AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Kubala - Piszcz, 2018-06-04
Rybnik

Historia, Konspekty

konspekt lekcji historii : Holocaust - zagłada Żydów w czasie II wojny światowej

- n +

Konspekt lekcji historii dla klasy VI szkoły podstawowej

Temat: Holocaust - zagłada Żydów w czasie II wojny światowej.

Komentarz: Jest to lekcja skierowana do uczniów szkoły podstawowej, mająca uświadomić, iż w czasie II wojny światowej w wyniku ideologii nazistowskiej doszło do okrutnych zbrodni popełnionych szczególnie na narodzie żydowskim. Uczniowie poznają mechanizm rodzenia się nienawiści wobec Żydów oraz proces eksterminacji tego narodu. Na przykładach postaci o. Maksymiliana Kolbe i Ireny Sendlerowej dowiedzą się również w jaki sposób w czasach największego zła i zatracenia wartości moralnych ludzie walczyli o godność i człowieczeństwo.

Cele lekcji:
Cel ogólny:
Uczniowie przysuwają wiedzę na temat Holocaustu, poznają jego genezę, etapy i konsekwencję oraz rozwijają postawę tolerancji w stosunku do innych narodów przy jednoczesnej negatywnej ocenie zachowań rasistowskich i antysemickich.

Cele szczegółowe:
Po zajęciach uczeń powinien:
•znać i rozumieć pojęcia: Holocaust, Auschwitz – Birkenau, getto,
•wiedzieć, iż zagłada Żydów była przez hitlerowców zaplanowana i metodycznie przeprowadzona,
•rozwijać postawę tolerancji wobec innych narodów,
•przedstawić formy eksterminacji Żydów,
•opowiedzieć w jaki sposób ratowano Żydów w czasie II wojny światowej,
•wskazać na mapie miejsca gdzie znajdowały się obozy zagłady,
•przedstawić jak wyglądało życie w getcie,
•prawidłowo analizować źródła tekstowe, ikonograficzne, filmowe i na ich postawie budować poprawne językowo wypowiedzi.

Materiały i środki dydaktyczne:
•Tekst źródłowy:fragment przemówienia Hansa Franka, wygłoszonego 16.12.1941r. na posiedzeniu rządu Generalnego Gubernatorstwa,[w:] Eksterminacja Żydów na ziemiach polskich w okresie okupacji hitlerowskiej. Zbiór dokumentów; oprac. T. Berenstein, A. Eisenbach, A. Rutkowski, Warszawa 1957, s. 25-29 ( załącznik 1,
•Materiał filmowy: K. Sejund, Warkocz http://www.youtube.com/watch?v=V3IXnlQOxjo,
•M. Nekanda- Trepka Łyżeczka życia, frag. [w] Polacy ratujący Żydów w latach II wojny światowej, pod red. P. Chojnacki, D. Mazek, Teki Edukacyjne IPN, Warszawa 2008,
•materiał ikonograficzny: [w] Polacy ratujący Żydów w latach II wojny światowej, pod red. P. Chojnacki, D. Mazek ,Teki Edukacyjne IPN, Warszawa 2008,
•Atlas historyczny.

Metody nauczania:
•Rozmowa nauczająca,
•Dyskusja,
•Drzewko decyzyjne,
•Praca pod kierunkiem z ćwiczeniami, tekstem źródłowym, materiałem ikonograficznym, materiałem filmowym, mapą.


Tok Lekcji:

1.Wprowadzenie:
•Czynności organizacyjne
•Zapoznanie uczniów z tematem lekcji
•Komentarz dotyczący zagadnień poruszanych na lekcji

2.Rekapitulacja wtórna: Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
•Do jakich wydarzeń doszło 1 i 17 września 1939r. ? Co nastąpiło po tych wydarzeniach?
•Jaką politykę wobec narodu polskiego prowadzili okupanci?

3. Lekcja właściwa:
•Nauczyciel przedstawia uczniom wiersz Tadeusza Różewicza “Warkoczyk” w postaci materiału filmowego K. Sejund Warkocz a następnie zadaje uczniom pytania:
1.Do jakich wydarzeń nawiązuje podmiot liryczny w swoim wierszu?
2.Jakie uczucia rodzą się podczas jego słuchania? W jaki sposób na odbiór tekstu wpływa przedstawiony w filmie obraz?
•Nauczyciel prosi o przedstawienie zadania domowego -wyjaśnienie pojęcia Holocaust
•Nauczyciel omawia stosunek władz hitlerowskich do ludności żydowskiej
•Uczniowie zapoznają się z rozdanym przez nauczyciela tekstem źródłowym – fragment przemówienia Hansa Franka, wygłoszonego 16.12.1941r. na posiedzeniu rządu Generalnego Gubernatorstwa, a następnie odpowiadają na pytania nauczyciela:
1.Jak naziści rozumieli „ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej” w świetle przemówienia Hansa Franka?
2.Jakie działania wobec Żydów zapowiadał Hans Frank?
•Nauczyciel przedstawia daty powstawania poszczególnych gett: 1939 – Piotrków Trybunalski, jesień 1940 – getto warszawskie, 1942 – getto łódzkie, - uczniowie odnajdują wyżej wymienione miejsca na mapie
•Prowadzący opowiada o życiu w getcie oraz o powstaniu w getcie warszawskim, uczniowie zapoznają się z materiałem ikonograficznym
•Młodzież ogląda materiał filmowym - " Łyżeczka życia", a następnie omawia sposoby ratowania Żydów przez Polaków na przykładzie działalności Ireny Sendlerowej.
•Wykorzystując drzewo decyzyjne uczniowie starają się rozwiązać problem: Jaką postawę wobec Holocaustu mogli przyjąć Polacy? - podsumowanie pracy
•Nauczyciel opowiada uczniom o wybudowanym przez nazistów kompleksie obozów Auschwitz-Birkenau, uczniowie zapoznają się z materiałem ikonograficznym przygotowanym przez nauczyciela
•Na przykładzie postaci o. Maksymiliana Kolbe i rodziny Ulmów nauczyciel omawia postawy najwyższego poświęcenia dla drugiego człowieka w czasach zagłady.
4. Podsumowanie: Uczniowie na tablicy wypisują wartości, które przyświecały osobą ratującym Żydów w czasie II wojny światowej.
5. Zadanie domowe:
Uczniowie przygotowują informację z dostępnych im źródeł o życiu i działalności Januszu Korczaku.



Załącznik 1

Fragment przemówienia Hansa Franka, wygłoszonego 16.12.1941r. na posiedzeniu rządu Generalnego Gubernatorstwa

Z Żydami – będę w tej sprawie szczery wobec Panów – trzeba tak czy owak zrobić koniec.[...] zanim pójdę w mych wywodach dalej, proszę, by zechcieli panowie najpierw zgodzić sie ze mną co do następującego sformułowania: litujemy sie z zasady tylko nad narodem niemieckim, poza tym nad nikim na świecie (...) stosunek mój do Żydów opiera się na nadziei, że Żydzi znikną. Trzeba ich usunąć. (...) Musimy Żydów tępić, gdziekolwiek ich spotykamy i gdzie się tylko da, aby utrzymać tu w całości strukturę Rzeszy. Dokonamy tego oczywiście innymi metodami (...). Tradycyjne poglądy nie daja się zastosować do tak gigantycznych, niepowtarzalnych zjawisk (...). Żydzi dla nas są niezwykle szkodliwymi żarłokami. Mamy teraz w GG ok. 5,5 mln Żydów, a wliczając osoby spokrewnione z Żydami i rodziny tych osób otrzymamy łącznie około 3,5 mln. Takiej liczby Żydów nie możemy rozstrzelać ani wytruć, będziemy jednak mogli w związku z planowanymi przez Rzeszę szeroko zakrojonymi posunięciami podjąć jakieś kroki, zmierzające do efektywnego ich wytępienia.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.