AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Kostrzewa, 2018-02-09
Bartoszyce

Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz dni adaptacyjnych w przedszkolu

- n +

Scenariusz zajęć adaptacyjnych dla grupy dzieci 3-letnich

Dzień pierwszy

Temat zajęć: Poznajmy się!
Cel ogólny: Integracja rodziców i dzieci z przedszkolem
Cele szczegółowe:
- wprowadzenie w atmosferę przedszkola przez życzliwy stosunek do rówieśników;
- bliższe poznanie dzieci, rodziców, nauczycieli i pracowników zajmujących się daną grupą;
- zachęcanie dziecka do wspólnej, zgodnej zabawy i do współdziałania w grupie;
- poznawanie zabaw zespołowych;
- poznanie terenu przedszkola (sale zabaw, łazienka, szatnia, gabinet logopedy, gabinet intendentki, gabinet dyrektora, ogród przedszkolny);
-eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem roku szkolnego;
- zachęcanie dzieci do wykonania pracy plastycznej z pomocą rodziców.
Metody pracy z dziećmi:
- czynna
- słowna
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

1. Powitanie.
2. Wręczenie wizytówek rodzicom i dzieciom.
3. Omówienie spraw organizacyjnych (godziny pracy przedszkola oraz grupy, potrzebne przybory ...)
4. Zabawa w kole „ Chodźcie do koła”, „Całuski” – zaproszenie dzieci wraz z rodzicami do koła, wspólne śpiewanie piosenki i ilustrowanie jej ruchem.
5. „Witamy …” – dzieci wraz z rodzicami stają w kole i ilustrują treść piosenki ruchem i gestem.
- witamy chłopców;
- witamy dziewczynki;
- witamy mamy;
- witamy tatę;
- witamy panie;
- witamy wszystkich;
6. Zabawa „Ludzie do ludzi” – gdy milknie muzyka wszyscy witają się
z pierwszą napotkaną osobą (witają się rączki, uszy, kolanka, plecy, paluszki, noski).
7. „Taniec robotów”- dziecko staje na stopach dorosłego i wspólnie tańczą do muzyki.
8. „Miś”- przedstawienie dzieciom i rodzicom siedzącym w kole, maskotki misia, przekazywanie misia, mówienie mu swojego imienia oraz przedstawianie się rodziców, w nagrodę odważni dostają od misia baloniki w koszyku.
9. „Balonik”- zabawy w kole, wybór balona, dmuchanie balonów z pomocą rodziców.
10. Zabawy z chustą animacyjną „Wichura”, „Taniec balonów”.
11. „Kolorowy balonik”- ozdabianie balona według własnego pomysłu z wykorzystaniem mazaków, podpisanie ich i zawieszenie w sali z pomocą rodziców.
12. „Jadę, jadę …” – zabawa muzyczna, poznanie kącików i pomieszczeń znajdujących się w sali (konstrukcyjno-budowlany, plastyczny, fryzjerski, sklepowy, domowy, kuchenny) w oparciu o opowiadanie „Będę przedszkolakiem”.
13. „Spotkanie z logopedą” – spotkanie rodziców w kawiarence znajdującej się w innej sali, swobodna zabawa dzieci z nauczycielkami.
14. Masaż „Dreszczyk” – dziecko leży na brzuchu, głowa ułożona na rękach, obok siedzi rodzic. Nauczycielka mówi wiersz demonstrując czynności, które rodzice powtarzają na ciele dziecka:
• tędy płynie rzeczka (ruch falisty od głowy do bioder)
• idzie pani na szpileczkach (stukanie palcami wzdłuż kręgosłupa)
• tu przebiegły konie (stukanie piąstkami)
• tędy przeszły słonie (klapanie dłońmi ułożonymi w łódeczki)
• a tu siedzi szczypaweczka (leciutkie szczypanie od kręgosłupa do głowy)
• zaświeciły dwa słoneczka (dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny)
• spadł drobniutki deszczyk (leciutkie pukanie palcami)
• czy przeszedł ci dreszczyk (leciutkie szczypanie w szyję).
15. „Odpoczynek Misia” – zapoznanie dzieci z leżakiem, położenie misia spać, zaśpiewanie kołysanki „Aaa, kotki dwa …”
16. „Wąż”- zabawa muzyczno-ruchowa z wykorzystaniem węża materiałowego. Wyprawa w nieznane: rodzice i dzieci pod kierunkiem nauczyciela rozpoczynają wędrówkę po przedszkolu w celu poznania pomieszczeń, które będą im towarzyszyły przez najbliższe miesiące. Zwiedzają salę zabaw, łazienkę, szatnię, ogród przedszkolny, kuchnię, gabinet logopedy, intendentki oraz gabinet dyrektora. Podczas zwiedzania śpiewają piosenkę „Wąż” jednocześnie trzymając się węża do spacerów.
17. Swobodne zabawy w sali. Rodzice wspólnie z dziećmi bawią się korzystając z zabawek zgromadzonych w sali.
18. Zabawy swobodne w ogrodzie przedszkolnym.
19. Zabawa w kole „Całusek” – powiedź swoje imię i poślij całuska, utrwalanie imion poprzez wspólną zabawę w ogrodzie przedszkolnym.
20. Wręczenie rodzicom materiałów ułatwiających adaptację dziecka w przedszkolu i zaproszenie wszystkich na następny dzień.

Dzień drugi

1. Powitanie, wręczenie wizytówek.
2. Zabawa w kole „ Chodźcie do koła”, „Całuski” – zaproszenie dzieci wraz z rodzicami do koła, wspólne śpiewanie piosenki i ilustrowanie jej ruchem.
3. „Kto dzisiaj przyszedł do przedszkola”- przedstawianie się z jednoczesnym wyjściem krok przed rodziców, utrwalanie imion.
4. Zabawa w kole: „Balonik”, „Stary niedźwiedź”, „My jesteśmy krasnoludki”, „Lisek”, „Olejanka”, „Stoi różyczka”. Rodzice wspólnie
z dziećmi przy akompaniamencie pani Ewy bawią się w kole.
5. „Słoneczko” – wykonanie wspólnie z rodzicami pierwszej pracy plastycznej zespołowej, rodzice odrysowują dłoń dziecka i pomagają ją wyciąć, dziecko przykleja swoją dłoń na plakacie słońca, tworząc jego promienie i nakleja wizytówkę ze swoim imieniem.
6. Zabawy przy muzyce „Małpa Filomena”, „Papuga kolorowa”, „Ciuch, ciuch”, „Wąż”, „To taka gra” - ilustrowanie ruchem i gestem usłyszanych piosenek dziecięcych.
7. Spotkanie rodziców w kawiarence – wypełnienie ankiety adaptacyjnej.
8. Swobodne zabawy dzieci w kącikach zainteresowań.
9. Porządkowanie sali, odkładanie zabawek na wyznaczone miejsce.
10. Ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem metody „Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne”. Wykorzystanie następujących grup ćwiczeń:
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała,
- ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu,
- ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą,
- ćwiczenia twórcze.
a. Lustro – dziecko siedzi naprzeciwko partnera, który jest jego lustrzanym odbiciem i odzwierciedla wszystkie gesty i miny;
b. Fotelik – dziecko siedzi pomiędzy nogami osoby dorosłej, jest obejmowane przez niego rękoma i kołysane;
c. Plecki – dziecko siedzi plecami do osoby dorosłej, następuje wzajemne pocieranie;
d. Przeciąganie – dziecko i dorosły siedzą do siebie plecami, chwytają się pod ręce, osoba dorosła naciąga dziecko na swoje plecy;
e. Tunel – dorosły wykonuje klęk podparty, dziecko przechodzi pod powstałym tunelem;
f. Relaks – dorosły leży na brzuchu, dziecko na nim.

11. „Odpoczynek Misia” – ponowne położenie misia spać, zaśpiewanie kołysanki „Aaa, kotki dwa …”
12. „Moje rączki”- ustawienie dzieci w dwa pociągi (dziewczynki i chłopcy), mycie rąk w łazience, próby odnalezienia swojego ręcznika.
13. „Obiad” – zajęcie przez dzieci miejsc przy stolikach, próby zjedzenia pierwszej przedszkolnej zupy.
14. Swobodne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
15. Pożegnanie się i wręczenie dzieciom wykonanych w poprzednim dniu balonów.


Opracowała:
Monika Kostrzewa i Alicja Matusiak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.