AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

IZABELA FIRLEJ-WIELGUCKA, 2018-03-21
Rokitki

Język polski, Scenariusze

„ Podróż rakietą” - utrwalanie głoski r w wyrazie i związkach dwuwyrazowych, opracowała Izabela Firlej- Wielgucka, Rokitki

- n +


Cel główny: usprawnianie narządów artykulacyjnych, świadome i celowe kierowanie oddechem , prawidłowe ułożenie narządów mowy do głoski ,,r’’-samodzielne, bądź przy pomocy palca.

Cele szczegółowe (dziecko):
- usprawnia ćwiczeniami narządy mowy,
- stara się prawidłowo artykułować głoskę „r” w wyrazach i związkach dwuwyrazowych
- potrafi ułożyć właściwie język, podczas wypowiadanie słów z głoską r.

Metody:
- słowna (instrukcja),
- czynnościowa (zadania stawiane do wykonania).

Formy:
- indywidualna.

Środki dydaktyczne:
- treść bajki,
- zbiór kolorowych trójkątów, kwadratów i prostokątów,
- obrazek- schemat rakiety zbudowanej z w/w figur,
- kolorowanka z rakietą,
- gra planszowa – podróż rakietą.

Przebieg:

1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy - bajka logopedyczna, pt. ,, Podróż rakietą” - dziecko szukając miejsc w kosmosie (w buzi) do których może dolecieć rakieta ćwiczy aparat artykulacyjny. Prowadzący opowiada bajkę logopedyczną o podróży w kosmos. Kosmos to buzia dziecka, rakietą – język dziecka. Przy szeroko otwartej buzi, dziecko, prowadzone przez opowiadającego bajkę, odbywa podróż rakietą- językiem:

kierowanie języka do prawego i lewego policzka ( przeszukujemy kosmos po jednej i drugiej stronie),
kierowanie języka do górnych zębów, przeliczanie ich czubkiem języka, ( sprawdzamy czy rakieta może wylądować na różnych planetach),
kierowanie języka do podniebienia górnego, ( jak wysoko może wznieść się nasza rakieta),
kierowanie języka do dolnych zębów, przeliczanie ich ( sprawdzamy czy da się lądować na planetach niżej położonych).
Poruszanie językiem góra-dół (skaczemy z radości z powodu odnalezienia planety, na której da się wylądować).

2. Utrwalanie głoski r w wyrazach – dziecko powtarza słowa wypowiadane przez nauczyciela i za poprawnie powtórzone słowa otrzymuje trójkąt, kwadrat lub prostokąt, układając je w odpowiednie miejsca według schematu, aby powstał obrazek rakiety.

3. Utrwalanie głoski w związkach dwuwyrazowych – wykorzystujemy ułożoną z figur rakietę, prosimy dziecko, aby przeliczyło ile figur, jakich i w jakim kolorze znajduje się w naszej rakiecie. W ten sposób dziecko utrwala wymowę r w związkach dwuwyrazowych, mówiąc, np. trzy czerwone trójkąty, dwa czarne prostokąty....
4. Pokazujemy dziecku kolorowankę rakiety, pokazujemy kredki: czerwona , szara, brązowa, pomarańczowa i prosimy aby mówiło, jak ma wyglądać jego rakieta marzeń. W ten sposób zaznaczamy kolory na obrazku pod dyktando dziecka, a dziecko w ten sposób utrwala prawidłową wypowiedź, mówiąc, np. Ściany rakiety będą czerwone....
5. Przypominamy dziecku, że nasza rakieta może latać – przechodzimy do gry planszowej. Na polach, na których mogą się zatrzymywać pionki oznaczone są kółeczka z kolorami (w ich nazwie ma być głoska r, np. szary, czarny, brązowy, różowy, pomarańczowy). Jeśli stanie się na danym polu, należy powiedzieć, np. Rakieta wylądowała na szarej planecie.
6. Logopeda dziękuje dziecku za wspólne zajęcia. Ćwiczenia końcowe - omówienie zajęć, sukcesów dziecka, nagroda. Zlecenie ćwiczeń do domu.

Bibliografia:

1. D. Antos, G. Demel, I. Styczek, Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1978.
2. E. J. Lichota, Terapia wad wymowy, Warszawa 2009.
3. A. Sołtys – Chmielowicz, Wady wymowy i ich korygowanie, w:Logopedia 31, Lublin 2002.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0