Katalog Agnieszka Bijok, 2018-03-13 Cieszyn Język polski, Scenariusze Powtórzenie wiadomości o rzeczownikuKonspekt lekcji języka polskiego w klasie IV. Agnieszka Bijok Temat: Powtórzenie wiadomości o rzeczowniku. Cele zajęć wynikające z podstawy programowej: Kształcenie językowe: Rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (rzeczownik)( II.1.1.) Odróżnia części mowy odmienne od nieodmiennych (II.1.2.) Rozpoznaje formy przypadków, liczby i rodzaju gramatycznego rzeczownika (II.1.4.) Stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych (II.1.6.) Cele operacyjne Uczeń: - zna podstawowe informacje na temat rzeczownika, - zna nazwy przypadków i ich pytania, - zna odmianę rzeczownika przez przypadki, - odszukuje w tekście rzeczowniki w różnych formach deklinacyjnych, - stawia właściwe pytania do rzeczowników w zdaniach, - zauważa, że rzeczownik zmienia formę w różnych zdaniach, - określa rodzaj rzeczownika, - określa przypadek rzeczownika. Forma pracy: - zbiorowa, - indywidualna. Metody: - burza mózgów, - rozmowa kierowana, - ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem tablicy multimedialnej, - praca z tekstem. Pomoce: -tablica interaktywna, -schemat przedstawiający właściwości rzeczownika, -wycięta odmiana rzeczownika uczeń. Przebieg zajęć: Faza wstępna Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej. Zapis tematu lekcji. Faza właściwa 1. Krótkie powtórzenie wiadomości dotyczących rzeczownika. Przykładowe pytania nauczyciela: Na jakie pytanie odpowiada rzeczownik? Przez co się odmienia? Czy rzeczownik odmienia się przez rodzaje? 2. Wyświetlenie na tablicy multimedialnej schematu przedstawiającego rzeczownik. Krótkie odświeżenie wiadomości z poprzedniej lekcji. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z wydrukowanym schematem, uczniowie wklejają go do zeszytów. 3. Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali określić rodzaj rzeczownika koty. Następnie formułuje wniosek, który uczniowie zapisują do zeszytów: Aby określić rodzaj rzeczownika, należy zmienić jego formę na mianownik liczby pojedynczej, np. koty- kot (r.m.), kobiet- kobieta (r.ż.) 4. Określanie rodzaju rzeczownika. Wspólna zabawa na tablicy interaktywnej z wykorzystaniem Interaktywnej gramatyki, wyd. GWO. 5. Praca przy tablicy multimedialnej. Uczniowie z pomocą poznanego na poprzedniej lekcji zdania (ułatwiającego zapamiętanie kolejności przypadków) uzupełniają luki, wstawiając we właściwe miejsce przypadek wraz z jego pytaniem. 6. Praca w parach. Uczniowie otrzymują rozsypanki z odmianą rzeczownika uczeń w liczbie pojedynczej i mnogiej. Ich zadaniem jest ułożenie odmiany zgodnie z kolejnością występowania przypadków i wklejenie odmiany do zeszytu. W celu sprawdzenia poprawności wykonania zadania jeden z chętnych uczniów zapisuje odmianę na tablicy. 7. Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy rzeczowniki: kolega (C. l.poj.), internet (D. l. poj.), komputer (M. l.poj.) Zadaniem uczniów jest utworzenie właściwej formy wyrazów i ułożenie zdania, w którym je wykorzystają. Faza końcowa: 1. Podsumowanie wiadomości quizem dotyczącym rzeczownika: https://learningapps.org/view2035481 Pożegnanie z uczniami. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |