Katalog Anna Lada, 2018-02-27 Zalesie Matematyka, Konspekty Miary kątów w trójkątach.Konspekt lekcji Matematyka klasa V Temat: Miary kątów w trójkątach. Czas trwania zajęć: 1 godz. lekcyjna Baza lekcji: - uczeń zna klasyfikacje trójkątów ze względu na boki i na kąty; - uczeń potrafi nazywać trójkąty ze względu na kąty i boki, wskazuje w trójkącie prostokątnym przyprostokątne i przeciwprostokątną, wskazuje w trójkącie równoramiennym ramiona i podstawę; - uczeń potrafi obliczać miarę kąta przyległego; - uczeń wie co to jest kąt półpełny i jaka ma miarę; - uczeń potrafi wykonywać podstawowe działania na liczbach naturalnych; -Cele lekcji: - uczeń wie, ile wynosi suma miar kątów wew. w trójkącie; - uczeń zna zależności między kątami w trójkącie równoramiennym oraz wie, jaka miarę mają kąty w trójkącie równobocznym; - uczeń potrafi obliczyć brakujący kąt w trójkącie, mając dane dwa pozostałe kąty; - uczeń potrafi obliczyć brakujące kąty w trójkącie z wykorzystaniem kątów przyległych; - uczeń potrafi klasyfikować trójkąty, znając miary ich kątów oraz podawać miary kątów, znając nazwy tych trójkątów; - uczeń potrafi stwierdzić, czy istnieje trójkąt o danych kątach wew. Metody nauczania: - poszukująca – uczniowie podczas pracy z modelami trójkąta równobocznego oraz równoramiennego wnioskują, jakie są zależności między kątami w trójkącie równoramiennym oraz ile stopni ma każdy z kątów w trójkącie równobocznym; uczniowie podczas doświadczenia polegającego na wydzieraniu kątów z dowolnego trójkąta wnioskują, że suma miar katów wew. w trójkącie wynosi 180°; - praktyczna – praca samodzielna z zeszytem ćwiczeń zad. 1-3 / 43 ćw., „burza mózgów” zad 3/122 podr., praca w parach zadania z treścią na kartach pracy. Zasady nauczania: - trwałości wiedzy – na początku lekcji przypomnienie pojęć niezbędnych do wprowadzenia tematu, na końcu lekcji podsumowanie najważniejszych pojęć i umiejętności z lekcji, praca domowa – w celu przećwiczenia zdobytych umiejętności; - systematyczności –wprowadzenie nowych treści jest poprzedzone przypomnieniem niezbędnych informacji; przystępności – wprowadzanie nowych pojęć i umiejętności na konkretnym przykładzie, stopniowanie trudności zadań, objaśnienie zadań – praca samodzielna lub w parach – kontrola stopnia zrozumienia i realizacji zadań (ewentualne omówienie ich); samodzielności – samodzielne rozwiązywanie zadań przez ucznia. Formy pracy: - praca z całą klasą „burza mózgów”, - praca samodzielna i w parach. Środki dydaktyczne: - zeszyt, zeszyt ćwiczeń, podręcznik, zeszyt, e-podręcznik i e-ćwiczenia „Nowa Matematyka z plusem klasa 5” wyd. GWO - przygotowane przez nauczyciela trójkąty równoboczne i równoramienne oraz przygotowane przez uczniów dowolne trójkąty z pokolorowanymi kątami; - przyrządy geometryczne, klej, kolorowe długopisy lub kredki. Przebieg lekcji: Część organizacyjna: - powitanie klasy; - sprawdzenie obecności; - sprawdzenie (w razie potrzeby omówienie pracy domowej). 2. Zaangażowanie: Uczniowie na początku lekcji wyciągają przygotowane w domu modele trójkątów z pokolorowanymi kątami – klasyfikują swoje trójkąty ze względu na boki i kąty (praca domowa jest pretekstem do powtórzenia niezbędnych wiadomości, a zarazem wstępem do tematu lekcji). Uczniowie wydzierają kąty ze swoich modeli i układają je na ławce tak, aby kąty przylegały do siebie. Uczniowie wyciągają wniosek: Suma miar kątów w trójkącie wynosi 180°. 3.Temat : Miary kątów w trójkącie. Uczniowie wklejają swoje modele zapisują wniosek. Uczniowie dostają modele trójkąta równoramiennego ( składają go tak, aby pokrywały się ramiona) oraz trójkąta równobocznego. Uczniowie wyciągają wnioski: W trójkącie równobocznym wszystkie kąty mają po 60°. W trójkącie równoramiennym kąty przy podstawie mają taką samą miarę. Uczniowie wklejają swoje modele zapisują wnioski. Zadania samodzielnie rozwiązywane przez uczniów (potem omawiane na tablicy): zad. 1-3 / 43 ćw. zad. 3 / 122 podr. („burza mózgów”) Praca w parach z zadaniami z treścią (jeśli starczy czasu). Podsumowanie. Zadanie pracy domowej zad. 1/121 podr. zad. 2/122 podr. Anna Lada Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |