Katalog

Joanna Jańczak, 2018-06-22
Kaszczor

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie z awansu na nauczyciela kontraktowego - świetlica

- n +

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY
 
Z dniem 01.09.2009 r. rozpoczęłam dziewięciomiesięczny staż na stopień nauczyciela kontraktowego w
W czasie trwania stażu realizowałam zadania ujęte w Planie Rozwoju Zawodowego, umożliwiające mi uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.

Standard: Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
 
Moim pierwszym krokiem, jaki podjęłam w celu realizacji tego zadania było zapoznanie się z dokumentacją obowiązującą w We wrześniu 2009 roku przeanalizowałam Statut PSS, Program Wychowawczy i Wewnątrzszkolny System Oceniania. Dzięki poznaniu tej dokumentacji lepiej zrozumiałam przepisy rządzące wewnętrznym funkcjonowaniem szkoły.
Poznałam przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole. Dzięki temu uświadomiłam sobie istnienie potencjalnych źródeł zagrożeń bezpieczeństwa w szkole.
Przepisów BHP przestrzegałam podczas codziennej pracy.
Na początku roku szkolnego zapoznałam się ze sposobami prowadzenia dokumentacji szkolnej. Wspólnie z opiekunem stażu oraz pozostałymi wychowawczyniami świetlicy, opracowałam Plan Pracy Świetlicy Szkolnej na rok szkolny 2009/2010.
We wrześniu 2009 roku przeanalizowałam podstawowe akty prawne dotyczące awansu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego, w szczególności zapoznałam się z treścią następujących dokumentów:
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593)
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.11.2007 roku
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593)
 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami); (Rozdział 3a (Awans zawodowy nauczycieli)
Dodatkowo korzystałam z informacji zamieszczanych na stronach internetowych MENiS, jak również ze wskazówek zamieszczonych przez portale edukacyjne, m.in.  takie jak: literka.pl, szkolnictwo.pl, cmppp.pl, profesor.pl
Dzięki temu poznałam procedurę awansu zawodowego nauczycieli, jak również  zapoznałam się ze sposobem dokumentowania działań i porządkowania dokumentacji.
Kolejnym krokiem podjętym w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu było nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Opiekunem stażu została pani . Wspólnie z opiekunem stażu określiłam jasne, rzetelne i możliwe do realizacji zadania stawiane dla nauczycieli stażystów ubiegających się o stopień awansu zawodowego na nauczyciela kontraktowego. Zgodnie z procedurą awansu, z pomocą opiekuna stażu opracowałam Plan Rozwoju Zawodowego. W trakcie trwania stażu starałam się systematycznie i konsekwentnie realizować zaplanowane zadania. Sprzyjało to doskonaleniu moich umiejętności pedagogicznych oraz podniesieniu efektywności mojej pracy.

Standard: Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
 
Realizując to zadanie przez cały okres stażu pracowałam nad doskonaleniem swojego warsztatu pracy, aby w jak najlepszy sposób wypełniać swoje obowiązki zawodowe.
W trakcie roku szkolnego 2009/2010 uczestniczyłam w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli. Jako członek Rady Pedagogicznej brałam udział w szkoleniowych radach pedagogicznych:
- Pierwsza Pomoc Przedmedyczna,
- Zasady Przeciwpożarowe,
- Zadania szkoły, nauczyciela w kontekście nowej podstawy programowej,
- Jak rozmawiać z trudnymi rodzicami.
Uczestniczyłam w radzie analitycznej i klasyfikacyjnej oraz brałam udział w konstruowaniu Pięcioletniego Planu Rozwoju PSS.
Razem z zespołem opracowałam szkolny test kwalifikacyjny dla pięcio- i sześciolatków.
Organizowałam gry, zabawy i konkursy dla grupy świetlicowej oraz dla innych chętnych dzieci. Dzieci były zaangażowane podczas takich zajęć i bardzo je lubiły. Z dumą prezentowały swoje osiągnięcia rodzicom, pokazywały dyplomy. Świetlica stała się miejscem, gdzie każdy mógł zaistnieć i wykazać się.
Zorganizowałam i przeprowadziłam następujące konkursy i imprezy świetlicowe:
- Dzień Chłopca,
- Andrzejki,
- Mikołajki,
- Balik karnawałowy
- Konkurs międzyświetlicowy „Rodem Warszawianin, sercem Polak a talentem świata obywatel”,
- Konkurs międzyświetlicowy „Wiosenne motyle”,
- Konkurs międzyświetlicowy „Zakładka do książki”
Brałam udział w uroczystościach związanych z życiem szkoły, takich jak: Dzień Edukacji Narodowej – pasowanie pierwszoklasistów na uczniów, Dzień Patronki Szkoły – , wigilie klasowe, Drzwi Otwarte.
Wychodząc naprzeciw potrzebom moich wychowanków systematycznie pomagałam dzieciom w odrabianiu zadań domowych. Starałam się zachęcać ich do systematyczności w nauce i do samodzielnego uczenia się. Zauważyłam, że niektórzy uczniowie przyjęli to za stały element swojego dnia.
Przez cały czas trwania stażu rozwijałam swoje umiejętności wykorzystania technologii komputerowej, która w dzisiejszych czasach jest niezbędna nauczycielowi w pracy. Dzięki Internetowi miałam stały dostęp do ciekawych materiałów, publikacji pedagogicznych, śledziłam na bieżąco zmiany w przepisach prawa oświatowego.

Standard: Doskonalenie własnego warsztatu pracy.

Podczas trwania mego stażu uczestniczyłam w wielu spotkaniach metodycznych oraz warsztatach, zdobywając nowe umiejętności, poszerzając swą wiedzę, słowem doskonaląc własny warsztat pracy.
Brałam udział w doskonaleniu zorganizowanym przez doradcę metodycznego ds. świetlic:
- technika dekorowania przedmiotów – decoupage
- jak rozwijać umiejętności społeczne dzieci? Propozycje pracy z sześciolatkiem
- propozycje zabaw na spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi
- w poszukiwaniu inspiracji plastycznych – wprowadzenie do embossingu
- planowanie i dokumentowanie pracy nauczyciela stażysty. Warsztat pracy wychowawcy świetlicy.
Uczestniczyłam w konferencji: „Duże problemy małych dzieci”. Nowy sposób w jaki dzisiejsza literatura ukazuje dzieci oraz ich otoczenie.
Wzięłam udział w szkoleniach dla nauczycieli zorganizowanym przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON i Program Edukacyjno- Terapeutyczny ORTOGRAFFITI:
- Propozycje MEN dotyczące zmian w pracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w nowym roku szkolnym 2010/2011.
- „Od dysgrafii do kaligrafii”.
Brałam udział w warsztatach prowadzonych przez Gminny Ośrodek Kultury „Sokół” w Czerwonaku:
- decoupage – zastosowanie crackingu
- metoda filcowania na mokro.
Wzięłam udział w warsztatach terapii tańcem „Rusz z miejsca”, zorganizowanych przez Wyższą Szkołę Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa oraz program Progresteron.
Byłam na szkoleniu zorganizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „Jak czytać nową podstawę programową”.
Wzięłam udział w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego "Moje miejsce w szkole - program szkoleń dla pedagogów i psychologów szkolnych z Wielkopolski". W jego skład wchodził trening interpersonalny, moduły warsztatowe oraz coaching z trenerem.
Poszerzyłam swoje kwalifikacje kończąc kurs „Wychowania do życia w rodzinie”.
Ukończyłam również kurs za pośrednictwem Internetu „Wychowanie do życia w rodzinie – rola nauczyciela w nowej podstawie programowej”.
Podczas odbywania stażu studiowałam literaturę pedagogiczną, psychologiczną
i społeczną:
- „Diagnoza psychopedagogiczna; podstawowe problemy i rozwiązania”, Ewa Jarosz, Ewa Wysocka
- „Sześciolatek w szkole”, Barbara Janiszewska
- „Etapy wychowania”, Maurisse Debbesse
- „Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacji matematycznej w rocznym przygotowaniu przedszkolnym i pierwszej klasie szkoły podstawowej”, Edyta Gruszczyk – Kolczyńska (red.)
- czasopismo „Głos pedagogiczny”
Jako wychowawca świetlicy studiowałam literaturę poszerzająca moją wiedzę na temat powstawania planów pracy świetlicy, zajęć pozalekcyjnych oraz organizacji czasu wolnego. Starałam się na bieżąco śledzić nowości wydawnicze. Szczególnie dla mnie przydatne były następujące pozycje:
- „Alfabet świetlicowy – scenariusze zajęć świetlicowych”, Barbara Bartoszewska, Grażyna Kasperek, Magdalena Machowska, Barbara Sadowska
- „Praca w świetlicy z elementami socjoterapii dla uczniów szkoły podstawowej (program, plan zajęć, przykłady zajęć)”, Danuta Sieszczyńska
- „Scenariusze zajęć świetlicowych” - segregatory
- „Miedzy nami. Scenariusze zajęć wychowawczych i świetlicowych dla uczniów szkoły podstawowej”, Jolanta Bąk, Elżbieta Wiewióra – Pyka
- „Bajkowe spotkania” - Jolanta Bąk, Elżbieta Wiewióra – Pyka
- ,,Zabawa z chustą”, A. Wasilak (red.), wydawnictwo KLANZA
- czasopisma „Mały Artysta”, „Hobby”.
Wymienione pozycje ułatwiły mi planowanie pracy w świetlicy i opracowywanie miesięcznych planów pracy. Książki te prezentowały ciekawe pomysły na organizację zajęć z zakresu integracji grupy, komunikacji interpersonalnej, profilaktyki zdrowia. Autorzy prezentowali propozycje różnych zabaw i imprez dla grupy,  pomocnych w planowaniu ciekawych form aktywności. Ułatwiało mi to realizację zadań zawartych w opracowanym przeze mnie rocznym planie pracy oraz stanowiły inspirację dla własnych pomysłów.
Zgłębianie teorii było istotnym elementem samodoskonalenia mojego warsztatu pracy, jednak najcenniejsze były dla mnie praktyczne umiejętności zdobywane na drodze codziennych doświadczeń. W świetlicy szkolnej  organizowałam różnorodne formy zajęć: zajęcia tematyczne, plastyczno-techniczne, umuzykalniające, z wykorzystaniem środków audiowizualnych, o charakterze socjoterapeutycznym, o charakterze gier, zabaw ruchowych i konkursów.

Standard: Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
 
Podczas stażu podjęłam się realizacji zadania rozpoznania środowiska uczniów, ich problemów oraz nabycia  umiejętności współpracy z ich środowiskiem.
Niezbędne jest zgromadzenie wiedzy o dziecku, o jego predyspozycjach, możliwościach jak i trudnościach. Ważne były dla mnie wnioski wynikające z obserwacji  działań i zachowań podczas różnych form aktywności dziecka.
Starałam się także poznać środowisko rodzinne moich wychowanków  poprzez stałe kontakty i rozmowy indywidualne z rodzicami. Każdego dnia, gdy rodzic odbierał dziecko ze świetlicy, starałam się chwilę porozmawiać z nim, informowałam nie tylko o samopoczuciu dziecka, ale również o jego aktywności i zachowaniu.
Dostarczałam rodzicom wiedzy na temat pracy z dziećmi na świetlicy. Służyłam pomocą i radą w sytuacjach problemowych. W celu podejmowania właściwych działań, sięgałam do literatury przedmiotu, zachęcałam rodziców do konsultacji z innymi osobami wspierającymi rozwój dzieci w naszej szkole i poza nią.
Poprzez ciągły kontakt z uczniami i ich rodzicami, poznałam i zgromadziłam informacje o środowisku moich wychowanków. Nawiązałam dobre kontakty z uczniami, poznałam potrzeby, troski i problemy oraz zainteresowania. Organizowałam szereg zajęć integracyjnych, dzięki którym miałam sposobność jeszcze lepiej poznać moich wychowanków. Rozwijałam w nich to, czym się interesują i w czym świetnie się czują. Ponadto zachęcałam dzieci do nowych zajęć, do podejmowania aktywności i wyjścia poza wyuczony repertuar zachowań, co w przypadku kilkorga dzieci przyniosło efekty. Naszym mottem zostało powiedzenie: Nie czyń drugiemu co Tobie nie miłe.
Konsultowałam bieżące trudności z rodzicami, wychowawcą dziecka oraz w razie potrzeby psychologiem.

 
Standard: Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

Bardzo ważnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy była obserwacja zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli. Szczególną uwagę zwracałam na sposób prowadzenia zajęć, stosowane metody pracy, sposoby komunikowania się z dziećmi a także na indywidualizację pracy z uczniami słabszymi i zdolniejszymi. Poprzez obserwacje i rozmowy z opiekunem stażu wzbogaciłam swoją wiedzę dotyczącą sposobu prowadzenia zajęć. Wdrożyłam również w swój warsztat pracy niektóre metody, które zaobserwowałam.
Opiekun stażu obserwował także moje zajęcia. Każde prowadzone przez mnie zajęcia poprzedzałam przygotowaniem scenariusza, z dokładnym określeniem celów ogólnych i szczegółowych oraz przebiegiem zajęć. Wszystkie zajęcia  były omówione i przeanalizowane. Wnioski i spostrzeżenia wynikające z analizy zajęć uwzględniałam w planowaniu swojej pracy. Dzięki temu podniosłam jej jakość.

Podsumowanie.
 
Niniejsze sprawozdanie obejmuje okres dziewięciu miesięcy mojej pracy pedagogicznej. W sprawozdaniu zostały przedstawione działania, jakie podjęłam, aby spełnić wymogi określone dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego oraz w pełni móc realizować własne ambicje zawodowe. Praca nad realizacją Planu Rozwoju Zawodowego miała duży wpływ na mój rozwój zawodowy i osobisty, przyniosła dużo doświadczeń, satysfakcji, a przede wszystkim dała wiele cennych wskazówek, biorąc pod uwagę fakt, iż jestem nauczycielem z krótkim stażem pracy. W czasie stażu starałam się zgromadzić jak najwięcej wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych w pracy młodego wychowawcy. Starałam się, aby wszystkie działania, jakie podjęłam, przyczyniły się do rozwoju dzieci i zadowolenia ich rodziców, a także sprostały wymaganiom i potrzebom szkoły. Cieszy mnie fakt, iż udało mi się nawiązać dobry kontakt z moimi wychowankami, zrozumieć ich, wywołać uśmiech na ich twarzach. Myślę, że podejmowane przeze mnie działania pozwoliły mi uzyskać pozytywne opinie rodziców i akceptację mojej osoby przez dzieci. Pozwoliło to uwierzyć mi, że podejmowane działania są słuszne, potrzebne i przynoszą pozytywne efekty.
Praktycznie wszystkie zaplanowane przeze mnie zadania zostały zrealizowane. Wiele zadań, które wykonywałam w okresie stażu, to działania o charakterze ciągłym, które chciałabym kontynuować.
Po zakończeniu stażu w dalszym ciągu chcę doskonalić warsztat własnej pracy
i podnosić kwalifikacje.
Dziewięciomiesięczny staż oraz zdobyte doświadczenie zawodowe pozwoliło mi na dokonanie analizy i określenie mocnych i słabych stron własnej działalności zawodowej. Moją słabą stroną, nad którą będę starała się pracować i poprawić w jej zakresie swoje działania była umiejętność angażowania całej grupy dzieci do skupienia uwagi podczas organizowanych zajęć. Mocną stroną mojej działalności jest zaangażowanie w pracę zawodową, a także konsekwencja w działaniu. Zauważyłam, że najlepsze efekty wychowawcze daje konsekwentne i stanowcze przestrzeganie istniejących reguł i zasad, przy utrzymaniu dyscypliny i porządku. Do każdego wychowanka należy podejść w indywidualny sposób. Starałam się poznać każdego z moich wychowanków, a także zrozumieć ich zachowania i reakcje, a także wpływać na ich postawy, niwelować niestosowne zachowania i przejawy agresji. Przebieg stażu utrwalił we mnie potrzebę nieustannego doskonalenia swoich umiejętności i pracy nad sobą, aby być dobrym nauczycielem. Myślę, że działania podjęte przeze mnie w okresie stażu przyniosły pozytywne efekty w mojej codziennej pracy.
W czasie trwania mojego stażu spotkałam się z życzliwością wielu osób w środowisku szkolnym. Jestem im bardzo wdzięczna. Uważam, że ogromną rolę odgrywa współpraca z innymi osobami. Czasem tylko wspólne działania i wysiłki mogą przynieść oczekiwane efekty.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.