Katalog Iwona Junger, 2017-10-19 Siedlec Ekologia, Projekty edukacyjne Wniosek o dofinansowanieWNIOSEK O DOFINANSOWANIE DZIAŁAŃ PROJEKU EKOLOGICZNEGO ,,MALI PRZYJACIELE LASU” ,,Zostaw Ziemię swoim następcom w stanie przynajmniej takim, w jakim ją zastałeś. Staraj się zostawić ją w lepszym. Zachowuj się jak dobry lekarz - nie szkodź!” 1. Wnioskodawca: Przedszkole Publiczne nr 4 z Oddziałem Integracyjnym ul. Piłsudskiego 7; 47-100 Strzelce Opolskie 2. Nazwa projektu: ,,Mali przyjaciele lasu” 3. Opracowała: mgr Iwona Junger 4. Informacje o projekcie: ,,Wszystkiego , co naprawdę trzeba wiedzieć, o tym, jak żyć, co robić i jak postępować-nauczyłem się w przedszkolu…” (Robert Fulghum) Jednym z najsmutniejszych i najbardziej niepokojących wydarzeń ostatnich lat jest znikanie ogromnych obszarów lasów. Lasy- to dom dla wielu gatunków roslin i zwierząt. Chronią glebę i działają jak gąbka wchłaniając wodę oraz uwalniając ją nieustannie przez liscie. Lasy pomagają regulować klimat, wpływając na poziom dwutlenku węgla w powietrzu. Swiat piękny fascynujący i tajemniczy, który dostarcza nam pozytywnych emocji, cieszy i wzrusza – to świat przyrody. Obcowanie z przyrodą daje spokój, co jest pewnym rodzajem terapii i dlatego już od najwcześniejszych lat życia człowieka należy tak kształtować jego sposób myślenia i zachowania, aby umiał o nią zadbać. Gdy w wieku przedszkolnym wpoimy dzieciom umiłowanie przyrody to będzie im ono towarzyszyć w ciągu całego życia. 5. Cele projektu: Cel ogólny: Człowiek stanowi integralną i nierozerwalną cześć środowiska przyrodniczego. Każda jego działalność ma skutki dla środowiska przyrodniczego (pozytywne lub negatywne). Dlatego ważną kwestią jest konieczność uświadamiania społeczeństwu istnienia tego wpływu, możliwości i metod jak najmniej szkodliwego funkcjonowania w środowisku i korzystania z jego zasobów. Niezbędne jest także wykazanie i uzmysłowienie konieczności dalekowzrocznego postrzegania wpływu aktualnie podejmowanych działań. Nadrzędnym celem projektu jest zbliżenie dziecka do świata przyrody i poprzez poznawanie go dostrzegania jego piękna, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt, kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą, jakość życia na Ziemi. Edukacja ekologiczna sprzyja też rozwojowi umysłowemu i emocjonalnemu, wpływa na rozwój uczuć estetycznych i osobowości, kształtuje cechy charakteru, potrzeby i zainteresowania. Cele szczegółowe: Dziecko: Pozna wybrane środowiska przyrodnicze np. las, park, łąkę, staw – charakterystyczną dla niego roślinność i zwierzęta. Przyzwyczaja się do nie zrywania roślin, poszanowania przyrody. Wyróżnia części roślin. Obserwowanie roślin występujących w najbliższym otoczeniu rozpoznawanych po liściach lub owocach np. kasztanowiec, jarzębina. Poznaje zjawiska zachodzące w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku. Rozumie znaczenie powietrza, wody i gleby w życiu ludzi i zwierząt. Poznaje przyczyny ich zanieczyszczeń. Eksperymentuje: wykonuje proste pomiary zanieczyszczenia powietrza, poznaje jego właściwości; obserwuje siłę i kierunek wiatru za pomocą wiatraczków Pozna wybrane zwierzęta chronione w Polsce: np. orły, dzięcioły, kozica górska, skowronek, oraz rośliny: wody zawilec, krokus, sasanka, szarotka, cis-dzięki spotkaniu z Ornitologiem i Lesniczym Systematycznie dokarmia i poi ptaki w ogrodzie-rozumie potrzebę opiekowania się zwierzętami dziko żyjącymi. Obserwuje ptaki – zakładanie gniazd, wyląg piskląt, opiekę nad potomstwem. Poznaje zamknięty obieg wody w przyrodzie i jego znaczenie Przeprowadza proste doświadczenia i eksperymentuje: -obserwuje rozpuszczalność różnych substancji w wodzie; -poznaje sposoby oczyszczania wody. Rozumie konieczność sortowania odpadów wytwarzanych przez człowieka. Dowiaduje się o działaniach ludzi zmierzających do ochrony przyrody, np. zakładanie filtrów, utylizacja śmieci, oczyszczanie ścieków. Rozumie, że człowiek jest częścią przyrody i bez niej nie może żyć. 6. Uczestnicy projektu: Uczestnikami projektu będą dzieci w wieku od 3 do 6 lat wszystkich grup przedszkolnych. Łączna liczba dzieci biorących udział w projekcie to 153 dzieci. 7. Czas trwania projektu: Projekt będzie realizowany od listopada 2017 r. do grudnia 2018 r. 8. Formy realizacji: Zajęcia planowane przez nauczyciela i prowadzone z całą grupą, z zespołem lub indywidualnie z dzieckiem. Zabawy (badawcza, dowolna, tematyczna, inspirowana). Rozbudowanie kącika przyrody Wycieczki i spacery do instytucji związanych z omawianym projektem, do parku, lasu, na łąkę Udział w prelekcji przygotowanej przez Ornitologa oraz Lesniczego. Prace praktyczne na rzecz ochrony, w tym porządkowanie terenu na placu przedszkolnym. Udział w uroczystościach i w akcjach ochrony środowiska: Dzień Wiosny, Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata, Dzień Lesnika, Dzień Ekologa , Dzień Ochrony Przyrody Udział w propagowaniu idei ochrony przyrody poprzez organizowanie wystaw prac plastycznych dzieci, plakatów i atrakcyjnych artykułów w kącikach dla rodziców. 9. Metody: Aktywizujące (zabawy naśladowcze; zabawy i gry dydaktyczne; prace praktyczne w kąciku przyrody i na podwórku przedszkolnym oraz wokół przedszkola; zabawy inscenizacje, pantomimy, teatrzyki, udział w przedstawieniach, wystawach w spotkaniach…; zabawy rytmiczno – ruchowe i inne wykorzystujące instrumenty muzyczne wykonane z butelek, puszek itp. burza mózgów;) Metody słowne (opowiadanie / wyjaśnienia nauczyciela; opowiadania, wiersze i piosenki (literatura dla dzieci); rozmowy /pogadanki, pozyskiwanie informacji podczas spotkań z ciekawymi ludźmi; przekazywanie informacji ustnych i pisanych (tablice informacyjne, strona internetowa przedszkola). Metody oparte na obserwacji (pokaz / demonstracja plansz dydaktycznych, ilustracji; obserwacja wykonywanych doświadczeń i środowiska, podczas spacerów / wycieczek; bezpośredni odbiór piękna działalności człowieka dla przyrody;). 10. Budżet projektu: Tablice dydaktyczne do zajęć z dziećmi o tematyce przyrodniczej Plansze edukacyjne o w/w tematyce do ekspozycji dla rodziców Gry dydaktyczne, układanki, dobieranki, puzzle itp. Wycieczka do zoo , spotkanie z Ornitologiem; Wycieczka do lasu pod przewodnictwem Lesniczego Całkowity koszt projektu: …………………. 11. Ewaluacja: przygotowanie wystawy prac dzieci po danym przedsięwzięciu. różne konkursy, testy, quizy. opinie rodziców i innych nauczycieli. rozmowy kierowane, dyskusje i próby oceny pracy po zajęciach. scenariusze zajęć. zdjęcia. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |