Katalog Joanna Witek-Sołtys, 2018-05-24 Kraków Zajęcia przedszkolne, Scenariusze WIGILIJNE KOLĘDOWANIEKonspekt „Wigilijnego kolędowania” (dzieci czteroletnie) Data: grudzień 2016 r. Temat: „Wigilijne kolędowanie” Prowadząca: Joanna Witek CELE: • Wzmacnianie więzi emocjonalnych i budowanie życzliwych relacji między dziećmi, rodzicami i nauczycielkami poprzez wspólne uczestnictwo w kolędowaniu (obszar 1.1) • Rozbudzanie w dzieciach śmiałości poprzez stwarzanie możliwości do występów przed publicznością (obszar 7.1) • Utrwalanie znanych już utworów o tematyce świątecznej (obszar 8.1,3) • Kultywowanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia (obszar 9.1) • Rozwijanie współpracy z rodzicami (pomoc w przygotowaniu do kolędowania – stroje, poczęstunek, utrwalanie kolęd) Cele operacyjne: DZIECKO: • potrafi zaśpiewać kolędy, pastorałki, utwory o tematyce świątecznej („Kolęda wróbli”, „Przybieżeli do Betlejem”, „Maleńka miłość”, „Hej Gwiazdeczko”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Lulajże Jezuniu”) • gra rytmicznie na łupinach orzechów • współpracuje z innymi dziećmi, rodzicami i nauczycielkami • prezentuje muzykę ruchem i gestem • umie wyrecytować montaż słowny na pamięć • wie dlaczego podczas świąt Bożego Narodzenia śpiewa się kolędy • odczuwa radosny nastrój w związku ze zbliżającą się Wigilią Bożego Narodzenia • integruje się z grupą, rodzicami i nauczycielkami poprzez współdziałanie w przygotowaniu i przedstawieniu • zna i przestrzega zasady obowiązujące podczas uroczystości przedszkolnych • wręcza rodzicom samodzielnie wykonany prezent Metody: czynna, słowna, eksponująca Środki dydaktyczne: świąteczny wystrój tworzące w sali odpowiedni nastrój, nagranie kolęd i pastorałek („Kolęda wróbli”, „Przybieżeli do Betlejem”, „Maleńka miłość”, „Hej Gwiazdeczko”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Lulajże Jezuniu”), upominki dla rodziców – dzwoneczki wykonane metodą decoupage, łupinki orzechów, gwiazda betlejemska, stroje Aniołów – sukienki, skrzydła, śpiewniki dla rodziców, obrusy i przedmioty potrzebne do dekoracji stołów. Przebieg uroczystości: 1. Przywitanie przez nauczycielki przybyłych gości: Nauczycielka wchodzi do sali i mówi do przybyłych gości siedzących na krzesłach ułożonych w kole: Są takie święta w naszym kalendarzu, co wywołują falę marzeń. Ten nastrój wszystkim się udziela, radość ogarnia serca i duszę rozwesela. Zapraszamy do wspólnego kolędowania. Następnie rozdaje przygotowane specjalnie na tą okazję śpiewniki. 2. Wykonanie utworu o tematyce świątecznej „Kolęda wróbli”: Nauczycielka będąca w sali odtwarza muzykę na wejście przy użyciu magnetofonu. Druga nauczycielka wprowadza dzieci do sali i ustawia je w koło w środku koła utworzonego przez siedzących rodziców. Dziewczynki będące Aniołkami rozdają pozostałym dzieciom po dwie łupinki orzechów, na których przedszkolaki będą grały w trakcie refrenu. Następnie nauczycielka odtwarza nagranie utworu „Kolęda wróbli”, a dzieci stojąc w kole śpiewają ją i grają na łupinkach. 3. Montaż słowny wykonany przez 4 dziewczynki będące Aniołkami - stojąc w kole mówią wyznaczone im teksty: Radosny nastał czas, choinkę ubieramy Boże Narodzenie tym samym witamy Piękne to święta i tradycji mają wiele Teraz Wam przypomnimy, co się w tych dniach dzieje Wśród nocy ciemnej gwiazda jaśnieje, Drogę wskazuje nam do Betlejem 4. Wykonanie kolędy „Przybieżeli do Betlejem” Nauczycielka za pomocą magnetofonu odtwarza kolędę „Przybieżeli do Betlejem”, a dzieci nadal stojąc w kole śpiewają ją, prezentują ją ruchem i grają na łupinkach orzechów. Po zakończeniu kolędy dziewczynki będące Aniołkami zbierają do koszyczków łupinki orzechów. 5. Montaż słowny wykonany przez 1 dziewczynkę będącą Aniołkiem – stojąc w kole mówi wyznaczony jej tekst: Wstańcie, wstańcie wszyscy wraz Na kolędy przyszedł czas, Bo dziecię się nam zrodziło Maleńka przyszła miłość W trakcie mówienia tekstu rodzice wstają ze swych miejsc. Po zakończonym montażu słownym dzieci odnajdują swoich rodziców. 6. Wykonanie pastorałki „Maleńka miłość”: Nauczycielka za pomocą magnetofonu odtwarza pastorałkę „Maleńka miłość”, a dzieci biorą rodziców za ręce i razem z nimi śpiewają kołysząc się na boki. 7. Wykonanie pastorałki „Hej gwiazdeczko”: Nauczycielka za pomocą magnetofonu odtwarza pastorałkę „Hej gwiazdeczko”, a dzieci wraz z rodzicami śpiewają i prezentują ją gestem (rodzice odwzorowują gesty oraz ruchy wykonane przez ich pociechy) 8. Wykonanie kolędy „Dzisiaj w Betlejem”: Nauczycielka za pomocą magnetofonu odtwarza kolędę „Dzisiaj w Betlejem”, a dzieci wraz z rodzicami śpiewają ją trzymając się za ręce i kręcąc się w koło. 9. Wykonanie kolędy „Lulajże Jezuniu”: Rodzice siadają na krzesłach, biorą swoje pociechy na kolana. Następnie wszyscy wspólnie śpiewają - odtwarzaną przez nauczycielkę za pomocą magnetofonu – kolędę „Lulajże Jezuniu”. 10. Złożenie życzeń przez nauczycielki: Nauczycielki mówią do przybyłych gości: Jak obyczaj każe stary, według ojców naszej wiary, chcemy złożyć Wam życzenia, z dniem Bożego Narodzenia. Niech ta gwiazdka betlejemska, która wschodzi tuż po zmroku, da Wam szczęście i pomyślność, w nadchodzącym Nowym Roku. 11. Wręczenie prezentów wykonanych przez dzieci w przedszkolu metodą decoupage: Nauczycielka mówi do przybyłych gości: Na zakończenie dzieci chciały jeszcze wręczyć Państwu mały upominek, wykonany przez nie w przedszkolu. Dzieci wręczają swoim rodzicom prezent – drewniany dzwoneczek wykonany przez nie – z pomocą nauczycielki – metodą decoupage. 12. Poczęstunek dla gości: Nauczycielka mówi do wszystkich zebranych: Żeby osłodzić nam wszystkim życie chcemy Państwa wraz z dziećmi zaprosić na mały poczęstunek, który znajduje się w naszej sali. Już teraz życzymy smacznego. 13. Podziękowanie za przybycie: Po skończonym poczęstunku nauczycielki indywidualnie żegnają wychodzących gości dziękując im za przybycie i wspólne kolędowanie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |