AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Patrycja Pikulik-Fąs, 2018-02-09
Łobżenica

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć logopedycznych dla dziecka z parasygmatyzmem

- n +

Autor : Patrycja Pikulik-Fąs

Temat: Wodne zabawy
Wiek: 6 lat
Forma: indywidualna
Czas trwania zajęć: 30 min.
Cele:
 utrwalenie prawidłowego toru oddechowego,
 kontrola i wydłużanie fazy wydechowej,
 usprawnienie narządów mowy,
 rozwijanie słuchu fonemowego
 utrwalenie pionizacji języka, aby poprawnie realizować głoski szeregu szumiącego,
 utrwalenie prawidłowej wymowy głoski [sz] w wyrazach

Metody: logopedyczne: ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, artykulacyjne, słuchu fonematycznego, ćwiczenia słuchowe; pokaz i wyjaśnianie narządów artykulacyjnych; kontrola wzrokowa ćwiczeń przed lustrem (metoda wzrokowa), mówienie wydłużone
( metoda sztucznego echa); lingwistyczne, pedagogiczne

Środki dydaktyczne: lustro logopedyczne, łódka z łupiny orzecha z żaglem papierowym, miska i kubek z wodą, bańki mydlane, słomka, labiogram głoski [sz] , ryż preparowany, kamyki, obrazki, których nazwy zawierają głoski [s] i [sz], obrazek statku, pudełka po kinderkach, , obrazek kropli deszczu, muzyka relaksacyjna, odtwarzacz
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dziecka.
2. Gimnastyka narządów mowy:
Dziecko wykonuje gimnastykę narządów mowy, obserwując ruchy (swoje oraz logopedy) w lustrze logopedycznym. Przypomnienie o prawidłowej postawie siedzącej.
- Łopata- tworzenie łopaty z języka na środku którego kładziemy ryż preparowany, dziecko musi go utrzymać jak najdłużej, na szeroko rozstawionej łopacie
- Zmęczony piesek - język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.
-Rybka - powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby "zamknięte"
- Całuski - usta układamy w "dzióbek" i cmokamy posyłając do siebie buziaki.
- Konik jedzie na przejażdżkę - naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
- Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
- Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
- Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

3. Ćwiczenia oddechowe :
Przypominamy o prawidłowym torze oddechowym ( wdech nosem, wydech ustami)
- Wodne bąble- dmuchaj słomką do kubeczka z wodą, tak aby powstały bąbelki
-Bańki mydlane- puszczanie baniek mydlanych
-Wyścig łódek- dmuchaj w stronę żaglówki tak aby dopłynęła do wyznaczonego miejsca
4. Ćwiczenie słuchowe różnicujące głoskę [sz] i [s]:
- Kamyk w wodzie- logopeda zakrywa swoje usta kartką następnie pokazuje dziecku obrazki z różnymi przedmiotami, w których ukryły się głoski [sz] i [s], zadaniem dziecka jest wrzucenie kamyka do wody po tym jak usłyszy nazwę przedmiotu z głoską [sz].
5. Zabawy artykulacyjne utrwalające prawidłową wymowę głoski [ sz] w wyrazach
Przypominamy dziecku o właściwym ułożeniu narządów artykulacyjnych i pokazujemy labiogram głoski [sz] .
-Szum nad wodą- dziecko naśladuje szum wiatru wyobrażając sobie, że siedzi nad jeziorem, wymawia przedłużone [sz]
-Łowienie wyrazów- Logopeda układa z niebieskiej foli kontury stawu, wkłada do niego rybki z narysowanymi w nie obrazkami, w nazwie których znajduje się głoska [sz]. Do ogonków rybek przyczepia metalowe spinacze. Proponuje dziecku łowienie rybek za pomocą wędki z magnesem i posegregowanie ich do trzech wiaderek, zgodnie z występowaniem głoski [sz] w nazwie obrazka: w nagłosie, śródgłosie, wygłosie słowa.
-Nurek- Logopeda wkłada do miski z wodą puste jajka po kinderkach, w których są obrazki w nazwie których znajduje się głoska [sz]. Dziecko musi wyłowić pudełeczko, otworzyć i nazwać przedmiot, a następnie dopasować do wiaderka jak w zabawie powyżej.
-Statek- Logopeda pokazuje dziecku plakat- statek , w których znajdują się otwierane okna. Po otworzeniu okna dziecko zobaczy obrazek zawierający głoskę [sz] lub [s] .Zadaniem jest nazwanie każdego przedmiotu, ale zostawienie otwartych tylko tych okien, w których są nazwy przedmiotów zawierających głoskę [sz].
-Krople - Dziecko otrzymuje obrazek z kroplami deszczu, w których narysowane są różne przedmioty. Jego zadaniem jest pokolorowanie tych przedmiotów, w nazwie których znajduje się głoska [sz].
6. Zabawa relaksacyjna- Odpoczynek nad strumykiem- Dziecko kładzie się na dywanie i przy muzyce relaksacyjnej, w której słychać strumień odpoczywa. Logopeda zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0