AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Błachuta, 2017-09-28
Jaworzno

Pedagogika, Plany pracy

Indywidualny plan pracy z uczniem.

- n +

Indywidualny plan pracy z uczniem: …
Niniejszy plan pracy zgodny jest z Podstawą programową wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014r.), a opracowany jest w celu kształtowania dojrzałości dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole poprzez stymulowanie i korygowanie funkcji percepcyjno- motorycznych oraz ich koordynacji przy współudziale kompensowania. Będzie on realizowany na terenie Przedszkola nr … w wymiarze pół godziny dwa razy w tygodniu (1 godzina tygodniowo).
Orzeczenie nr …
Cele planu pracy:
Celem ogólnym planu jest wspomaganie rozwoju zaburzonych funkcji mowy, motoryki i percepcji potrzebnych w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji; kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, które są potrzebne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
Celami operacyjnymi planu wynikającymi z zaleceń do realizacji podczas zajęć zamieszczonymi w orzeczeniu z uwagi na niepełnosprawność ruchową, w tym afazję są:
1. wspomaganie rozwoju emocjonalno- społecznego:
- dostarczenie emocjonalnego wsparcia,
- rozbudzanie siły we własne możliwości,
- rozwijanie potrzeby kontaktu z innymi,
- dostosowanie własnego zachowania do istniejących norm,
- wzmacnianie samooceny poprzez eksponowanie mocnych stron,
- identyfikacja i określenie swoich stanów emocjonalnych.
2. Doskonalenie funkcji percepcyjno- motorycznych i koordynacyjnych:
- wspomaganie rozwoju percepcji słuchowej,
- rozwijanie percepcji wzrokowej,
- rozwijanie motoryki dużej i małej,
- rozwijanie koordynacji ruchów motoryki dużej,
- wspomaganie rozwoju koordynacji wzrokowo- ruchowej związanej z grafomotoryką,
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała, orientacji w kierunkach oraz umiejętności rozpoznawania i nazywania położenia przedmiotów.
3. Budowanie systemu języka:
- bogacenie słownika czynnego i biernego,
- rozwijanie sprawności językowej,
- kształtowanie świadomości fonologicznej,
- rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej.

Wskaźniki metodyczne dotyczące realizacji programu:
- zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego,
- zasada powolnego stopniowania trudności,
- zasada korekcji zaburzeń,
- zasada kompensacji zaburzeń,
- zasada systematyczności,
- zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego.

Rodzaje ćwiczeń:
1. Ćwiczenia usprawniające zaburzoną sprawność manualną:
- malowanie farbami dużych kształtów, płaszczyzn.
- kolorowanie obrazków
- wypełnienie kolorem całej powierzchni od lewej krawędzi do prawej oraz z góry do dołu.
- modelowanie w plastelinie , glinie , masie solnej itp.( wałeczki ,placuszki ,kule itp.)
- stukanie czubkami palców ( gra na fortepianie , rytmy , idzie mrówka, deszcz itp. )
- nawlekanie korali , guzików.
- wydzieranki ( gazety , lignina , karton itp. )
- dokańczanie rysunków.
- odrysowanie od szablonu.
- ilustrowanie (ruchem , patykiem itp. ) na papierze linii pionowych , poziomych n.p. płotka , drabinki , deszczu itp.
- przetwarzanie obrazu ruchowego na obraz graficzny i odwrotnie .
- temperowanie kredek .
- zabawy ilustracyjne ruchami ręki i palców np. ”Idzie kominiarz po drabinie „
- kreślenie linii zgodnie z kierunkiem pisania ( l proste – poziom , pion łamane , owalne , krzywe itp. )
2. Ćwiczenia zaburzonej orientacji przestrzennej:
- ćwiczenia w odnajdywaniu takich samych obrazków , przedmiotów i różnych ich układów wśród innych.
- zabawy z lustrem .
- opis ilustracji .
- odtwarzanie kompozycji w określonym układzie .
- rozpoznawanie źródła odgłosów dochodzących z otoczenia .
- określenie .położenia przedmiotu w przestrzeni względem siebie i względem innych.

3. Ćwiczenia z zakresu rozwijania mowy i myślenia:
a. mowa:
- praca nad bogaceniem słownika dzieci ( biernego i czynnego).
- praca nad korygowaniem wad wymowy ( zaburzeń artykulacyjnych).
- praca nad usprawnianiem motoryki narządów mowy ( język, wargi, podniebienie, żuchwa).
- ćwiczenia słuchowe.
- praca nad usprawnianiem wymowy wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej.
- ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenia logorytmiczne.

b. myślenie:
- praca z ilustracją czy historyjką obrazkową.
- praca z tekstem.
- indywidualne karty pracy.

4. Ćwiczenia relaksacyjne i odpoczynek.


Struktura zajęć w układzie czterech ogniw:
1. Organizacja, mobilizacja i wdrożenie dziecka do pracy.
2. Intensywna i efektywna praca korekcyjno- usprawniająca.
3. Relaks, odprężenie.
4. Podsumowanie i sprawdzenie poziomu efektów terapii.

W zakresie dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka wchodzą:
- ograniczenie dopływy bodźców rozpraszających uwagę,
- sprawdzenie rozumienia treści przekazanych drogą słuchową i udzielenie dodatkowych wyjaśnień,
- wykorzystanie na zajęciach metod angażujących naprzemiennie wszystkie zmysły,
- różnicowanie typów zadań i ich uatrakcyjnianie,
- dostosowanie czasu pracy do możliwości i kondycji dziecka,
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości percepcyjno- motorycznych i językowych dziecka,
- jasne wyrażanie oczekiwań i stawianie granic.

Metody aktywizujące:
- stymulacja integracyjna,
- metody rozwijające świadomość ciała, w tym gimnastyka mózgu,
- zabawy paluszkowe i wierszyki- masażyki,
- drama,
- muzykoterapia,
- pedagogika zabawy,
- zabawy i ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz,
- zabawy rytmiczne,
- techniki plastyczne,
- elementy „Metody Dobrego Startu” M. Bogdanowicz,
- elementy M. Frostig i D. Horne „Wzory i szlaczki”,
- elementy „Ruchu Rozwijającego” W. Sherborne,
- wybrane techniki relaksacyjne.
Opracowała: mgr Marzena Błachuta

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0