AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Staniak, 2018-05-14
Lublin

Edukacja czytelnicza, Scenariusze

Ciemna strona Internetu

- n +

Ciemna strona Internetu – uzależnienia

SCENARIUSZ ZAJĘĆ BIBLIOTECZNYCH – SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA
CZAS - 45 MIN
Grupa uczniów (ok. 15 osób)

Uzależnienie to silna i niekontrolowana potrzeba robienia czegoś czy zażywania jakiejś substancji. W każdym przypadku chodzi o szybkie zdobycie „nagrody”: dobrego samopoczucia, rozładowania napięcia, kontaktu z inną osobą.
W ostatnim czasie technologia stała się integralną częścią codzienności, a on-line jesteśmy właściwie bez przerwy. Coraz częściej obserwuje się uzależnienia od technologii, zarówno pasywne (telewizja), jak i aktywne (internet, gry, telefon).
Internet, telefon komórkowy są obecne codziennie w naszym życiu. Praca, czy nauka bez komputera i internetu dla wielu wydaje się już niemożliwa. Za pośrednictwem internetu komunikujemy się ze sobą. Kiedy korzystanie z nowych technologi może być problemem? Kiedy zaczyna być uzależnieniem? Jak radzić sobie z nadmiernym korzystaniem z internetu?
Istnieją pewne wzorce zachowań, które mogą być oznaką uzależnienia. Związane są one z redukcją napięcia i poszukiwaniem „nagrody”. Przykłady wzorców to korzystanie z internetu dla rozładowania stresu lub zagłuszenia emocji smutku czy złości, poszukiwanie relacji w sieci w odpowiedzi na poczucie odrzucenia czy stalking, lub obsesyjne śledzenie poczynań osób, których w rzeczywistości nie zna się (np. celebrytów). Uważać na ilość i jakość czasu spędzanego w internecie powinny osoby niesumienne, mające problem z organizacją czasu i ustalaniem priorytetów, ale też nieśmiałe czy agresywne. Jeśli długie surfowanie w sieci wpływa negatywnie na inne obszary życia, można mieć podejrzenia, że są to początki uzależnienia. Należy obserwować, czy rezygnujesz ze snu na rzecz korzystania z internetu, w efekcie czego jesteś cały czas zmęczony, czy kontakt z rodziną i przyjaciółmi nie jest już tak atrakcyjny jak znajomości internetowe, czy rachunki rosną lub nie masz czasu na zajęcia pozalekcyjne. Należy przyjrzeć się swoim zachowaniom w sieci. Jeśli zauważymy, że czas spędzany w sieci wpływa negatywnie na inne obszary naszego życia, może warto skorzystać z pomocy psychologa.
Lekarze opisują zespół uzależnienia od internetu jako sytuację, w której osoba uzależniona pozbawiona dostępu do urządzeń elektronicznych odczuwa niepokój, lęk, frustrację, gniew itd. Często w takich sytuacjach pojawiają się problemy w pracy i w szkole, zmiana relacji z bliskimi, porzucenie nawyków higienicznych. W efekcie spędzania długich godzin przed monitorem jesteśmy niewyspani, nie myślimy logicznie, nie potrafimy się skoncentrować. Na świecie odnotowano wręcz przypadki śmierci z powodu przemęczenia organizmu po kilku dniach bezsennego spędzania czasu z komputerem.
Osoby uzależnione od internetu, podobnie jak np. alkoholicy, bardzo często nie przyznają się do problemu albo go po prostu nie widzą. Częściej uzależnienie zauważają bliscy.
Niewątpliwie korzystanie z technologii komunikacyjnych nie pozostaje bez wpływu na nasz organizm. Korzystanie z mediów elektronicznych (w tym telewizora) wieczorem i w nocy powoduje zaburzenia cyklu dobowego i utrudnia zdrowy sen. Lekarze badający osoby grające w różnego typu gry komputerowe sprawdzili, że w trakcie i po sesjach angażujących rozgrywek zmienia się fizjologia organizmu. Pomimo braku wysiłku fizycznego tętno przyspiesza, zwiększa się ciśnienie krwi i następuje zwiększone wydzielanie adrenaliny (co może być przyczyną uzależnienia).
Twórcy gier i serwisów internetowych angażują specjalistów od projektowania takich rozwiązań, które skłonią nas do poświęcenia ich produktom jak najwięcej czasu - gdyż to przekłada się na ich zysk. Choć większości z nas daleko do uzależnienia, to warto mieć świadomość, że jest to rodzaj manipulacji. A w korzystaniu z urządzeń elektronicznych należy zachować rozsądek.

Cele lekcji
• Poznanie problemu uzależnienia związanego z korzystaniem z nowych technologii, zwłaszcza internetu.
Uczeń wie:
• jakie zachowania mogą świadczyć o uzależnieniu od internetu;
• jak ustrzec się przed uzależnieniem od nowych technologii
• dlaczego kontakt w internecie może być łatwiejszy niż bezpośredni;
• jakie są sposoby radzenia sobie z uzależnieniem od internetu;
Uczeń potrafi:
• wymienić cechy, które sprzyjają uzależnieniu się od internetu.
• przyjrzeć się w jaki sposób spędza czas w internecie i sprawdzić, czy jego zachowanie może być niepokojące.
Metody pracy
• praca indywidualna;
• praca w grupach;
• prezentacja;
• dyskusja.
Pomoce dydaktyczne
• komputery z dostępem do internetu;
• karty z poleceniami do zadań.

Przebieg zajęć
 Pogadanka wprowadzająca w tok lekcji (15 min)
Zapisz na tablicy niepełny temat zajęć: Ciemna strona internetu… i pozwól, aby uczniowie dopowiedzieli na podstawie analizy zaprezentowanego przez Ciebie loga o czym dokładnie będziecie rozmawiać. Rozpocznij zajęcia od pokazania uczniom logo znanej kampanii społecznej ”Wyloguj się do życia”. Pozwól, aby młodzież dokonała interpretacji logo, zastanowiła się, z czym kojarzy im się kampania. Sprecyzuj temat zajęć.
Możesz dopowiedzieć, że jest to logo kampanii społecznej. Kampanii zachęcającej młodzież do rozwijania zainteresowań poza światem wirtualnym i łączenia jednego z drugim w konstruktywny i mądry sposób. „Wyloguj się do życia”, to kampania która uświadamia, że zagrożenie uzależnienia od internetu wśród młodzieży staje się poważnym problemem społecznym – badania potwierdzają, że prawie 40% gimnazjalistów lepiej czuje się w wirtualnej rzeczywistości niż podczas bezpośrednich kontaktów z ludźmi.
Porozmawiaj z uczniami poruszając zagadnienia:
Dlaczego kontakt za pośrednictwem internetu może być łatwiejszy niż bezpośredni?
• w internecie łatwiej dobierać osoby pod kątem zainteresowań — internet jest spersonalizowany (strony tematyczne, portale społecznościowe, blogi)
• nie ma kontaktu twarzą w twarz, który może być trudny dla osób nieśmiałych lub nieakceptowanych z jakiegoś powodu
• komunikacja jest niesymultaniczna — można sprawdzić słowo w słowniku, zastanowić się i odpowiedzieć później
• wszyscy użytkownicy internetu są równi — każdy może założyć konto, wypowiedzieć się na forum
• można kreować swój wizerunek — prezentować wybrane aspekty osobowości
• nie wymaga wysiłku — nie trzeba wychodzić z domu, gdy pada deszcz
• można kontaktować się z wieloma osobami naraz, mając kontrolę nad momentem i czasem trwania tego kontaktu
• można unikać ludzi, kiedy się tego chce.
Zapytaj, jakie cechy mogą sprzyjać uzależnieniu?
• brak systematyczności, odkładanie obowiązków na ostatnią chwilę
• trudności w zarządzaniu czasem
• problemy z ustalaniem priorytetów
• impulsywność, brak umiejętności oparcia się pokusie
• trudność w nawiązywaniu relacji
• duże wahania nastroju, nerwowość
Informacje, które warto wziąć pod uwagę, aby ustrzec się przed uzależnieniem:
• Zjawisko uzależnienia się od internetu jest nowe, pojawiło się wraz z rozwojem technologii (komputerów, smartfonów, tabletów)
• internet może być miejscem realizacji uzależnień z rzeczywistości: hazardu, seksoholizmu
• zagrożeni są szczególnie nastolatkowie i kobiety w średnim wieku — gospodynie domowe
• zagrożone są osoby, które w internecie poszukują przede wszystkim relaksu, chcą się odstresować
Rady dla uczniów:
• Aby odzyskać kontrolę nad swoim czasem i życiem, należy obserwować siebie i swoje zachowania. Staraj się dokładnie planować swój wolny czas, wypełniaj go ciekawymi aktywnościami nie tylko w sieci. Jeśli chcesz ograniczyć czas przy komputerze, a nie wychodzi ci to, poproś innych o pomoc. Staraj się nauczyć zarządzania własnym czasem i planowania. Bycie na bieżąco ze swoimi obowiązkami, brak zaległości i czas na inne hobby też może być źródłem satysfakcji.
Rady dla osób, które zaobserwowały oznaki uzależnienia od sieci:
• powiedzieć o swoim problemie zaufanej osobie, którą zna się osobiście (rodzicom, starszemu rodzeństwu, pedagogowi)
• skorzystać z pomocy psychologicznej online (znajdź wiarygodną stronę) lub telefonu zaufania
• unikać z korzystania z internetu w samotności, np. przenieść komputer ze swojego pokoju, do pokoju wspólnego, gdzie przebywają inni domownicy
• znaleźć inne hobby w rzeczywistości, polegające na kontakcie z innymi osobami (sport, zajęcia teatralne, gry planszowe)
• poszukać programów pomagających kontrolować czas spędzany w internecie
• wyznaczyć sobie godziny korzystania z internetu, poprosić innych o przypominanie, ile jeszcze zostało czasu na rozrywkę
• obserwować siebie: „W jakich momentach spędzam najwięcej czasu w internecie?”
 Praca z tekstem artykułu Andrzeja Jakubika – tworzenie testu badającego uzależnienie od internetu (źródło: http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/235-zespol-uzaleznienia-od-internetu-zui-em-internet-addiction-syndrome-ias-em.html) (10 min)
Rozdaj uczestnikom tekst artykułu. Wyjaśnij, że celem kolejnego zadania jest stworzenie testu badającego uzależnienie od internetu na podstawie rozdanego artykułu. Poproś, aby uczniowie zapisali na kartkach jedno pytanie, które powinno znaleźć się w takim teście. Następnie stwórzcie razem np. 20 pytań testowych, które zapiszecie na tablicy.
Ćwiczenie można zmodyfikować, wprowadzając podział na grupy (4-5 grup). Każda z nich otrzymuje kartkę białego papieru i zapisuje na niej jedno pytanie testowe. Następnie grupa nr 1 podaje kartkę grupie nr 2 (zgodnie z ruchem wskazówek zegara), grupa nr 2 - grupie nr 3 itd. Ćwiczenie trwa, dopóki nie wyczerpią się pomysły.
 Rozwiązywanie skonstruowanego testu. Ćwiczenie dające okazję do przyjrzenia się, w jaki sposób spędzamy czas w internecie i sprawdzenia, czy nasze zachowania mogą być niepokojące. (5 min)

 Podsumowanie zajęć – prezentacja krótkiego filmu (15 min)
Jako podsumowanie zajęć zaprezentuj młodzieży krótki film Bal przebierańców – reż. Krzysztof Szot (absolwent III LO w Lublinie). Film pokazuje wirtualny związek opierający się na wyobrażeniach, zbudowanych na podstawie najlepszych, starannie wyselekcjonowanych zdjęć i pogawędek, w których ważone jest każde słowo. Pokazuje co dzieje się, gdy odetniemy od sieci ludzi, którzy spędzają przed komputerem całe dnie; co dzieje się, gdy postawimy ich przed sobą twarzą w twarz; kim się okazują wrzuceni do realnego świata, pozbawieni oręża jakim jest myszka i klawiatura i czy wyobrażenia i wzajemne oczekiwania będą w stanie wytrzymać zderzenie z prawdą.
 Ewaluacja
Czy po przeprowadzeniu zajęć uczniowie:
• wiedzą, czym jest uzależnienie od internetu i jakie są jego konsekwencje?
• rozpoznają objawy uzależnienia od internetu?
• zastanawiają się, w jaki sposób oni sami korzystają z internetu?


Opracowała
Agnieszka Staniak
III Liceum Ogólnokształcące
im. Unii Lubelskiej w Lublinie
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.