Katalog

Magdalena Piżuch, 2017-10-19
Zabrze

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Dzienny scenariusz zajęć dla I klasy szkoły podstawowej - Zwierzęta w naszym otoczeniu

- n +

Scenariusz zajęć dla klasy I szkoły podstawowej

Temat bloku: Zwierzęta w naszym otoczeniu

Temat zajęć: Poznajemy zwierzęta domowe

Cele ogólne:
- zapoznanie z nazwami i wyglądem zwierząt domowych oraz sposobami opiekowania się nimi,
- rozwijanie umiejętności dokonywania prostej analizy utworu literackiego,
- kształtowanie umiejętności liczenia i sprawności rachunkowych
Cele operacyjne:
- zna, nazywa i odróżnia zwierzęta domowe od hodowlanych,
- wie jak opiekować się zwierzętami domowymi i zna ich potrzeby,
- odpowiada na zadawane pytania odnosząc się do własnej wiedzy i doświadczeń
- słucha uważnie innych uczniów,
- potrafi cierpliwie czekać na swoją kolej,
- potrafi narysować i opowiedzieć historyjkę obrazkową,
- słucha uważnie tekstu piosenki,
- odpowiada na pytania nauczyciela dotyczące tekstu,
- potrafi zaśpiewać refren piosenki,
- potrafi dostrzegać właściwe i niewłaściwe zachowania wobec zwierząt,
- wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych
- kojarzy liczbę elementów zbioru z liczbą, cyfrą,
- zna i poprawnie używa sformułowań: mniej, więcej, tyle samo
- potrafi porównać liczebność zbiorów z wykorzystaniem znaków: „>” , „>”, „=”,
- dzieli wyraz na sylaby,
- wie ile sylab znajduje się w danym wyrazie,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku nabywanie doświadczeń niezbędnych do rozwoju czynności intelektualnych potrzebnych do rozumienia otaczającego świata.

Metody: podające (prezentacja, rozmowa kierowana), samodzielnego dochodzenia do wiedzy(burza mózgów), praktyczne(ćwiczebna)

Formy: zbiorowa, grupowa jednolita, indywidualna jednolita
Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD z podkładem muzycznym, laptop, rzutnik, obrazki zwierząt domowych i hodowlanych, karty pracy, obrazek psa na dużym formacie, czyste kartki

1. Przywitanie uczniów oraz wprowadzenie do tematu zajęć „Zwierzęta domowe”
N. rzuca hasło: Zwierzęta domowe - swobodna odpowiedź uczniów na temat skojarzeń z tym pojęciem, burza mózgów
„Moje ulubione zwierzątko” – zabawa dywanowa.
Uczniowie siadają w kręgu na dywanie. Ich zadaniem jest przedstawienie swojego ulubionego zwierzątka domowego za pomocą ruchów, gestów, mimiki, dźwięków lub zagadki.
N. kolejno przypina do tablicy obrazki zwierząt pokazywanych przez uczniów tworząc w ten sposób tablicę ulubionych zwierząt domowych oraz uzupełnia ją o zwierzęta, które nie zostały wymienione przez uczniów.

2. Nauka piosenki o zwierzętach domowych – praca z tekstem.
N. czyta uczniom tekst piosenki p.t. „Każdy ma jakiegoś bzika” oraz zadaje do niego pytania.
Jakie zwierzęta wystąpiły w piosence?
Ile ich było? – wspólne przeliczanie
Jaki stosunek miał autor piosenki do zwierząt o których opowiadał?

3. Prezentacja multimedialna na temat zwierząt domowych – ciekawostki

4. Przerwa śródlekcyjna
Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Leniwe kotki”
Dzieci - kotki stoją w rozsypce. Na podłodze leżą kartki – domki kotów. Kiedy nauczyciel wygrywa rytm na tamburynie kotki chodzą leniwie (na czworakach) wokół domków. Wystawiają grzbiety do słońca, przeciągają się. Gdy muzyka cichnie, oznacza to, że zaszło słońce i za chwilę zacznie padać deszcz. Dzieci – kotki szybko uciekają do swoich domków – na kartki.

5. Rozmowa kierowana na temat zwierząt domowych ze zwróceniem szczególnej uwagi na potrzeby zwierząt, obowiązki z którymi wiąże się posiadanie zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za zapewnienie im odpowiednich warunków do życia.

6. Karta pracy – Jak traktujemy zwierzęta
Uczniowie otrzymują kartę pracy przedstawiającą właściwe i niewłaściwe zachowanie ludzi w stosunku do zwierząt. Zadaniem uczniów jest ocena tych zachowań oraz narysowanie uśmiechniętej minki przy dobrym zachowaniu i smutnej przy niewłaściwym.

7. „Co ukryło się na obrazku?”
N. umieszcza na tablicy duży obrazek zasłonięty kartkami z prostymi działaniami matematycznymi.
Dzieci kolejno rozwiązują zadania matematyczne wskazane przez nauczyciela a wynik zapisują na czystej kartce. Osoba która pierwsza rozwiąże dane działanie matematyczne może ściągnąć kartkę i odsłonić część zakrytego obrazka. Zadaniem dzieci jest rozwiązanie wszystkich zadań, tak by odsłonić cały obrazek.

8. Ćwiczenia śródlekcyjne

9. Domowe czy hodowlane? – ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej.
Uczniowie losują kolejno obrazki zwierząt domowych i hodowlanych. Ich zadaniem jest nazwanie wylosowanego zwierzęcia, określenie do której grupy należy oraz podzielenie wyrazu na sylaby z wyklaskiwaniem.

10. Przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów karta pracy
Uczniowie otrzymują karty pracy przedstawiające zbiory ze zwierzętami. Ich zadaniem jest przeliczenie elementów w zbiorze, podpisanie odpowiednią cyfrą oraz określenie w którym jest więcej elementów a w którym mniej.

11. „Historia mojego zwierzątka”
Uczniowie otrzymują kartkę podzieloną na 4 części. Ich zadaniem jest utworzenie dowolnej historyjki obrazkowej o wybranym zwierzęciu a następnie jej opowiedzenie.

12. Podziękowanie za aktywne uczestnictwo oraz ocena zajęć przez uczniów.
N. rozdaje uczniom kartki na których dzieci mają napisać lub narysować co podobało im się na zajęciach. Następnie przy wyjściu wrzucają kartki do pudełka.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.