wagę 2. Przysiad - siad skulny naprzeciw siebie. Uderzanie dłońmi o podłoże, o wła¬sne ciało, o ciało partnera. Uderzanie dłońmi o uda własne i partnera, kolana i stopy delikatnie, wolno, następnie coraz mocniej i coraz szybciej. 3. Dziecko i opiekun trzymają się za ręce stojąc przodem do siebie. Podskoki na jednej nodze, obydwu, naprzemiennie, jednocześnie. 4. Opiekun i dziecko w klęku prostym naprzeciw siebie. Dłonie dziecka oparte na dłoniach opiekuna – przepychanie się nawzajem dłońmi, jedną, dwoma rękami naprzemiennie, jednocześnie. 5. W parach, w siadzie ugiętym, tyłem do siebie, opierając się plecami o partne¬ra, przepychanie plecami współćwiczącego, starając się pokonać jego opór. Po chwili następuje zmiana ról: 6. W pozycji stojącej, tyłem do siebie, jeden z ćwiczących delikatnie kładzie się na plecach partnera, a ten stara się częściowo przyjąć ten ciężar: Zabawy z rekwizytami 1. Sałatka z cyfr: wszyscy stoją dookoła chusty, są podzieleni (od 1 do 4). pro-wadzący wywołuj „jedynki”, które przebiegają pod chustą zamieniając się miejscami. (tak wszystkie cyferki) 2. Wszyscy stoją dookoła chusty, trzymając ją za uchwyty. Jednocześnie wszy-scy podnoszą wysoko „spadochron”, starają się przebiec pod chustą i złapać za przeciwległy uchwyt zanim on opadnie. Wygrywa osoba, która jak najdłu¬żej utrzyma się w „łapaniu”przeciwległego uchwytu 3. Grad: wszyscy stoją dookoła chusty, trzymając ją wysoko za uchwyty. Na chustę wrzucamy piłkę (np. Tenisową). Naszym zadaniem jest podrzucanie piłki w górę tak, by nie wypadła poza chustę 4. Wodospad: j.w., z tym, że staramy się tak ruszać chustą, by piłka wpadła do otworu znajdującego się w środku chusty 5. Tulipan: jedno dziecko siada siad skrzyżny) na chuście rozłożonej na podło¬dze. Reszta dzieci chwyta chustę i okręca ją dookoła siedzącego w środku dziecka. Na hasło wszyscy równocześnie ciągną chustę na zewnątrz (chusta „prostuje się”) CZĘŚĆ KOŃCOWA Pożegnanie grupy „Iskierką”. Wszystkie dzieci wraz z nauczycielem siadają na ma-teracu. Nauczyciel stara się objąć wszystkie dzieci: kołysząc się nuci piosenkę. Po zakończeniu zajęć dzieci na palcach opuszczają salę. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |