Katalog Monika Tomowiak-Stańczak, 2017-11-03 Mosina Zajęcia zintegrowane, Konspekty Indywidualny program naprawczy dla uczennicy klasy drugiej szkoły podstawowej.Indywidualny program naprawczy dla uczennicy klasy drugiej szkoły podstawowej. Opracowała: M. Tomowiak - Stańczak I. W skład zespołu naprawczego wchodzą następujący członkowie Rady Pedagogicznej: 1. Wychowawca klasy. 2. Pedagog szkolny. 3. Psycholog szkolny. 4. Nauczyciel prowadzący zajęcia korekcyjno - kompensacyjne. II. Wnioski z obserwacji dokonanej po semestrze pierwszym. Uczennica jest dzieckiem ambitnym, zmotywowanym do pracy, chętnie wykonuje wszystkie ćwiczenia, zależy jej na dobrych wynikach w nauce. Niestety mimo ogromnych chęci nadrobienia braków nie poradziła sobie z materiałem, ponieważ nie uzyskała żadnego wsparcia ze strony rodziców. W czerwcu ubiegłego roku rodzice zostali zobligowani przez wychowawcę do zrealizowania w czasie wakacji dodatkowego pakietu kart pracy. Dziewczynka otrzymała warunkową promocję do klasy drugiej. Sadzę jednak, iż opiekunowie nie pracowali z córką. Zarówno w klasie pierwszej, jak i w pierwszych miesiącach semestru drugiego klasy drugiej, uczennica z błahych powodów opuszczała zajęcia lekcyjne. Rodzice nie tylko nie podejmowali wysiłku, ale również nie korzystali z pomocy, jaką ofiarowała im szkoła. Utrudniali córce udział w zajęciach wyrównawczych, w zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych. W efekcie tego dziewczynka nie nabyła podstawowych umiejętności i kompetencji. Mimo usilnych monitów ze strony wychowawcy, pedagoga i psychologa rodzice rzadko kontaktowali się ze szkołą. Zespół wielokrotnie przeprowadzał rozmowy z opiekunami uczennicy. Zdarzało się, że rodzice nie stawiali się na wezwanie szkoły. W związku z tym nawiązaliśmy kontakt z kuratorem ojca dziecka, z sądem. W lipcu 2014 roku matka dziecka została pozbawiona wolności, krótko po tym fakcie ojciec znalazł się w areszcie. Sytuacja edukacyjna dziecka poprawiła się znacząco po przejęciu opieki przez ciocię, która nawiązała ścisły kontakt ze szkołą. Dbała o to by dziewczyna nie opuszczało lekcji. Odrabiała z uczennicą wszelkie prace domowe. Uczennica zaczęła regularnie uczęszczać na zajęcia wyrównawcze oraz na zajęcia korekcyjno – kompensacyjne. Dzięki intensywnej niespełna dwu miesięcznej pracy z ciocią, ćwiczeniom w szkole dziewczynka rozpoznaje większość liter. Czasami jednak zdarza się, że zamienia lub zastępuje jedne drugimi. Z tego powodu jej wypowiedzi pisemne są niezrozumiałe dla czytelnika. Nadal musi codziennie utrwalać sobie alfabet. Powinna również wykonywać dodatkowe ćwiczenia z pisania ze słuchu. Pisze bardzo starannie, mieści się w liniaturze. Czyta zdecydowanie lepiej i chętniej. Ma spore problemy z czytaniem dłuższych tekstów i poleceń ze zrozumieniem. Radzi sobie z tekstami dostosowanymi do jej możliwości. Podczas czytania rzadziej myli litery. Powinna częściej obcować z literaturą dziecięcą. Rozróżnia części mowy. Umie określić liczbę mnogą i pojedynczą wyrazów. Dodaje i odejmuje na konkretach. Winna utrwalać sobie rachunek pamięciowy w zakresie 30. Zaczęła pracować samodzielnie. W dalszym ciągu wymaga intensywnej pracy w domu. Bez systematycznej pracy, uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych oraz w lekcjach dodatkowych nie jest w stanie przejść do klasy trzeciej. Po wyjściu z więzienia, w styczniu 2015 roku rodzice dziewczynki obawiając się, że mogą utracić prawa rodzicielskie natychmiast skontaktowali się z wychowawcą. Podczas rozmowy obiecali, iż nadal będą korzystać z pomocy i wsparcia cioci dziewczynki. Matka uczennicy obiecała również, że zadba o to, aby córka korzystała z pomocy oferowanej przez szkołę. Zespół nauczycieli stale monitoruje poczynania rodziców. III. Cele pracy wychowawczo – terapeutyczno - edukacyjnej. 1. Cele główne programu naprawczego. - Docenianie wytrwałości i pracowitości dziewczynki, motywowanie do dalszej pracy. - Wzbogacanie kompetencji językowych uczennicy. - Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia. - Wyrobienie prawidłowych nawyków prozdrowotnych. 2. Cele szczegółowe: - Dostosowanie działań edukacyjnych do aktualnych potrzeb dziewczynki. - Rozwijanie umiejętności pisania, czytania ze zrozumieniem. - Rozwijanie umiejętności liczenia pamięciowego, rozwiązywania zadań z treścią. - Dostrzeganie najmniejszych postępów dziecka. IV. Metody i formy pracy wykorzystane podczas realizacji programu. - Metoda 18 struktur wyrazowych. - Wykorzystanie metody klocków „Pussy” do ćwiczeń kompetencji matematycznych. - Metody aktywizujące i motywujące uczennicę. - Metoda kinezjologii edukacyjnej - gimnastyki mózgu. W pracy terapeutyczno - edukacyjnej wykorzystane będą różne formy: indywidualna, grupowa, praca w parach. V. Podejmowane przez nauczycieli działania edukacyjno - wychowawcze. Rozwijanie percepcji słuchowej. Usprawnianie słuchu fonematycznego. Wykorzystanie zabaw i gier słuchowych. Wyróżnienie wyrazów ze zdań, rozpoznawanie zdań pytających, wykrzyknikowych, oznajmujących. Tworzenie wyrazów zaczynających się od danej głoski, synteza i analiza wyrazów podanych ze słuchu. Uważne słuchanie głośno czytanych tekstów. Rozwijanie mowy, zasobu słownictwa dziecka. Wzbogacanie zasobu językowego dziewczynki poprzez zastosowanie metody Rodak, Nawrockiej. Korygowanie wypowiedzi błędnych pod względem gramatycznym. Aktywizowanie dziewczynki do częstych wypowiedzi na forum klasy, do opisywania zdarzeń z własnego doświadczenia, historyjek obrazkowych. Omawianie przeczytanych fragmentów tekstu. Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu. Rozwijanie umiejętności estetycznego, poprawnego pod względem gramatycznym i ortograficznym pisania. Ćwiczenia umiejętności pisania w oparciu o zabawy i gry kształtujące tę kompetencje. Ćwiczenia polegające na pisaniu ze słuchu opracowanego materiału. Formułowanie przez uczennicę krótkich wypowiedzi pisemnych na dowolny temat. Uzupełnianie luk w wyrazach trudnych pod względem ortograficznym. Wspólne sprawdzanie tekstu, korzystanie ze słowniczka ortograficznego. Usprawnianie techniki czytania, rozumienia sensu przeczytanych treści. Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej na materiale literowym, sylabowym i wyrazowym. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale słownym. Czytanie ze zrozumieniem poleceń, krótkich tekstów. Samodzielne analizowania przeczytanych treści. Ćwiczenia skierowane na poprawę jakości, płynności oraz tempa czytania. Samodzielne czytanie fragmentów lektur, opowiadań. Wspólne analizowanie przeczytanych treści. Rozwijanie elementarnych umiejętności społeczno - przyrodniczych. Utrwalenie dni tygodnia, miesięcy, pór roku. Wyróżnianie cech charakterystycznych dla poszczególnych pór roku, próby porównywania. Odczytywanie pełnych godzin na zegarze. Praktyczne korzystanie z kalendarza. Rozwijanie elementarnych umiejętności matematycznych Nabycie umiejętności obliczania liczby dni w danym miesiącu na kostkach palców. Ćwiczenia skierowane na przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów. Dodawanie i odejmowanie liczb pamięciowo do 30. Porównywanie dwóch liczb w zakresie do 30. Uzupełnianie prostych równań typu: 12 + __ = 20, 30 - __ = 17 Rozwiązywanie prostych zadań pisemnych w oparciu o sporządzoną przez nauczyciela ilustrację graficzną, przeliczanie na konkretach. Ćwiczenia stymulujące myślenie operacyjne. Wykonywanie pomiarów długości, szerokości, wagi przedmiotów. Zapisywanie wartości pomiarów. Proste obliczenia. Mierzenie i rysowanie odcinków. Wykonywanie prostych obliczeń pieniężnych. Troszczenie się o zdrowie fizyczne i równowagę psychiczną dziewczynki. Zachęcanie dziewczynki do zawierania nowych znajomości z dziećmi. Nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami poprzez aktywny udział w zabawach, imprezach klasowych. Udział w zajęciach terapeutycznych z psychologiem szkolnym. Wzmacnianie pozytywne najmniejszych dokonań Wiktorii, nagradzanie jej zaangażowania. Dbanie o prawidłowe odżywianie się. VI. Przewidywane efekty oddziaływań edukacyjno - terapeutyczno- wychowawczych. W zakresie percepcji słuchowej: - reaguje na polecenia nauczycieli, koncentruje się na ich instrukcjach dotyczących zadania, - rozpoznaje różne rodzaje zdań, - dokonuje syntezy i analizy wyrazów podanych ze słuchu, - uważnie słucha, wyodrębnia fakty. W zakresie rozwijania mowy: - wzbogaca zasób słownictwa, - operuje wyrazami bliskoznacznymi, przeciwstawnymi, - chętnie wypowiada się na forum klasy, - stara się, aby jej wypowiedzi przyjmowały poprawną formę gramatyczną, - dzieli się swoimi doświadczeniami i przeżyciami, - opisuje zdarzenia zaistniałe w przeczytanych tekstach, - ustala kolejność zdarzeń, - wymyśla zakończenie opowiadań. W zakresie pisania: - pisze ze słuchu proste zdania, - pisze z pamięci podane zdania, - formułuje kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne na zadany temat, - stara się wykorzystywać w praktyce przyswojone zasady ortograficzne, - samodzielnie uzupełnia tekst z lukami podanymi wyrazami, - układa proste zdania z rozsypanek wyrazowych. W zakresie czytania: - potrafi przeczytać poprawnie dłuższy tekst, polecenie do zadania, - rozumie sens przeczytanej treści oraz polecenia, - poprawia tempo i płynność czytania, - rozpoznaje w tekście poznane części mowy. W zakresie umiejętności społeczno - przyrodniczych. - umie wymienić dni tygodnia, miesiące, - potrafi podać charakterystyczne cechy pór roku, - sprawnie posługuje się kalendarzem, - podaje pełne godziny na zegarze. W zakresie umiejętności matematycznych: - sprawnie oblicza liczbę dni w miesiącu, wykorzystuje poznaną metodę, - przelicza i porównuje liczebność zbiorów, - dodaje i odejmuje liczby w zakresie 30, - uzupełnia proste równania, - wykonuje proste operacje pamięciowe, - rozwiązuje samodzielnie zadania tekstowe, - liczy pieniądze, - rozpoznaje figury geometryczne, umie je narysować za pomocą linijki, - mierzy samodzielnie odcinki, - wykonuje proste obliczenia długości, szerokości, wagi. W zakresie troszczenia się o zdrowie fizyczne i równowagę psychiczną dziewczynki. - potrafi nawiązywać zdrowe relacje z innymi dziećmi, - nawiązuje nowe przyjaźnie, - chętnie pracuje w grupie rówieśniczej, - angażuje się w wykonywanie zadań, - jest zmotywowana, wytrwale dąży do celu, - właściwie się odżywia, bierze udział w akcji pt.: Szklanka mleka, Owoce i warzywa, w rajdzie szkolnym etc. VII. Oddziaływania szkoły wobec rodziców dziewczynki. Zobligowanie rodziców do systematycznego treningu z córką w zakresie czytania ze zrozumieniem i pisania ze słuchu, według zaleceń udzielonych w szkole. Skierowanie prośby do rodziców, aby nadal korzystali z pomocy cioci Wiktorii. Zachęcenie rodziców do czuwania nad wykonywaniem ćwiczeń zaleconych przez wychowawcę, psychologa etc. Zachęcanie rodziców żeby umożliwili córce kontakt z rówieśnikami z tzw. „normalnych rodzin’’. Pokazanie rodzicom, w jaki sposób poprzez zabawę należy ćwiczyć rachunek pamięciowy. Przypomnienie rodzicom terminów zajęć wyrównawczych, korekcyjno - kompensacyjnych. Zobligowanie rodziców do systematycznego uczestniczenia dziecka w zajęciach szkolnych (obowiązkowych oraz dodatkowych) i reedukacji. Uświadomienie rodzicom, że należy systematycznie pracować z dzieckiem w domu, odrabiać zadania domowe. VIII. Bibliografia - Nowa Podstawa Programowa, Tom pierwszy: Edukacja Przedszkolna i Wczesnoszkolna. - Terapia Pedagogiczna Tom I i II. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Pod redakcją E. M. Skorek - Zarys terapii dziecka, B. Kaja - Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, E. Górkiewicz - Gry i zabawy w terapii pedagogicznej, Usprawnienie funkcji percepcyjno- motorycznych, J. Jastrząb - Gimnastyka mózgu część I i II, Swietłana Mazgutowa i Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji odruchów (MINK) P. G. Dennison - Zaburzenia rozwoju ucznia, a niepowodzenia szkolne. H. Spionek - Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. I. Styczek - Świat odgłosów - zabawy i gry kształtujące umiejętność pisania i czytania. M. Staniek Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |