AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Justyna Chylak, 2018-05-14
Łódź

Edukacja czytelnicza, Konspekty

Konspekt zajęć "Tworzymy Wielką Księgę Postaci z Bajek"

- n +

Justyna Chylak
Emilia Siedlarek-Kotlicka



"Tworzymy Wielką Księgę Postaci z Bajek"
(konspekt zajęć dla przedszkolaków i uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej)


Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z różnymi formami książki, jej budową oraz zawodami związanymi z jej powstawaniem. Podczas zajęć dzieci oglądają książki, słuchają czytanych i odtwarzanych tekstów, wykonują wspólnie książkę. Zajęcia można wzbogacić o różną tematykę zależnie od potrzeb przedszkola (np. ulubione postacie z bajek, zwierzęta, zdrowe żywienie, pory roku).


Cele ogólne:
- zachęcanie do czytania książek i odwiedzania bibliotek,
- zapoznanie z różnymi formami książki (drukowana, multimedialna, audiobook, e-book),
- omówienie budowy książki (okładka, trzon, strona tytułowa) i zawodów związanych z książką (autor, ilustrator, redaktor, drukarz, wydawca, księgarz, bibliotekarz).

Cele szczegółowe:
Dzieci:
- znają różne formy książki (drukowana, zabawka, e-book, audiobook, multimedialna)
- omawiają wspólnie z nauczycielem treść wysłuchanego opowiadania,
- wiedzą jak zbudowana jest książka,
- znają zawody związane z książką,
- współtworzą książkę.

Formy pracy: praca zbiorowa, praca indywidualna.

Metody: pedagogika zabawy (elementy), głośne czytanie,
pogadanka, pokaz z objaśnieniem.

Środki dydaktyczne:
- książki drukowane dla dzieci i dorosłych,
- opaska na oczy i bajkowe rekwizyty (np. groch, jabłko, okulary, słoń, żaba, różdżka, kula),
- książka multimedialna np. „Legenda o Smoku Wawelskim” (https://play.google.com/store/apps/details?id=smok.dev&hl=pl), „Mały Książę. Rozszerzona rzeczywistość” (https://www.youtube.com/watch?v=ax3KeAX6_sg)
- kolorowanki z postaciami z bajek, okładka książki oraz wstążka.



PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Wprowadzenie w tematykę spotkania (kilka słów o bibliotece, do której przybyły dzieci).

2. Witamy tych, którzy… – powitalna zabawa integracyjna.
Nauczyciele witają dzieci siedzące w kole dokańczając zdanie Witamy tych, którzy... mają na sobie coś czerwonego/sukienki/spodnie; zjedli śniadanie, lubią, gdy czyta im się bajki, itp. Przedszkolaki, które czują się powitane, wstają/podskakują/robią pajacyka/klaszczą.

3. Przeczytanie i omówienie opowiadania "Apolejka i jej osiołek" Marii Krüger.

Pytania dotyczące utworu:
- Kim była Apolejka?
- Co stało się z królewiczem?
- Co zrobiła Apolejka i osiołek, aby go odczarować?
- Czy udało się w pełni odwrócić czary?
- Co ostatecznie im pomogło?
- Czego uczy nas ta bajka? (nie powinno się pić/jeść żywności z nieznanych źródeł, gdy się kogoś lubi/kocha nie ważny jest wygląd, miłość przezwycięża problemy)

Pytania o książki i czytanie:
- czy lubicie oglądać/czytać książki?
- czy rodzice czytają Wam w domu książki?
- czy warto czytać książki? po co czyta się książki?

4. Bajkowe rekwizyty. Wybrane dzieci próbują odgadnąć z zasłoniętymi oczami, jaki przedmiot otrzymały do rąk, następnie wszyscy wspólnie zgadują z jakiej bajki lub wiersza pochodzą poszczególne rekwizyty np. jabłko – "Apolejka i jej osiołek" lub "Królewna Śnieżka", groch – "Księżniczka na ziarnku grochu", słonik – "Słoń Trąbalski", kaczuszka – "Kaczka Dziwaczka", żaba – "Żabi Książę", różdżka – "Harry Potter" lub "Kopciuszek", bucik - "Kopciuszek").

5. Dla każdego coś poczytnego. Prowadzący prezentują i pokrótce omawiają różne formy książek: e-book, audiobook, książka multimedialna, a także książka tradycyjna dla dorosłych i dla dzieci, książki zabawki. Odtwarzają fragment książki multimedialnej „Legenda o Smoku Wawelskim” oraz pokazują rozszerzoną rzeczywistość w książce „Mały Książę”. Dzieci oglądają najciekawsze książki dziecięce ze zbiorów biblioteki.

6. Tworzymy Wielką Księgę Postaci z Bajek.
Dzieci kolorują/rysują na kartkach swoją ulubioną postać z bajki. Nauczyciele zbierają gotowe prace, dodają okładkę i łączą całość w Wielką Księgę Postaci z Bajek omawiając przy tym budowę książki (okładka, strona tytułowa, grzbiet, trzon) oraz jeśli starczy czasu wymieniają zawody związane z książką (autor, ilustrator, redaktor, drukarz, wydawca, księgarz, bibliotekarz).

7. Quiz podsumowujący. Zadaniem przedszkolaków jest podać prawidłowe tytuły pomieszanych bajek (np. Baba Jaga i siedmiu krasnoludków, Brzydkie źrebiątko, Słoń w butach, Śpiący Kapturek, Brzydka i Bestia, Syrenka na ziarnku grochu, Smoczy książę).

8. Ewaluacja. Przedszkolaki unoszą kciuk do góry lub do dołu w zależności od tego, czy zajęcia podobały im się czy nie. Jeśli ktoś nie jest zdecydowany – rozkłada dłonie na boki.

9. Pożegnanie.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.