Katalog Mateusz Wieczorek, 2018-03-15 Chełm Język polski, Scenariusze "Mała ojczyzna" - świat MendlaScenariusz zajęć języka polskiego Klasa: 2 liceum/ 2, 3 technikum Czas pracy: 45 minut Temat: Ja i moja „mała ojczyzna” – budujemy portret psychologiczny bohatera noweli M. Konopnickiej pt. "Mendel Gdański". CELE LEKCJI: Uczeń: a) zna nowelę M. Konopnickiej pt. "Mendel Gdański" b) potrafi zebrać informacje o bohaterach utworu c) potrafi przedstawić wartości, którymi kierował się w życiu stary Żyd d) potrafi wyjaśnić, jak Mendel rozumiał i uzasadniał "swojskość", a jak będzie ją rozumiał po bolesnych wydarzeniach pogromu e) ocenia postawę moralną tytułowego bohatera f) wyszukuje w tekście fragmenty odnoszące się do: - opisu miasta/ ulicy (przed i po dramatycznym wydarzeniu) - cech fizycznych i osobowościowych Mendla - postaw innych bohaterów noweli wobec Żyda (bohaterowie pozytywni i negatywni) g) określa rolę narratora w utworze REALIZOWANE TREŚCI Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ: 1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji: Uczeń: a) odczytuje sens całego tekstu b) rozpoznaje typ nadawcy i adresata tekstu c) analizuje i definiuje znaczenia słów 2. Analiza i interpretacja tekstów kultury: Uczeń: a) prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki b) określa problematykę utworu c) dostrzega w czytanych utworach cechy charakterystyczne określonej epoki d) wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (np. Słowa – klucze, wyznaczniki kompozycji) e) dostrzega w świecie konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumie źródła tych konfliktów 3. Tworzenie wypowiedzi: Uczeń: a) tworzy dłuższy tekst pisany lub mówiony b) przygotowuje wypowiedź c) tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki d) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu e) opracowuje redakcyjnie własny tekst f) wykonuje różne działania na tekście cudzym FORMY PRACY: a) praca zbiorowa b) praca indywidualna c) praca grupowa METODY PRACY: a) pogadanka b) metoda tekstu przewodniego c) heureza d) burza mózgów e) metoda ćwiczeniowa f) metoda problemowa g) mapa skojarzeń h) rozmowa kierowana ŚRODKI DYDAKTYCZNE: a) tekst literacki b) tablica c) kreda/ flamaster d) zeszyt e) tekst źródłowy: "Mendel Gdański", M. Konopnicka PRZEBIEG ZAJĘĆ: Część wstępna: 1. Czynności organizacyjne: - przywitanie - sprawdzenie listy obecności 2. Podanie (zapisanie na tablicy) tematu lekcji: Ja i moja "mała ojczyzna" – budujemy portret psychologiczny bohatera noweli M. Konopnickiej pt. "Mendel Gdański" Część nawiązująca: 1. Uświadomienie celu lekcji 2. Przypomnienie najważniejszych informacji odnoszących się do NOWELI: a) próba zdefiniowania gatunku literackiego (cechy gatunkowe) b) wskazanie przykładów nowel i ich twórców c) próba określenia celowości tekstów (m. in. uwrażliwienie czytelnika na niedolę dziecka, biedę, głód, choroby, zacofanie intelektualne; ukazanie niezrozumienia świata dziecka przez dorosłych) d) próba zdefiniowania pojęcia: mała ojczyzna Część właściwa: 1. Uczeń, w oparciu o tekst lektury, interpretuje tytuł utworu 2. Nauczyciel prosi Uczniów, by spróbowali zebrać informacje o Mendlu (odczytanie cytatów; zapisanie spostrzeżeń na tablicy i w zeszytach) 3. Uczeń próbuje odpowiedzieć na pytanie o źródło wiedzy na temat tytułowego bohatera noweli (wypowiedzi narratora, czyny bohatera) 4. Uczeń próbuje opisać wielki/ mały świat Żyda (przywołanie cytatów; zapis cech przestrzeni na tablicy i w zeszytach) 5. Uczeń próbuje wskazać wpływ otoczenia na życie Mendla (mapa skojarzeń; zapis na tablicy i w zeszytach): ŚWIAT/ OJCZYZNA/ ULICA/ DOM/ POKÓJ : a) dobro b) spokój c) miłość d) ciepło e) radość 6. Nauczyciel pyta Uczniów o przyczynę radykalnej zmiany Mendla, jego stosunku do świata, ludzi i ukochanego miejsca (podział na grupy – jedna omawia postawę bohaterów pozytywnych, a druga – negatywnych; oba zespoły, na potwierdzenie swoich przemyśleń, przywołują fragmenty lektury0; realizacja aspektu: "swojskość" - "obcość" (próba interpretacji kontrastowych zagadnień w odniesieniu do historii Mendla) 7. Uczeń konstruuje wypowiedź, wskazującą źródła „zburzenia” dotychczasowego porządku przestrzeni życiowej, duchowej tytułowego bohatera noweli 8. Uczeń opisuje „małą ojczyznę” Mendla po jej metamorfozie (mapa skojarzeń; zapis na tablicy i w zeszytach) 9. Uczeń, wspólnie z nauczycielem, próbuje określić rolę narratora w utworze i wskazać najważniejsze zagadnienia (problemy, tematy) ujęte w lekturze: m. in.: a) asymilacja Żydów b) nietolerancja c) praca d) budowanie własnej przestrzeni życiowej e) godność f) swojskość/ obcość g) uczciwość h) tradycja i) prawda j) miłość 10. Uczeń próbuje zinterpretować zakończenie utworu (odczytanie fragmentu tekstu; zapisanie spostrzeżeń w zeszytach) Część końcowa: 1. Uczeń, wspólnie z nauczycielem, próbuje odpowiedzieć na pytanie: dlaczego Mendel jest postacią tragiczną? 2. Ćwiczenie pisemne: Sformułuj w kilku zdaniach przesłanie noweli M. Konopnickiej pt. "Mendel Gdański" 3. Nauczyciel ocenia pracę Ucznia 4. Praca domowa: Napisz felieton, którego tematem uczynisz dramatyczne wydarzenie z dzieła M. Konopnickiej. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |