Katalog Dorota Borowska, 2017-11-17 Śrem Różne, Program nauczania Program rewalidacji ( uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ) PROGRAM REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ UCZNIA KL.3 GIMNAZJUM Diagnoza Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej • Globalnie opóźniony rozwój wszystkich funkcji poznawczych • Rozwój poszczególnych funkcji nieharmonijny z przewaga myślenia konkretno- obrazowego nad słowno- pojęciowym • Bardzo mały zasób wiedzy na temat zjawisk społeczno- przyrodniczych zachodzących w świecie i najbliższym otoczeniu • Niski zasób słownictwa • Deficyty w zakresie abstrahowania , uogólniania i wyciągania wniosków zarówno na materiale językowym jak i obrazowym • Trudności z przetwarzaniem informacji wyobrażeniowych • Obniżona zdolność koncentracji- uwaga chłopca jest krótka, mało podzielna, podatna na bodźce rozpraszające • Zaburzona pamięć krótko i długotrwała • Niestosowanie się do poleceń, łamanie norm i zasad, podatny na negatywne wpływy rówieśników • Czyta całościowo w niskim tempie z błędami np .zamienia litery, przestawia je • Częściowe rozumienie treści tekstu w czytaniu głośnym • Błędy ortograficzne w pisaniu ze słuchu- gubienie liter, mylenie podobnie brzmiących głosek • Słaba koncentracja na bodźcach słuchowych-konieczność powtórzeń tekstu, podziału na mniejsze części • Niski poziom funkcji słuchowo- językowych Zalecenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej • Doskonalić funkcje percepcyjno- poznawcze • Usprawniać techniki szkolne • Rozwijać umiejętności samodzielnego wyciągania wniosków na podstawie obserwowanych zjawisk • Zachęcać do budowania dłuższych wypowiedzi • Stosować ćwiczenia poprawiające płynność wypowiedzi • stymulować ciekawość poznawczą • zachęcać do praktycznego wykorzystania posiadanych informacji i pojęć słownych • usprawniać czytanie ze zrozumieniem • pracować nad tempem i techniką czytania • usprawniać pisanie z pamięci i ze słuchu • trening w rozwiązywaniu zadań z matematyki W zajęciach rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni i obserwacji nauczycieli uwzględniono : • stworzenie warunków pozwalających ograniczenie bodźców zakłócających pracę ucznia • udzielanie wsparcia emocjonalnego w codziennej pracy • dostrzegać wysiłek ucznia i jego zaangażowanie • angażować go w dodatkowe zadania gdzie może zaprezentować swoje mocne strony i odnieść sukces Realizacja programu, przykładowe zadania : Usprawniane funkcje : 1.Wzbogacanie języka - słuchanie wypowiedzi innych osób - słuchanie utworów literackich - wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów - swobodne i kierowane wypowiedzi na dany temat 2.Wdrażanie do budowania kilku zdaniowych wypowiedzi- spójnej i logicznej - opowiadanie ilustracji, opisywanie przedmiotów przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela - wskazywanie związków przyczynowo- skutkowych - samodzielne opowiadanie treści czytanki, tekstu -wyodrębnianie głównych postaci i zdarzeń w czytanych tekstach - swobodne wypowiadanie się na dany temat -opowiadanie przebiegu czynności przy wykonywaniu prostych zadań np. gotowanie 3.Kształtowanie umiejętności prowadzenia dialogu - podtrzymywanie spontanicznych wypowiedzi ucznia - zachęcanie do wypowiadania się na zadany temat, kierowanie rozmowa za pomocą pomocniczych pytań ze strony nauczyciela - wskazywanie poprawnych pod względem gramatycznym zdań - wypowiedzi na podstawie ilustracji 4.Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem - głośne czytanie – zwrócenie uwagi na tempo czytania i zmianę tonu głosu - opowiadanie treści przeczytanej przez nauczyciela - ciche czytanie krótkich opowiadań, a następnie wypowiedz ustna ucznia dotycząca treści przeczytanego tekstu - czytanie ukierunkowane, którym uczeń szuka w tekście odpowiedzi na postawione pytania - formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu - uzupełniani wyrazowe, sylabowe, literowe - tworzenie krótkich wyrazów z jednego długiego - porządkowanie wyrazów w rozsypance wyrazowej 5.Usprawnianie umiejętności matematycznych - rozwiązywanie zadań tekstowych w oparciu o konkretne sytuacje - ćwiczenie tabliczki mnożenia - doskonalenie dodawania i odejmowania pamięciowego - ćwiczenie 4 działań ( dodawania ,odejmowania ,mnożenia i dzielenia) w formie pisemnej - utrwalanie kolejności działań - zadania związane w obliczeniami pieniężnymi, czasowymi, Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |