Katalog

Katarzyna Sobel, 2018-02-14
Dubiecko

Awans zawodowy, Sprawozdania

CZĄSTKOWE SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

- n +

CZĄSTKOWE SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

ROK SZKOLNY 2016/2017
(opracowane w oparciu o rodzaj działań i przedsięwzięć wynikających z wymagań Rozporządzenia MEN z dn. 01.03.2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. poz.393)


IMIĘ I NAZWISKO – xxx
SZKOŁA – xxx
STANOWISKO PRACY – nauczyciel wspomagający, zajęcia rewalidacyjne
OPIEKUN STAŻU –xxx
CZAS TRWANIA STAŻU – 01.09.2016- 31.05.2019










Z dniem 01.09.2016 r. rozpoczęłam staż w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy na nauczyciela mianowanego. Zgodnie z procedurą awansu, napisałam plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły. Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o Rozporządzenia MEN z dn. 01.03.2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. poz.393) . Pisząc plan opierałam się głównie na potrzebach i oczekiwaniach szkoły, dzieci, rodziców oraz diagnozie własnych umiejętności i wiedzy. Brałam również pod uwagę założenia Statutu Szkoły, Planu Pracy Szkoły, wytycznych Planu Wychowawczego, Szkolnego Systemu Oceniania Klasyfikowania i Promowania. W roku szkolnym 2016/2017 pracowałam w różnych placówkach, takich jak przedszkole i szkoła podstawowa, jako nauczyciel wspomagający dziecka z ASD oraz nauczyciel oligofrenopedagog prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Kontynuowałam rozpoczęte doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne oraz podniesie efektywność moich działań edukacyjnych. Za najważniejsze priorytety w swojej pracy zawodowej uznałam udział w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze Statutu ,,,,,,,,,,oraz potrzeb szkoły, przedszkola i środowiska lokalnego.

REALIZACJA ZADAŃ
Zgodnie z § 7 ust. 2. pkt. 1.
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności dokonywania zmian w tych działaniach.

1. Poznałam procedury awansu zawodowego nauczycieli i przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego, dodatkowo wzięłam udział w warsztatach „Awans zawodowy nauczyciela kontraktowego na starcie” org. PCEN Oddział w Przemyślu.
• złożyłam wniosek o otwarcie stażu,
3. Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu Panią ,,,,,
• zawarcie kontraktu oraz omówienie zasad współpracy
• przygotowanie planu rozwoju zawodowego
• ustalenie terminów spotkań
• obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu
Raz w semestrze obserwowałam zajęcia prowadzone przez Panią......., w roku szkolnym 2016/2017 odbyły się 2 obserwacje: 10.10.2016 („Bezpieczny przedszkolak”) oraz 17.02.2017 (Wulkany”)
• prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu
Raz w semestrze, po wcześniejszym ustaleniu terminu oraz przedstawieniu scenariusza zajęć, prowadziłam zajęcia w obecności pani......... W roku szkolnym 2016/2017 zajęcia te odbyły się w dniu 03.01.2017 („Witamy Nowy Rok”) oraz 03.03.2017 („Znamy różne Pojazdy”)
Obserwując zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu nabywałam nowych doświadczeń, a także doskonaliłam swój warsztat pracy. W trakcie zajęć prowadzonych samodzielnie w obecności opiekuna stażu zdobywałam nowe praktyczne umiejętności, spostrzeżenia i wnioski w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Po każdych zajęciach zarówno obserwowanych jak i prowadzonych samodzielnie, wspólnie z panią ..........dokonywałyśmy analizy i oceny. Działania te pozwoliły mi na doskonalenie umiejętności omawiania oraz ewaluacji własnych zajęć, co ułatwia mi na bieżąco monitorować swoje działania, oraz dokonywać niezbędnych korekt i modyfikacji.

4. Zorganizowałam pracownię zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu oraz systematycznie wykonywałam dekoracje zgodne ze zmianami pór roku lub imprez przedszkolnych.

5. W swojej pracy systematycznie dbałam o dostosowywanie materiałów, środków dydaktycznych do indywidualnych potrzeb oraz predyspozycji i zainteresowań dziecka zarówno w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, jak i szkolnym.

6. Prowadziłam niezbędną dokumentację szkolną; wpisy w dziennikach przedszkolnych oraz dzienniki indywidualnych zajęć rewalidacyjnych. Ponadto dla każdego z uczniów opracowałam Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych na dany rok szkolny oraz brałam udział w tworzeniu IPET- ów dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, z którymi pracowałam.

7. Systematycznie doskonaliłam swój warsztat i metody pracy z dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestnicząc w różnorodnych pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego.
W roku szkolnym 2016/2017 swój warsztat pracy wzbogaciłam o wiedzę i umiejętności takie jak:
• warsztaty „Awans zawodowy nauczyciela kontraktowego na starcie” org. PCEN Oddział w Przemyślu
• szkolenie „ Stosowanie 4-cyfrowego Kwestionariusza Diagnostycznego FASD w praktycznej, ilościowej diagnostyce zaburzeń ze Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych” org. Pracownia Diagnostyki i Terapii Zaburzeń Rozwojowych, Fundacja Fastryga
• konferencja szkoleniowa „DROGI I MOSTY, najlepsze strategie uczenia umiejętności społecznych osób z ASD” org. Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli Fundacji SYNAPSIS
• szkolenie „ Twoja postawa wobec osoby z autyzmem kluczem do skuteczności w pracy i radzenia sobie z trudnymi zachowaniami” org. Centrum Rozwoju Relacji Droga
• szkolenie „Program RDI® w pracy nad relacją, komunikacją i myśleniem u osób z ASD org. Centrum Rozwoju Relacji Droga
• szkolenie z pierwszej Pomocy
• ukończenie studiów podyplomowych: SPEKTRUM AUTYZMU- DIAGNOZA, TERAPIA I EDUKACJA

8. Poza tym samodzielnie rozwijałam swoje umiejętności zawodowe poprzez studiowanie literatury metodycznej, psychologicznej oraz pedagogicznej, uwzględniającej potrzeby wynikające w trakcie pracy zawodowej oraz własne zainteresowania.

9. Współpracowałam z Dyrekcją szkoły, Radą Pedagogiczna oraz Radą Rodziców, biorąc czynny udział w życiu placówki oraz imprezach, akcjach (tydzień wiedzy o autyzmie) wewnątrzszkolnych i przedszkolnych. Ponadto współpracowałam ze Stowarzyszeniem działającym przy ZSP.......” biorąc czynny udział w jego działaniach takich jak kiermasze świąteczne, akcja „Wylosuj swojego anioła”.
Dodatkowo w ramach współpracy z innymi nauczycielami przedszkola organizowałam konkursy zarówno wewnątrz przedszkolne jak i ogólnopolskie. W roku szkolnym 2016/2017 zorganizowano: Przedszkolny Konkurs Bożonarodzeniowy „Na najładniejszą, rodzinną ozdobę choinkową”, Przedszkolny konkurs plastyczny „Pisanka wielkanocna”, Ogólnopolski, przedszkolny konkurs plastyczny „Widok z mojego okna”, Ogólnopolski Konkurs dla nauczycieli na wyciszającą dzieci zabawę dydaktyczną „Ciiii...”

Zgodnie z § 7 ust. 2 pkt. 2.
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

1. Poznawałam środowisko uczniów poprzez obserwacje własne oraz indywidualne rozmowy z rodzicami.
W razie potrzeby spotykałam się indywidualnie z rodzicami poszczególnych uczniów, co pozwalało na bieżąco wdrażać działania zmierzające w celu likwidacji zauważonych u nich problemów, zarówno wychowawczych jak i edukacyjnych. W tym celu też współpracowałam z panią pedagog szkolnym, która przychodziła na obserwacje, wymieniałyśmy spostrzeżenia oraz szukałyśmy wspólnie możliwie najlepszej drogi wyjścia z „problemu”. Ponadto obserwowałam uczniów w sytuacjach szkolnych oraz pozaszkolnych (wycieczki, konkursy). Systematycznie rozwiązywałam indywidualnie problemy z dzieckiem oraz starałam się wspierać w różnorodny sposób ich rozwój zarówno emocjonalny jak i poznawczy.

2. W swojej pracy zawsze mam na uwadze potrzeby rozwojowe dzieci. Planując zajęcia czy nawet działając w konieczności myślenia „tu i teraz” stosuję metody, formy czy środki dostosowane do potrzeb wynikających z rozwoju dziecka. Potrzebę poczucia bezpieczeństwa dziecka traktuję jako priorytet, gdyż jest ona siłą napędzającą do działania, dzięki czemu dziecko może uczyć się nowych rzeczy. Kolejne potrzeby rozwojowe takie jak potrzeba przynależności, potrzeby poznawcze itd. również uważam za istotne i zawsze staram się o nich pamiętać w doborze środków do pracy.
W ramach dbania o potrzeby estetyczne rozwijające poczucie ładu i harmonii na zajęciach zachęcałam dzieci zarówno z przedszkola jak i szkoły, do udziału w różnych konkursach. Zaliczyć do nich można: Powiatowy konkurs org. przez Muzeum Historii Miasta Przemyśl „Ozdoba choinkowa” (uczeń SP), Międzynarodowy konkurs org. przez Rzeszowski Dom Kultury „Ptaki cudaki”(uczeń SP), Powiatowy Konkurs na Stroik Bożonarodzeniowy (przedszkole), Powiatowy konkurs plastyczny na „Najładniejszą Pisankę Wielkanocną” org. przez Niepubliczne Przedszkole Akademia Przedszkolaka w Krzywczy ( przedszkole, praca indywidualna 3 miejsce).

3. Na bieżąco starałam się zapoznawać z problematyką wiejskiego środowiska lokalnego, taką jak np. eurosierotyzm czy bezrobocie. Informacje te pozwalają na przemyślane argumentowanie niektórych kwestii w trakcie rozmów z rodzicami, jak np. zakup potrzebnych pomocy czy pomagają w zrozumieniu danego zachowania dziecka.

4. Współorganizowałam wraz z innymi nauczycielami imprezy szkolne oraz zajęcia o tematyce profilaktycznej i proekologicznej. W roku szkolnym 2016/2017 były to: „Sprzątanie świata”, „ Dzień Drzewa”, udział w Ogólnopolskiej akcji „Góra Grosza”

5. Systematycznie staram sie brać udział w różnych szkoleniach i warsztatach poszerzających moje umiejętności i wiedzę. W głównej mierze jest to tematyka związana z pracą z dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, w szczególności dzieci z ASD. Biorąc pod uwagę fakt, że wszelkiego rodzaju zaburzenia są coraz to częściej spotykane w społeczeństwie, a ich skala wzrasta, można stwierdzić że są one równocześnie poświęcone problemom współczesnego świata.

Zgodnie z § 7 ust. 2 pkt. 3.
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

1. Komputer był bardzo pomocnym narzędziem w mojej codziennej pracy nauczyciela.
Dzięki niemu z pomocą Pakietu Office opracowałam dokumentację awansu zawodowego, przygotowałam scenariusze, karty, z pomocą programów graficznych przygotowywałam karty pracy na zajęcia indywidualne, różnorodne pomoce edukacyjne, dyplomy, podziękowania, zaproszenia na uroczystości itp.

2. W pracy wykorzystywałam również na indywidualnych zajęciach rewalidacyjnych edukacyjne programy multimedialne dostosowywane do celów zajęć oraz indywidualnych predyspozycji dziecka.

3. Dodatkowo korzystałam z Internetu jako źródła informacji, odwiedzając specjalistyczne serwisy, śledząc nowości oraz zmiany w przepisach prawa oświatowego.
4. Bardzo często korzystałam z technologii komunikacyjnych, zwłaszcza w trakcie studiów podyplomowych. W celu komunikacji, z innymi nauczycielami korzystałam z poczty elektronicznej, komunikatora skyp oraz fora dyskusyjnego na panelu słuchacza uczelni.

Zgodnie z §7 ust. 2 pkt. 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

1. Z racji, że moja praca w głównej mierze opiera się na pracy z dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym niepełnosprawność intelektualna sprzężona i Spektrum Autyzmu, systematycznie aktualizowałam wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki.
Swoją wiedzę i umiejętności z tego zakresu doskonaliłam poprzez czytanie literatury fachowej, udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, które zostały przedstawione w opisie § 7 ust. 2, pkt. 1. Dużo wskazówek, rad i ciekawych sugestii na temat, jak ciekawie prowadzić zajęcia, zdobyłam, śledząc publikacje nauczycieli w Internecie oraz obserwując pracę innych nauczycieli, w tym również opiekuna stażu w codziennych sytuacjach. Systematycznie gromadziłam materiały służące własnemu rozwojowi. Czytając literaturę starałam się szukać w niej podpowiedzi do codziennej pracy z dziećmi z różnymi zaburzeniami zarówno w wieku przedszkolnym jak i szkolnym.

2. W tematyce prowadzonych przeze mnie zajęć, głównie rewalidacyjnych duży nacisk kładłam na kształtowanie u dzieci umiejętności życiowych, takich jak radzenie sobie ze stresem, negatywnymi emocjami, niską samooceną. Pracowałam nad rozwijaniem u nich asertywności i empatii. Ponadto zawsze stwarzałam sytuacje dające poczucie bezpieczeństwa i zrozumienia. Ponadto rozwijaliśmy podstawowe umiejętności życiowe jak np. relacje czasowo-przestrzenne, umiejętność posługiwania się pieniędzmi, zachowania w różnych miejscach publicznych itp.


Zgodnie z §7 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły w której nauczyciel odbywał staż.

1. Rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego zobligowało mnie do podjęcia czynności związanych z dokładną analizą przepisów oświatowych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli takie jak: Karta Nauczyciela, Ustawa o Systemie Oświaty, Rozporządzenia MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Po analizie najważniejszych aktów prawnych, rozpoczęłam procedury związane z awansem zawodowym. Złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu, nawiązałam współpracę z opiekunem stażu, opracowałam plan rozwoju zawodowego.

2. Zapoznałam się również, z podstawowymi dokumentami dotyczącymi funkcjonowania, organizacji i zadań zarówno szkoły podstawowej jak i przedszkola. Brałam czynny udział w posiedzeniach Rad Pedagogicznych. Prowadziłam dokumentację przedszkolną, i szkolną należącą do moich kompetencji.

3. W trakcie sporządzania planu rozwoju zawodowego oraz cząstkowego sprawozdania z jego realizacji posługiwałam sie wymaganym aktami prawnymi.

PODSUMOWANIE
Uważam, że założone cele Planu Rozwoju Zawodowego zostały przeze mnie zrealizowane..Podejmowałam szereg działań mających na celu wzbogacenie, unowocześnienie warsztatu i metod pracy. Potrafię planować i organizować własny warsztat pracy oraz dokumentować prowadzone przez siebie działania. Analizuję i oceniam ich skuteczność, a jeśli zachodzi potrzeba, modyfikuję je.
Uwzględniam w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Korzystam z różnych ofert doskonalenia zawodowego, jak kursy, szkolenia, warsztaty, studia podyplomowe podwyższając własne kompetencje zawodowe. Na bieżąco pogłębiam wiedzę studiując literaturę fachową z zakresu psychologii i pedagogiki. Stosuję przepisy prawa oświatowego w zakresie potrzeb naszej placówki. Aktywnie i sumiennie uczestniczę w realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych wynikających ze statutu. W swojej pracy na bieżąco wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną.
Dużą satysfakcję sprawia mi praca jako nauczyciel. Podczas pełnienia swoich funkcji jako nauczyciel oligofrenopedaog, czy nauczyciel wspomagający dziecka z ASD nabyłam wiele przydatnych doświadczeń, które pozwoliły mi się rozwinąć. Wykorzystywałam je w codziennej pracy wg potrzeb, konsekwentnie z zaangażowaniem i cierpliwością.
Zadowolenie dała mi także aktywność w różnych obszarach działań, chętnie podejmowałam zadania wynikłe z potrzeb przedszkola czy szkoły. Mocną stroną mojej działalności jest zaangażowanie w życie przedszkolne, chęć i radość z pomocy w organizowaniu i przygotowywaniu uroczystości, udział oraz organizacja konkursów, wyjazdów, a także wzbogacanie własnego warsztatu pracy o nowe metody i formy.
Jedynym punktem, którego nie udało mi się zrealizować w wyznaczonym terminie jest publikacja własnego dokumentu na portalu internetowym, ale w nowym roku szkolnym na pewno podejmę takie działanie
Wszystko czego nauczyłam się przez dotychczasowy okres pracy tworzy bazę mojego dalszego rozwoju zawodowego. Po zakończeniu stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić swój warsztat pracy i podnosić kwalifikacje.



Nauczyciel kontraktowy Dyrektor


Opiekun stażu

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.