Katalog

Joanna Witek-Sołtys, 2018-05-24
Kraków

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

WIGILIJNE KOLĘDOWANIE

- n +

Konspekt „Wigilijnego kolędowania”
(dzieci czteroletnie)


Data: grudzień 2016 r.
Temat: „Wigilijne kolędowanie”
Prowadząca: Joanna Witek

CELE:
• Wzmacnianie więzi emocjonalnych i budowanie życzliwych relacji między dziećmi, rodzicami i nauczycielkami poprzez wspólne uczestnictwo w kolędowaniu (obszar 1.1)
• Rozbudzanie w dzieciach śmiałości poprzez stwarzanie możliwości do występów przed publicznością (obszar 7.1)
• Utrwalanie znanych już utworów o tematyce świątecznej (obszar 8.1,3)
• Kultywowanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia (obszar 9.1)
• Rozwijanie współpracy z rodzicami (pomoc w przygotowaniu do kolędowania – stroje, poczęstunek, utrwalanie kolęd)

Cele operacyjne:
DZIECKO:
• potrafi zaśpiewać kolędy, pastorałki, utwory o tematyce świątecznej („Kolęda wróbli”, „Przybieżeli do Betlejem”, „Maleńka miłość”, „Hej Gwiazdeczko”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Lulajże Jezuniu”)
• gra rytmicznie na łupinach orzechów
• współpracuje z innymi dziećmi, rodzicami i nauczycielkami
• prezentuje muzykę ruchem i gestem
• umie wyrecytować montaż słowny na pamięć
• wie dlaczego podczas świąt Bożego Narodzenia śpiewa się kolędy
• odczuwa radosny nastrój w związku ze zbliżającą się Wigilią Bożego Narodzenia
• integruje się z grupą, rodzicami i nauczycielkami poprzez współdziałanie w przygotowaniu i przedstawieniu
• zna i przestrzega zasady obowiązujące podczas uroczystości przedszkolnych
• wręcza rodzicom samodzielnie wykonany prezent

Metody: czynna, słowna, eksponująca

Środki dydaktyczne: świąteczny wystrój tworzące w sali odpowiedni nastrój, nagranie kolęd i pastorałek („Kolęda wróbli”, „Przybieżeli do Betlejem”, „Maleńka miłość”, „Hej Gwiazdeczko”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Lulajże Jezuniu”), upominki dla rodziców – dzwoneczki wykonane metodą decoupage, łupinki orzechów, gwiazda betlejemska, stroje Aniołów – sukienki, skrzydła, śpiewniki dla rodziców, obrusy i przedmioty potrzebne do dekoracji stołów.
Przebieg uroczystości:

1. Przywitanie przez nauczycielki przybyłych gości:

Nauczycielka wchodzi do sali i mówi do przybyłych gości siedzących na krzesłach ułożonych w kole:
Są takie święta w naszym kalendarzu, co wywołują falę marzeń.
Ten nastrój wszystkim się udziela, radość ogarnia serca i duszę rozwesela.
Zapraszamy do wspólnego kolędowania.
Następnie rozdaje przygotowane specjalnie na tą okazję śpiewniki.

2. Wykonanie utworu o tematyce świątecznej „Kolęda wróbli”:

Nauczycielka będąca w sali odtwarza muzykę na wejście przy użyciu magnetofonu. Druga nauczycielka wprowadza dzieci do sali i ustawia je w koło w środku koła utworzonego przez siedzących rodziców.
Dziewczynki będące Aniołkami rozdają pozostałym dzieciom po dwie łupinki orzechów, na których przedszkolaki będą grały w trakcie refrenu. Następnie nauczycielka odtwarza nagranie utworu „Kolęda wróbli”, a dzieci stojąc w kole śpiewają ją i grają na łupinkach.

3. Montaż słowny wykonany przez 4 dziewczynki będące Aniołkami - stojąc w kole mówią wyznaczone im teksty:

Radosny nastał czas, choinkę ubieramy
Boże Narodzenie tym samym witamy
Piękne to święta i tradycji mają wiele
Teraz Wam przypomnimy, co się w tych dniach dzieje
Wśród nocy ciemnej gwiazda jaśnieje,
Drogę wskazuje nam do Betlejem

4. Wykonanie kolędy „Przybieżeli do Betlejem”

Nauczycielka za pomocą magnetofonu odtwarza kolędę „Przybieżeli do Betlejem”, a dzieci nadal stojąc w kole śpiewają ją, prezentują ją ruchem i grają na łupinkach orzechów.
Po zakończeniu kolędy dziewczynki będące Aniołkami zbierają do koszyczków łupinki orzechów.

5. Montaż słowny wykonany przez 1 dziewczynkę będącą Aniołkiem – stojąc w kole mówi wyznaczony jej tekst:

Wstańcie, wstańcie wszyscy wraz
Na kolędy przyszedł czas,
Bo dziecię się nam zrodziło
Maleńka przyszła miłość
W trakcie mówienia tekstu rodzice wstają ze swych miejsc. Po zakończonym montażu słownym dzieci odnajdują swoich rodziców.

6. Wykonanie pastorałki „Maleńka miłość”:

Nauczycielka za pomocą magnetofonu odtwarza pastorałkę „Maleńka miłość”, a dzieci biorą rodziców za ręce i razem z nimi śpiewają kołysząc się na boki.

7. Wykonanie pastorałki „Hej gwiazdeczko”:

Nauczycielka za pomocą magnetofonu odtwarza pastorałkę „Hej gwiazdeczko”, a dzieci wraz z rodzicami śpiewają i prezentują ją gestem (rodzice odwzorowują gesty oraz ruchy wykonane przez ich pociechy)

8. Wykonanie kolędy „Dzisiaj w Betlejem”:

Nauczycielka za pomocą magnetofonu odtwarza kolędę „Dzisiaj w Betlejem”, a dzieci wraz z rodzicami śpiewają ją trzymając się za ręce i kręcąc się w koło.

9. Wykonanie kolędy „Lulajże Jezuniu”:

Rodzice siadają na krzesłach, biorą swoje pociechy na kolana. Następnie wszyscy wspólnie śpiewają - odtwarzaną przez nauczycielkę za pomocą magnetofonu – kolędę „Lulajże Jezuniu”.

10. Złożenie życzeń przez nauczycielki:

Nauczycielki mówią do przybyłych gości:
Jak obyczaj każe stary,
według ojców naszej wiary,
chcemy złożyć Wam życzenia,
z dniem Bożego Narodzenia.
Niech ta gwiazdka betlejemska,
która wschodzi tuż po zmroku,
da Wam szczęście i pomyślność,
w nadchodzącym Nowym Roku.

11. Wręczenie prezentów wykonanych przez dzieci w przedszkolu metodą decoupage:

Nauczycielka mówi do przybyłych gości:
Na zakończenie dzieci chciały jeszcze wręczyć Państwu mały upominek, wykonany przez nie w przedszkolu.
Dzieci wręczają swoim rodzicom prezent – drewniany dzwoneczek wykonany przez nie – z pomocą nauczycielki – metodą decoupage.
12. Poczęstunek dla gości:

Nauczycielka mówi do wszystkich zebranych:
Żeby osłodzić nam wszystkim życie chcemy Państwa wraz z dziećmi zaprosić na mały poczęstunek, który znajduje się w naszej sali. Już teraz życzymy smacznego.

13. Podziękowanie za przybycie:

Po skończonym poczęstunku nauczycielki indywidualnie żegnają wychodzących gości dziękując im za przybycie i wspólne kolędowanie.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.