Katalog Honorata Jaworowska-Tokrewicz, 2018-01-31 bialystok Zajęcia przedszkolne, Scenariusze SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO DLA RODZICÓW DZIECITemat: „O tym, jak się Rok z Pogodą spotkał”- zapoznanie z cyfrą 8 na podstawie serii obrazków. Cel główny: - Zapoznanie z wyglądem i pisownią cyfry 8. - Utrwalenie nazw pór roku, miesięcy i dni tygodnia. Cele operacyjne: Dziecko: - bierze czynny udział w proponowanych zabawach - poznaje wygląd i zapis cyfry 9 - zna nazwy pór roku - zna nazwy miesięcy i potrafi je dopasować do pory roku - wie, jaka pogoda jest w charakterystyczna dla danej pory roku - potrafi wskazać podana godzinę na zegarze - potrafi tworzyć zbiory - odróżnia zbiory równoliczne od różnolicznych i postawić odpowiednie znaki - potrafi znaleźć część wspólną zbiorów - potrafi ułożyć działanie ukryte pod symbolami - rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie. Metody: - czynna: zadań stawianych dzieciom do wykonania - oglądowa: pokaz Formy: - praca grupowa - praca indywidualna Pomoce: kolorowe obrazki przedstawiające bohaterów opowiadania, kolorowe symbole pór roku, miesięcy, dni tygodnia, pogody, cyfry i znaki matematyczne, tekturowy zegar, druciki kreatywne, tablica magnetyczna, mazaki, odtwarzacz CD PRZEBIEG I. Wstęp 1. „O tym, jak się Rok z Pogodą spotkał”- opowiadanie na podstawie serii obrazków. - Dzieci słuchają treści opowiadania, następnie układają obrazki w odpowiedniej kolejności. 2. „Córki i synowie roku”- opowieść matematyczna - Dzieci tworzą zbiory na podstawie treści opowiadania, poszukują części wspólnych. Tworzą zbiory na podstawie instrukcji nauczycielki. II. Część główna 3. „Kalendarz”- rozmowa połączona z działaniem - Dzieci układają pory roku, miesiące, dni tygodnia w kolejności i przyczepiają je w odpowiednich miejscach na dużym brystolu. Układają cyfry od 0 do 9 w odpowiedniej kolejności. - Dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki: • „Ile dni ma tydzień?” • „ Jaka cyfra jest po 7? • „ Który to jest 8 miesiąc?” 4. „8”- pokaz wyglądu i zapisu cyfry 8 - Dzieci poznają wygląd i zapis cyfry 8 na tablicy magnetycznej. Wybrane dziecko wskazuje godzinę 8.00 na zegarze. 5. „Leniwe 8”- ćwiczenie punktów Dennisona - Dzieci śledzą wzrokiem kształt cyfry 8 w rytm słuchanej muzyki. Następnie kreślą cyfrę 8 palcem w powietrzu. I na podłodze. III. Część końcowa 6. „W poszukiwaniu 8”- zabawa dydaktyczna- kodowanie - Dzieci układają działania matematyczne podstawiając cyfry za przypisane im symbole: • Listek = 1 • Kwadrat = 2 • Kwiatek = 3 • Trójkąt = 4 • Gwiazdka = 5 • Koło = 6 • Księżyc = 7 • Bałwan = 8. - Działania przykładowe: • Listek + koło = ? • Trójkąt + trójkąt= ? • Bałwan – księżyc = ? • Gwiazdka + kwadrat= ? • Trójkąt + kwiatek= ? • Koło + kwadrat = ? • Bałwan – listek = ? • Księżyc – gwiazdka =? 7. „Czy tak potrafisz?”- ćwiczenie manualne z wykorzystaniem drucików kreatywnych. - Dzieci skręcają drucik w kształt cyfry 8. 8. „Co ci to przypomina?”- zabawa graficzno- kreatywna. - Dzieci piszą cyfrę 8 po śladzie na kartce w formacie A4, następnie tworzą obrazek na bazie zapisu graficznego cyfry. Tekst opowiadania: „O tym jak się Rok z Pogodą spotkał” Dawno, dawno temu, wysoko w górze, na błękitnym niebie pływał sobie mały, biały obłoczek. Mieszkała na nim Pani Pogoda wraz z gromadką dzieci: słońcem, deszczem, wiatrem, burzą, słonkiem skrytym za chmurką, burzą, śniegiem, tęczą i chmurami. Pewnego dnia obłoczek Pani Pogody spotkał na swej drodze drugi znacznie większy, na którym mieszkał Pan Rok. Rok miał 4 córki: Wiosnę, Lato, Jesień i Zimę oraz 12 synów: Styczeń, Luty, Marzec, Kwiecień, Maj, Czerwiec, Lipiec, Sierpień, Wrzesień, Październik, Listopad i Grudzień. Dzieci Pani Pogody były bardzo grzeczne i słuchały swojej mamy, ale Rok ze swoimi miał troszkę kłopotów. Córki były grzeczne, ale za to synowie bardzo niesforni. Uciekali z domu na Ziemię i robili tam wielki bałagan. Tata Rok poprosił Mamę Pogodę o radę, jak poradzić sobie z urwisami. Wspólnie stwierdzili, że trzeba ustalić porządek. Siostry dostaną pod opiekę po trzech braci, a dzieci Pogody będą pomagać im w pilnowaniu. Kiedy Wiosna wybierała się na Ziemię zabrała ze sobą najpierw Marzec, później Kwiecień i na koniec Maj. Z pomocą przyszły jej chmurki, deszcz, słonko. Następnie na Ziemię ruszyła siostra Lato. Towarzyszyli jej kolejno najpierw Czerwiec, później Lipiec a na koniec Sierpień. Pani Pogoda wysłała jej na pomoc słonce, tęczę oraz burzę. Po Lecie przyszedł czas na Jesień, która pod swoją opiekę wzięła Wrzesień, po nim Październik i jako ostatni Listopad. Za pomocników miała deszcz, wiatr i słonko skryte z chmurką. Zima, ostatnia z córek Roku zabrała na Ziemię Grudzień, następnie Styczeń i na koniec Luty. Spośród dzieci Pani Pogody wybrała do pomocy śnieg, mróz i słonko skryte za chmurką. Współpraca wszystkich przyniosła wspaniałe efekty. Dwunastu braci bardzo się poprawiło i nie sprawiali już więcej kłopotów. Na Ziemi zapanował porządek, dzięki któremu przyroda miała czas na to by się rozwijać i rosnąć, a kiedy przyszłą na to pora odpoczywać. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |