AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Przeździecka, 2018-02-09
Puławy

Awans zawodowy, Artykuły

Z myślą o przyszłości. Państwo obywatelskie.01

- n +

„Z myślą o przyszłości. Państwo obywatelskie.01”


Doświadczenia blisko trzydziestu lat pracy z dziećmi (od wieku przedszkolnego) i młodzieżą (do klas licealnych), stałe doskonalenie warsztatu i wiedzy, „sprowokowały” mnie do podzielenia się z Państwem posiadanymi informacjami i swoimi przemyśleniami, dotyczącymi istoty i znaczenia procesu wychowawczego w nauczaniu.
Tak, tak, osobiście uważam, że w zawód nauczyciela jest wpisane bycie pedagogiem i wychowawcą, i by efektywnie go wykonywać nie można pomijać żadnego z tych dwóch filarów. To na nich opiera się nasza praca. Oczywiście musimy pamiętać, że szkoła (nie wspominając już o przedszkolu), obok domu rodzinnego i Kościoła (dla wierzących) jest „dopiero” trzecim podmiotem, na którym spoczywa ciężar wychowania.
Dlaczego?
Szkoła, to środowisko dorastania i poznawania świata, a czas spędzony w szkole, to czas doświadczania relacji w grupach rówieśniczych, to czas pierwszych wyborów i samodzielnych decyzji, to czas kształtowania osobowości i światopoglądu na otaczający młodego człowieka świat. Wreszcie, to czas, w którym my nauczyciele możemy kształtować w sposób świadomy i odpowiedzialny tego młodego człowieka, który został nam powierzony. Został nam powierzony, byśmy go nauczali, ale i wychowywali łącząc wspomniane wyżej dwa filary: proces nauczania i procesu wychowawczy.
Seria artykułów „Z myślą o przyszłości”, które chcę zaprezentować nie będzie ograniczała się tylko do moich przemyśleń, ale przede wszystkim przedstawiać będzie moje rozumienie dorobku naukowego, który znajdujemy w specjalistycznych publikacjach dotyczących przedmiotowego zagadnienia.
W tej chwili, postaram się nakreślić tło moich rozważań i wskazać na zagrożenia przed jakimi staje młody człowiek i jego wychowawcy w XXI wieku.
I jeszcze może krótko skąd tytuł „Z myślą o przyszłości”?
Według mnie oddaje on znakomicie sens naszej profesji, naszego powołania, a dodatkowo pochodzę z miasta, którego mieszkańcy żyją w świetle słów księżnej Izabelli Czartoryskiej: „Przeszłość – Przyszłości”, widniejących nad wejściem do Świątyni Sybilli – pierwszym polskim muzeum.

Gwałtowne zmiany cywilizacyjne rozpoczęte w drugiej połowie XX wieku, poprzedzone rewolucjami i wojnami światowymi, spowodowały coraz bardziej powszechną negację przyjmowanych dotychczas wartości moralnych i norm społecznych.
Jako pierwsze przykłady możemy wymienić brak szacunku dla życia i godności istoty ludzkiej. Ale to, także upadek autorytetów, to laicyzacja życia codziennego, to rozwój nauki, w tym psychologii i zakwestionowanie obowiązujących wcześniej wzorców wychowania. To wreszcie całkowita zmiana widzenia świata spowodowana globalizacją, rozwojem Internetu czy komunikacji lotniczej, to wreszcie chaos w świecie wartości, potęgowany osiągnięciami inżynierii genetycznej.
Wszystkie te okoliczności powodują niezwykłą aktualność podjęcia zagadnienia wychowania w procesie nauczania. Dzisiaj przecież praktycznie nikt nie kwestionuje kryzysu wartości, nikt nie ukrywa problemów z wychowywaniem do społeczeństwa obywatelskiego młodzieży. W odpowiedzi na te wydarzenia i zjawiska pojawiła się na przestrzeni minionego wieku mnogość systemów wychowawczych próbujących zaradzić kryzysowi. Mamy bowiem do czynienia z paradoksem, kiedy to człowiek uzbrojony w najnowszą technikę użytkową, mający niespotykane w swojej historii środki komunikacji i wymiany informacji czuje się coraz bardziej zagubiony w rzeczywistości, która go otacza.
Wedle mojej oceny trafnie to pokazuje, że potrzeba światu wychowania opartego o uniwersalne wartości moralne. Postaram się więc w następnych artykułach omówić najważniejsze zagadnienia procesu wychowawczego, w oparciu o podłoże teoretyczne i praktyczne. Na pewno, już samo podjęcie tematu koncentrującego się na procesie wychowawczym, na wychowaniu do wartości może stać się interesujące poprzez aktualność zagadnienia. A zagadnienie jest tym bardziej aktualne, że żyjemy w kraju, który jeszcze w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku był „państwem ubezwłasnowolnionym”, i dopiero od dwudziestu pięciu lat uczy się wprowadzać rozwiązania demokratyczne w życiu społecznym i politycznym.
Moim zdaniem jest za wcześnie na stanowcze stwierdzenie, że jesteśmy już w pełni świadomym i odpowiedzialnym społeczeństwem obywatelskim, bo takim się społeczeństwo staje, gdy zostaje do niego wychowanym i przestrzega reguł życia obywatelskiego.
Na początek jednak, w kolejnym artykule przedstawię w miarę przystępnie podstawowe pojęcia naukowe, jakimi posługujemy się w opisywanym obszarze na co dzień. Jestem przekonana, że pomoże mi to precyzyjnie wypowiadać się w dalszych artykułach, że ułatwi to definiowanie problemów i wskazywanie sposobów ich rozwiązywania. Ważna jest bowiem dla prawidłowej oceny stanu faktycznego podstawa teoretyczna.
Mam, też nadzieje, że dzięki temu, moje przemyślenia będą przydatne w Państwa pracy.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.