Katalog Gabriela Byrdziak, 2017-12-21 Bielsko- Biała Dorota Chrobak, Renata Węgrzyn - Bąbol Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego INNOWACJA PEDAGOGICZNA SZKOLNY KLUB MEDIALNYINNOWACJA PEDAGOGICZNA SZKOLNY KLUB MEDIALNY oparta o doświadczenia i pomysł Katarzyny Krywult – nauczycielki języka polskiego Szkoły Podstawowej w Bestwinie Autorzy innowacji: Gabriela Byrdziak, Dorota Chrobak, Renata Węgrzyn - Bąbol. Kwalifikacje zawodowe: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym. Zajmowane stanowisko: nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i zajęć komputerowych w klasach 4 – 6 oraz nauczyciele języka polskiego. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany, nauczyciele dyplomowani. Realizacja: Gabriela Byrdziak, Dorota Chrobak, Renata Węgrzyn - Bąbol. Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 3 im. Macierzy Szkolnej w Bielsku – Białej. Adresaci innowacji: chętni uczniowie klas IV – VI. Czas trwania innowacji: od września 2015 r. do czerwca 2016 r. Wymiar godzin: dwie godziny w tygodniu: - poniedziałek, na 8 lekcji, od 14.15 – 15.00, (sala nr 38) w ramach Art. 42 ust. 2 pkt 2. Karty Nauczyciela, - środa, na 7 lekcji, od 13.15 – 14.00, (sala nr 38) w ramach Art. 42 ust. 2 pkt 2. Karty Nauczyciela. Warunki realizacji: zapewnienie przez Dyrekcję Szkoły Sali na prowadzenie zajęć oraz aparatu cyfrowego i w miarę możliwości kamery cyfrowej. Uzyskanie akceptacji Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Opis innowacji pedagogicznej: Edukacja medialna stanowi istotne zagadnienie w kształceniu młodego pokolenia. Rozwijająca się coraz szybciej technologia komputerowa wywiera ogromny wpływ na dzieci i młodzież – pomaga w nauce, jest źródłem wiedzy, stanowi narzędzie komunikacji z rówieśnikami. Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych uczniów proponujemy zajęcia dodatkowe o charakterze innowacyjnym – Szkolny Klub Medialny. Członkowie Klubu będą redagować internetową gazetkę szkolną w formie bloga. Zamieszczać będą na nim artykuły, prezentacje multimedialne, gry, filmy. Podczas zajęć uczniowie będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę dotyczącą pracy dziennikarza. Zapoznają się z istotnymi problemami dotyczącymi etyki dziennikarskiej, z rolą mediów i ich wpływem na rzeczywistość. W naszej szkole jest wielu uczniów uzdolnionych, dla których tradycyjne metody nauczania są niewystarczające. Innowacyjne podejście pozwoli rozwinąć u nich zainteresowania, wzbogacić ich doświadczenia oraz wszechstronnie rozwinąć ich osobowość. Proponowana innowacja pedagogicznej ma charakter metodyczno-organizacyjny, gdyż dotyczy modyfikacji organizacji kształcenia i wychowania oraz metod pracy na zajęciach Szkolnego Klubu Medialnego. Główne cele innowacji: • rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, kształcenie umiejętności poprawnego, jasnego i precyzyjnego formułowania myśli oraz celowego władania środkami językowymi, • doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem pod względem ortograficznym, stylistycznym i gramatycznym, • wszechstronne rozwijanie zainteresowań i zdolności ucznia (pisarskich, plastycznych, artystycznych, organizacyjnych), • zwiększenie atrakcyjności organizacji i metod nauczania, • tworzenie gazetki szkolnej w formie bloga redagowanego przez uczniów, • przygotowanie do sprawnego i świadomego poruszania się w świecie mediów, • promowanie szkoły oraz twórczej aktywności uczniów, • poszerzanie wiedzy informatycznej oraz dziennikarsko-redakcyjnej, • rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz medialnych, • zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoły, • wyrabianie poczucia odpowiedzialności, • racjonalne i twórcze wykorzystanie wolnego czasu, • kształtowanie umiejętności pracy zespołowej. Szczegółowe cele innowacji: • poszerzenie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego dotyczącej zasad redagowania niektórych form pisarskich oraz reguł gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych, • próby własnej twórczości dziennikarskiej, • poznawanie warsztatu pracy dziennikarza, • doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, • rozwijanie kompetencji komunikacyjnych uczniów, • zachęcanie do wyrażania własnych sądów, opinii, przekonań, • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne wypowiedzi, • uświadomienie wpływu mass – mediów na kształtowanie osobowości młodego człowieka, • kształcenie umiejętności świadomego i bezpiecznego korzystania z mediów, • kształtowanie umiejętności wykorzystania programów komputerowych do redagowania gazetki oraz tworzenia filmów poklatkowych, • poznawanie różnorodnych technik komputerowych (skanowanie, drukowanie, wstawianie grafiki), • kształcenie umiejętności porządkowania, przetwarzania i selekcjonowania informacji, • projektowanie i wykonanie szaty graficznej, • wdrażanie do troski o estetykę publikacji, • aktywny udział w życiu środowiska lokalnego, • nabycie umiejętności współpracy z ludźmi, nawiązanie pozytywnych relacji z otoczeniem, • wspieranie i dowartościowanie uczniów o niskiej samoocenie, • wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości. Metody pracy: a) słowne – pogadanka, instrukcja, opis, wyjaśnienia, dyskusja, b) oglądowe – pokaz, demonstracja, rysunek, wykres, c)czynne – ćwiczenia praktyczne. Formy pracy: a) praca z całym zespołem, b) praca w grupach, c) praca indywidualna. Środki dydaktyczne: komputery, aparat cyfrowy, kamera cyfrowa, tablica interaktywna lub projektor, programy edukacyjne, Internet. Tematyka zajęć: 1. Zapoznanie z formą, zasadami tworzenia i redagowania gazetki w postaci bloga internetowego. 2. Rodzaje blogów - pokaz różnych typów blogów i ich charakterystyka. 3. Zakładanie własnego bloga. 4. Redagowanie artykułów dotyczących życia szkolnego, aktualnych wydarzeń, uroczystości, świąt, jak również nawiązujących do indywidualnych zainteresowań uczniów. 5. Nauka tworzenia filmów poklatkowych – instrukcja obsługi programu Picasa. 6. Nauka tworzenia puzzli w programie Jigsaw Planet. 7. Nauka tworzenia puzzli w programie Jigsaw Planet – cd.. 8. Tworzenie prezentacji Prezi i Animato. 9. Tworzenie prezentacji Prezi i Animato - cd. 10. Interaktywne gry w LearningApss. 11. Interaktywne gry w LearningApss - cd. Przewidywane efekty: Zajęcia Szkolnego Klubu Medialnego będą stanowić ciekawą propozycję na spędzenie wolnego czasu i rozwinięcia zainteresowań dzieci. Dzięki nim członkowie Koła wykształcą w sobie umiejętność świadomego korzystania z różnych źródeł informacji, nauczą się dostrzegania ciekawostek w najbliższym otoczeniu, krytycznej analizy otaczającego świata oraz oceniania zmian zachodzących w świecie. Rozwiną zainteresowania i zdolności oraz umiejętność stosowania wiedzy polonistycznej i informatycznej w praktyce. Zdobędą umiejętności komunikacyjne i zdolność precyzyjnego formułowania myśli. Uświadomią sobie posiadane predyspozycje i możliwości twórcze, wykształcą w sobie postawę kreatywną, rozwiną wyobraźnię, fantazję, ekspresję artystyczną. Rozwiną w sobie poczucie odpowiedzialności za własne wypowiedzi. Wpłynie to na podniesienie samooceny dzieci, a tym samym umiejętne nawiązywanie kontaktów z innymi uczniami. Przewiduje się, że zachęci to uczniów do liczniejszego udziału w konkursach polonistycznych i informatycznych oraz uzyskiwania przez nich możliwie najwyższych wyników. Sposoby ewaluacji: a) ankieta dla uczniów przed rozpoczęciem zajęć dotycząca oczekiwań dzieci i określenia celowości podjętych działań, b) obserwacja pracy uczniów na zajęciach, modyfikowanie zajęć w razie konieczności, c) rozmowy z nauczycielami na temat postępów uczniów biorących udział w innowacji na temat nauki i zachowania, e) ankieta ewaluacyjna skierowana do uczniów i rodziców celem podsumowania i oceny prowadzonych zajęć. Bibliografia: Gierszal K., Miętus G., Puchalska U. „Warto stworzyć koło dziennikarskie”. „Nowa Polszczyzna” 2001, nr 4 (24) Ewa Gurbiel, Grażyna Hardt - Olejniczak, Ewa Kołczyk, Helena Krupicka, Maciej M. Sysło „Informatyka. Technologia informacyjna”. Program nauczania dla szkoły podstawowej, WSIP, Warszawa 1999 Jurska E. „Samodzielne próby pisarskie uczniów i gazetki szkolne w kształceniu ich sprawności językowej” Miller M. „Szalejący reporter, czyli jak wydawać szkolną gazetkę?” ,Wszystko dla Szkoły” 1996 Katarzyna Krywult „Blogowa strona WWW” logodydaktyka.blogspot.com Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |