Katalog

Joanna Wojciechowicz, 2018-05-23
Bartoszyce

Anna Sobolewska
Różne, Scenariusze

Scenariusz warsztatów dla rodziców

- n +

Scenariusz warsztatów dla rodziców w grupie V dzieci 6 letnich „Krasnoludki”
w Przedszkolu Publicznym Nr 9 w Bartoszycach
dnia 16.05.2018 r.

Temat warsztatów: Bezpieczeństwo dziecka w kontakcie z komputerem i Internetem
Forma warsztatów: Prezentacja multimedialna
Cel główny: Uświadamianie zagrożeń wynikajacych z niewłaściwego korzystania z komputera, zapobieganie i reagowanie
Treść prezentacji:
1.Kiedy dziecko może rozpocząć grę na komputerze?
Komputer z dostępem do Internetu jest jednym z najważniejszych narzędzi służących współczesnemu człowiekowi do pracy, nauki, rozrywki a dzieciom do zabawy. Jak każde narzędzie może być wykorzystywane do różnych celów.
- Psycholodzy uważają, że dzieci do 3 roku życia w ogóle nie powinny grać w gry komputerowe-są na to gotowe dopiero sześcio-siedmiolatki. Jednak także w przypadku starszych dzieci warto zachować zdrowy rozsądek i zadbać o to, aby gry nie stanowiły głównej rozrywki, nie zabierały zbyt dużo czasu.
- Specjaliści uważają, że zbyt wczesne i zbyt intensywne korzystanie z urządzeń mobilnych (komputer, smartfon, tablet) może mieć bardzo negatywne skutki dla rozwoju małych dzieci. Przez pierwsze 3 lata życia dziecko potrzebuje częstych kontaktów z innymi ludźmi i doświadczania świata wszystkimi zmysłami.
- Dla małego dziecka szczególnie ważne są interakcje z rodzicami, rodzeństwem, babcią dziadkiem. Tylko w takich relacjach dziecko może nauczyć się języka i prawidłowo rozwijać się społecznie i emocjonalnie, a tych umiejętności nie jest w stanie opanować przed monitorem. Dziecko musi dotykać przedmiotów, słuchać różnych dźwięków, widzieć, czuć.
2. Dobre i złe strony Internetu
Współpraca rodziców w 2 zespołach, zapisanie informacji na dużych arkuszach papieru, głośne odczytanie swoich pomysłów
3. Najczęstsze zagrożenia na jakie narażone są dzieci w Internecie
- Kontakt z materiałami zawierającymi treści nieodpowiednie do wieku dziecka
- Niebezpieczne kontakty
- Cyberprzemoc
- Nieświadome uczestniczenie w działaniach niezgodnych z prawem
-Nieświadome udostępnianie informacji (np. numerów kart, adresów, haseł)
- Uzależnienie od Internetu, zaburzenie relacji z rówieśnikami w realnym świecie.
4. Dobre strony Internetu
- Dostęp do ciekawych gier , np. www.ciufcia.pl
- Dostęp do różnych informacji o świecie , np www.wp.pl
- Miejsce nawiązywania kontaktów, odszukiwania osób , np. www.facebook.com
- Korzystanie z poczty elektronicznej
- Dostęp do informacji publicznych (bibliotek, księgarni, urzędów, szkół , przedszkoli)
- Robienie zakupów bez konieczności wychodzenia z domu , np. www.allegro.pl
5. Dlaczego gry uzależniają
Dzieci młodsze korzystają z komputera lub Internetu po to ,żeby grać w gry. Gry komputerowe projektowane są w taki sposób, aby gracze chcięli w nie grać jak najdłużej i są one na tyle trudne, aby użytkownicy nie znudzili się zbyt łatwymi dla nich zadaniami, pozwalają grającym na odnoszenie małych wygranych. Mają one atrakcyjną formę, są interaktywne, możliwość pokonywania poziomów, bicie rekordów, poczucie kontroli nad wydarzeniami, w których gracze uczestniczą, brak określonego zakończenia, ucieczka od rzeczywistości, chęć zaspokajania kontaktów społecznych poprzez relacje z iinymi graczami.
6. Negatywne skutki używania gier komputerowych i Internetu
- Granie w gry komputerowe i Internet staje się najważniejszą aktywnością w życiu dziecka
- Dziecko coraz więcej czasu spędza przy grach i w Internecie rezygnując z dotychczasowych aktywności
- Zaprzestanie grania w gry i dostępu do Internetu powoduje pojawienie się u graczy nieprzyjemnego samopoczucia, rozdrażnienia, a nawet niekontrolowanej agresji- objawy abstynencyjne
- Dziecko z powodu zaangażowania w gry komputerowe i Internet wchodzi w konflikt ze swoim najbliższym otoczeniem, najczęściej z rodzicami
- Drastyczne zmiany nastroju - przeżywanie albo dobrego nastroju i samopoczucia, albo też poczucie odrętwienia, niemocy
- Dziecko odcina się emocjonalne od świata zewnętrznego
- Stopniowe zmniejszenie liczby bezpośrednich kontaktów rówieśniczych
-Następuje brak troski o zdrowie (zarywanie nocy, zaniedbywanie posiłków) i higienę osobistą, pogorszenie wzroku, bóle głowy, mięśni, pleców i kręgosłupa, podatność na infekcje, nadpobudliwość, bezsenność.


7. Edukacyjny wpływ gier komputerowych
-Kształtują zachowania społeczne i umiejętność samodzielnego myślenia
-Usprawniają umiejętność spostrzegania
-Doskonalą refleks i zręczność manualną
-Rozwijają wyobraźnię przestrzenną
-Uczą podejmowania decyzji
-Wzbogacają wiedzę dziecka o otaczającym je świecie
-Kształtują pozytywne postawy
-Rozwijają zdolność planowania, analizowania, interpretowania zdarzeń, rozwiązywania problemów
-Nie ma rywalizacji, jest współpraca, wspólne rozwiązywanie problemu aby osiągnąc cel
-Angażują do gry większe grono-dzieci uczą się w zespole
8. Jak chronić dziecko przed szkodliwym wpływem komputera i Internetu
- Najlepszym sposobem ochrony dziecka jest rozmowa z nim
- Określ zasady dotyczące czasu, jaki dziecko może przeznaczyć na gry komputerowe lub Internet, zadbaj o to żeby dziecko nie grało codziennie
-Niech komputer stoi we wspólnym pokoju, aby mieć kontrolę nad tym ile czasu dziecko korzysta z urządzeń
- Nie zostawiaj dziecku decyzji co do wyboru gry, sprawdź, do jakiej grupy wiekowej dana gra jest skierowana
- Pokaż dziecku wartościowe i bezpieczne strony. Zadbaj o to, by dziecko miało co robić w internecie Możesz zapoznać się z listą serwisów posiadających certyfikat Strony Przyjaznej Dzieciom
- Zachęcaj do wymiany gier komputerowych i stron Internetowych z przyjaciółmi
( nawiązywanie relacji społecznych)
- Wprowadź ograniczenia czasowe , nie pozwalaj dziecku korzystać z urządzeń mobilnych rano po przebudzeniu oraz wieczorem po godz. 22,00
- Surfuj po sieci lub zagraj okazjonalnie razem z dzieckiem
- Wprowadź zakaz jedzenia przekąsek i słodyczy podczas korzystania z urządzeń mobilnych
-Kontroluj postawę ciała i odległość między dzieckiem a urządzeniem (50-70 cm)
9. Trzy główne zasady zapobiegające uzależnieniu dziecka od Internetu
- Czas spędzany przez dzieci w Internecie musi być określony - pół godziny, godzina jest zupełnie wystarczająca (ustal ilość dni w tygodniu )
- Dzieci nie powinny używać Internetu pod nieobecność rodziców oraz w czasie przeznaczonym na naukę, ruch na świeżym powietrzu, posiłki, sen.
- Uzgadniamy, co robi dziecko w sieci – małe dzieci potrzebują pełnej kontroli rodzica, starsze – zasad dotyczących czasu i sposobu używania Internetu.
10. Co zrobić w przypadku podejrzenia, że dziecko może być uzależnione od Internetu?
- Odseparować dziecko od Internetu (wyłączyć lub zawiesić usługę)
- Skontaktować się z terapeutą w celu postawienia diagnozy i ewentualnej terapii
11. Oznaczenia gier komputerowych –wiek dziecka
Gra nie powinna być udostępniona dla dziecka poniżej podanego roku życia: 3+, 7+, 12+, 16+, 18+
12. Metaplan- „Co zrobić, aby dziecko w sieci było bezpieczne?”
Rodzice w zespołach odpowiadali na następujące pytania: Jak jest...?, Jak powinno być...?, Dlaczego nie jest tak, jak powinno być...?, Wnioski. Współpraca rodziców w zespołach, zapisanie informacji na dużych arkuszach papieru.
13. Podsumowanie prezentacji








Joanna Wojciechowicz
Anna Sobolewska


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.