Katalog Anna Jezierska, 2018-06-04 Mirsk Język polski, Konspekty Frazeologizmy - scenariusz lekcjiTemat: Z frazeologią za pan brat – ćwiczenia językowe. Cel główny: Uczeń wie, co to jest frazeologizm; zdaje sobie sprawę z bogactwa i różnorodności języka ojczystego, świadomie i umiejętnie bogaci własną wypowiedź poznanymi frazeologizmami. Cele operacyjne: Uczeń: - potrafi wysłuchać tekstu ze zrozumieniem i odnaleźć frazeologizm; - rozróżnia rodzaje związków frazeologicznych; - znać i rozumieć pojęcia: frazeologia, związek frazeologiczny, zwrot, wyrażenie, fraza - znać źródła frazeologizmów - zna znaczenie frazeologizmu, świadomie i poprawnie go stosuje; - zwraca uwagę na poprawność gramatyczną używanych związków, dba o kulturę języka ojczystego; - umiejętnie korzysta ze słownika frazeologicznego - ma świadomość bogactwa i różnorodności frazeologizmów występujących w języku polskim Metody, techniki: podawcza, praktycznego działania Formy pracy: zbiorowa, jednostkowa Przebieg lekcji: Nauczyciel przedstawia uczniom aforyzmy z „Myśli nieuczesanych” Stanisława Jerzego Leca, w których uczniowie doszukują się związków frazeologicznych. 1. Kto nabiera wody w usta, niech nią przynajmniej nikogo potem nie opluwa. 2. Gniewni są Prometeusze. - Czy macie coś na wątrobie? – zapytałem. - Sępa – panowie poeci – sępa! – odpowiedzieli. 3. Głowa do góry! – rzekł kat zarzucając stryczek. 4. Sumienie miał czyste. Nieużywane. 5. Umysł miał otwarty, niestety na przestrzał. Zadanie uczniów polega na wypisaniu w zeszytach frazeologizmów spośród wypisanych na tablicy myśli Leca i wyjaśnieniu ich znaczenia. • nabierać wody w usta - [ nie chcieć się wypowiedzieć, uparcie milczeć] • mieć coś na wątrobie - [ mieć żal do kogoś o coś, złościć się o coś, irytować się czymś] • podnosić głowę do góry - [myśleć optymistycznie, nie załamywać się trudnościami] • mieć czyste sumienie - [kierować się zasadami etyki, postępować uczciwie] • mieć otwarty umysł - [być żądnym wiedzy, chłonąć nowe wiadomości] Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się skąd mogą pochodzić dane grupy frazeologizmów I. wdowi grosz; przenieś się na łono Abrahama; zakazany owoc; chodzić od Annasza do Kajfasza II. tajnia Augiasza; syzyfowa praca; pyrrusowe zwycięstwo; przekroczyć Rubikon. III; robić wielkie oczy - dziwić się; patrzeć spode łba - niechętnie; położyć uszy po sobie - ulec, zgodzić się pokornie na co, przestraszywszy się kogo; wyciągnąć nogi - umrzeć. cienko prząść - żyć w biedzie, być w krytycznym położeniu; Dopowiedzenie nauczyciela: Do stałych związków frazeologicznych należą również przysłowia, sentencje itp., np. Baba z wozu, koniom lżej, Niedaleko pada jabłko od jabłoni. Wyjaśnienie uczniom co oznaczają związki frazeologiczne. Przedstawienie podziału ze względu na formę i występujące w nich części mowy (zwroty, wyrażenia frazy). (rozdanie kartek z krótką informacją do wklejenia w zeszycie) Nauczyciel wybiera ucznia, który ma za zadanie przedstawić za pomocą rysunku dany związek frazeologiczny. Jeśli narysuje właściwie i klasa odgadnie o jaki frazeologizm chodzi – otrzymuje punkty za aktywność. Uczniowie pracują w dwuosobowych grupach. Każda z grup, która odgadła hasło, również trzymuje punkt. szkalować kogoś] • milczeć jak grób - [uporczywie nic nie mówić] • typ spod ciemnej gwiazdy - [człowiek bez żadnej etyki, podły, zdolny do wszystkiego] • walić głową w mur - [próbować daremnie pokonać niezwalczone przeszkody, bez nadziei zwycięstwa] • utopić kogoś w łyżce wody - [nienawidzić kogoś, życzyć mu jak najgorzej]. Kolejna ćwiczenie ma za zadanie utrwalenie wiedzy poprzez rozwijanie fantazji i wrażliwości językowej. Nauczyciel przydziela osobie, która odgadła ostatni frazeologizm z poprzedniego ćwiczenia dwa związki frazeologiczne. Spośród nich uczeń wybiera ten, który jego zdaniem łatwiej będzie przedstawić za pomocą żywych obrazów, w postaci króciutkiej scenki. Klasa odgaduje o jaki związek wyrazowy chodzi, próbuje wyjaśnić jego znaczenie. Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu premiowani są aktorzy oraz grupy odgadujące, które następnie wcielają się w rolę. 1. • czuć się jak ryba w wodzie -[czuć się bardzo dobrze, swobodnie] • trzymać rękę na pulsie - [śledzić rozwój czegoś, czuwać nad czymś, być w czymś wszechstronnie zorientowanym na bieżąco] 2. • siedzieć jak mysz pod miotłą -[starać się nie zwracać na siebie uwagi w obawie przed złymi konsekwencjami] • leżeć do góry brzuchem - [nic nie robić, nie pracować, leniuchować] 3. • kupować kota w worku - [nabywać coś bez przyjrzenia się temu] • zjeść konia z kopytami - [móc zjeść bardzo dużo, być bardzo głodnym] 4. • szukać igły w stogu siana - [szukać czegoś na próżno, z małym prawdopodobieństwem znalezienia] • wziąć nogi za pas - [uciec w popłochu] 5. • wiercić komuś dziurę w brzuchu - [uporczywie domagać się czegoś od kogoś, zanudzać] • kopać pod kimś dołki - [działać podstępnie, potajemnie na czyjąś niekorzyść]. Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel rozdaje koperty z przygotowanymi związkami frazeologicznymi. Zadaniem grup jest wyjaśnienie znaczenia frazeologizmów i podział ze względu na ich pochodzenie lub budowę (zależnie od grupy). Każdy może z korzystać ze słownika frazeologicznego. Praca uczniów zostanie oceniona po sprawdzeniu kart pracy. Uzyskane oceny będą uzależnione od poprawności wykonanych zadań. 6. Podsumowanie: Jakie są funkcje związków frazeologicznych? wzmacniają obrazowość wypowiedzi, zwiększają jej nacechowanie emocjonalne abstrakcyjne pojęcia tłumaczą na to, co widzialne i dotykalne, wzmacniają obrazowość, plastyczność, sugestywność i ekspresywność wypowiedzi; stanowią odbicie wspólnej tradycji kultury narodów europejskich; to najbardziej rodzimy zasób słownictwa, odporny na zmiany, przekazywany z pokolenia na pokolenie, odwołujący się do przeszłości. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |