AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Mikos, 2018-05-14
Żurowa

Język polski, Konspekty

konspekt do prowadzenia lekcji języka polskiego w klasie IV

- n +

Konspekt do prowadzenia lekcji języka polskiego w klasie IV

Temat lekcji: Poznajemy narratora baśniowej powieści Jana Brzechwy pt. „Akademia pana Kleksa”.

Cel główny: zapoznanie z pojęciem narrator i włączenie terminu do czynnego słownictwa oraz przybliżenie sylwetki pana Kleksa i jego Akademii.

Cele operacyjne:
Uczeń wie:
-kim jest narrator
-kto jest narratorem w powieści Jana Brzechwy
-w jakich utworach występuje narrator
-dlaczego Adaś Niezgódka trafił do Akademii pana Kleksa
uczeń rozumie:
-pojęcie narratora (nie myli go z autorem tekstu)
-zasady naboru do Akademii
-sposób wypowiadania się Mateusza szpaka
-uczeń umie:
-czytać cicho ze zrozumieniem
-określić, kto jest narratorem w powieści
-uporządkować alfabetycznie imiona chłopców rozpoczynające się na literę A
-wyszukać w tekście niezbędne informacje
-opowiedzieć (ustnie) o szkole swoich marzeń.

Metody pracy: podająca, problemowa, praca z tekstem.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, z całą klasą.

Środki i materiały dydaktyczne: podręcznik, karty pracy, fragment filmu, plansza demonstracyjna.

Tok lekcji:
I Wprowadzenie.
Nauczyciel sprawdza zadania domowe, ocenia je i omawia.
Zapoznaje z celami lekcji. Poleca zapisanie tematu lekcji na tablicy i sprawdza poprawność jego zapisu.

II Realizacja.
1. Stworzenie sytuacji problemowej: Kim jest autor tekstu, a kim wobec tego jest narrator?
2. Zapoznanie z pojęciem narratora- pokaz planszy demonstracyjnej, omówienie, zapisanie terminu do zeszytu.
3. Uczniowie cicho czytają jeszcze raz fragment tekstu zamieszczony w podręczniku i ustalają pod okiem nauczyciela tę kategorię oraz podają dodatkowe informacje na jego temat. Z pomocą nauczyciela redagują notatkę do punktu 2.
4. Podział klasy na 2. grupy . Podanie poleceń do pracy grupowej na karteczkach i upewnienie się , czy uczniowie w pełni je rozumieją: grupa I: Odszukaj fragmenty mówiące o niezwykłości pana Kleksa i uzupełnij tabelę. Grupa II Odszukaj fragmenty mówiące o niezwykłości Akademii pana Kleksa i uzupełnij tabelę.
5. Prezentacja efektów pracy przez grupy i ewentualna korekta – zapis do zeszytu.
6. Nauczyciel podaje polecenie a uczniowie porządkują indywidualnie alfabetycznie: Wyobraź sobie, że od tego roku szkolnego pan Kleks zmienił zasady przyjęć do Akademii; podaj dowolną literę alfabetu i wymień imiona rozpoczynające się na tę literę. Na tej podstawie sporządź listę alfabetyczną uczniów.
7. Nauczyciel poleca odszukanie fragmentu, który mówi o sposobie wypowiadania się szpaka Mateusza. Stara się uzupełnić brakujące sylaby.
8. Uczeń przygotowuje ustną odpowiedź na pytanie: Jak wyglądałaby szkoła twoich marzeń. Opowiedz o niej. Uczniowie słuchają wypowiedzi swoich kolegów.
III Podsumowanie lekcji.
1.Zadanie pytań podsumowujących wiadomości dotyczących narratora, pana Kleksa, Akademii, sposobu wypowiadania się szpaka Mateusza
2.Obejrzenie fragmentu „Akademii pana Kleksa”.
IV Zadanie zadania domowego.

Przygotuj pisemną wypowiedź na temat: Szkoła moich marzeń.






Załącznik- praca grupowa.
Grupa I Odszukaj fragmenty mówiące o niezwykłości pana Kleksa i uzupełnij tabelę.

Pytania dotyczące pana Kleksa Informacje na temat pedagoga
Czym przede wszystkim zajmuje się pan Kleks?






Z kim mieszka pedagog?






Jakie kryteria stosuje pan Kleks przy przyjmowaniu do Akademii?






Gdzie pedagog przechowuje swoje tajemnice?






W jaki sposób nauczyciel dostaje się na 3. piętro?







Co nauczyciel jada na śniadanie?








Grupa II Odszukaj fragmenty mówiące o niezwykłości Akademii pana Kleksa i uzupełnij tabelę.

Pytania dotyczące Akademii pana Kleksa Informacje na temat Akademii
Gdzie mieści się Akademia pana Kleksa?





Z czego zbudowana jest Akademia?





Co znajduje się na parterze, 1., 2. i 3. piętrze?






Czym otoczona jest Akademia?





Co znajduje się w murze od strony ulicy?





Jak wyglądają i dokąd prowadzą furtki?






Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.