Katalog Elżbieta Ciemała, 2017-07-05 Wiślica Zawodowe, Sprawozdania sprawozdanie z realizacji planu rozwoju nauczyciela kontraktowegoBielsko-Biała, 31.05.2017r. Elżbieta Ciemała Nauczane przedmioty: ekonomiczne i handlowe Zespół Szkół Technicznych i Handlowych w Bielsku-Białej Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Handlowych im. Franciszka Kępki ul. Józefa Lompy 11 43-300 Bielsko-Biała CZĄSTKOWE SPRAZWOZDANIE Z DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z REALIZACJĄ PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO za okres 01.09.2014 r. – 31.05.2017 r. Terminarz: • Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2014r. • Data zakończenia stażu w Zespole Szkół Technicznych i Handlowych:31.05.2017r. Opiekun stażu: mgr inż. Karina Gołyszny Wstęp Podczas odbywanego stażu w Zespole Szkół Technicznych i Handlowych byłam nauczycielką przedmiotów handlowych na kierunku sprzedawca w Zasadniczej Szkole Zawodowej, podstaw przedsiębiorczości w Szkole Zawodowej i Technikum, przedmiotów z zakresu ekonomii i reklamy w Technikum Organizacji Reklamy, a także przedmiotu promocja w Gimnazjum dla dorosłych. Ponadto prowadziłam kursy w klasie wielozawodowej na kierunku sprzedawca w Centrum Kształcenia EDUKACJA oraz byłam nauczycielką rachunkowości w Szkole Policealnej o kierunku Technik Rachunkowości. W 2008 roku ukończyłam studia na Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach na kierunku Finanse i Rachunkowość. Kwalifikacje pedagogiczne uzyskałam w 2012 roku w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. W 2012 r. uzyskałam stopień nauczyciela kontraktowego w Zespole Szkół Technicznych i Handlowych w Bielsku-Białej. Wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego złożyłam 01.09.2014 i kontynuowałam do 31.05.2017r. Przed przystąpieniem do napisania planu zapoznałam się z przepisami dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli, przeanalizowałam najważniejsze dokumenty związane z funkcjonowaniem i organizacją szkoły. Moim opiekunem w trakcie odbywania stażu była Pani mgr inż. Karina Gołyszny nauczycielka ucząca przedmiotów zawodowych handlowych. W okresie stażu starałam się zrealizować wszystkie założone w planie rozwoju zawodowego cele. Postępowałam zgodnie z wymaganiami określonymi w §7 Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli: Uczestniczyłam w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze Statutu Zespołu Szkół Technicznych i Handlowych oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. Indywidualnie lub poprzez udział w różnych formach kształcenia pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe nauczyciela. Zapoznawałam się z przepisami dotyczącymi systemu oświaty. Porządek sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego stworzyłam na podstawie wymagań zawartych w §7, punkt 2 Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli z dnia 1 marca 2013r. § 7 ust.2 pkt1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także ocenianie ich skuteczności i dokonywanie zmian w tych działaniach (…) . 1. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu- mgr inż. Kariną Gołyszny Rozpoczynając staż zapoznałam się i wdrożyłam procedury awansu zawodowego. Na początku września 2014 roku złożyłam u dyrektora szkoły wniosek o podjęcie stażu na nauczyciela mianowanego jak również plan rozwoju zawodowego. Konstruując plan rozwoju zawodowego zwracałam uwagę na działania nastawione w kierunku rozwoju własnych kompetencji oraz umiejętności koniecznych w pracy nauczyciela, zgodnie z potrzebami szkoły jak również uczniów. Systematycznie uaktualniałam swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego jak również dokonałam analizy dokumentacji szkolnej: statutu, regulaminu wewnątrzszkolnego systemu oceniania, przepisów BHP. Z dniem rozpoczęcia stażu został przydzielony mi opiekun stażu. Wspólnie omówiłyśmy zasady współpracy. Pani Karina pomogła mi w sformułowaniu wniosku dotyczącego rozpoczęcia stażu jak również udzieliła cennych wskazówek, które okazały się pomocne w napisaniu mojego planu rozwoju zawodowego. W czasie trwania stażu systematycznie spotykałyśmy się w celu omówienia realizacji zadań zawartych w Planie Rozwoju Zawodowego oraz sposobu ich dokumentowania. Pani Karina służyła mi pomocą w rozwiązywaniu napotykanych trudności w pracy z uczniami dzieląc się ze mną cennym doświadczeniem z pracy dydaktyczno-wychowawczej. 2. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli Uczestniczyłam w charakterze obserwatora na zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu w klasach Szkoły Zawodowej Handlowej. W czasie obserwacji zwracałam szczególną uwagę na metody pracy z uczniami. Wnioski wyciągnięte z przeprowadzonych zajęć przez opiekuna stażu pomogły mi wzbogacić mój warsztat pracy. 3. Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora oraz innych nauczycieli. W trakcie trwania stażu przeprowadziłam lekcje otwarte w obecności, opiekuna stażu, innych nauczycieli pracujących z ZSTiH oraz dyrektora: „Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe” „Procedura zakładania własnej firmy” Przeprowadzone lekcje miały na celu zaprezentowanie innym nauczycielom mojego warsztatu pracy. Wszelkie sugestie oraz uwagi Dyrektora i innych nauczycieli uczestniczących w tych lekcjach były bardzo cenne i skłaniały mnie do refleksji nad własnym warsztatem pracy, pomogły mi też w jego udoskonaleniu. 4. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej Podczas trwania stażu aktywnie uczestniczyłam w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. Brałam aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej na bieżąco wdrażając jej postanowienia. Rzetelnie wykonywałam wszystkie zlecone mi przez Dyrektora szkoły zadania. Współpracowałam z innymi nauczycielami w ramach Komisji Przedmiotów Zawodowych Handlowych. Brałam udział w posiedzeniach Komisji, w opracowaniu przedmiotowych systemów oceniania, w opracowywaniu planów wynikowych do przedmiotów z zakresu reklamy w oparciu o nową podstawę programową dotyczącą zawodu technika organizacji reklamy. Przez cały okres stażu opracowywałam rozkłady materiału do przydzielonych mi przedmiotów w oparciu o podstawę programową dla zawodu sprzedawca i technik organizacji reklamy. Na bieżąco współpracowałam z pedagogiem szkolnym oraz nauczycielami będącymi wychowawcami klas, w których uczyłam. Zasięgałam informacji i rad wychowawczych w celu rozpoznania i rozwiązywania problemów wychowawczych. Podczas odbywania, stażu pracowałam z osobami posiadającymi opinię Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Na podstawie wydanej opinii, dostosowywałam wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów. Wymagania ustalałam na takim poziomie, aby uczeń potrafił im sprostać. Często nagradzałam ucznia dobrą oceną lub pochwałą słowną, co miało być bodźcem do dalszej pracy. Uczestniczyłam również w akcjach promocji szkoły: ”Plakat w gimnazjum” oraz „Giełdy Szkół”, „Targi Edukacyjne”. Gromadzenie własnej biblioteki warsztatu pracy Przez cały okres stażu gromadziłam i aktualizowałam własną bibliotekę o tematyce przedmiotowej i pedagogicznej. Stosowałam nowo poznane aktywne metody nauczania: 1) Rozmowa nauczająca w postaci pogawędki, wykładu – stosowana przeze mnie najczęściej na początku lekcji podczas wprowadzania nowego tematu lub pojęcia. 2) Burza mózgów – metoda wykorzystywana przeze mnie przy wprowadzaniu nowego pojęcia ekonomicznego 3) Mapa myśli – w celu utrwalenia, podsumowania danego działu, organizowałam pracę w grupach z wykorzystaniem arkuszów papieru i kolorowych pisaków. 4) Filmy – dostosowane do przerabianego w danej chwili tematu. 5) Prezentacje multimedialne – w postaci filmu lub narracji, włączane przeze mnie przy wprowadzaniu nowego tematu 6) Praca w grupach 7) Krzyżówki powtórzeniowe w formie konkursu, w którym założona przez mnie ilość pierwszych osób, które poprawnie rozwiążą krzyżówkę i odgadną hasło uzyskują ocenę bdb. Opracowałam oraz uzupełniłam swoje pomoce dydaktyczne, tj. testy, sprawdziany, karty pracy, itp. • Uczestnictwo seminariach, konferencjach, szkoleniach: Ważną rolę w doskonaleniu moich umiejętności, jako nauczyciela odegrało uczestnictwo w następujących formach doskonalenia zawodowego: SEMINARIA Seminarium Vademecum Młodego Nauczyciela zorganizowany przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku – Białej obejmujący tematykę: Podstawy prawne funkcjonowania placówki oświatowej Awans zawodowy nauczyciela w świetle przepisów prawa oświatowego Dokumentacja pedagogiczna funkcjonująca w placówce oświatowej Organizacja, zadania i zasady funkcjonowania placówki oświatowej Dydaktyczno-wychowawcze aspekty pracy z uczniem Praca z uczniem mającym orzeczenie o kształceniu specjalnym Reforma edukacji 2017 SZKOLENIA 1) „Obsługa programu Symfonia Handel” zorganizowane przez Zorius.pl Sp. z o.o. 2) „ Organizacja zajęć, imprez i wycieczek w kontekście odpowiedzialności nauczycieli” zorganizowane przez Centrum Rozwoju Edukacji i Doskonalenia Kadr w Katowicach 3) „Aspekty prawne pracy nauczyciela w środowisku szkolnym” –szkolenie Rady Pedagogicznej przeprowadzone przez Pana Michała Grada, zorganizowane przez Centrum Rozwoju Edukacji i Doskonalenia Kadr w Katowicach 4) „Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie-zasady przeprowadzania oraz kierunki przygotowania uczniów do egzaminu”- konferencja zorganizowana przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej 5) Cykl szkoleń dotyczących ewaluacji wewnętrznej „SORE” WARSZTATY 1) „ Multimedialne i interaktywne formy kształtowania zachowań finansowych”- warsztaty e-learningowe przygotowujące nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych do realizacji programu „Moje finanse” zorganizowane przez Fundacje Młodzieżowej Przedsiębiorczości 2) „Wykorzystanie narzędzi ICT w edukacji finansowej”- warsztaty stacjonarne w LO ASNYK Bielsko-Biała dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych przygotowujących do realizacji programu „Moje finanse” zorganizowane przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości 3) „ ABC miniprzedsiębiorstwa”- warsztaty e-learningowe przygotowujące nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych do realizacji programu „Młodzieżowe mini przedsiębiorstwo” zorganizowane przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości • Aktywny udział w pracach zespołów zadaniowych oraz podejmowanie dodatkowych zadań. 1) Uczestniczyłam również w pracach zespołów egzaminacyjnych na egzaminie maturalnym w Zespole Szkół Gastronomicznych i Handlowych, jako członek zespołu, w Zespole Szkół Technicznych i Handlowych jako przewodniczący oraz na egzaminie zawodowym w zawodzie sprzedawca praktyczny, w zawodzie fototechnik praktyczny jako przewodniczący. Dzięki temu poznałam procedury przeprowadzania egzaminów maturalnych i zawodowych. 2) Przygotowywałam uczniów klas Technikum oraz przeprowadziłam Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej i Przedsiębiorczości 3) Przygotowałam uczniów do Konkursu „Lekcje z ZUS” poprzez przeprowadzenie cyklu czterech lekcji dotyczących wiedzy z zakresu ubezpieczeń społecznych, który spotkał się z dużą aprobatą uczniów, dzięki któremu uczniowie znacznie poszerzyli wiedzę z zakresu zasad funkcjonowania ZUS oraz korzyści płynących z ubezpieczeń społecznych 4) Przygotowałam uczniów do udziału w projekcie „Klikam i Wiem”, którego celem było zapoznanie uczniów ze stroną Głównego Urzędu statystycznego i wyszkolenie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych. Uczniowie wykonywali ćwiczenie na zajęciach w szkole. 5) Nawiązałam współpracę z Panem Robertem Michalskim nauczycielem Ekonomii w praktyce w LO ASNYKA w Bielsku-Białej, który zorganizował warsztaty dla uczniów dotyczące założenia i prowadzenia miniprzedsiębiorstwa szkolnego 6) Pełniłam funkcję opiekuna Szkolnego Klubu Przedsiębiorczości w ramach, którego uczestniczyliśmy w warsztatach oraz odkrywaliśmy tajniki zastosowania wiedzy ekonomicznej w praktyce 7) Nawiązałam współpracę z przedstawicielem Piotrem Staszakiem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości działających na terenie ATH, umożliwiło nam to uczestnictwo w warsztatach doskonalających pisanie biznesplanu 8) Zorganizowała spotkania z doradcą podatkowym oraz przedstawicielami Banku BGŻ PNB PARIBAS przybliżające im wiedzę z zakresu podatków i działalności systemu bankowego 9) Zorganizowałam warsztaty dla członków Szkolnego Klubu Przedsiębiorczości o tematyce „Sztuka Autoprezentacji”, które zostały przeprowadzone przez Panią Małgorzatę Myszka-Mikłusiak koordynatora projektów ds.jakości firmy Żywiec Zdrój 10) Założyłam i koordynowałam działalność dwóch miniprzedsiębiorstw szkolnych prowadzonych przez uczniów należących do Szkolnego Klubu Przedsiębiorczości (DECOUPART i BEFAMA BAG) działające pod patronatem Młodzieżowej Fundacji Przedsiębiorczości. Działalność miniprzedsiębiorstw szkolnych jest prowadzona na wzór spółki jawnej przez okres roku szkolnego. Uczniowie wykonują zadania zgodnie z pełnionymi w miniprzedsiębiorstwie rolami dyrektora naczelnego, finansowego i marketingu oraz pozostałych wspólników, przygotowują przedmioty do sprzedaży, samodzielnie wypełniają dokumentację finansową w programie finansowym przygotowanym na potrzeby szkolnego miniprzedsiębiorstwa, podejmują działania marketingowe, dokonują rozliczeń z Radą Rodziców, która pełni funkcję Banku. W prowadzeniu miniprzedsiębiorstwa pomagają konsultanci biznesowi wybrani przez członków przedsiębiorstwa szkolnego. Udział uczniów w programie edukacyjnym Miniprzedsiębiorstwo szkolne kończy się uzyskaniem certyfikatu otrzymanego od Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Uczniowie pełniący funkcję dyrektora naczelnego i finansowego biorą udział w szkoleniu e-learningowym dotyczącym obsługi programu finansowo-księgowego. Szkolenie kończy się również uzyskaniem certyfikatu. 11) Byłam organizatorem i koordynatorem „Dnia Przedsiębiorczości” z okazji, którego chętni uczniowie udali się na praktyki do wybranych przez siebie zakładów pracy. Po zakończonej praktyce potwierdzeniem udziału był wypełniony przez nich dzienniczek praktyk. Praktyki z okazji Dnia Przedsiębiorczości cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów gdyż mieli oni szansę udać się do wymarzonych przez siebie przedsiębiorstw i zweryfikować swoje wyobrażenia o danym zawodzie z rzeczywistością. 12) Byłam organizatorem Szkolnego Konkursu Przedsiębiorczości, w którym uczestniczyli uczniowie klas LO SMS Podbeskidzie, Technikum Organizacji Reklamy, Technikum w zawodzie fototechnik, opracowałam test konkursowy, sprawdzałam pracę. Uczniowie za I, II, III miejsce zostali nagrodzeni dyplomami i nagrodami. 13) Zorganizowałam wycieczkę dla klas handlowych Zasadniczej Szkoły Zawodowej do Hurtowni „ŁAKOĆ” w Bielsku-Białej- uczniowie poznali specyfikę funkcjonowania magazynu hurtowego od strony praktycznej, mieli również okazję dokonać weryfikacji wiedzy teoretycznej z praktyczną 14) Zorganizowałam spotkanie z przedstawicielem Beskidzkiego Domu Maklerskiego o tematyce „Jak inwestować na Giełdzie Papierów Wartościowych” 5. Publikowanie własnych prac Dzieliłam się swoją wiedzą z innymi nauczycielami publikując w Internecie swój plan rozwoju zawodowego oraz scenariusze lekcji, często korzystając przy tym ze scenariuszy opublikowanych przez innych nauczycieli. Nawiązałam współpracę z portalem Profesor.pl i Literka.pl. 6. Prowadzenie dokumentacji szkolnej Podczas trwania stażu nauczyłam się obsługi dziennika elektronicznego Wizjanet, wypełniałam dzienniki nauczania indywidualnego oraz sporządzałam sprawozdania semestralne z działalności Szkolnego Koła Przedsiębiorczości. § 7 ust.2 pkt2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych . 1. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów. Uważam, że najlepszymi metodami poznawania uczniów jest ich obserwacja w czasie zajęć lekcyjnych lub pozalekcyjnych jak również rozmowa z nimi i rodzicami. W związku z prowadzeniem zajęć z uczniami o indywidualnym trybie nauczania jak również odbywającym terapię w ośrodku leczenia uzależnień „Nadzieja” zapoznawałam się również z opiniami poradni pedagogiczno-psychologicznej. Szczególną uwagę poświęciłam trudnej młodzieży z którą się spotkałam prowadząc zajęcia w Gimnazjum dla Dorosłych. Starałam się ich poznać oraz rozwiązać problemy wychowawcze a także problemy w nauce będąc w stałym kontakcie z uczącymi, psychologiem szkolnym oraz dyrektorem. W okresie mojego stażu nie miałam okazji być wychowawcą w związku, z czym moje kontakty z rodzicami ograniczały się tylko do indywidualnych rozmów w konkretnych przypadkach. 2. Przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego Technik organizacji reklamy, Sprzedawca Prowadząc lekcje z przedmiotów zawodowych w Zasadniczej Szkole Zawodowej jak również w Technikum przygotowywałam młodzież do egzaminu zawodowego poprzez rozwiązywanie testów egzaminacyjnych z poprzednich lat a także służyłam im pomocą prowadząc w miarę potrzeb konsultacje przygotowujące do egzaminów zawodowych. 3. Praca z uczniem zdolnym Podczas odbywanego stażu miałam przyjemność pracować również z uczniami zdolnymi. Moje działania w stosunku do ucznia zdolnego opierały się na: - indywidualnym podchodzeniu do każdego, starając się kłaść większy nacisk na myślenie twórcze niż odtwórcze - angażowaniu w prowadzenie lekcji - zadawaniu dodatkowych zadań domowych o podwyższonym stopniu trudności - przekazywałam uczniów słabych uczniom zdolnym pod opiekę podczas organizowania pracy w grupach, na lekcjach podstaw przedsiębiorczości lub marketingu - zachęcałam do udziału w konkursach oraz do uczestnictwa w zajęciach pozaszkolnych w formie kółka - zlecałam opracowanie nowego materiału 4. Praca z uczniem słabym W czasie mojego stażu spotkałam się z uczniami słabymi prowadząc lekcje w Technikum oraz w Szkole Zawodowej, którzy nie osiągali zadawalających wyników w nauce. Pracując z uczniem słabym starałam się: poznać jakie trudności wykazuje przeprowadzałam indywidualna rozmowę z uczniem wskazując na jego mocne strony, które pozwoliły mu na pozbycie się lęków i kompleksów aby otrzymywał sprawdziany i prace domowe dostosowane do swoich możliwości utrzymywać stały kontakt z rodzicami i wychowawcą nagradzałam ucznia plusem lub uwagą słowną za niewielkie osiągnięcia uczyć systematyczności wykonywania zadań powierzonych przeze mnie Dla powyższych uczniów organizowałam w miarę potrzeb dodatkowe zajęcia, na których mogli poprawić kartkówki i sprawdziany jak również powtórzyć materiał do sprawdzianu co było dla mnie motywujące. Szczególną uwagę poświęcałam uczniom mającym indywidualny tryb nauczania, a także uczniom w Gimnazjum dla dorosłych, gdzie mogłam się spotkać z uczniami nie tylko mającymi problemy w nauce a także posiadającymi opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W celu dostosowania wymagań do wyżej wymienionych uczniów starałam się: Zindywidualizować podejście, dostosowując metody i formy pracy Uwzględnić wolne tempo pracy oraz braki w wiadomościach i umiejętnościach Wydłużyć czas potrzebny do opanowania określonych partii materiału. Sprawdzać stopień opanowania wiadomości mniejszymi partiami. Łączyć teorię z praktyką. Objaśniać zagadnienia w prosty i przystępny sposób. Stosować zasadę stopniowania trudności. Dzielić materiał na mniejsze partie. Umożliwić wielokrotne powracanie do tych samych zagadnień. Stosować częstsze powtórki, ćwiczenia utrwalające, okazywać cierpliwość przy powtarzaniu tej samej partii materiału. Kontrolować stopień zrozumienia przerabianego aktualnie materiału oraz samodzielnie czytanych treści, w razie potrzeby udzielać dodatkowych wyjaśnień. Udzielać dodatkowych wyjaśnień i naprowadzać. Mobilizować do pokonywania napotkanych trudności. Dostrzegać nawet najmniejsze sukcesy uczennicy w celu budowania poczucia własnych umiejętności. § 7 ust.2 pkt 3Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Okres stażu to okres systematycznego korzystania z technologii informacyjnej i komputerowej. Internet jest źródłem wiedzy, bezpośrednio przydatnej w codziennej pracy nauczyciela. Wykorzystywałam komputer podczas opracowywania dokumentacji z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego. Podczas prowadzenia lekcji często wyświetlałam prezentacje multimedialne oraz filmiki wprowadzające nowe pojęcia ekonomiczne korzystając z zamieszczonych na portalu edukacji ekonomicznej NBPortal, również prowadząc lekcje z marketingu na kierunku organizacja sprzedaży reklamy wyszukiwałam w internecie filmików dotyczących reklamy i pojęć marketingowych. Często na lekcjach z przedsiębiorczości korzystałam z materiałów (scenariuszy zajęć, ćwiczeń, testów, filmików) zawartych na stronie internetowej Młodzieżowej Fundacji Przedsiębiorczości. Moje umiejętności wykorzystywania w pracy technologii komputerowej i informacyjnej potwierdza fakt, iż większość dokumentów opracowywałam wykorzystując w tym celu komputer jako narzędzie pracy. Przy użyciu technik komputerowych przygotowywałam: testy, karty pracy uczniów, krzyżówki, sprawdziany, testy konkursowe sprawozdania z działalności szkolnego koła przedsiębiorczości oraz plany wynikowe do przedmiotów, które uczyłam. Uczestniczyłam także w szkoleniach e-learningowych oraz posługiwałam się dziennikiem elektronicznym. Drogą mailową przekazywałam notatki, zdjęcia, informacje o konkursach na stronę internetową szkoły, co przyczyniło się do kreowania pozytywnego wizerunku szkoły. W celu dzielenia się wiedzą z innymi nauczycielami opublikowałam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na portalu edukacyjnym www.profesor.pl , mając nadzieję, iż pomoże on innym, tak jak wcześniej publikacje innych nauczycieli pomogły mi. §7 ust.2 pkt4Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań . 1. Systematyczne pogłębianie wiedzy z zakresu dydaktyki, psychologii oraz pedagogiki. Zaspokojenie potrzeb wychowawczych uczniów W czasie trwania stażu pogłębiałam swoją wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki biorąc udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej. Na szczególną uwagę zasługuję szkolenie przeprowadzone w ramach ewaluacji wewnętrznej dotyczące bezpiecznego korzystania młodzieży z komputera. Udział w szkoleniu kończył się przeprowadzeniem lekcji w wybranej klasie przygotowaniem ankiety z której można było dowiedzieć się ile czasu młodzież spędza przy komputerze, do czego wykorzystuje komputer, czy zawiera znajomości w Internecie. Praca odbyła się w dwuosobowym zespole. Lekcja została przeprowadzona przez Panią Annę Maśkę, natomiast ja zajęłam się przygotowaniem i przeprowadzeniem ankiety z wykorzystaniem dokumentów Google. Wiele cennych rad w rozwiązywaniu problemów natury edukacyjnej lub wychowawczej uzyskałam od pedagoga szkolnego, opiekuna stażu i nauczycieli wychowawców, z którymi na bieżąco współpracowałem. Problemy z którymi się zetknęłam dotyczyły: - częstego opuszczania lekcji, wagarowania, ucieczek z lekcji. - kłopotów z opanowaniem materiału, dużymi zaległościami. - konfliktów między uczniami - prowadziłam indywidualne rozmowy z uczniami Współpraca z rodzicami ograniczała się do indywidualnych rozmów dotyczących problemów z poszczególnymi uczniami. Ponadto sprawowałam opiekę nad uczniami w trakcie wyjścia na warsztaty (LO ASNYK B-B, Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości) lub klas zawodowych do hurtowni spożywczej. Starałam się również pogłębiać swoją wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii korzystając z takich pozycji książkowych jak: Barbara L.McCombs, James E.Pope „Uczeń trudny jak skłonić go do nauki” Alan Carr „Depresja i próby samobójcze młodzieży” S.Guerin, E.Hennessy „Przemoc i prześladowanie w szkole” W miarę potrzeb korzystałam również z informacji zawartych w artykułach na różnych portalach internetowych. §7 ust.2 pkt 5Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż . 1. Znajomość zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły. Wiedzę o zasadach funkcjonowania szkoły jako placówki oświatowej pogłębiałam poprzez analizę następujących dokumentów prawa wewnątrzszkolnego: - Statutu Szkoły; - Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania; Ponadto analizowałam następujące przepisy prawa oświatowego: - Karta Nauczyciela - Ustawa o systemie oświaty oraz szereg rozporządzeń dotyczących różnych dziedzin związanych z oświatą i edukacją, z których utworzyłam sobie podręczną biblioteczkę w związku z postępowaniem kwalifikacyjnym na nauczyciela mianowanego. Na bieżąco uczestniczyłam w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz w pracach komisji egzaminacyjnych maturalnych i zawodowych. W trakcie odbywanego stażu gromadziłam również plany wynikowe z danych przedmiotów oraz kryteria oceniania. Kończąc staż złożyłam wniosek o postępowanie kwalifikacyjne oraz sporządziłam sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego. AUTOREFLEKSJA W czasie trwania stażu próbowałam zgromadzić jak najwięcej wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych w pracy nauczyciela. Swoje zadania zawsze traktowałam poważnie, kierując się dobrem uczniów. Zdałam sobie sprawę, że do każdego ucznia należy podejść w indywidualny sposób, starając się poznać ich psychikę i motywy postępowania. Uatrakcyjniałam lekcje tworząc prezentacje multimedialne, wyszukując filmiki pozwalające uczniom w lepszym zrozumieniu nowo wprowadzanych pojęć. Starałam się aby lekcje nie były podobne do siebie poprzez stosowanie różnych metod aktywizujących uczniów takich jak: burza mózgów, krzyżówka powtórzeniowa z oceną dla określonej liczby pięciu osób, karty pracy do filmu, pracę w grupach, mapy myśli. Trzy lata stażu były dla mnie sprawdzianem mojej wiedzy i umiejętności. Najwięcej satysfakcji osiągnęłam z bycia opiekunem Szkolnego Klubu Przedsiębiorczości. Początkowo rodziło to we mnie bardzo dużo obaw m.in. czy podołam temu zadaniu, czy znajdę chętnych uczniów, czym zainteresować uczniów aby chcieli uczestniczyć w tego typu zajęciach pozalekcyjnych. Jednak moje obawy szybko zniknęły proponując uczniom udział w programie szkolne młodzieżowe przedsiębiorstwo. Pomysł spotkał się z dużą aprobatą wśród uczniów. Zaskakującym było dla mnie to ile uczniowie mają pomysłów na prowadzenie biznesu szkolnego. Jestem dumna z tego, że udało mi się utworzyć dwa mini przedsiębiorstwa szkolnego oraz zachęcić tak duże grono uczniów do brania udziału w szeregu konkursach z dziedziny ekonomii i przedsiębiorczości oraz aktywności przedsiębiorczej z okazji Dnia Przedsiębiorczości. Zgodnie z celami mojego awansu zawodowego starałam się uczestniczyć w formach doskonalenia zawodowego. Po zakończeniu stażu zamierzam w dalszym ciągu podnosić swoje kwalifikacje i doskonalić warsztat własnej pracy. Staż był dla mnie okresem wytężonej pracy. Utrwalił we mnie potrzebę pracy nad sobą i nieustannego podnoszenia swoich umiejętności, aby stać się dobrym nauczycielem. Myślę, że działania podjęte przeze mnie w okresie stażu przyniosły pozytywne efekty w mojej codziennej pracy. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |