Katalog

Anna Mandzewska, 2018-01-17
Chorzów

Zawodowe, Konspekty

Konsepkt lekcji "Miary statystyczne – powtórzenie"

- n +

1. Szkoła: XXXXXXXXX
2. Klasa: III A
3. Przedmiot: Sporządzanie planów, analiz i sprawozdań
4. Prowadzący: Anna Xxxxx
5. Efekty kształcenia: PKZ(A.m)(11)2 – 5, PKZ(A.m)(12)1 – 6
6. Temat lekcji: Miary statystyczne – powtórzenie.
7. Cele lekcji:
I. Cel ogólny: Powtórzenie wiadomości i umiejętności dotyczących miar statycznych oraz analizy dynamiki i rozproszenia.
II. Cele szczegółowe:
- Uczeń rozumie pojęcia statystyczne.
- Uczeń zna miary statyczne (natężenie, struktura, średnia arytmetyczna, harmoniczna, dominanta, mediana, rozstęp, odchylenie standardowe, odchylenie przeciętne, przyrost absolutny, względny, indeksy) i określa ich istotne cechy.
- Uczeń prawidłowo stosuje wzory służące do obliczeń miar statystycznych.
- Uczeń prawidłowo przeprowadza obliczenia i interpretuje otrzymany wynik.
- Uczeń posługuje się sprawnie kalkulatorem, komputerem i tablicą multimedialną.
8. Metody dydaktyczne:
metoda zajęć praktycznych: rozwiązywanie zadań przygotowanych przez nauczyciela, obejmujących teorię i ćwiczenia.
9. Środki dydaktyczne: komputer, tablica multimedialna, testy i zdania przygotowane przez nauczyciela oraz dostępne w internecie.
10.Formy pracy: jednostkowa, zbiorowa.
11. Bibliografia:
• „Statystyka” Tomasz Michalski, WSiP, Warszawa 2004
• „Statystyka. Zbiór zadań” Tomasz Michalski, WSiP, Warszawa 1995
• "Statystyka" Mieczysław Sobczyk, PWN, Warszawa 2000
12. Przebieg lekcji:

KONSPEKT DWUFAZOWY
1) Faza orientacyjna
Sprawdzenie obecności i zapisanie w dzienniku tematu lekcji. Przedstawienie zasad przebiegu lekcji oraz zasad oceniania aktywności.

2) Faza operacyjna
Rozwiązywanie przez uczniów zadań prezentowanych na tablicy multimedialnej – praca na tablicy lub obliczenia na tablicy zwykłej, a następnie zaznaczanie odpowiedzi na tablicy multimedialnej.
Wykorzystanie zadań i testów zebranych pod adresami:

https://gwo.pl/klasa-2-statystyka-p2345
http://LearningApps.org/watch?v=po6drqqx216
http://LearningApps.org/watch?v=paft0vgrk16
http://LearningApps.org/watch?v=pdnz93trt16
http://LearningApps.org/watch?v=p1dp68ist16
http://learningapps.org/display?v=pxhre6re316
http://www.e-zadania.pl/materialy/lista,106,statystyka.html
http://www.zadania.info/d20/1

Uczniowie powinni rozwiązywać zadania bez pomocy nauczyciela, ewentualnie korzystając z podręcznika i zeszytu.
W zależności od tempa pracy uczniów i ich kondycji danego dnia, należy dobrać kolejność zadań. Na proponowanych stronach znajdują się zarówno pytania oparte o teorię jak i zadania wymagające mniej lub bardziej skomplikowanych obliczeń. Sugeruję przeplatanie zadań teoretycznych i praktycznych, bądź rozpoczęcie od teorii, a następnie rozwiązywanie zadań. Zadań jest na tyle dużo, że wystarczają z zapasem na całą lekcję. Resztę zadań można potraktować jako zadanie domowe.
W przypadku braku tablicy multimedialnej można wykorzystać rzutnik i odpowiedzi udzielać na komputerze. Część stron umożliwia sprawdzenie prawidłowości udzielonych odpowiedzi (learnigApps.org, testy)|

Zadanie domowe:
Przekazanie uczniom adresów www, pod którymi znajdują się zadania ćwiczone na lekcji, a także zadania dodatkowe, w celu utrwalenia.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.