Katalog Aleksandra Kowal, 2018-02-01 Poznań Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Spotkanie z cyfrą 3SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI MATEMATYCZNEJ TEMAT ZAJĘĆ: SPOTKANIE Z CYFRĄ 3 DATA: KLASA: CZAS TRWANIA: 2 h Cel ogólny: • Uczeń potrafi pisać cyfrę 3 oraz liczyć w tym zakresie. Cele operacyjne: • Uczeń potrafi tworzyć zbiory i porównywać ich liczebność, • Uczeń zna różne aspekty liczby 3, • Uczeń potrafi logicznie myśleć, • Uczeń potrafi pracować w parach Metody pracy: • słowne ( pogadanka, praca z tekstem) • oglądowe ( film, pokaz) •czynne Formy pracy: • jednolita zbiorowa i w parach • indywidualna zróżnicowana Środki dydaktyczne: bajka J.Greenway „Trzy małe świnki” oraz film animowany, różne liczmany, cyfry: 1, 2, 3. Przebieg zajęć 1. Wysłuchanie bajki „Trzy małe świnki”. Nauczyciel czyta bajkę „Trzy małe świnki” Jennifer Greenway. Uczniowie uważnie słuchają, przyglądając się ilustracji w podręczniku, i odpowiadają na pytania: ile było świnek, dla¬czego wyruszyły w drogę, jakimi drogami szły świnki, z czego zbudowały sobie domki, który domek był najtrwalszy, kto je nachodził, jak postępowały świnki wobec wilka, jak skończyła się historia o trzeciej śwince i wilku, co oznacza przysłowie „Nie rób tego, co tobie niemiłe”, co robimy, gdy ktoś obcy nas zaczepia, do kogo zwracamy się o pomoc? 2. Porządkowanie ilustracji w odpowiedniej kolejności. Uczniowie porządkują historyjkę obrazkową o świnkach w kolejności chronologicznej. 3. Cechy bajki. Nauczyciel rozmawia z uczniami, po czym możemy poznać, że historia trzech świnek jest bajką (bohaterowie to zwierzęta, posiadają cechy ludzi: świnki – rozważne, pracowite; wilk – zły, chciał świnkom wyrządzić krzywdę; bajka zawiera pouczenie, czyli morał). 4. Obejrzenie filmu „Trzy małe świnki”. Uczniowie oglądają krótki animowany film W. Disneya o świnkach. Porównują jego wersję filmową z literacką. 5. Ćwiczenia grafomotoryczne. Uczniowie rysują po śladzie świnki. 6. Wprowadzenie liczby 3. – porównywanie liczebności zbiorów – nauczyciel układa kilka zbiorów (jednoelementowy, dwuelementowy, trzyelementowy). Ustala z dziećmi, że każdemu zbiorowi podporządkowana jest odpowiednia liczba. Zbiorowi trzyelementowemu odpowiada liczba 3, – wyszukiwanie w otoczeniu zbiorów o określonej liczbie elementów (jednoelementowych, dwuelementowych, trzyelementowych itd.), – tworzenie zbiorów o określonej liczbie elementów (jednoelementowych, dwuelementowych, trzyelementowych itd.) – wykorzystanie różnych liczmanów, – wskazywanie na ilustracji w elementarzu przedmiotów, obiektów występujących w liczbie 3, – czytanie wskazań zegara, linijki, wartości monet (cyfra 3), – porównywanie liczby domów i drzewek, – kolorowanie trzech koralików. 7. Liczba w aspekcie porządkowym. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: która z kolei świnka, licząc od lewej strony, jest największa, która jest najmniejsza, która świnka jest w niebieskich spodenkach itp.? 8. Zabawa matematyczna „Ile, który, gdzie?”. Uczniowie pracują w parach. Jedno dziecko zadaje pytanie zaczynające się od słów: ile, który, gdzie, które dotyczą jakiegoś elementu ilustracji. Drugie dziecko odpowiada na pytanie. Następnie samo zada¬je kolejne pytanie koledze/koleżance. Uczniowie starają się zadać jak najwięcej pytań, np.: ile jest garnków na płocie, który garnek jest najmniejszy, gdzie wiszą garnki? 9. Zabawy ze śpiewem. – Uczniowie piszą po śladzie i samodzielnie sylaby: da, do, de, di, dy, ad, od, ed, id. Następnie wyśpiewują sylaby głośno i cicho, od lewej do prawej strony, od prawej do lewej. – Uczniowie tworzą duże koło. Do środka koła wchodzi wilki. Wszystkie dzieci w kole chodzą w jedną stronę, wilk w drugą. Dzieci śpiewają rymowankę „Były sobie świnki trzy, świnki trzy, świnki trzy i był wilk okropnie zły, okropnie zły”. Kiedy rymowanka się kończy, dzieci w kole rozbiegają się, a wilk łapie świnkę. Złapane dziecko staje się wilkiem i wchodzi do środka koła. Teraz dwa wilki będą łapać świnki. 10. Nauka pisania cyfry 3. – obserwacja sposobu pisania cyfry na tablicy, – pisanie cyfry palcem na ławce, w powietrzu, po ścianie, na podłodze, – wyszukiwanie podobieństw cyfry 3 do innych znaków, przedmiotów. 11. Pisanie cyfry 3. – wyszukiwanie cyfry 3 wśród innych cyfr i rysowanie jej po śladzie, – pisanie cyfry 3 w tunelu – pisanie cyfry 3 w dużej i małej kratownicy, – pisanie cyfry 3 w zeszycie. 12. Utrwalenie liczebników porządkowych. – rozpoznawanie cyfr, – przeliczanie kotów i wpisywanie odpowiedniej liczby, rysowanie piłek przy właściwym kocie, – przeliczanie dzieci według podanego warunku. 13. Tworzenie zbiorów trzyelementowych. 14. Ćwiczenia spostrzegawczości i logicznego myślenia. – jaki element nie pasuje do obrazków, czy jest tylko jedna odpowiedź, podaj swoje przykłady. 15. Nalepianie monet o właściwych nominałach, aby otrzymać 3 zł. 16. Pisanie cyfr. Uczniowie piszą w małej kratownicy cyfry: 1, 2, 3. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |