AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Lada, 2018-02-27
Zalesie

Matematyka, Konspekty

Miary kątów w trójkątach.

- n +

Konspekt lekcji Matematyka klasa V
Temat: Miary kątów w trójkątach.
Czas trwania zajęć: 1 godz. lekcyjna
Baza lekcji:
- uczeń zna klasyfikacje trójkątów ze względu na boki i na kąty;
- uczeń potrafi nazywać trójkąty ze względu na kąty i boki, wskazuje w trójkącie prostokątnym przyprostokątne i przeciwprostokątną, wskazuje w trójkącie równoramiennym ramiona i podstawę;
- uczeń potrafi obliczać miarę kąta przyległego;
- uczeń wie co to jest kąt półpełny i jaka ma miarę;
- uczeń potrafi wykonywać podstawowe działania na liczbach naturalnych;
-Cele lekcji:
- uczeń wie, ile wynosi suma miar kątów wew. w trójkącie;
- uczeń zna zależności między kątami w trójkącie równoramiennym oraz wie, jaka miarę mają kąty w trójkącie równobocznym;
- uczeń potrafi obliczyć brakujący kąt w trójkącie, mając dane dwa pozostałe kąty;
- uczeń potrafi obliczyć brakujące kąty w trójkącie z wykorzystaniem kątów przyległych;
- uczeń potrafi klasyfikować trójkąty, znając miary ich kątów oraz podawać miary kątów, znając nazwy tych trójkątów;
- uczeń potrafi stwierdzić, czy istnieje trójkąt o danych kątach wew.
Metody nauczania:
- poszukująca – uczniowie podczas pracy z modelami trójkąta równobocznego oraz równoramiennego wnioskują, jakie są zależności między kątami w trójkącie równoramiennym oraz ile stopni ma każdy z kątów w trójkącie równobocznym; uczniowie podczas doświadczenia polegającego na wydzieraniu kątów z dowolnego trójkąta wnioskują, że suma miar katów wew. w trójkącie wynosi 180°;
- praktyczna – praca samodzielna z zeszytem ćwiczeń zad. 1-3 / 43 ćw., „burza mózgów” zad 3/122 podr., praca w parach zadania z treścią na kartach pracy.
Zasady nauczania:
- trwałości wiedzy – na początku lekcji przypomnienie pojęć niezbędnych do wprowadzenia tematu, na końcu lekcji podsumowanie najważniejszych pojęć i umiejętności z lekcji, praca domowa – w celu przećwiczenia zdobytych umiejętności;
- systematyczności –wprowadzenie nowych treści jest poprzedzone przypomnieniem niezbędnych informacji;
przystępności – wprowadzanie nowych pojęć i umiejętności na konkretnym przykładzie, stopniowanie trudności zadań, objaśnienie zadań – praca samodzielna lub w parach – kontrola stopnia zrozumienia i realizacji zadań (ewentualne omówienie ich);
samodzielności – samodzielne rozwiązywanie zadań przez ucznia.
Formy pracy:
- praca z całą klasą „burza mózgów”,
- praca samodzielna i w parach.
Środki dydaktyczne:
- zeszyt, zeszyt ćwiczeń, podręcznik, zeszyt, e-podręcznik i e-ćwiczenia „Nowa Matematyka z plusem klasa 5” wyd. GWO
- przygotowane przez nauczyciela trójkąty równoboczne i równoramienne oraz przygotowane przez uczniów dowolne trójkąty z pokolorowanymi kątami;
- przyrządy geometryczne, klej, kolorowe długopisy lub kredki.
Przebieg lekcji:
Część organizacyjna:
- powitanie klasy;
- sprawdzenie obecności;
- sprawdzenie (w razie potrzeby omówienie pracy domowej).
2. Zaangażowanie:
Uczniowie na początku lekcji wyciągają przygotowane w domu modele trójkątów z pokolorowanymi kątami – klasyfikują swoje trójkąty ze względu na boki i kąty (praca domowa jest pretekstem do powtórzenia niezbędnych wiadomości, a zarazem wstępem do tematu lekcji).
Uczniowie wydzierają kąty ze swoich modeli i układają je na ławce tak, aby kąty przylegały do siebie.
Uczniowie wyciągają wniosek: Suma miar kątów w trójkącie wynosi 180°.
3.Temat : Miary kątów w trójkącie.
Uczniowie wklejają swoje modele zapisują wniosek.
Uczniowie dostają modele trójkąta równoramiennego ( składają go tak, aby pokrywały się ramiona) oraz trójkąta równobocznego.
Uczniowie wyciągają wnioski: W trójkącie równobocznym wszystkie kąty mają po 60°. W trójkącie równoramiennym kąty przy podstawie mają taką samą miarę.
Uczniowie wklejają swoje modele zapisują wnioski.
Zadania samodzielnie rozwiązywane przez uczniów (potem omawiane na tablicy):
zad. 1-3 / 43 ćw.
zad. 3 / 122 podr. („burza mózgów”)
Praca w parach z zadaniami z treścią (jeśli starczy czasu).
Podsumowanie.
Zadanie pracy domowej zad. 1/121 podr. zad. 2/122 podr.

Anna Lada

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.