AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Pędziwiatr, 2018-05-14
Siemkowice

Edukacja czytelnicza, Scenariusze

Scenariusz pasowania uczniów klasy pierwszej na czytelników szkolnej biblioteki

- n +

Scenariusz pasowania uczniów klasy pierwszej
na czytelników szkolnej biblioteki „Kosmici w bibliotece”
Cel główny:
Przygotowanie dzieci do roli samodzielnego czytelnika szkolnej biblioteki.
Cele szczegółowe:
- potrafi wybrać samodzielnie lub z pomocą nauczyciela bibliotekarza odpowiednią dla siebie książkę lub inny dokument,
- pamięta o terminie zwrotu wypożyczonych książek,
- zna zasady poszanowania książek,
- potrafi zachować się w bibliotece zgodnie z jej regulaminem,
- zna pojęcia: biblioteka, karta książki, karta czytelnika, księgarnia
- wykazuje się znajomością określonych bajek i wierszy.

Uroczystość odbywa się w klasie. Przygotowana jest odpowiednia dekoracja. Uczniowie klasy pierwszej siedzą na dywanie, a zaproszeni rodzice z boku na krzesełkach. W centralnym miejscu ustawieni są uczniowie kl.V, którzy prowadzą całą uroczystość. Na stoliku znajduje się tekst przyrzeczenia, zakładki oraz dyplomy dla uczniów.
Występują: uczniowie kl.V
Pomoce: Kostiumy dla każdej postaci, dekoracja (wyświetlona prezentacja: kosmos, biblioteka), życzenia książki, tekst przyrzeczenia, „Życzenia książki”, zakładki dla uczniów, list do rodziców, piosenki, w bibliotece: wystawa książek dla dzieci, regulamin biblioteki.
PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI
Część I ARTYSTYCZNA
Wstęp (bibliotekarz):
Witam wszystkich bardzo serdecznie na uroczystości pasowania uczniów klasy pierwszej na czytelników naszej szkolnej biblioteki. Przez pół roku pilnie uczyliście się literek, znacie cały alfabet i teraz na pewno umiecie już czytać. Czy umiecie już czytać? (uczniowie odpowiadają).
Świetnie, możecie więc samodzielnie poznawać zaczarowany świat bajek i baśni. A świat ten poznacie w książkach, które znajdują się w naszej bibliotece. Zanim zostaniecie pasowani na czytelników, zobaczycie specjalnie dla was przygotowany program.

Przedstawienie „Kosmici w bibliotece”
Na scenie panuje półmrok. Nagle słychać świst i szum. Wpadająj kosmici migając latarkami.
Piosenka: „Zielone ufoludki”
Po zakończeniu piosenki, zapada cisza. Kosmici rozglądają się.

Magnus – .:
Gdzie my jesteśmy? Na jakiej planecie? Terminus, znowu zgubiłeś celometr nawigacyjny! Skontaktuj się z bazą.

Terminus – .:
To niemożliwe. Jesteśmy poza zasięgiem naszej stacji kontroli.

Magnus – .:
Co my teraz zrobimy?! Znowu nie wykonaliśmy zadania. Tu jest tak ciemno. Boję się.

Terminus – .:
Spokojnie. Zaraz włączymy lasery i przeprowadzimy zwiad.
Nie traćmy czasu. Zróbmy rozeznanie i wracajmy do domu. Musimy zdążyć na spotkanie
z profesorem Cybernusem.
(Kosmici rozglądają się po pomieszczeniu. Dotykają różnych rzeczy oraz książek. Mówią ze zdziwieniem: „Co to jest? Co to takiego?”)
Magnus – .: (oglądając jedną z książek)
Zobacz, Terminus, jakie to dziwne. Co to za znaki w środku?
Terminus – .:
Nie wiem, ale widziałem kiedyś coś podobnego w naszym muzeum archeologicznym.
Magnus – .:
Włączmy nasze czytniki treści. Zobaczymy, co zawiera ten przedmiot.
(Kosmici dotykają czytnikiem książki. Wychodzi Krasnoludek.)
Krasnoludek - .:
Dzień bobry. Jestem Krasnoludek. Dzisiaj był bardzo ciekawy dzień, bo Śnieżka zapisała mnie do biblioteki. Ta biblioteka jest taka ładna. A jakie piękne książki?!
Niektóre są bez obrazków, a inne mają takie śliczne, że chciałbym je cały dzień oglądać.
Oj, jak ja lubię razem ze Śnieżką czytać książki!
A potem przyszedł jeden chłopiec, Błażej, i zwrócił książkę bez okładki. Pani bibliotekarka była bardzo smutna i powiedziała, że nie wolno niszczyć książek, bo te książki są dla wszystkich i wszyscy muszą o nie dbać.
Terminus - .:
Jesteśmy więc bibliotece, a te dziwne przedmioty, to książki. Sprawdźmy, co jest tutaj.
(Na scenę wchodzi słownik i atlas)


Słownik - :
Pisownia trudnych słów jest udręką?
Nie ma problemu jestem pod ręką.
Ja znam reguły, ja znam zasady,
zawsze udzielę ci dobrej rady.
Jestem słownik ortograficzny.

Atlas - :
Jeśli ochota ci przyjdzie taka, aby zobaczyć świat z lotu ptaka,
zobaczyć z góry ląd, oceany, to spójrz na moje mapy i plany.
Jestem atlas.

Magnus - .: (uderzając ze złością w czytnik).
Terminus spróbuj jeszcze raz włączyć swój czytnik.

(Wchodzi Czerwony Kapturek)
Czerwony Kapturek – .: (śpiewa)
Płyną niebem obłoki,
piękny jest świat szeroki.
Cieszą się ptaki i motyle,
na taką błogą chwilę.
Cieszę się ja dziewczynka mała,
piosenkę więc o tym zaśpiewałam.

(ostatnie dwa wersy razem z dziewczynką ryczy grubym głosem wilk)
Czerwony Kapturek – .:
Kto tak pięknie śpiewa?
Wilk – .:
To ja.
Czerwony Kapturek – .:
Hmmm, masz interesujący głos, nigdy takiego nie słyszałam.
Wilk – .:
Wiem o tym i właśnie mam zamiar założyć, świetny zespół muzyczny.
(wyje coraz głośniej)
Czerwony Kapturek – . : (przestraszony)
Możesz śpiewać odrobinę ciszej. Soję przecież blisko i świetnie słyszę.
Wilk – .:
Piękny śpiew to głośny śpiew.
Jeśli chcesz to mogę Cię nauczyć tak śpiewać.
Czerwony Kapturek – .:
Nie, dziękuję, trochę się śpieszę, bo idę do chorej babci.
Niosę jej lekarstwa i kilka przysmaków.
Przykro mi, ale nie mogę się z nikim podzielić tym, co mam w koszyczku.
Gdyby te smakołyki były dla mnie, poczęstowałabym cię, ale one są dla chorej babuni.
Wilk – .:
Drobiazg, nie ma o czym mówić. Niech babcia zje wszystko na zdrowie.
Rozmawiamy tak miło, a ja nawet nie wiem, jak ci na imię.
Czerwony Kapturek – .:
Czerwony Kapturek
Wilk – .:
A szanowna babcia daleko mieszka?
Czerwony Kapturek – .:
Jeszcze spory kawałek stąd. Trzeba przejść przez las i minąć młyn.
W ostatnim domku na drzwiach wisi blaszana kołatka. To jest właśnie dom mojej babci.
Wilk – .:
Teraz na pewno tam trafię (mruczy cicho i zaciera ręce) .
Do widzenia (zaczyna wybiegać), do zjedzenia…
(Słychać trzask, brzęk. Światło na moment gaśnie. Postacie znikają).

Magnus – .:
Terminus, co się dzieje?
Terminus – .:
Nie wiem, czytnik się psuje. Te nasze czytniki są do niczego. Tak bym chciał wiedzieć, co się stanie z Czerwonym Kapturkiem. Jaka szkoda, że nie umiemy czytać sami.
Magnus – .:
Próbujmy dalej.(dotyka kolej książki)
Kopciuszek – .
Czy mnie jeszcze pamiętacie?
Może coś o sobie powiem….
Jestem biedna sierotka.
Nikt mnie teraz nie kocha,
nie lubią mnie siostrzyczki,
krzyczy na mnie macocha.
Co dzień mam roboty wiele,
a na pięknym balu gubię pantofelek.
Tak, jestem Kopciuszek.
Terminus – .:
Jak to dobrze, że wylądowaliśmy właśnie w bibliotece. Żadne nasze urządzenia nie przekażą nam tylu wiadomości, co książki. Na tej planecie nigdy bym się nie nudził.
Magnus – .:
Wracajmy do domu. Opowiemy o tym rodzicom. Może dorośli pomogą nam wyczarować taki wspaniały świat książek.
Ale zaraz, zaraz. A kto siedzi tutaj na dywanie?
Ludek książkowy:
To nasi goście. Uczniowie klasy pierwszej, którzy dzisiaj zostaną pasowani na czytelników biblioteki szkolnej.
Terminus – .:
W waszej bibliotece są bajki długie i krótkie, jedna piękniejsza od drugiej. Na pewno lubicie poznawać ten zaczarowany świat bajek i baśni.
Ludek książkowy:
Zanim jednak zostaniecie pasowani na czytelników, musicie wykazać się wiedzą .
Podczas dzisiejszych zajęć będziecie pracowali w grupach i wspólnie rozwiązywali zadania. Proszę, abyście teraz utworzyli grupy i stanęli na wyznaczonych miejscach. Każde zadanie będzie punktowane, za prawidłową odpowiedź otrzymacie jeden punkt w postaci kartonika z literką.
• Przystępujemy do pierwszego zadania. Waszym zadaniem będzie udzielenie prawidłowej odpowiedzi na pytania. Odpowiedzi zapisujemy na kartce.
1. O której godzinie Kopciuszek musiał opuścić bal? (o 12, o północy)
2. Ile życzeń mogła spełnić złota rybka? (trzy życzenia) 3. Ilu krasnoludków mieszkało z Królewną Śnieżką? (siedmiu) 4. Czego szukał Pan Hilary? (okularów) 5. Jakie zwierze z bajek ma takie zwyczaje, że chce połknąć wnuczkę, więc babcie udaje? (wilk) 6. Jaki to kotek w krainie bajek, co chodzi w butach i kurzy fajkę ?
Kapelusz z piórkiem nosi na głowie. Co to za kotek? Kto mi powie ? (Kot w butach)
• Przystępujemy do rozwiązania drugiego zadania.
Waszym zadaniem będzie podanie tytułu książki z której pochodzi ta ilustracja.
• Przystępujemy do rozwiązania trzeciego zadania – „Kto to zgubił?”
Waszym zadaniem będzie podanie tytułu bajki z jaką skojarzy się wam przedmiot pokazany przeze mnie.
• Następne, czwarte zadanie. Przed Wami leży koperta, jest w nich pocięta ilustracja ze znanej Wam książki. Waszym zadaniem będzie ułożenie tej ilustracji oraz podanie tytułu książki z której pochodzi ta ilustracja.
• Przystępujemy do ostatniego zadania. Nasze ufoludki zgubiły drogę do statku. Pomóżcie im i zaprowadźcie ich do latającego spodka. (labirynt)
(Odczytanie hasła z kartoników: BRAWO)


Ludek książkowy:
Spisaliście się pięknie. Cieszymy się, że znacie tylu bohaterów książkowych, dlatego przyjmujemy was do grona czytelników.
Patrzcie, patrzcie, oto idzie nasza Królowa…!
Czy możesz Książko przedstawić się dzieciom?
Książka – .:
Jestem książka, mądra księga, każdy chętnie po mnie sięga, wszyscy często pożyczają, lecz w jakim stanie oddają ?! Dzieci niszczą mnie, targają, plamią, gubią, potrącają ….
Mam już dość tej strasznej męki, kiedy przyjdzie kres udręki ?

Ludek książkowy:
Myślę Książko, ze nasi nowi czytelnicy będą bardzo dbali o Ciebie i na pewno spełnią wszystkie Twoje polecenia i życzenia.

Książka – .:
Tak! W takim razie zostanę i przekonam się czy spełnią te oto życzenia :
- Nie pisz i nie rysuj po mych kartkach, bowiem wkrótce będę nic nie warta.
- Nie zaginaj rogów używaj zakładki, na półce mnie stawiaj, dbaj o me okładki.
- Gdy się ze starości zacznę rozlatywać, spróbuj mnie naprawić, posklejać, pozszywać.
Magnus – .:
Czy będziecie o tych prośbach pamiętać i wszystkie szanować książki ?
Książka –.:
Myślę, że teraz mogę Was spokojnie przyjąć w poczet czytelników biblioteki szkolnej.
Kto przysięgę dzisiaj złoży, mym czytelnikiem już zostanie, no i w dowód mej przyjaźni, piękną zakładkę dostanie!
Powtarzajcie za mną(czyta):
My uczniowie pierwszej klasy Tobie, Książko przyrzekamy, że szanować cię będziemy, krzywdy zrobić Ci nie damy. Obowiązków czytelnika będziemy przestrzegać pilnie i z Twych rad i Twych mądrości korzystać od dziś zawsze PRZYRZEKAMY !
(Królowa książka wręcza uczniom zakładki.)

Terminus – .:
Dziś wasza z książką przygoda się zaczyna. Książki Was nigdy nie zawiodą, a w życiu nieraz wam pomogą!
Książka – .:
Dziś Was mile żegnamy, i od dzisiaj pamiętajcie kochani, jako nowych czytelników chętnie witamy.
Bibliotekarz:
Dziękuję Wam bardzo za pięknie złożoną obietnicę i uroczyście ogłaszam, że od dnia dzisiejszego jesteście czytelnikami biblioteki szkolnej.

CZĘŚĆ II ZWIEDZANIE BIBLIOTEKI
Bibliotekarz wyjaśnia zasady zachowania się w bibliotece:
→ Zapoznanie uczniów z nowymi pojęciami:
Biblioteka – to instytucja, która gromadzi, przechowuje i udostępnia czytelnikom książki, czasopisma i inne zbiory (czyli dokumenty gromadzone przez bibliotekę).
Biblioteka posiada wypożyczalnię i czytelnię. Mogą z niej korzystać wszyscy uczniowie i pracownicy naszej szkoły.
(nauczyciel pokazuje uczniom wypożyczalnię i czytelnię biblioteki szkolnej i omawia zakres księgozbioru znajdującego się w wypożyczalni i czytelni)
Wypożyczalnia – jest to pomieszczenie biblioteki, w którym wypożycza się książki
Czytelnia – to pomieszczenie biblioteki, w którym można czytać książki i czasopisma oraz korzystać ze zbiorów biblioteki, ale tylko na miejscu. Księgozbiór podręczny czytelni składa się między innymi z encyklopedii ogólnych i specjalnych, słowników, leksykonów itp.
→ Prowadzący odczytuje wybrane fragmenty regulaminu (m.in. dotyczące ilości wypożyczanych książek, terminu zwrotu, konsekwencji zgubienia książki).
→ Pierwszoklasiści zostają zapoznani z księgozbiór dla najmłodszych dzieci
(specjalnie na tę okazję przygotowano wystawkę najciekawszych i najpiękniejszych książek).
→ Prowadzący prezentuje uczniom książkę z biblioteki, zwraca uwagę na oznakowanie, foliową okładkę, pokazuje książki nowe i zniszczone, wyjaśnia znaczenie karty książki, pokazuje karty czytelników.
→ Na koniec dzieci podchodzą do wystawek i półek z książkami i dokonują wyboru książek. Ustawiają się w kolejce i wypożyczają wybrane książki.
Bibliotekarz
Proszę Was abyście w domu narysowali ilustrację pt. „Moja pierwsza wizyta w bibliotece” i przynieśli ją do biblioteki. Zaprezentuję Wasze prace w gablocie.
Dziękuje wszystkim i zapraszam do korzystania z biblioteki.





Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.