Katalog

Honorata Jaworowska-Tokrewicz, 2018-01-31
bialystok

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO DLA RODZICÓW DZIECI

- n +



Temat: „O tym, jak się Rok z Pogodą spotkał”- zapoznanie z cyfrą 8 na podstawie serii obrazków.

Cel główny:

- Zapoznanie z wyglądem i pisownią cyfry 8.
- Utrwalenie nazw pór roku, miesięcy i dni tygodnia.

Cele operacyjne:

Dziecko:
- bierze czynny udział w proponowanych zabawach
- poznaje wygląd i zapis cyfry 9
- zna nazwy pór roku
- zna nazwy miesięcy i potrafi je dopasować do pory roku
- wie, jaka pogoda jest w charakterystyczna dla danej pory roku
- potrafi wskazać podana godzinę na zegarze
- potrafi tworzyć zbiory
- odróżnia zbiory równoliczne od różnolicznych i postawić odpowiednie znaki
- potrafi znaleźć część wspólną zbiorów
- potrafi ułożyć działanie ukryte pod symbolami
- rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie.

Metody:

- czynna: zadań stawianych dzieciom do wykonania
- oglądowa: pokaz

Formy:

- praca grupowa
- praca indywidualna


Pomoce: kolorowe obrazki przedstawiające bohaterów opowiadania, kolorowe symbole pór roku, miesięcy, dni tygodnia, pogody, cyfry i znaki matematyczne, tekturowy zegar, druciki kreatywne, tablica magnetyczna, mazaki, odtwarzacz CD


PRZEBIEG

I. Wstęp

1. „O tym, jak się Rok z Pogodą spotkał”- opowiadanie na podstawie serii obrazków.

- Dzieci słuchają treści opowiadania, następnie układają obrazki w odpowiedniej kolejności.


2. „Córki i synowie roku”- opowieść matematyczna

- Dzieci tworzą zbiory na podstawie treści opowiadania, poszukują części wspólnych. Tworzą zbiory na podstawie instrukcji nauczycielki.


II. Część główna

3. „Kalendarz”- rozmowa połączona z działaniem

- Dzieci układają pory roku, miesiące, dni tygodnia w kolejności i przyczepiają je w odpowiednich miejscach na dużym brystolu. Układają cyfry od 0 do 9 w odpowiedniej kolejności.
- Dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki:
• „Ile dni ma tydzień?”
• „ Jaka cyfra jest po 7?
• „ Który to jest 8 miesiąc?”

4. „8”- pokaz wyglądu i zapisu cyfry 8

- Dzieci poznają wygląd i zapis cyfry 8 na tablicy magnetycznej. Wybrane dziecko wskazuje godzinę 8.00 na zegarze.

5. „Leniwe 8”- ćwiczenie punktów Dennisona

- Dzieci śledzą wzrokiem kształt cyfry 8 w rytm słuchanej muzyki. Następnie kreślą cyfrę 8
palcem w powietrzu. I na podłodze.


III. Część końcowa

6. „W poszukiwaniu 8”- zabawa dydaktyczna- kodowanie

- Dzieci układają działania matematyczne podstawiając cyfry za przypisane im symbole:
• Listek = 1
• Kwadrat = 2
• Kwiatek = 3
• Trójkąt = 4
• Gwiazdka = 5
• Koło = 6
• Księżyc = 7
• Bałwan = 8.

- Działania przykładowe:
• Listek + koło = ?
• Trójkąt + trójkąt= ?
• Bałwan – księżyc = ?
• Gwiazdka + kwadrat= ?
• Trójkąt + kwiatek= ?
• Koło + kwadrat = ?
• Bałwan – listek = ?
• Księżyc – gwiazdka =?

7. „Czy tak potrafisz?”- ćwiczenie manualne z wykorzystaniem drucików kreatywnych.

- Dzieci skręcają drucik w kształt cyfry 8.

8. „Co ci to przypomina?”- zabawa graficzno- kreatywna.

- Dzieci piszą cyfrę 8 po śladzie na kartce w formacie A4, następnie tworzą obrazek na bazie zapisu graficznego cyfry.


Tekst opowiadania:

„O tym jak się Rok z Pogodą spotkał”
Dawno, dawno temu, wysoko w górze, na błękitnym niebie pływał sobie mały, biały obłoczek. Mieszkała na nim Pani Pogoda wraz z gromadką dzieci: słońcem, deszczem, wiatrem, burzą, słonkiem skrytym za chmurką, burzą, śniegiem, tęczą i chmurami. Pewnego dnia obłoczek Pani Pogody spotkał na swej drodze drugi znacznie większy, na którym mieszkał Pan Rok. Rok miał 4 córki: Wiosnę, Lato, Jesień i Zimę oraz 12 synów: Styczeń, Luty, Marzec, Kwiecień, Maj, Czerwiec, Lipiec, Sierpień, Wrzesień, Październik, Listopad i Grudzień.
Dzieci Pani Pogody były bardzo grzeczne i słuchały swojej mamy, ale Rok ze swoimi miał troszkę kłopotów. Córki były grzeczne, ale za to synowie bardzo niesforni. Uciekali z domu na Ziemię i robili tam wielki bałagan.
Tata Rok poprosił Mamę Pogodę o radę, jak poradzić sobie z urwisami. Wspólnie stwierdzili, że trzeba ustalić porządek. Siostry dostaną pod opiekę po trzech braci, a dzieci Pogody będą pomagać im w pilnowaniu.
Kiedy Wiosna wybierała się na Ziemię zabrała ze sobą najpierw Marzec, później Kwiecień i na koniec Maj. Z pomocą przyszły jej chmurki, deszcz, słonko.
Następnie na Ziemię ruszyła siostra Lato. Towarzyszyli jej kolejno najpierw Czerwiec, później Lipiec a na koniec Sierpień. Pani Pogoda wysłała jej na pomoc słonce, tęczę oraz burzę.
Po Lecie przyszedł czas na Jesień, która pod swoją opiekę wzięła Wrzesień, po nim Październik i jako ostatni Listopad. Za pomocników miała deszcz, wiatr i słonko skryte z chmurką.
Zima, ostatnia z córek Roku zabrała na Ziemię Grudzień, następnie Styczeń i na koniec Luty. Spośród dzieci Pani Pogody wybrała do pomocy śnieg, mróz i słonko skryte za chmurką.
Współpraca wszystkich przyniosła wspaniałe efekty. Dwunastu braci bardzo się poprawiło i nie sprawiali już więcej kłopotów. Na Ziemi zapanował porządek, dzięki któremu przyroda miała czas na to by się rozwijać i rosnąć, a kiedy przyszłą na to pora odpoczywać.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.