Katalog Katarzyna Małaczyńska, 2018-07-20 poznań Matematyka, Program nauczania Kółko Matematyczne kl.III Matematyczna strona dzieckaPROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO DLA KL.III „MATEMATYCZNA STRONA DZIECKA” Przygotowała: Katarzyna Małaczyńska WSTĘP Dziecko ma naturalną potrzebę sukcesu i radosnego podejmowania nowych wyzwań. Pragnie w sposób najbardziej dla siebie ciekawy wejść na wyższy poziom swoich umiejętności. Nie lubi ograniczeń, za to chce: poznać NAJ…większe liczby, łamać NAJ… wyższe progi łamigłówek i zadań specjalnych. Wreszcie -chce odczuć to, co sprawia mu ogromną przyjemność – emocje poznania dotąd przez siebie niepoznanego. W konsekwencji wprowadza się na wyższy poziom poznawania własnego świata. Nie jest też bez znaczenia przyjemność ze wspólnego z kolegami/koleżankami szukania rozwiązań oraz odczucie satysfakcji ze sprawdzenia się na tle grupy. W sposób szczególny takie radości daje matematyka, która sama w sobie może być zagadką i fajną zabawą. Dodatkowo prowadzenie zajęć w mniejszej grupie (w porównaniu z grupą klasową) – daje nauczycielowi więcej możliwość doboru ciekawych zajęć. Czerpiąc z mojej wieloletniej pracy z dzieckiem, szkoleń tematycznych itp., pragnę przelać na papier kilka pomysłów, które w moim odczuciu rozwiną matematyczną stronę dziecka. CELE: - rozwijanie zainteresowań matematycznych; - poszerzanie horyzontów myślenia; - rozbudzanie ciekawości ucznia i jego zainteresowań. CELE SZCZEGÓŁOWE: - doskonalenie sprawności rachunkowej; - doskonalenie sprawności geometrycznej; - kształtowanie umiejętności dostrzegania zasad i prawidłowości matematycznych; - zachęcanie uczniów do analizowania sytuacji i zadań problemowych; - wdrażanie do własnego, twórczego myślenia; - czerpanie przez uczniów satysfakcji z własnych osiągnięć i łamania własnych granic matematycznych; - rozwijanie umiejętności twórczej współpracy; - przygotowanie do konkursu matematycznego - ,,Kangur’’; - doskonalenie umiejętności sprawnego posługiwania się przyrządami matematycznymi; - rozwijanie intuicji matematycznej. Zajęcia przewidziane są: - dla grupy 8 - 12 osobowej; - dla chętnych uczniów z kl. III. Metody pracy: - praca indywidualna - metody aktywne, które sprzyjają samodzielnemu zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy. Treści kształcenia i wychowania Uczeń: - zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000 i większym…; - porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 1000 i większym…; - ćwiczy umiejętności logicznego myślenia i analizowania danych; - ćwiczy spostrzegawczość poprzez analizę i rozwiązywanie zagadek rysunkowych; - dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 i większym…; - sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania; - podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia; - rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka; - rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego i kilku działań; - wykonuje obliczenia pieniężne (cena, ilość, wartość, reszta) i radzi sobie w sytuacjach codziennych, wymagających takich umiejętności; - mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr; wykonuje obliczenia dotyczące tych miar (z zamianą jednostek), docieka co to jest mila…; - waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram; wykonuje obliczenia, używając tych miar (z zamianą jednostek); - odmierza płyny różnymi miarkami; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra; - odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do … (wg ciekawości dziecka); - wykonuje obliczenia kalendarzowe i zegarowe w sytuacjach życiowych; - oblicza obwody: trójkątów, kwadratów, prostokątów i wielokątów; - rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; - działa na ułamkach; - rozwiązuje i układa matematyczne łamigłówki i zadania; - tworzy gry i zagadki matematyczne. Ewaluacja: Dwa testy z zadaniami matematycznymi i logicznymi (pierwszy - wrzesień, drugi -maj); Ankieta Oś z liczbami od 0 do 10 - badanie poziomu zadowolenia z zajęć; Obserwacja i rozmowy z dziećmi. TEMATY: 1.LABIRYNT rysunkowy z polami rysunkowymi (2 rodzaje – jedne do zebrania, drugie do ominięcia) ODKRYWANIE ZASADY Rozwiązywanie indywidualne – WYŚCIGI INDYWIDUALNE (I,II,III MIEJSCE) TWORZENIE WŁASNEGO LABIRYNTU (jednego lub kilku – w zależności od czasu) Rozdanie odbitek pozostałym uczestnikom oraz zabranie jednego egzemplarza dla rodziców. 2. MIERZENIE DŁUGOŚCI I OBWODU, OBLICZANIE. Potrzebne: miarki centymetrowe, linijki, karty do notowania, karty w kratkę Praca w parach Mierzenie miarką centymetrową różnych przedmiotów, długości w sali i na terenie szkoły boiska szkolnego – robienie notatek. Wybieranie największego i najmniejszego odnotowanego w parach pomiaru. Przeliczanie miar: cm na m i mm. Mila… - zagadka (praca z Internetem). Zabawa w krawca – mierzenie miarką centymetrową obwodu np.: talii, nadgarstka, kolan (praca w parach). Rysowanie kwadratów, prostokątów, trójkątów. Obliczanie obwodu– wspólne dochodzenie do stworzenia wzoru. 3. Zadania typu KANGUR – praca z kartą pracy, Internetem. 4. GRY PLANSZOWE: – tworzenie z uwzględnieniem wskazówek nauczyciela (opracowanie przez dzieci planszy do gry dla kilku graczy oraz opracowanie instrukcji); - granie w stworzone gry w zespołach. Pomoce: bloki A3, taśma klejąca, pisaki, kostki, nożyczki, klej, pudełka, pionki 5. WYŚCIGI SPRAWNOŚCI MATEMATYCZNYCH Z UŻYCIEM KOSTEK. Wykonywanie określonych przez nauczyciela zadań matematycznych powiązanych z rzutami kostkami (w tempie i na wyścigi). 6. TWORZENIE I ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ TEKSTOWYCH, ZŁOŻONYCH. Uczeń musi sam stworzyć i znać właściwe rozwiązanie swojego zadania. Następnie prezentuje je grupie – czekając na propozycje prawidłowego rozwiązania. 7. LICZBY RZYMSKIE, ŁAMIGŁÓWKI. Przekładanie patyczków w działaniach matematycznych. - karty ćwiczeniowe - patyczki do indywidualnego tworzenia - samodzielne tworzenie kart pracy na podstawie stworzonych działań/łamigłówek -ksero dla pozostałych. 8. OBLICZENIA PISEMNE (dodawanie, odejmowanie) – duże liczby, próby czytania. 9. LOGICZNE ZABAWY Z CYFRAMI. Tworzenie działań matematycznych z podanych cyfr, np.: 5, 8, 10, 12, 7. Algorytm. 10. DOŚWIADCZENIA MATEMATYCZNE: odmierzanie, przelewanie, ważenie itp. (litr, kg, g itp.). 11. PROGRAMOWANIE I SZYFROWANIE. Zbiorowe i indywidualne wykonywane i tworzenie zadań. 12. GEOMETRIA I OBWODY. Rysowanie z użyciem: cyrkli, ekierek, linijek. Obliczanie. 13. GWIAZDY MATEMATYCZNE -tworzenie działań na ramionach gwiazd w oparciu o podane cząstkowe liczby; - dopisywanie działań do wyniku w oku gwiazdy. Naklejanie gwiazd na dużej karcie. Wspólne sprawdzanie poprawności działań. 14. UŁAMKI - pizza, tort – dzielenie koła odpowiednio na 8, 16 elementów, - szukanie możliwości odczytywania fragmentów całości, - poznanie zapisu ułamkiem, - dodawanie ułamków o wspólnym mianowniku, - zamienianie ułamków na całości, - tworzenie własnych kart pracy dla pozostałych dzieci. 15. KOLEJNOŚĆ WYKONYWANIA DZIAŁAŃ - działania z kartą pracy; - rozwiązywanie działań na stronie: www. szaloneliczby.pl (kl.IV/ trudne). Bibliografia: JAK PISAĆ PROGRAM http://www.lublin.znp.edu.pl/dokumenty/ukladanie_programu_wlasnego.doc Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |