Katalog

Agnieszka Bijok, 2018-03-13
Cieszyn

Język polski, Scenariusze

Powtórzenie wiadomości o rzeczowniku

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV.
Agnieszka Bijok

Temat: Powtórzenie wiadomości o rzeczowniku.

Cele zajęć wynikające z podstawy programowej:
Kształcenie językowe:
Rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (rzeczownik)( II.1.1.)
Odróżnia części mowy odmienne od nieodmiennych (II.1.2.)
Rozpoznaje formy przypadków, liczby i rodzaju gramatycznego rzeczownika (II.1.4.)
Stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych (II.1.6.)

Cele operacyjne
Uczeń:
- zna podstawowe informacje na temat rzeczownika,
- zna nazwy przypadków i ich pytania,
- zna odmianę rzeczownika przez przypadki,
- odszukuje w tekście rzeczowniki w różnych formach deklinacyjnych,
- stawia właściwe pytania do rzeczowników w zdaniach,
- zauważa, że rzeczownik zmienia formę w różnych zdaniach,
- określa rodzaj rzeczownika,
- określa przypadek rzeczownika.

Forma pracy:
- zbiorowa,
- indywidualna.

Metody:
- burza mózgów,
- rozmowa kierowana,
- ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem tablicy multimedialnej,
- praca z tekstem.

Pomoce:
-tablica interaktywna,
-schemat przedstawiający właściwości rzeczownika,
-wycięta odmiana rzeczownika uczeń.

Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej.
Zapis tematu lekcji.

Faza właściwa
1. Krótkie powtórzenie wiadomości dotyczących rzeczownika. Przykładowe pytania nauczyciela: Na jakie pytanie odpowiada rzeczownik? Przez co się odmienia? Czy rzeczownik odmienia się przez rodzaje?

2. Wyświetlenie na tablicy multimedialnej schematu przedstawiającego rzeczownik. Krótkie odświeżenie wiadomości z poprzedniej lekcji.


Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z wydrukowanym schematem, uczniowie wklejają go do zeszytów.

3. Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali określić rodzaj rzeczownika koty. Następnie formułuje wniosek, który uczniowie zapisują do zeszytów: Aby określić rodzaj rzeczownika, należy zmienić jego formę na mianownik liczby pojedynczej, np. koty- kot (r.m.), kobiet- kobieta (r.ż.)

4. Określanie rodzaju rzeczownika. Wspólna zabawa na tablicy interaktywnej
z wykorzystaniem Interaktywnej gramatyki, wyd. GWO.



5. Praca przy tablicy multimedialnej. Uczniowie z pomocą poznanego na poprzedniej lekcji zdania (ułatwiającego zapamiętanie kolejności przypadków) uzupełniają luki, wstawiając we właściwe miejsce przypadek wraz z jego pytaniem.




6. Praca w parach. Uczniowie otrzymują rozsypanki z odmianą rzeczownika uczeń w liczbie pojedynczej i mnogiej. Ich zadaniem jest ułożenie odmiany zgodnie z kolejnością występowania przypadków i wklejenie odmiany do zeszytu.
W celu sprawdzenia poprawności wykonania zadania jeden z chętnych uczniów zapisuje odmianę na tablicy.

7. Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy rzeczowniki: kolega (C. l.poj.), internet (D. l. poj.), komputer (M. l.poj.) Zadaniem uczniów jest utworzenie właściwej formy wyrazów i ułożenie zdania, w którym je wykorzystają.

Faza końcowa:
1. Podsumowanie wiadomości quizem dotyczącym rzeczownika:
https://learningapps.org/view2035481


Pożegnanie z uczniami.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.