Katalog HANNA SKURCZYŃSKA, 2018-03-07 RUMIA Język polski, Scenariusze scenariusze lekcji-język polski Scenariusz lekcji w klasie IV TEMAT: Pochodzenie złocistego kamienia. Cele lekcji: Poznawcze: • zapoznanie uczniów z zawartością fabularną legendy Janiny Soszyńskiej pt. „Zemsta Perkuna” ze zbioru pt. „ W krainie słonych wiatrów” • znaczenie wyrazu bursztyn i sposoby jego wykorzystania w medycynie, rzemiośle artystycznym Kształcące: • doskonalenie techniki głośnego czytania poprzez właściwe akcentowanie wyrazów, intonację głosu i tempo mówienia • doskonalenie techniki cichego czytania sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem • kształcenie umiejętności wyodrębniania wydarzeń i układanie ich w odpowiedniej kolejności • kształcenie umiejętności opowiadania treści legendy • kształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się „Słownikiem języka polskiego” i „Encyklopedią powszechną” • kształcenie umiejętności pracy w grupie; Wychowawcze: • wdrażanie do aktywnego udziału w lekcji; Metody i formy pracy: • podająca • oglądowa • poszukująca • praca grupowa • praca indywidualna Pomoce dydaktyczne: • kserokopie z tekstem legendy pt. „Zemsta Perkuna” • album – Janina Grabowska, Polski bursztyn, Wydawnictwo Interpress, Warszawa 1982 • rozsypanki zdaniowe w kopertach • mapa Europy • eksponaty z bursztynu Literatura: • Janina Soszyńska, W krainie słonych wiatrów. Podania, baśnie, legendy…, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1989, s.37-41 • Stanisław Skorupka, Mały słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1969, s.63 • Mała encyklopedia powszechna, pr. zbiorowa, PWN, Warszawa 1970, s. 140 Tok zajęć: I. Nawiązanie do lekcji. 1.Powitanie uczniów. 2. Zapoznanie uczniów z celami i tematem lekcji. N: Na dzisiejszej lekcji dowiecie się, skąd pochodzi bursztyn; źródłem naszej wiedzy na temat bursztynu będzie legenda „Zemsta Perkuna”. Dowiecie się również, jak bursztyn jest inaczej nazywany. Zapiszcie temat w swoich zeszytach / nauczyciel zapisuje temat na tablicy/. II. Część główna. 1.Rozmowa nauczyciela z uczniami: N: Powiedzcie, czy wiecie, co to jest bursztyn? U: Żółty kamień, kamień koloru złotego, można w nim zobaczyć różne zatopione rzeczy, zbiera się go na plaży, można z niego robić różne ozdoby, itp. a/ N: Zobaczcie, jakie piękne przedmioty można zrobić z bursztynu /nauczyciel przedstawia uczniom zdjęcia w albumie oraz okazy przyniesione na lekcję/; b/ N: Nauczyciel podczas oglądania przez uczniów albumu i bursztynowych okazów opowiada o historii bursztynu. Np.: Najstarsze płytki bursztynowe znalezione zostały na Wysoczyźnie Leszczyńskiej. Datowane są na epokę paleolitu /40.000 – 10.000 rok p.n.e./ czyli koniec epoki lodowcowej. Największe złoża bursztynu znajdują się w okolicach Zatoki Gdańskiej. Pokłady te zostały odkryte i wypłukane przez rzeki płynące pod lodowcem około miliona lat temu. W starożytności wśród Egipcjan i Arabów bursztyn był bardzo modny, ale na obszarach południowo – wschodnich Morza Śródziemnego bursztynu nie było. Powstały więc drogi , tak zwane szlaki bursztynowe, którymi wożono bursztyn. Było wiele szlaków; jeden z nich wiódł od wybrzeży Adriatyku przez dzisiejsze Węgry, Morawy, Kalisz do Bałtyku; drugi przy wschodniej granicy Europy, Morze Czarne, w górę Dniepru, przez Dźwinę, Prypeć i Wisłę, aż nad bałtycki brzeg. /– nauczyciel pokazuje uczniom na mapie, którędy wiodły szlaki bursztynowe/ Bursztyn nazywany jest również „złotem północy”, ponieważ ma złoty kolor. Bursztyn wykorzystywany jest w rzemiośle artystycznym; różne przedmioty możecie oglądnąć w albumie, a także okazy przyniesione na lekcję. Na początku XIX wieku uznawano bursztyn za znakomity lek na reumatyzm, gorączkę, różnego rodzaju bóle i dolegliwości skórne. Obecnie z bursztynu wytwarza się maść bursztynową i kredki bursztynowe do warg. 2. Rozdanie uczniom kserokopii tekstu legendy i rozsypanki zdaniowej w kopertach. N : Przeczytajcie legendę po cichu. Następnie ułóżcie zdania, które macie w kopertach w odpowiedniej kolejności. Plan wydarzeń: 1. Podpatrywanie rybaków. 2. Prośby boginek i czary Juraty. 3. Domysły rybaków. 4. Ofiara dziękczynna za udany połów. 5. Pieśń na cześć Juraty. 6. Pojawienie się Perkuna. 7. Wyznanie miłości. 8. Zemsta Perkuna. 3.Sprawdzenie poprawności wykonanego ćwiczenia. U: Uczeń odczytuje swój plan, reszta klasy sprawdza /wklejenie planu do zeszytu/. N: Na podstawie planu, który ułożyliście, opowiedzcie legendę własnymi słowami. 4. Podział klasy na grupy. N: Poszukajcie w encyklopediach i słownikach wyrazu bursztyn, a swoje wyniki poszukiwań wpiszcie do zeszytu. 5. Odczytanie wiadomości wyszukanych w pomocach dydaktycznych – encyklopediach i słownikach. a/ bursztyn – skamieniała żywica drzew iglastych dawniejszych epok geologicznych; jantar; /w: Mały słownik języka polskiego/ b/ bursztyn – jantar, kopalna żywica drzew iglastych z trzeciorzędu; barwa głównie żółta; niekiedy zawiera zatopione owady i szczątki roślin; występuje głównie u wybrzeży Morza Bałtyckiego; używany do wyrobu biżuterii, ozdób; /w: Mała encyklopedia powszechna/. 8.Ćwiczenia w głośnym czytaniu. III. Podsumowanie lekcji. 1.Ocena aktywności /pracy/ uczniów na lekcji. 2.Sprawdzenie, czy uczniowie zapamiętali inne nazwy bursztynu /jantar, złoto północy/. 3. Praca domowa - do wyboru: • Narysuj ilustrację do legendy i naucz się ją pięknie opowiadać. • Przygotuj się do konkursu pięknego czytania. Scenariusz lekcji w klasie V TEMAT: Historia Micy i jej rodzeństwa Cele lekcji: Poznawcze: • zapoznanie uczniów z treścią legendy regionu – „O kaszubskich wiatrach” Janiny Soszyńskiej ze zbioru pt. „W krainie słonych wiatrów”; Kształcące: • doskonalenie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem • doskonalenie umiejętności opowiadania ustnego i pisemnego • kształcenie umiejętności poprawnego wypowiadania się – poprawne budowanie zdań • kształcenie umiejętności odnajdywania odpowiednich fragmentów w tekście • bogacenie czynnego słownictwa uczniów w języku kaszubskim w zakresie życia codziennego • wdrażanie do przestrzegania zasad interpunkcyjnych – zaznaczanie granicy zdania kropką i poprawnego stosowania przecinków w zdaniach złożonych • wdrażanie do umiejętnego posługiwania się słownikiem ortograficznym; Wychowawcze: • doskonalenie umiejętności współpracy w grupie • wdrażanie do samodzielnej pracy; Metody i formy pracy: • poszukująca • podająca • zajęć praktycznych • praca grupowa • praca indywidualna • drama Pomoce dydaktyczne: • kserokopie treści legendy • kserokopie zestawów pytań dla grup • słowniki ortograficzne Literatura: • Janina Soszyńska, W krainie słonych wiatrów.Podania, baśnie i legendy…,Wydawnictwo Morkie, Gdańsk 1989 • Stanisław Jodłowski, Witold Taszycki, Zasady pisowni polskiej i interpunkcji ze słownikiem ortograficznym, Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989 Tok zajęć: I.Nawiązanie do lekcji. 1.Powitanie uczniów . 2.Zapoznanie uczniów z celami lekcji. N: Na dzisiejszej lekcji będziecie w grupie odpowiadać na pytania związane z treścią legendy, wyszukiwać odpowiednie fragmenty do swoich wypowiedzi, a następnie sami napiszecie opowiadanie. II. Część główna. 1.Rozmowa nauczyciela z uczniami. N: Przypomnijcie, jakie znacie legendy ze zbioru pt. „W krainie słonych wiatrów”. U: „Zemsta Perkuna” i „Oksywska legenda”. N: Na dzisiejszej lekcji poznacie nową legendę pt. „O kaszubskich wiatrach” pochodzącą również z tego zbioru. Zapiszcie temat do zeszytów. 2.Praca z tekstem – indywidualna. Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie legendy. N: Przeczytajcie po cichu legendę, aby poznać jej treść. 3.Praca z tekstem – podział na grupy. a/ Każda grupa otrzymuje ten sam zestaw pytań. PYTANIA I. Gdzie była położona wioska? II. Jacy ludzie w niej mieszkali? III. Kto był zmuszony wyruszyć w świat? IV. Co im się przydarzyło? V. Jak odmienił się los rodziny? VI. Co stało się z rodzeństwem Micy? N: Odpowiedzcie na pytania pisemnie, na brudno. Do każdej odpowiedzi przygotujcie fragment, aby uzasadnić swoje zdanie. Następnie na podstawie odpowiedzi ułóżcie swoje opowiadanie. U: Wybrany z grupy uczeń odczytuje propozycję zespołu. N: Przepiszcie swoje opowiadania do zeszytów. b/ N: Odszukajcie fragment, w którym jest mowa o kaszubskich wiatrach. U: Uczniowie odczytują fragmenty. N: Wyszukajcie w tekście określenia charakteryzujące wiatry. 4.Praca z tekstem – praca samodzielna. Uczniowie piszą samodzielnie opowiadanie; w razie trudności korzystają ze słownika ortograficznego i pomocy nauczyciela. N: Rozwińcie te opowiadania, uzupełniając treść o pozostałe wydarzenia tak, aby historia Micy była dokładna. U: Uczniowie odczytują swoje prace – opowiadania. 5.Zgaduj – zgadula / elementy dramy /. Uczniowie przedstawiają kaszubskie wiatry przy pomocy gestów, a reszta klasy zgaduje, jaki to wiatr. III. Podsumowanie lekcji. W grupach przygotujcie dowolną scenkę z legendy pt. „O kaszubskich wiatrach”. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |