AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Straszewska, 2017-08-25
Szczecin

Edukacja regionalna, Referaty

Edukacja poza murami szkoły

- n +

EDUKACJA POZA MURAMI SZKOŁY
.
Czy można skutecznie zmotywować ucznia z niepełnosprawnością intelektualną i sprawić, by wiedza stała się dla niego ważna i potrzebna? Jak to zrobić?
Szkoła, choć bardzo ważna, nie jest jedynym miejscem, w którym można zdobywać wiedzę i umiejętności. Przecież prawdziwa nauka to nie tylko pisanie, liczenie, przyswajanie faktów i wydarzeń. Uczymy się - chcąc czy nie chcąc - mimowolnie, mimochodem. Zwłaszcza uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną są adresatami szkoły życia. Ta nazwa została wycofana ze szkół, a wskazywała na potrzebę nauki codzienności, poznawania ludzi i świata. To właśnie codzienność, to ogromna ilość tematów i doświadczeń edukacyjnych! W swojej pracy pedagogicznej, jako nauczyciel w ZSS nr 9 w Szczecinie, kładę nacisk na naukę poza murami szkoły. Czuję taką potrzebę, a informacje jakie otrzymuję od dzieci i rodziców przekonują mnie o słusznym kierunku działania. Organizuję wiele wyjść edukacyjnych, wycieczek, spotkań. Niesamowitym doświadczeniem była profesjonalna sesja fotograficzna zorganizowana ze Szczecińskim Towarzystwem Fotograficznym w Starej Rzeźni w Szczecinie, czy udział w międzynarodowych warsztatach żeglarskich czy potyczki klasowe w Puszczy Bukowej i wiele, wiele innych imprez o charakterze edukacyjno -turystycznym. Nasi uczniowie właśnie w takich sytuacjach uczą się kultury słowa, zachowania i wszystkich czynności samoobsługowych niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania. Osoby niepełnosprawne mają mało okazji do spotkań poza placówką, a to jest namiastka spontanicznych rozmów na miarę możliwości ucznia i uśmiechu na twarzy, radości życia. Rolą nauczyciela jest towarzyszenie uczniowi i wskazywanie właściwej drogi, a nie jego wyręczanie /J.Korczak/. W pobliżu naszej szkoły jest ogród medytacji, Puszcza Bukowa, Regalica, szklarnie itp. To nasze naturalne ogrody zmysłów, gdzie mocniej odczuwamy zapachy, kolory czy smaki. Czyż istnieje piękniejsza muzyka niż ta, którą tworzą szumiące drzewa, śpiewy ptaków, szum traw? Stąd narodził się pomysł wykorzystania naturalnego położenia szkoły. Przyroda pobudza aktywność sieci neuronalnej, a tym samym może wzmacniać albo inicjować proces uczenia się. Moi uczniowie udowodnili mi niejednokrotnie, mimo swojej niepełnosprawności, że są ciekawi świata i chętnie zdobywają nowe umiejętności. Jednak, gdy przekaz jest zbyt statyczny lub mało atrakcyjny, szybko tracą zainteresowanie. Ważne jest więc, aby tę ciekawość rozbudzać poprzez dostarczanie różnych bodźców, a różnicowanie oddziaływań sprzyja zapamiętywaniu. Oczywiście wygodniejsze i może nawet bezpieczniejsze jest prowadzenie lekcji w budynku szkolnym. Zajęcia w terenie, poza murami szkoły są wyzwaniem dla nauczyciela i ucznia. Dzięki obcowaniu z przyrodą zauważyłam, że moi uczniowie spontanicznie rozmawiają, nawiązują relacje, podziwiają przyrodę. Wzruszenie mnie ogarnęło gdy usłyszałam idąc w kierunku Serca Puszczy – „Jak tu ładnie proszę pani”. Radość jaką widzę u moich dzieciaków to jest to co inspiruje mnie do pracy.
Ognisko …. To też lubimy. Dla mnie ognisko to możliwość zgromadzenia się w kręgu, gdzie każdy jest tak samo ważny, tak samo widoczny. ,,Emocje - to część Nas wszystkich. Każdy ma swoje, na swój sposób wyrażane i przeżywane. Jedni nad nimi ,,panują’’, inni trochę mniej… Jedni bez problemu je wyrażają i o nich mówią, inni nie.” Kotoro B.: O emocjach słów kilka, Arteterapia Terapia sztuką w praktyce, 1(8)2010, s.22. Moi turyści są często zmęczeni wysiłkiem, ale zrelaksowani, szczęśliwi i na koniec zawsze pytają: kiedy następny rajd? To sytuacje życiowe np. zakupy, wizyta w urzędzie, w przychodni, rajd po Puszczy Bukowej czy Wkrzańskiej, wycieczka nad morze czy do Wolina itp. są źródłem wiedzy o świecie, historii, są po prostu praktyczną lekcją życia. Uważam, że celem pracy pedagoga powinno być zaszczepienie pasji życia. Ja sama staram się żyć z pasją i zarażam tym swoich uczniów. Chcę, by moi uczniowi byli małymi odkrywcami na miarę swoich możliwości. Cieszę się, że cokolwiek robimy, róbmy to z radością.



Małgosia Straszewska
Nauczyciel funkcjonowania w środowisku,
NI, Plastyki techniki, rewalidacji -treningu Tomatisa
W Zespole Szkół Specjalnych nr 9 w Szczecinie
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0