AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mateusz Wieczorek, 2018-05-14
Chełm

Język polski, Scenariusze

O czym marzę? Interpretujemy wiersze naszych rówieśników.

- n +

Scenariusz zajęć języka polskiego


Klasy 4-6 Szkoły Podstawowej
Prowadzący zajęcia: mgr Mateusz Wieczorek


Temat: O czym marzę? Interpretujemy wiersze naszych rówieśników.

Cel ogólny: analiza i interpretacja tekstów kultury.
Cele szczegółowe z wyszczególnieniem podstawy programowej:
Uczeń:
a) sprawnie czyta tekst głośno i cicho (I.1.1),
b) określa temat i główną myśl tekstu (I.1.2),
c) rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi (I.1.8),
d) dostrzega swoistość artystyczną dzieła (II.2.1),
e) odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym (II.3.1),
f) tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury (III.1.1),
g) nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje) (II.1.2),
h) omawia treść wiersza (I.2),
i) uzupełnia cytaty z wiersza własnymi propozycjami (III.2.2),
j) porównuje swoje wyobrażenia z wyobrażeniami poety (II.1).


Metody wiodące:
a) podające: pogadanka, wyjaśnienia nauczyciela,
b) problemowe: dyskusja dydaktyczna, stawianie pytań, analiza i synteza treści,
c) eksponujące: wypowiedzi uczniów,
d) praktyczne: wykonywanie zadań (ćwiczenia praktyczne/ produkcyjne).


Formy pracy uczniów:
zbiorowa, grupowa, indywidualna, jednostkowa.
Środki dydaktyczne:
Tablica, kreda, flamastry, kartki.
Teksty źródłowe:
Bibliografia:
1. http://www.superkid.pl/dzieci-dzieciom-moje-marzenia
2. http://www.superkid.pl/dzieci-dzieciom-marzenia-moj-swiat

Tok lekcji:

I. Część wstępna
(sprawy organizacyjne: sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu zajęć na tablicy, krótkie wprowadzenie do tematu lekcji).
*Wariantywnie można ułożyć krzyżówkę, której hasłem będą: MARZENIA.
Punkty do krzyżówki:
1. …geograficzna (mapa)
2. Do gry na boisku, na plaży (piłka)
3. Stolica Polski (Warszawa)
4. Część mowy, która odpowiada na pytania: Kto? Co? (rzeczownik)
5. Zabierasz go do szkoły lub w podróż (plecak)
6. Znak interpunkcyjny podobny do księżyca (przecinek)
7. Róża, kaktus, tulipan, niezapominajka, to… (kwiat)
8. Zawsze są w lipcu i sierpniu (wakacje).

II. Część główna (właściwa):
1. Pogadanka wprowadzająca:
a) Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytania (burza mózgów):
* Czym są dla Ciebie marzenia?
* Z czym kojarzą się Tobie marzenia?
* Dlaczego według Ciebie człowiek marzy?
* Jak sądzisz, czy warto mieć marzenia?
* Kiedy najczęściej spotykasz marzenia?
b) O czym ludzie najczęściej marzą (burza mózgów)?
Nauczyciel rysuje na tablicy wielką skrzynię, do niej uczniowie dorysowują (alternatywnie -doczepiają zapisane na karteczkach) propozycje odpowiedzi (np. o miłości, o zdrowiu, o pieniądzu, o szczęściu, o podróżach, o rodzinie, o spotkaniu kogoś sławnego itp.).
Następnie wspólnie wyciągają wnioski z tego ćwiczenia (rozmowa kierowana).
2. Nauczyciel dzieli Uczniów na grupy. Rozdaje kartki z wierszami dzieci (załącznik nr 1).
Prosi dwie osoby o odczytanie tekstów.
• Pierwszy tekst („Moje marzenia”):
Każda z grup ma za zadanie opisać „portret”/ obraz marzeń ukazany w wierszu (i podać cytaty). Nauczyciel prosi ochotników o odczytanie swoich odpowiedzi).


• Nauczyciel rozdaje Uczniom małe kartki i prosi o krótką (anonimową) odpowiedź na pytania:
a) Co ostatnio sobie wymarzyłeś/ wymarzyłaś? Co się spełniło?
b) O czym jeszcze marzysz?
Następnie jeden z wybranych wychowanków zbiera odpowiedzi i wkłada do koperty/ pojemnika. Nauczyciel miesza wszystkie karteczki.
Ich treść odczytana zostanie pod koniec lekcji.

• Nauczyciel prosi Uczniów, aby każdy samodzielnie podkreślił i nazwał środki wyrazu artystycznego (w razie potrzeby wyjaśnia/ przypomina czym one są; precyzuje/ porządkuje/ zestawia środki poznane przez Podopiecznych – może też je zapisać na tablicy).

• Drugi tekst („Marzenia”):

• Nauczyciel: a) pyta Uczniów o marzenia osoby mówiącej w liryku, b) prosi o wyjaśnienie sensu/ znaczenia ostatniego wersu („(…) Ale to tylko marzenia niestety.”); czy w związku z tym wymowa wiersza jest optymistyczna/wesoła, czy pesymistyczna/ smutna? Tu (nauczyciel) albo wysłuchuje odpowiedzi chętnych osób, albo losuje patyczki z imionami. Następnie wysłuchuje, uzupełnia/precyzuje informacje.


Ćwiczenia o marzeniach:

1. Z jaką porą roku kojarzą się Tobie marzenia? Odpowiedz ustnie i uzasadnij (chętni lub losowo-„patyczki”; odpowiedzi prezentowane są na forum klasy).

2. Wyjaśnij znaczenie następujących związków frazeologicznych:
a) marzyć o niebieskich migdałach…
b) szczyt marzeń…
c) marzenie ściętej głowy…
d) pożegnać się z marzeniami…
e) żyć marzeniami…

Propozycja realizacji zadania: nauczyciel wcześniej zapisuje na kartkach podane związki frazeologiczne; następnie prosi chętną „piątkę” do wylosowania pięciu karteczek/ kuponów z hasłami; Uczniowie głośno odczytują związki frazeologiczne i (przy wsparciu kolegów/ koleżanek) udzielają odpowiedzi.

*wariantywnie można zadać też do napisania na tablicy po jednym zdaniu z wykorzystaniem każdego z podanych związków frazeologicznych.

3. Powiedz, jakimi kolorami narysowałbyś/ narysowałabyś swoje największe marzenie? Następnie, przy wykorzystaniu kredek, flamastrów, pamiętając o wybranych barwach, zapisz na białej kartce (w ciekawy sposób) słowo


M A R Z E N I E

III. Część podsumowująca (rekapitulacja, zadanie pracy domowej).

Nauczyciel wspólnie z uczniami zbiera informacje, które pojawiły się na zajęciach. Precyzuje/ konkretyzuje/ dopowiada/ uzupełnia treści, które wymagają uporządkowania/ skatalogowania.

• Dokończ zdania (pisemnie/ ustnie):

A.
a) Lubię marzyć, ponieważ…
b) Najczęściej marzę o…
c) Warto marzyć, bo…

B.
a) Z dzisiejszej lekcji zapamiętam…
b) Na dzisiejszej lekcji największą trudność sprawiło mi…
c) Na dzisiejszej lekcji najbardziej podobało mi się…

Praca domowa (jedno polecenie do wyboru).

1. Narysuj to, o czym marzysz.

2. Napisz baśń, w której główny bohater spełni swoje marzenie (Twoja praca nie powinna mieć więcej, niż 15 zdań).

3. Ułóż Przepis na spełnienie marzeń.







Załącznik nr 1:

Autorka wierszyka: Asia Zdanowska, lat 12
„Moje marzenia”
Marzenia moje,
płyną jak obfite zdroje.
Są różne, podłużne,
szerokie i głębokie.

Raz marzę o dalekich podróżach,
czasem o białych
i czerwonych różach.
Czas płynie tak szybko,
a ja w marzeniach jestem złotą rybką.

Niech każdy się z was dowie,
że marzenia krążące mi po głowie,
nadają barw życiu mojemu.
Niech każdy marzy po swojemu!!!


Autorka wierszyka: Wiktoria Kubacka, lat 11
„Marzenia”
Czasami marzę,
że podróż w kosmos mi się zdarzy.
Przekonam się, czy kulą naprawdę jest ziemia.
Jak na odległość nasz krajobraz się zmienia.
Zobaczę gwiazdy, inne planety.
Ale to tylko marzenia niestety.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.