Katalog

Dorota Borowska, 2017-11-17
Śrem

Różne, Program nauczania

Program rewalidacji ( uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim )

- n +

PROGRAM REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ UCZNIA KL.3 GIMNAZJUM

Diagnoza Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej

• Globalnie opóźniony rozwój wszystkich funkcji poznawczych
• Rozwój poszczególnych funkcji nieharmonijny z przewaga myślenia konkretno- obrazowego nad słowno- pojęciowym
• Bardzo mały zasób wiedzy na temat zjawisk społeczno- przyrodniczych zachodzących w świecie i najbliższym otoczeniu
• Niski zasób słownictwa
• Deficyty w zakresie abstrahowania , uogólniania i wyciągania wniosków zarówno na materiale językowym jak i obrazowym
• Trudności z przetwarzaniem informacji wyobrażeniowych
• Obniżona zdolność koncentracji- uwaga chłopca jest krótka, mało podzielna, podatna na bodźce rozpraszające
• Zaburzona pamięć krótko i długotrwała
• Niestosowanie się do poleceń, łamanie norm i zasad, podatny na negatywne wpływy rówieśników
• Czyta całościowo w niskim tempie z błędami np .zamienia litery, przestawia je
• Częściowe rozumienie treści tekstu w czytaniu głośnym
• Błędy ortograficzne w pisaniu ze słuchu- gubienie liter, mylenie podobnie brzmiących głosek
• Słaba koncentracja na bodźcach słuchowych-konieczność powtórzeń tekstu, podziału na mniejsze części
• Niski poziom funkcji słuchowo- językowych


Zalecenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej

• Doskonalić funkcje percepcyjno- poznawcze
• Usprawniać techniki szkolne
• Rozwijać umiejętności samodzielnego wyciągania wniosków na podstawie obserwowanych zjawisk
• Zachęcać do budowania dłuższych wypowiedzi
• Stosować ćwiczenia poprawiające płynność wypowiedzi
• stymulować ciekawość poznawczą
• zachęcać do praktycznego wykorzystania posiadanych informacji i pojęć słownych
• usprawniać czytanie ze zrozumieniem
• pracować nad tempem i techniką czytania
• usprawniać pisanie z pamięci i ze słuchu
• trening w rozwiązywaniu zadań z matematyki



W zajęciach rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni i obserwacji nauczycieli uwzględniono :

• stworzenie warunków pozwalających ograniczenie bodźców zakłócających pracę ucznia
• udzielanie wsparcia emocjonalnego w codziennej pracy
• dostrzegać wysiłek ucznia i jego zaangażowanie
• angażować go w dodatkowe zadania gdzie może zaprezentować swoje mocne strony i odnieść sukces


Realizacja programu, przykładowe zadania :

Usprawniane funkcje :

1.Wzbogacanie języka
- słuchanie wypowiedzi innych osób
- słuchanie utworów literackich
- wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów
- swobodne i kierowane wypowiedzi na dany temat

2.Wdrażanie do budowania kilku zdaniowych wypowiedzi- spójnej i logicznej
- opowiadanie ilustracji, opisywanie przedmiotów przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela
- wskazywanie związków przyczynowo- skutkowych
- samodzielne opowiadanie treści czytanki, tekstu
-wyodrębnianie głównych postaci i zdarzeń w czytanych tekstach
- swobodne wypowiadanie się na dany temat
-opowiadanie przebiegu czynności przy wykonywaniu prostych zadań np. gotowanie

3.Kształtowanie umiejętności prowadzenia dialogu

- podtrzymywanie spontanicznych wypowiedzi ucznia - zachęcanie do wypowiadania się na zadany temat, kierowanie rozmowa za pomocą pomocniczych pytań ze strony nauczyciela
- wskazywanie poprawnych pod względem gramatycznym zdań
- wypowiedzi na podstawie ilustracji

4.Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem

- głośne czytanie – zwrócenie uwagi na tempo czytania i zmianę tonu głosu
- opowiadanie treści przeczytanej przez nauczyciela
- ciche czytanie krótkich opowiadań, a następnie wypowiedz ustna ucznia dotycząca treści przeczytanego tekstu
- czytanie ukierunkowane, którym uczeń szuka w tekście odpowiedzi na postawione pytania
- formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu
- uzupełniani wyrazowe, sylabowe, literowe
- tworzenie krótkich wyrazów z jednego długiego
- porządkowanie wyrazów w rozsypance wyrazowej

5.Usprawnianie umiejętności matematycznych
- rozwiązywanie zadań tekstowych w oparciu o konkretne sytuacje
- ćwiczenie tabliczki mnożenia
- doskonalenie dodawania i odejmowania pamięciowego
- ćwiczenie 4 działań ( dodawania ,odejmowania ,mnożenia i dzielenia) w formie pisemnej
- utrwalanie kolejności działań
- zadania związane w obliczeniami pieniężnymi, czasowymi,
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.