Katalog Gabriela Byrdziak, 2017-12-21 Bielsko- Biała Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Inowacja „KLUB MIŁOŚNIKÓW SUDOKU”INNOWACJA PEDAGOGICZNA „KLUB MIŁOŚNIKÓW SUDOKU” wdrażana w II semestrze roku szkolnego 2014/2015 Informacje o szkole: Typ szkoły: Szkoła Podstawowa Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 3 im. Macierzy Szkolnej w Bielsku – Białej. Informacje o autorze/autorach innowacji: Imię i nazwisko: Gabriela Byrdziak. Kwalifikacje zawodowe: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym. Zajmowane stanowisko: nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i zajęć komputerowych w klasach 4 – 6. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany. Doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej: NIE. Liczba innowacji wprowadzonych dotychczas – 0. Informacje dotyczące innowacji: Rodzaj innowacji pedagogicznej: mieszana (metodyczno – organizacyjna) Adresaci innowacji: Chętni uczniowie klas IV – VI Szkoły Podstawowej nr 3 im. Macierzy Szkolnej w Bielsku – Białej. Czas trwania innowacji: od lutego 2015 do czerwca 2015. Zajęcia objęte innowacją: dodatkowe zajęcia pod nazwą „Klub Miłośników SUDOKU” Krótki opis innowacji pedagogicznej: Z doświadczeń i obserwacji wielu nauczycieli pracujących w klasach I - VI wynika, że uczniowie mają coraz większe problemy z zapamiętywaniem treści programowych realizowanych na lekcjach, z logicznym myśleniem i umiejętnością rozwiązywania problemów. Mimo wielu powtórek przerabianego materiału, efekty pracy z uczniami są mało widoczne. Niestety dzisiejsze warunki życia (łatwy dostęp do informacji, gotowe wypracowania w Internecie (plagiaty – kopiowanie, bez podjęcia nawet najmniejszego wysiłku przeczytania i zrozumienia skopiowanego tekstu), łatwe zadania tekstowe (w klasach młodszych, w ćwiczeniach) z podanymi rozwiązaniami, które powodują mechaniczne rozwiązywanie problemów, brak systematycznej pracy w domu, przyczyniają się do coraz mniejszego wysiłku intelektualnego ze strony uczniów, a tym samym wpływają na niższy poziom osiągania sukcesu szkolnego. W przeciwieństwie do innych łamigłówek, Sudoku nie wymaga od gracza wykonywania żadnych rachunków matematycznych, przez co wydaje się banalna. W rzeczywistości bez cierpliwości oraz umiejętności logicznego myślenia, rozwiązanie diagramu nie jest możliwe. Podczas zajęć realizowane będą również tematy, które przybliżą uczniom niektóre treści programowe z matematyki i informatyki. Wykorzystane zostaną nowoczesne środki multimedialne, takie jak: pracownia komputerowa, programy komputerowe, Internet. Celem działań będzie utrwalanie zdobytych wiadomości i umiejętności przez uczniów przy pomocy różnych form i metod pracy oraz zaprezentowanie matematyki i informatyki w sposób przystępny i przyjazny uczniowi. Nowatorstwo planowanych zajęć polega na: - zastosowaniu podczas zajęć ciekawych form i metod pracy, których celem będzie rozwijanie logicznego myślenia, uczenia cierpliwości, utrwalanie wiadomości i umiejętności uczniów oraz rozwijanie zainteresowań matematycznych i informatycznych. Przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji pedagogicznej): Wprowadzenie dodatkowych zajęć rozwijających logiczne myślenie pod nazwą „Klub Miłośników Sudoku”, przeplatanych różnymi łamigłówkami matematycznymi, umożliwi wszystkim chętnym uczniom klas 4 – 6 udział w zajęciach. Dzięki nim członkowie Klubu nauczą się cierpliwości, rozwiną umiejętność stosowania wiedzy matematycznej i informatycznej w praktyce. Wpłynie to na podniesienie samooceny dzieci oraz uzyskanie lepszych wyników edukacyjnych. Przewiduje się, że zachęci to uczniów do liczniejszego udziału w konkursach matematycznych i informatycznych oraz uzyskiwaniu przez nich możliwie najwyższych wyników. INNOWACJA PEDAGOGICZNA „KLUB MŁODYCH MIŁOŚNIKÓW SUDOKU” Autor innowacji: Gabriela Byrdziak. Kwalifikacje zawodowe: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym. Zajmowane stanowisko: nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i zajęć komputerowych w klasach 4 – 6. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany. Realizacja: Gabriela Byrdziak Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 3 im. Macierzy Szkolnej w Bielsku – Białej. Adresaci innowacji: Chętni uczniowie klas IV – VI. Czas trwania innowacji: od lutego 2015 do czerwca 2015. Wymiar godzin: jedna godzina w tygodniu – w czwartki na 8 lekcji od 14.15 – 15.00, (sala nr 38) w ramach Art. 42 ust. 2 pkt 2. Karty Nauczyciela. Warunki realizacji: Zapewnienie przez Dyrekcję Szkoły sali na prowadzenie zajęć. Uzyskanie akceptacji Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Krótki opis innowacji pedagogicznej: Z doświadczeń i obserwacji wielu nauczycieli pracujących w klasach I - VI wynika, że uczniowie mają coraz większe problemy z koncentracją uwagi, z zapamiętywaniem treści programowych realizowanych na lekcjach, z logicznym myśleniem i umiejętnością rozwiązywania problemów, z doprowadzeniem pracy do końca w związku z brakiem cierpliwości i szybkim zniechęcaniem się w przypadku napotykania trudności. Mimo wielu powtórek przerabianego materiału, ciekawych metod i form pracy, efekty pracy z uczniami są niestety mało widoczne. Duży wpływ na zaistniałą sytuację mają dzisiejsze warunki życia: łatwy dostęp do informacji, gotowe wypracowania w Internecie (uczniowie łamią prawa autorskie stosując plagiaty, czyli kopiowanie, bez podjęcia nawet najmniejszego wysiłku przeczytania i zrozumienia skopiowanego tekstu), łatwe zadania tekstowe (umieszczone w ćwiczeniach zwłaszcza klas młodszych) z podanymi sposobami rozwiązań, które powodują mechaniczne podejście do problemów, brak systematycznej pracy w domu, przyczyniają się do coraz mniejszego wysiłku intelektualnego ze strony uczniów, a tym samym wpływają na niższy poziom osiągania sukcesu szkolnego. Sudoku (wg Wikipedii) to łamigłówka, której celem jest wypełnienie diagramu 9 × 9 w taki sposób, aby w każdym wierszu, w każdej kolumnie i w każdym z dziewięciu pogrubionych kwadratów 3 × 3 (zwanych „blokami” lub „podkwadratami”) znalazło się po jednej cyfrze od 1 do 9. Zasady przypominają trochę kwadrat łaciński, wymyślony i badany przez średniowiecznych matematyków z terenów Arabii (XIII wiek). W Sudoku, w przeciwieństwie do kwadratu łacińskiego, cyfry nie mogą się powtarzać nie tylko w żadnym wierszu i kolumnie, ale także w małym kwadracie 3 × 3. W przeciwieństwie do innych łamigłówek, Sudoku nie wymaga od gracza wykonywania żadnych rachunków matematycznych, przez co wydaje się banalna. W rzeczywistości bez cierpliwości oraz umiejętności logicznego myślenia, rozwiązanie diagramu nie jest możliwe. Podczas zajęć realizowane będą również tematy, które sprawiają uczniom problemy, a tym samym przybliżą im niektóre treści programowe z matematyki i informatyki. Główne cele innowacji: - rozwijanie logicznego myślenia, - uczenie cierpliwości i wytrwałości, - wdrażanie do doprowadzenia pracy do końca. Szczegółowe cele innowacji: - utrwalanie zdobytych wiadomości i umiejętności przez uczniów przy pomocy różnych form i metod pracy, - zaprezentowanie matematyki i informatyki w sposób przystępny i przyjazny uczniowi, - wdrażanie do samodzielności i kreatywności, - wyrabianie umiejętności współpracy w grupie. Metody pracy: a/ Słowne – pogadanka, instrukcja, opis, wyjaśnienia, dyskusje. b/ Oglądowe: pokaz, demonstracja, rysunek, wykres. c/ Czynne: ćwiczenia praktyczne. Formy pracy: a/ Praca z całym zespołem. b/ Praca w grupach. c/ Praca indywidualna. Środki dydaktyczne: komputery, programy Sudoku on – line, kartki z planszami Sudoku, tablica interaktywna lub projektor, programy edukacyjne, arkusz kalkulacyjny Excel, program Kalkulator, łamigłówki matematyczne, gry logiczne i edukacyjne, Internet. Tematyka zajęć (16): - Zapoznanie z historią i zasadami rozwiązywania SUDOKU. - Ćwiczenia w rozwiązywaniu łatwych diagramów na szablonach. - Indywidualne rozwiązywanie łatwych diagramów on - line. - Obsługa programu Kalkulator – proste działania. - Dokonywanie obliczeń arytmetycznych za pomocą programu Kalkulator (kolejność działań). - Zbiorowe rozwiązywanie diagramów Sudoku o średnim poziomie trudności. - Indywidualne rozwiązywanie on - line diagramów Sudoku o średnim poziomie trudności. - Konkurs rozwiązywania Sudoku. - Łamigłówki matematyczne - http://www.top-gry.pl/zagadki-matematyczne.php. - Arkusz kalkulacyjny – wiersze, kolumny i komórki. - Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym. - Zbiorowe rozwiązywanie trudnych diagramów Sudoku. - Indywidualne rozwiązywanie on – line trudnych diagramów Sudoku. - Konkurs rozwiązywania Sudoku on-line. - Programy matematyczne on - line: obliczanie NWW, NWD, dzielenia pisemnego, itp. (http://www.matemaks.pl/programy.php), http://download.komputerswiat.pl/edukacja-i-nauka/matematyka, http://www.serwis-atematyczny.pl/static/st_programy_online.php, - Podsumowanie zajęć – ankiety, zabawy i gry edukacyjne. Przewidywane efekty: Wprowadzenie dodatkowych zajęć rozwijających logiczne myślenie pod nazwą „Klub Miłośników Sudoku”, przeplatanych różnymi łamigłówkami matematycznymi, umożliwi wszystkim chętnym uczniom klas 4 – 6 udział w zajęciach. Dzięki nim członkowie Klubu nauczą się cierpliwości, rozwiną umiejętność stosowania wiedzy matematycznej i informatycznej w praktyce. Wpłynie to na podniesienie samooceny dzieci oraz uzyskanie lepszych wyników edukacyjnych. Przewiduje się, że zachęci to uczniów do liczniejszego udziału w konkursach matematycznych i informatycznych oraz uzyskiwaniu przez nich możliwie najwyższych wyników. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |