Katalog Dorota Borowska, 2017-11-17 Śrem Różne, Program nauczania Program rewalidacji ( uczennica z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ) PROGRAM REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ UCZENNICY kl.3 GIMNAZJUM Diagnoza Poradni psychologiczno Pedagogicznej • Zaburzenia myślenia pojęciowo- słownego, arytmetycznego • zaburzenia pamięci wzrokowej i długotrwałej • Zaburzenia zdolności werbalnych • Ubogi zasób słownictwa • Trudności z definiowaniem prostych pojęć, formułowaniem własnych myśli i podtrzymywaniem swobodnej rozmowy • Brak utrwalenia podstawowych wiadomości dotyczących najbliższego otoczenia społeczno- przyrodniczego • Poprawnie dostrzega proste związki przyczynowo- skutkowe, lecz wolno dokonuje ich analizy • Nie potrafi klasyfikować obiektów oraz tworząc pojęć nadrzędnych • Nie posługuje się pojęciami abstrakcyjnymi • Niski poziom myślenia arytmicznego – duże problemy z ujmowaniem w pamięci prostych relacji ilościowych • Nieutrwalone podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy ogólnej • Czyta w obniżonym tempie, z błędami (zniekształca słowa, pomija słowa) • Słabe rozumienie czytanego tekstu • W pisaniu popełnia wiele błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, pomija litery, zamienia słowa • W działaniach na liczbach popełnia liczne błędy rachunkowe • W słabym stopniu korzysta z liczenia w pamięci- liczy na konkretach • Ma problemy z działaniami na liczbach wielocyfrowych • Nie zna kolejności wykonywania działań • Ma problemy z analizą treści tekstu w zadaniach tekstowych ZALECENIA PORADNI PSYCHPLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ • Bogata stymulacja rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem sfery werbalnej • Usprawniać funkcje percepcyjno- motoryczne • Usprawniać myślenie i procesy pamięciowe • Doskonalić techniki szkolne • Systematyczne utrwalanie wiadomości i umiejętności szkolnych, bez których niemożliwe jest zdobycie nowych • Usprawniać umiejętność czytania ze zrozumieniem • Wprowadzać nawyk autokorekty prac pisemnych • Utrwalać tabliczkę mnożenia i dzielenia • Trening w rozwiązywaniu zadań tekstowych z matematyki • Wzbogacenie słownictwa i stosowanie ćwiczeń poprawiających płynność wypowiedzi W zajęciach rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni uwzględniono : • Posadzenie uczennicy w pierwszej ławce, blisko nauczyciela co ułatwi nadzorowanie jej pracy i udzielanie jej w razie potrzeby pomocy • Motywować do wytrwałej i systematycznej pracy • Wspierać w podejmowanych przez nią wyzwaniach, dostrzegać jej wysiłek • Angażować uczennicę w dodatkowe zadania , w których może zaprezentować swoje mocne strony Realizacja programu, przykładowe zadania : 1.Wzbogacanie języka, komunikacja językowa - swobodne i kierowane wypowiedzi na dany temat - wyjaśnienie znaczenia nieznanych słów - poprawne formułowanie wypowiedzi - słuchanie wypowiedzi innych - tworzenie wyrazów pochodnych, bliskoznacznych, przeciwstawnych - układanie zdań z podanym wyrazem - budowanie spójnej kilkuzdaniowej wypowiedzi - słuchanie utworów literackich, wyodrębnianie postaci i zdarzeń w tekście - układanie pytań do tekstu - opisywanie osoby, przedmiotu - podtrzymywanie spontanicznych wypowiedzi 2.Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem - głośne czytanie – zwrócenie uwagi na tempo czytania i zmianę tonu głosu - opowiadanie treści przeczytanej przez nauczyciela - ciche czytanie krótkich opowiadań, a następnie wypowiedz ustna ucznia dotycząca treści przeczytanego tekstu - czytanie ukierunkowane, którym uczeń szuka w tekście odpowiedzi na postawione pytania - formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu -uzupełniani wyrazowe, sylabowe, literowe - tworzenie krótkich wyrazów z jednego długiego - porządkowanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej 3.Ćwiczenia usprawniające pamięć - gry rozwijające logiczne myślenie - rozwiązywanie zadań w oparciu o uprzednio przeczytany tekst - rozwiązywanie zadań zgodnie z wytycznymi w poleceniu - zapamiętywanie układu przedmiotów, ich wzajemnego położenia , liczby i kształtu np.gra ‘’memory’’ 4.Rozwijanie myślenia matematyczno – logicznego - rozwiązywanie prostych zadań tekstowych - ćwiczenia utrwalające tabliczkę mnożenia i dzielenia - utrwalanie kolejności czterech działań - ćwiczenie pamięciowego dodawania i odejmowania - ćwiczenie mnożenia , dzielenia , dodawania i odejmowania sposobem pisemnym - zadania praktyczne związane z obliczeniami pieniężnymi, czasowymi itp. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |