AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Andrzej Kalinowski, 2017-08-25
Zgierz

Religia, Konspekty

Konspekt katechezy - zajęcia otwarte w kl. II Pozdrawiamy Matkę Bożą

- n +

Lekcja religii w klasie II Szkoły Podstawowej


Temat: Pozdrawiamy Matkę Bożą.

Czas trwania lekcji: 45 min.


CEL OGÓLNY:
omówienie postaci Maryi – Matki Bożej.

CELE OPERACYJNE:
uczeń wie, że Maryja jest Matką Pana Jezusa i naszą mamą;
uczeń potrafi powiedzieć od jakiego momentu Maryja jest Matką wszystkich ludzi;
uczeń rozumie, że w miesiącu maju czcimy Matkę Bożą;
uczeń wyjaśni na czym polega wyjątkowość Maryi.

METODY:
metoda podająca (tekst biblijny J 19, 25-27, napisy);
metoda problemowa (zadanie dla uczniów, „dobre uczynki”);
metoda oglądowa (prezentacja poszczególnych grup);
metoda praktyczna (śpiew);
metoda plastyczna (puzzle, układanka).

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
kserokopie zadania dla uczniów;
obrazek Matki Bożej z Panem Jezusem;
układanka;
napisy z niektórymi wezwaniami Litanii Loretańskiej;
kolorowe kwiatki;
Pismo Święte;
płyta CD;
odtwarzacz CD.

FORMY PRACY:
praca indywidualna (zróżnicowana);
praca grupowa (zróżnicowana);
praca zbiorowa.


PRZEBIEG LEKCJI:

1. Czynności organizacyjne:
Pozdrowienie chrześcijańskie.
Modlitwa: „Akt wiary”.


2. Wstęp:
Uczniowie dowiadują się jaki temat będzie omawiany, rozwiązując zadanie. Nauczyciel rozdaje dzieciom kserokopie zadania. Hasło brzmi: Maryja.

Nauczyciel tłumaczy uczniom, że Maryja była wyjątkową osobą z Nazaretu, którą Pan Bóg wybrał do szczególnego zadania – została Mamą Pana Jezusa – Syna Bożego.


3. Rozwinięcie:
Nauczyciel pokazuje dzieciom obrazek Matki Bożej z Panem Jezusem.
Nauczyciel informuje uczniów, że Matka Boża jest również naszą Mamą – Mamą wszystkich ludzi.

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
Od jakiego momentu Maryja została Matką wszystkich ludzi?
Na postawione pytanie uczniowie dowiadują się z zadania. Nauczyciel wcześniej przygotował układankę składającą się z 6 części, które są ponumerowane - przyczepione do tablicy. Wybrany przez nauczyciela uczeń podaje numer części układanki i odkrywa - pozostali uczniowie próbują odgadnąć co zawiera obrazek. Układanka przedstawia ilustrację Matki Bożej i św. Jana stojących pod krzyżem.
Nauczyciel odczytuje uroczyście fragment Pisma Św. J 19, 25-27 ukazujący powierzenie Matki Bożej jako naszej Matki.
Następnie dzieci śpiewają piosenkę o Matce Bożej „Święta Maryjo, Królowo ...”

Nauczyciel mówi uczniom, że Maryja jest naszą Mamą i bardzo nas kocha, chce, byśmy byli szczęśliwi.

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
Jak zwracacie się do swojej mamy?

Nauczyciel informuje dzieci, że dla uczczenia Maryi ludzie wymyślili dla Niej różne imiona.
Nauczyciel zadaje pytanie:
Jakie to imiona?

Na postawione pytanie uczniowie dowiadują się z ukrytych w worku napisów. Wybrany przez nauczyciela uczeń podchodzi do worka i losuje ukryty napis - głośno odczytuje i zawiesza na tablicy przy ilustracji Matki Bożej w formie słoneczka.

Wezwania Litanii Loretańskiej:
Matko najmilsza;
Stolico mądrości;
Różo duchowna;
Domie złoty;
Bramo niebieska;
Królowo Aniołów;
Królowo Różańca Świętego;
Królowo Polski.

Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że w obecnym miesiącu – maju, każdego dnia w sposób szczególny czcimy Matkę Bożą; w kościele śpiewana jest Litania Loretańska do Matki Bożej, której niektóre wezwania poznaliśmy.
Po każdym wezwaniu odpowiadamy „módl się za nami”.
Nauczyciel pokazuje napis „módl się za nami”, wybrany przez nauczyciela uczeń przyczepia na tablicy.
Nauczyciel mówi dzieciom, że w naszym kościele Litania Loretańska śpiewana jest o godz. 18.00 – to spotkanie z Matką Bożą nazywamy nabożeństwem majowym.

Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
Dlaczego Maryja – Matka Boża jest dla nas wyjątkowa i ważna?

Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Każda grupa ma inny obrazek ukazujący wydarzenia z życia Maryi:
I grupa – obrazek przedstawiający zwiastowanie Maryi,
II grupa – obrazek przedstawiający narodzenie Pana Jezusa,
III grupa – obrazek przedstawiający cud w Kanie Galilejskiej,
IV grupa – obrazek przedstawiający spotkanie Matki Bożej z Panem Jezusem podczas Drogi Krzyżowej.

Przed lekcją nauczyciel umieścił w klasie części puzzli z numerami od 1 do 3 lub 4. Uczniowie z pomocą nauczyciela łączą się w grupy. Następnie uczniowie układają puzzle i przyklejają na kartonie A4. Następuje prezentacja poszczególnych grup i omówienie obrazków.

Nauczyciel mówi dzieciom, że Maryja uczy nas posłuszeństwa i zaufania Panu Bogu, zapewnia nas o swojej opiece i wstawiennictwie, jest zawsze z nami.

Nauczyciel przypomina uczniom, że Maryja nas bardzo kocha, zależy Jej na nas i cieszy się, gdy jesteśmy dobrzy, wobec innych życzliwi, serdeczni i pomagamy innym.

Następnie nauczyciel rozdaje uczniom kolorowe kwiatki – zadaniem dzieci jest napisanie na kwiatku dobrego uczynku dla Matki Bożej. Uczniowie odczytują swoje dobre uczynki i przyczepiają kwiatki na tablicy przy obrazku Maryi.

W podsumowaniu lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania w celu sprawdzenia poznanych wiadomości:
Kim jest Maryja?
Od jakiego momentu Maryja jest Matką wszystkich ludzi?
W jaki sposób czcimy Matkę Bożą?
Na czym polega wyjątkowość Maryi?


4. Zakończenie:
Modlitwa do Matki Bożej wezwaniami Litanii Loretańskiej.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0