Katalog

Elżbieta Cichy, 2018-06-04
Kielce

Biologia, Scenariusze

scenariusz lekcji w klasie I

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI W KLASIE I D

Hasło programowe: Różnorodność wirusów, bakterii, protistów i grzybów.
Temat lekcji: Wirusy - bezkomórkowe formy materii.
Cele edukacyjne:
• wyjaśnienie, dlaczego wirusy to bezkomórkowe formy materii
• podanie cech wirusów
• omówienie budowy wirionu
• przedstawienie różnych form wirusów
• analizowanie przebiegu cyklów infekcyjnych wirusów
• klasyfikowanie wirusów
Typ lekcji: służąca opracowaniu nowego materiału
Forma nauczania: lekcja w klasie
Forma organizacyjna: zbiorowa
Strategia: operacyjna
Metody: słowne - pogadanka, praca w grupach z materiałem źródłowym i podręcznikiem,
obserwacyjne – obserwacja środków dydaktycznych zastępczych
Środki dydaktyczne: podręcznik, tekst źródłowy, multibook, obrazy multimedialne, karta pracy.




I FAZA WSTĘPNA

1.Sprawdzenie listy obecności.
2.Kontrola pracy domowej.
3.Wprowadzenie do nowego tematu – Definicja wirusów według Andrégo Lwoffa



II FAZA REALIZACYJNA

1.Omówienie cech wirusów i wyjaśnienie trudności związanej z zaklasyfikowaniem tych form do któregoś
z królestw we współczesnym systemie klasyfikacji organizmów - pogadanka

2. Rozdanie kart pracy (załącznik nr1) i materiałów źródłowych (załącznik nr2) do pracy w grupach.

Zadania dla grup:

Grupa I
1. Na podstawie podręcznika omów budowę wirionu.
2. Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj zadanie 1 w karcie pracy.

Grupa II
1. Na podstawie podręcznika omów różne formy wirusów.
2. Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj zadanie 2 w karcie pracy.

Grupa III
1. Na podstawie podręcznika wykonaj zadanie 3 w karcie pracy.
2. Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj zadanie 4 w karcie pracy.

Grupa IV
1. Na podstawie tekstu źródłowego wyjaśnij, na czym polega zjawisko latencji wirusów.
2. Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj zadanie 5 w karcie pracy.

3. Wybrani uczniowie przedstawiają wyniki pracy, pozostali sprawdzają i uzupełniają karty pracy
na podstawie wypowiedzi kolegów i ewentualnych poprawek wprowadzonych przez nauczyciela.

4. Analiza przebiegu cyklów infekcyjnych wirusów - litycznego i lizogenicznego - na przykładzie bakteriofaga oraz cyklu wirusa zwierzęcego - multibook.



III FAZA KOŃCOWA


1. Podsumowanie - uzupełnienie kart pracy ( zadanie 6).
2. Zadanie pracy domowej.
3. Ocena uczniów aktywnych w czasie lekcji.
Zadanie domowe:

Podaj sposoby infekowania komórek:

a) roślin ................................................................................................................................................................

b) zwierząt ...........................................................................................................................................................

c) bakterii ............................................................................................................................................................


Zadanie domowe dla chętnych:

Wyjaśnij, dlaczego opryszczka jest jednym z pierwszych objawów AIDS.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.