Katalog HANNA SKURCZYŃSKA, 2018-03-07 KAZIMIERZ Język polski, Scenariusze scenariusz lekcji - język polskiTemat: Niezwykła historia strzelca i rusałki – powtórzenie różnych form wypowiedzi na podstawie Świtezianki Adama Mickiewicza. Cele lekcji: uczeń umie: o opowiedzieć fabułę na podstawie planu, o określić elementy fantastyczne i realistyczne w utworze, o wyjaśnić, na czym polegają podobieństwa i różnice między baśnią i balladą, o umieć kreatywnie myśleć, o umieć twórczo współpracować w grupie, o potrafi nazwać cechy utworu epickiego, o potrafi wskazać cechy epickie w utworze Metody: o kreatywne pisanie, o burza mózgów Formy: o indywidualna, o grupowa Środki pomocnicze: o kartki z losami o kartki z zadaniami o tekst „Świtezianki” A. Mickiewicza Tok lekcji I. Część wstępna - przypomnienie wybranych pojęć z teorii literatury: 1. Utwórz antonim słowa "proza". 2. Z jakim rodzajem literackim zazwyczaj kojarzy się wiersz? 3. Jakie znamy rodzaje literackie? II. Część angażująca – analiza budowy utworu. 1. Jakie cechy posiada utwór epicki? Czym wyróżnia się utwór epicki? / pisany zazwyczaj prozą, jest obecny narrator, występuje świat przedstawiony (czas i miejsce akcji, bohaterowie , wydarzenia ) 2. Poszukajmy wypowiedzi narratora w utworze: Które fragmenty wypowiada narrator, jak graficznie jego wypowiedzi wyróżniają się od wypowiedzi bohaterów ? W której osobie wypowiada się narrator? Jaki jest jego stosunek do wydarzeń? 3. Sformułowanie wniosku: "Świtezianka" zawiera cechy epickie. O epickim charakterze utworu decyduje: obecność narratora i świata przedstawionego. Wniosek : Uczniowie uzupełniają tekst z luką : Utwór wierszowany jest utworem epickim, jeśli występuje w nim................................ , który opowiada o ....................................... III Część zasadnicza – podział klasy na grupy Uczniowie losują karteczki z numerami od 1 do 6. Uczniowie z nr 1 tworzą I I grupę, z numerem 2 – II grupę itd. Każda z sześciu grup wybiera lidera, który losuje zadanie. Zadania są następujące: o Napisz scenariusz przedstawienia teatralnego do pierwszych 10 zwrotek Świtezianki A. Mickiewicza. o Napisz przemówienie przewodnika oprowadzającego wycieczkę przy jeziorze Świteź. Wykorzystaj treść Świtezianki A. Mickiewicza. o Opowiedz historię przedstawioną w balladzie A. Mickiewicza z pozycji strzelca. o Opisz wygląd okolicy jeziora Świteź na podstawie ballady A. Mickiewicza. o Napisz zaproszenie dla uczniów z twojej klasy na przedstawienie teatralne pt. Świtezianka wystawiane przez kółko teatralne z waszej szkoły. o Napisz list do kolegi (koleżanki), w którym opowiesz mu o niezwykłej historii strzelca i rusałki. Po wylosowaniu zadań uczniowie przystępują do pracy w grupach. IV Prezentacja prac – liderzy grup odczytują prace, nauczyciel ocenia pracę grupy, uczniowie wskazują popełnione błędy. V Zadanie pracy domowej Ponieważ jeden z tematów nie zostanie wylosowany (tematów jest 7 a grup 6), stanie się on pracą domową. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |