Katalog Marta Modzelewska, 2018-01-09 Białystok Pedagogika, Plany metodyczne Plan wychowawczyTRZYLETNI PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ I – III f 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018 wych. Marta Modzelewska Cel wychowawczy Zadania Sposób realizacji Organizacja zespołu klasowego 1. Zapoznanie uczniów ze społecznością klasową, szkolną, z budynkiem szkoły 1. Wycieczka po szkole, poznanie świetlicy, biblioteki, stołówki, kancelarii szkoły, itp. 2. Wzajemne poznanie się poprzez gry i zabawy integracyjne. 3. Wspólne ustalenie zasad i norm zachowania ucznia w klasie i w szkole, na zajęciach, podczas przerw i wycieczek. Kształtowanie postaw samodzielności i samorządności Funkcje społeczne w klasie 4. Wybór samorządu klasowego i ustalenie zakresu jego obowiązków. 5. Wybór dyżurnych (zmiany co tydzień) – ocena pracy dyżurnych. Wyrabianie samodzielności, samodyscypliny 1. Utrzymywanie w czystości klasy, swoich książek i przyborów szkolnych. 2. Odpowiedzialność za swoje miejsce w klasie, za stolik, krzesełko i to co znajduje się w klasie. 3. Porządkowanie miejsca pracy i posiłków. 4. Kształtowanie postaw estetycznych i higienicznych nawyków podczas posiłku i po posiłku. Praca dla siebie i innych 1. Pomoc szkole, rodzinie, środowisku: dbałość o kwiaty i urządzenia w klasie utrzymanie porządku w klasie przynoszenie pomocy potrzebnych do zajęć, dekoracji klasy 2. Poszanowanie przyrody wokół szkoły, na osiedlu i w miejscach, w których przebywamy. 3. Pomaganie w domu przy sprzątaniu, robieniu zakupów, pomoc w przygotowaniu posiłków. Współżycie w zespole klasowym 1. Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia. 2. Ustalenie zasad zachowania się na przerwie, w stołówce. 3. Wdrażanie uczniów do wzajemnej pomocy w różnych sytuacjach. 4. Uczenie terminowego zwracania pożyczonych rzeczy (zeszyt, ołówek, długopis, itp.). Wyrabianie odpowiedzialności za siebie 1. Zapoznanie uczniów z kryteriami oceniania i klasyfikowania. 2. Zapoznanie uczniów z kryteriami oceny zachowania. 3. Ustalenie od czego zależy nasz nastrój. 4. Rozmowy z uczniami na temat wpływu mediów i komputerów na życie człowieka. 5. Nauka tolerancji – każdy z nas może być i jest inny. 6. Samoocena uczniów Kształtowanie postaw patriotycznych Rozwijanie szacunku do symboli, tradycji, obrzędowości kraju, szkoły, klasy 1. Aktywny udział w apelach ciągu klasowego grupy wiekowej i Małego Samorządu. 2. Porządkowanie grobów żołnierzy i złożenie kwiatów i zapalenie zniczy. 3. Rozmowa o symbolach narodowych i ich poszanowaniu. 4. Nawiązanie do polskiego czynu zbrojnego w czasie II Wojny Światowej. 5. Przypomnienie postaci patrona szkoły i jego związku z edukacją (Stanisław Staszic). 6. Szkoła - dziecko jako uczeń, kolega, przyjaciel – określenie norm postępowania. Troska o wyniki w nauce Opieka nad uczniami mającymi trudności w nauce 1. Organizacja wzajemnej pomocy koleżeńskiej. 2. Udział uczniów słabych w Zespole Kompensacyjno – Korekcyjnym Wychowanie prozdrowotne Rozwój fizyczny i zdrowotny 1. Utrzymywanie i kontrolowanie prawidłowej postawy ucznia w czasie lekcji. 2. Zasady zdrowego odżywiania. 3. Wdrażanie do przestrzegania higieny (mycia ciała, zębów, czysty ubiór). 4. Uświadomienie uczniom znaczenia regularnego wypoczynku i systematycznej pracy. 5. Uświadomienie uczniom szkodliwego wpływu alkoholu i tytoniu na organizm człowieka. 6. Prowadzenie przerw śródlekcyjnych 7. Spotkania z pielęgniarką 8. Kształtowanie nawyku jedzenia owoców i warzyw 9. Pogadanki tematyczne Wychowanie komunikacyjne 1. Bezpieczna droga do szkoły - ćwiczenia praktyczne. 2. Poznajemy znaki drogowe. 3. Spotkanie z policjantem 4. Pogadanki tematyczne Wychowanie ekologiczne Poznajemy i szanujemy przyrodę, dostrzegamy jej piękno 1. Dostarczanie uczniom tematyki oraz tworzenie możliwości zdobywania wiadomości na tematy związane z przyrodą. 2. Zaznajamianie uczniów z różnorodnością świata roślinnego, zwierzęcego i zjawisk przyrodniczych . 3. Omawianie na lekcjach ważniejszych zagadnień związanych z ekologią. 4. Stwarzanie możliwości celowego i samodzielnego obserwowanie zjawisk przyrodniczych, do analizowania i uogólniania spostrzeżeń i doświadczeń. 5. Aktywne włączanie uczniów w ochronę przyrody. 6. Kształtowanie postaw w stosunku do świata przyrody związanych z porą roku, np. jesień: barwy liści, opad liści, odlot ptaków, zbiór warzyw i owoców . Wychowanie estetyczne Piękno w czystości, zdrowiu i postępowaniu ludzi 1. Wskazywanie porównawczo na piękno i brzydotę w utrzymywaniu swojego wyglądu i kultury otoczenia. 2. Troska estetyczna o pismo, o utrzymanie w czystości zeszytów i książek. 3. Stwarzanie na zajęciach warunków dla wzruszeń estetycznych na podstawie lektury, czytanek, wierszy i filmów. Wychowanie w dziedzictwie kulturowym regionu Poznajemy nasze miasto Białystok 1. Wycieczki po Białymstoku - poznawanie ważniejszych zabytków miasta. Poznajemy najbliższe okolice miasta 1. Wycieczka do skansenu - Muzeum Wsi Białostockiej Poznawanie dawnych budowli wiejskich, dawnych narzędzi pracy. Poznajemy prace dawnych zawodów: kowala, garncarza. Kształtowanie postaw społecznych, współpracy i współżycia klasowego „Wielkie sprzątanie świata” 1. Porządkowanie terenu wokół szkoły. Wrzesień miesiącem pamięci o tych, co polegli w II Wojnie Światowej 1. Rozmowa z uczniami o wydarzeniach wojennych na podstawie tekstów, wierszy, albumów. 2. 15 września – obrona Białegostoku. Powitanie pierwszaków 1. Wręczenie upominków wykonanych na zajęciach z edukacji technicznej. Dzień Edukacji 1. Patron naszej szkoły Stanisław Staszic. 2. Udział uczniów w uroczystościach szkolnych i klasowych. Święto Zmarłych 1. Realizacja tematyki na lekcjach. 2. Wycieczka na cmentarz wojskowy. Rocznica Odzyskania Niepodległości 1. Przybliżenie uczniom pojęć: niepodległość, wolność, rozbiory na zajęciach z edukacji polonistycznej. 2. Czytanie wierszy związanych z tematyką. Święto Bożego Narodzenia 1. Apel grupy wiekowej. 2. Spotkanie opłatkowe. Zabawa Karnawałowa 1. Zorganizowanie i udział uczniów w zabawie choinkowej. 2. Przygotowanie strojów i dekoracji klasy. Ferie zimowe, wakacje 1. Bawimy się bezpiecznie i w miejscach bezpiecznych. – pogadanki na zajęciach – filmy Wychowanie czytelnicze i medialne 1. Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów. 2. Przygotowywanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowej informacji 1. Wyszukiwanie materiałów i informacji na dany temat w różnych źródłach. 2. Rozmowy na temat właściwego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowej informacji. Współpraca z rodzicami Wybór Rady Rodziców Spotkania z rodzicami 1. Informacja o postępach w nauce i zachowaniu uczniów (słowna, pisemna). 2. Zebrania z rodzicami. 3. Indywidualne rozmowy na życzenie rodziców i nauczyciela. 4. Udział rodziców w uroczystościach klasowych i szkolnych. 5. Udział rodziców w „lekcjach otwartych”. 6. Pomoc rodziców w opiece nad dziećmi podczas wycieczek. 7. Udział rodziców w warsztatowych spotkaniach z wychowawcą. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |