Katalog

Wojciech Makowski, 2018-07-20
Suwałki

Matematyka, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji działań na nauczyciela dyplomowanego - matematyka

- n +









Sprawozdanie z realizacji zadań zawartych
w
„Planie rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego
Wojciecha Makowskiego
ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego”














Opracował: Wojciech Makowski
05.06.2018r.  
Pracę w III Liceum Ogólnokształcącym im. A.Lityńskiego w Suwałkach rozpocząłem we wrześniu 2014 roku.
W okresie tym spełniałem wymagania potrzebne do rozpoczęcia stażu, ale w pierwszym roku pracy nie byłem w stanie zaplanować odpowiednich działań.
Rok szkolny 2014/2015 był czasem, w którym poznawałem styl pracy oraz panujące w szkole średniej zwyczaje. Mogłem skonfrontować swoje umiejętności z innymi nauczycielami matematyki, a wdrażając się w pracę zrozumiałem potrzeby uczniów i szkoły.
Tworzenie planu rozwoju zawodowego rozpocząłem w sierpniu 2015 roku.
Przyjąłem cele i ustaliłem zadania jakie chciałem zrealizować. Pod uwagę wziąłem zarówno moje potrzeby rozwoju jak i szkoły, uwzględniając jej specyfikę.
Głównym celem rozpoczęcia stażu było uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego. Chciałem również poszerzyć swoją wiedzę, umiejętności, wiadomości i podnieść efektywność działań dydaktyczno-wychowawczych.
Po przeanalizowaniu przepisów prawa oświatowego, analizie własnych możliwości i umiejętności, swój plan rozwoju zawodowego podzieliłem na 8 części, które jednocześnie są wymaganiami niezbędnymi do uzyskania stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego.
W sprawozdaniu przedstawię wszystkie zrealizowane przeze mnie zadania i działania właśnie w taki sposób.


1. Doskonalenie własnej pracy w celu podniesienie jakości pracy szkoły

§ 8 ust. 2 pkt. 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły

W okresie stażu uczestniczyłem w wielu różnych formach doskonalenia zawodowego.
Brałem udział w warsztatach, seminariach i wykładach organizowanych przez różne instytucje. Najczęściej spotkania były organizowane przez podmioty związane z oświatą: Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach (SODN), Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach (CEN) i Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łomży (OKE) oraz przez wydawnictwa oświatowe: OE Pazdro, NowaEra, Operon i WSiP.
Uczestniczyłem m.in. w:
1. Konferencji „Po maturze z matematyki- mocne i słabe strony kształcenia” zorganizowanej przez SODN w Suwałkach – październik 2015;
2. Kursie "Czy ocenianie może być OK? Ocenianie kształtujące w szkołach ponadgimnazjalnych w praktycznych zastosowaniach" zorganizowany przez wydawnictwo Operon- październik 2015 – styczeń 2016;
3. Wykładach i warsztatach z pracownikami naukowymi Politechniki Białostockiej i Centrum Popularyzacji Matematyki SIGNUM „Nasz sposób na popularyzację matematyki” – listopad 2015;
4. Warsztatach "Nowe trendy w nauczaniu matematyki" zorganizowanych przez CEN w Suwałkach- luty 2016;
5. Warsztatach Projektowanie ciekawych lekcji matematyki w szkole ponadgimnazjalnej zorganizowanych przez SODN w Suwałkach - kwiecień 2016;
6. Warsztatach "Tworzenie koncepcji pracy szkoły" zorganizowanych przez CEN w Suwałkach – sierpień 2016;
7. Szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów egzaminu maturalnego z matematyki organizowane przez OKE w Łomży- październik 2016;
8. Szkolenie doskonalącym umiejętności sprawdzania i oceniania zadań otwartych egzaminu maturalnego z matematyki organizowane przez OKE w Łomży- grudzień 2016;
9. Cyklicznych pracach sieci nauczycieli matematyków zorganizowanych przez SODN w Suwałkach – od listopada 2016 do czerwca 2017;
10. Warsztatach „Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły” zorganizowanych przez SODN – luty 2017;
11. Warsztatach „Zastosowanie kalkulatora graficznego na lekcji matematyki” zorganizowanych przez SODN w Suwałkach – marzec 2017;
12. Seminarium „Wdrażanie nowej podstawy programowej z matematyki – zadania kombinatoryczne i geometryczne na dowodzenie” zorganizowanym przez SODN – październik 2017;
13. Szkoleniu „Statut w szkole” zorganizowanym przez SODN – listopad 2017;
14. Warsztatach „Bezpieczni online” zorganizowanym przez SODN – marzec 2018;
Szkolenia odbywały się również w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli, podczas których poznałem m.in.: zasady pracy szkolnych komisji egzaminacyjnych, interpretacje zmian w prawie oświatowym oraz sposoby dostosowań dla uczniów z różnymi dysfunkcjami.
Wszystkie wiadomości i umiejętności jakie zdobyłem podczas tych szkoleń stosowałem w różnych dziedzinach pracy, które opiszę w kolejnych punktach sprawozdania.



Angażowałem się w wiele zadań wspomagających pracę nauczycieli oraz funkcjonowanie szkoły. Aktywnie uczestniczyłem w pracach różnych zespołów:
• „Zespołu do spraw naboru” – „Komisja Rekrutacyjna” – w 2015 i 2017 roku byłem aktywnym członkiem zespołu, a w roku 2016 pełniłem rolę jednego z przewodniczących;
• „Zespołu układającego plan lekcji” - od roku 2016 pomagam w modyfikacjach lub samodzielnie układam plan lekcji;
• „Zespołu do spraw promocji szkoły” – od 2015 roku jeżdżę do wybranych szkół gimnazjalnych i prezentuję ofertę edukacyjną III LO w Suwałkach, w roku 2016 pełniłem rolę koordynatora podczas Suwalskich Targów Szkół odbywających się na terenie naszej szkoły – byłem odpowiedzialny za prezentację kierunków nauczania i szkoły;
• „Zespole odpowiedzialnym za wydruk świadectw” – od 2016 po wprowadzeniu dziennika elektronicznego w naszej szkole przygotowuję odpowiednie szablony do poszczególnych klas i pomagam podczas wydruków świadectw;
• „Zespole do spraw analizy wyników maturalnych” – od 2016 roku pomagam w opracowaniu wyników egzaminu maturalnego, które prezentuję na forum Rady Pedagogicznej;
• Zespole przygotowującym Statut Szkoły” – po zmianie przepisów zespół zajmował się tworzeniem nowego Statutu Szkoły – ja byłem odpowiedzialny za opisanie zasad bezpieczeństwa w szkole.
Brałem również czynny udział w spotkaniach zespołów oddziałowych. Najczęściej dotyczyły one wyników nauczania poszczególnych uczniów oraz sposobów dostosowania warunków edukacyjnych dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
W zespole nauczycieli matematyki praca polegała głównie na opracowaniu planów pracy, rozkładów nauczania, ewaluacji systemu oceniania, tworzeniu testów diagnozujących oraz analizie wyników nauczania. Bardzo przydatna, podczas tych zebrań, okazała się zwykła wymiana doświadczeń, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami lub metodami pracy. Poznawałem nowe i dzieliłem się swoimi pomysłami, dzięki czemu poprawiłem swoją technikę pracy oraz zmodyfikowałem sposoby nauczania.

Chcąc uatrakcyjnić ofertę edukacyjną szkoły oraz mocniej zindywidualizować pracę z uczniami prowadziłem i nadal prowadzę dodatkowe, nieodpłatne lekcje. Po analizie przeprowadzonych testów diagnozujących oraz bieżących wyników nauczania zorganizowałem dużą ilość takich zajęć jak:
• „Zajęcia wyrównawcze” – lekcje specjalnie zaplanowane i skierowane do uczniów, którzy mają problemy w nauce przez co osiągają słabe wyniki.;
• „Zajęcia dodatkowe, przygotowujące do konkursów i olimpiad” – lekcje przeznaczone dla uczniów, którzy wykazywali się wysokimi wynikami nauczania oraz mieli zapał by bardziej się rozwijać i angażować w różne przedsięwzięcia.
• „Zajęcia przygotowujące do matury z matematyki” – lekcje przeznaczone dla uczniów klas trzecich w celu lepszego przygotowania do egzaminu maturalnego.
Każdego roku w zależności od potrzeb uczniów oraz ilości oddziałów, w których uczyłem matematyki, przeznaczałem na te zajęcia od dwóch do czterech godzi tygodniowo. Były to spotkania cykliczne organizowane głównie po lekcjach, ale zdarzało się również, zwłaszcza dla uczniów klas maturalnych, że odbywały się one w czasie ferii zimowych.
Prowadziłem, także dodatkowe, płatne zajęcia edukacyjne w ramach miejskiego projektu „Matura. Klucz do sukcesu”. W roku szkolnym 2015/2016 była to jedna, a w 2016/2017 dwie lekcje tygodniowo, prowadzone w oparciu o własny program nauczania. Zajęcia miały na celu utrwalić wiedzę i lepiej przygotować uczniów do egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym.




Pracując na rzecz ucznia współpracowałem również z Samorządem Uczniowskim, Radą Rodziców i oczywiście Radą Pedagogiczną. Wychodząc naprzeciw potrzeb szkoły i uczniów brałem udział, organizowałem lub współorganizowałem różne projekty i uroczystości:
• odpowiadałem za przeprowadzenie uroczystego rozpoczęcia roku szkolnego 2016/2017;
• uczestniczyłem wraz z dyrekcją i delegacją uczniów w miejskich uroczystościach 76 rocznicy napaści hitlerowskiej na Polskę pod Pomnikiem Żołnierzy Września 1939r.;
• uczestniczyłem w pracach na rzecz promocji szkoły;
• koordynowałem i współorganizowałem Dni Otwarte w 2016 i 2017 roku;
• pomagałem w organizacji obchodów 25-lecia szkoły.
Poprzez różne projekty pozaszkolne aktywizowałem młodzież. Wspólnie z uczniami:
• brałem udział w akcji „Sprzątanie Świata” połączonej z ogniskiem integracyjnym na terenie WPN – rok szkolny 2015/2016;
• zorganizowałem jednodniową wycieczkę do Kowna– rok szkolny 2015/2016;
• zorganizowałem jednodniowy rajd rowerowy szlakami WPN dla chętnych uczniów klas pierwszych (częściowo szlakiem patrona szkoły Alfreda Lityńskiego) – rok szkolny 2015/2016;
• zorganizowałem dwudniowy biwak integracyjny w Majątku Giże– rok szkolny 2015/2016;
• współorganizowałem wycieczki do teatru i różnych muzeów w Warszawie – lata 2015-2017;
• zorganizowałem trzydniowy biwak rekreacyjno-sportowy w Gawrych Rudzie – rok szkolny 2016/2017;
• zorganizowałem kulig klasowy – rok szkolny 2016/2017.

Chcąc poszerzyć ofertę edukacyjną szkoły, przy współpracy z nauczycielami matematyki zrealizowałem w kwietniu 2016 roku, po raz pierwszy w naszej szkole, mój autorski projekt – „Dzień Matematyki”.
Impreza spodobała się zarówno uczniom jak i nauczycielom, przez co stała się uroczystością cykliczną i w roku obecnym organizowaliśmy ją już po raz trzeci.
Podczas takiej uroczystości uczniowie rywalizują klasami oraz indywidualnie w różnych konkurencjach związanych z matematyką.
Zapoczątkowałem także kilka szkolnych konkursów, mniej lub bardziej matematycznych, które opiszę dokładniej w następnych punktach sprawozdania.
Aby uatrakcyjnić organizowane konkursy i bardziej zachęcić uczniów do udziału w tych przedsięwzięciach, podjąłem długoterminową współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami. Firmy, które zgodziły się sponsorować szkolne zawody i projekty to: Cinema Lumiere, MKBowling oraz Bank BZWBK.
Dzięki tym instytucjom od 2016 roku pozyskiwałem: przenośne dyski (pendrive), power banki, słuchawki, gadżety reklamowe (bidony, breloczki, smycze, portfele itp.), bilety do kina oraz karnety na kręgle i bilard. Ogromną pomoc zaoferowała również Rada Rodziców, która co roku współfinansowała zakup biletów dla uczniów klasy, która zwycięży rywalizację podczas „Dnia Matematyki”

Jestem przekonany, że ilość czasu i pracy, poświęcona na doskonalenie własnego warsztatu, podejmowanie zróżnicowanych działań na rzecz rozwoju ucznia oraz angażowanie się w różne projekty i przedsięwzięcia, przyniosła wymierne efekty. Uczniowie poprawiają swoje wyniki nauczania, chętnie angażują się w różne akcje i przede wszystkim uatrakcyjniła się oferta dydaktyczno-wychowawcza szkoły.
Moje wysiłki zostały zauważone i docenione, kiedy to w roku 2016 otrzymałem „Nagrodę Dyrektora” za aktywne uczestnictwo z realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych.


2. Wykorzystywanie technologii informacyjnej

§ 8. ust. 2. pkt. 2
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komputerowej

Odkąd w roku 2005 rozpocząłem pracę jako nauczyciel matematyki, komputer i szeroko pojęta technologia informacyjna towarzyszy mi w wielu dziedzinach wykonywanych przeze mnie obowiązków pedagogicznych. Niemożliwym jest, pracowanie w obecnych czasach bez takich narzędzi.
Najczęściej korzystałem z oprogramowania typu Microsoft Office, przy pomocy którego wykonałem:
• dokumentację szkolną: plany wynikowe, plany rozwoju, sprawozdania, tabele excel do analizy testów i egzaminów, wykresy, diagramy itp.
• pomoce dydaktyczne: prezentacje multimedialne, karty pracy, testy, kartkówki itp.
• materiały promocyjne i informacyjne: plakaty do organizowanych konkursów, dyplomy, podziękowania, naklejki oraz ulotki.
Baza wszystkich materiałów jakie tworzyłem od kilku lat to już gigabajty elektronicznie zapisanych danych i dokumentów. Zbiór ten rokrocznie jest uzupełniany, modyfikowany i aktualizowany.
Komputer, tablet lub smartfon to obecnie elementy wyposażenia każdego nauczyciela. Przy pomocy tych urządzeń mogłem korzystać z zasobów Internetu. Dostęp do sieci wykorzystywałem przygotowując się do zajęć. Korzystałem z różnych portali matematycznych. Najczęściej zaglądałem do artykułów, ściągałem potrzebne dane oraz publikowałem własne materiały na stronach profesor.pl, nauczyciel.pl i scholaris.pl.
Na wyżej opisanych portalach zamieszczałem materiały takie jak: scenariusze lekcji, plany wynikowe, sprawozdania oraz inne pomoce dydaktyczne. Przerobionymi przeze mnie, na potrzeby dziennika elektronicznego, rozkładami materiału dzieliłem się udostępniając je również przez iDziennik.
Często korzystałem z zasobów wydawnictw edukacyjnych m.in.: uczę.pl, dlanauczyciela.pl, pazdro.pl i innych, głównie w celu wykorzystania zamieszczanych tam pomocy dydaktycznych.
Dzięki szybko rozwijającej się technologii informacyjnej i ciągle unowocześnianemu oprogramowaniu musiałem dostosowywać i modyfikować sposoby kontaktu z uczniami i rodzicami. Jednak obecnie najlepszą formą dotarcia do młodzieży jest posiadanie profilu na różnych portalach społecznościowych. Najchętniej korzystałem oraz nadal korzystam z facebooka (FB) i dzięki temu mam szybki kontakt z uczniami. Mogę, w każdej chwili o czymś przypomnieć, zlecić wykonanie jakiegoś zadania lub przekazać inne informacje.
Natomiast do łączności z rodzicami najczęściej korzystałem z poczty elektronicznej. Kontaktowałem się również przez iDziennik lub rozmawiałem telefonicznie.
Przez krótki czas korzystałem z platformy moodle, na której oprócz prezentacji, filmów i treści zamieszczałem przygotowane przez siebie testy online. Jednak, ze względu na łatwość w dostępie i atrakcyjność innych form komunikowania się z uczniami i na ich prośbę, kontynuuję pracę na wcześniej opisanych portalach i stronach.
Jako wychowawca często zamieszczałem na szkolnym koncie FB fotorelacje i opisy różnych wyjazdów i uroczystości, które współorganizuję. Były to wcześniej wspomniane: biwaki, kulig i wycieczki.
Byłem również odpowiedzialny za publikowanie na szkolnej stronie FB wszystkich wydarzeń związanych z pracą zespołu matematycznego. Często przygotowywałem prostą oprawę graficzną (plakat lub obrazek) oraz opis zdarzenia w celu zareklamowania konkursów i zabaw matematycznych, a po rozstrzygnięciu zamieszczałem sprawozdanie i zdjęcia z tych imprez.
Nie mam trudności z wykorzystywaniem nowości technologicznych w swojej pracy. Dodatkowym ułatwieniem jest ukończenie przeze mnie w 2010 roku studiów podyplomowych właśnie na kierunku „Technologia informacyjna”.
Obecnie nie mogę wyobrazić sobie pracy bez komputera i Internetu. Staram się też na bieżąco poznawać nowe oprogramowanie, aplikacje i portale, tak aby jak najlepiej dotrzeć do uczniów i uatrakcyjnić im pracę na lekcjach.
3. Dzielenie się wiedzą

§ 8. ust. 2. pkt. 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia

W wielu swoich działaniach starałem się współpracować z różnymi osobami. Wielokrotnie wspólnie z nauczycielami innych przedmiotów, podejmowałem różne przedsięwzięcia, i tak np.:
polonistkę prosiłem o pomoc w doborze spektaklu w teatrze podczas wycieczki do Warszawy, z nauczycielem historii konsultowałem jakie atrakcje muzealne można zaoferować uczniom klas o różnych profilach i zainteresowaniach, a nauczycielkę wychowania fizycznego zachęciłem do zaplanowania atrakcji sportowo-rekreacyjnych podczas moich biwaków.
Starałem się odwdzięczać za ich pomoc jeżdżąc często na wycieczki jako opiekun oraz służąc radą i pomysłem.
Współpracowałem z nauczycielami bloku matematyczno-przyrodniczego podczas organizowania „Dnia Przyrody” – imprezy dla uczniów szkół gimnazjalnych w ramach promowania nauk przyrodniczych i promocji szkoły.
Współpracę w ramach tego zespołu kontynuuję również podczas organizacji corocznego „Dnia Matematyki”.

Aktywnie uczestniczyłem w pracach zespołu nauczycieli matematyki. W okresie stażu wielokrotnie organizowaliśmy zebrania, na których:
• ustalaliśmy plany pracy;
• przyjmowaliśmy wnioski do dalszej pracy po analizie matur oraz testu diagnozującego w klasach pierwszych;
• ustalaliśmy terminy konkursów oraz tworzyliśmy do nich scenariusze i regulaminy;
• wspomagaliśmy się wzajemnie radami dotyczącymi różnych sposobów/metod wprowadzania tematów z podstawy programowej z matematyki;
• planowaliśmy zadania związane z bieżącą pracą szkoły.
W ramach tych spotkań chętnie dzieliłem się nowo nabytą wiedzą i umiejętnościami. Omawiałem szkolenia (opisane w pkt.1 sprawozdania) dotyczące: oceniania kształtującego, nowych trendów w matematyce, projektowania ciekawych lekcji oraz korzystania z kalkulatora graficznego. Dodatkowo dla nauczycieli, którzy nie mogli uczestniczyć w tych kursach przekazałem materiały, ciekawostki i pomoce dydaktyczne.
Przez moje zaangażowanie w pracę zespołu, realizowanie różnych projektów oraz dzięki wielu nowym pomysłom na promowanie nauk matematycznych zostałem doceniony przez koleżanki z zespołu i od września 2016 roku pełnię funkcję przewodniczącego tego zespołu matematycznego.
Nabywając z czasem coraz więcej doświadczenia i umiejętności w pracy z uczniem postanowiłem podzielić się swoimi pomysłami i metodami z szerszym gronem nauczycieli. W tym celu zorganizowałem zajęcia otwarte.
W marcu 2018 roku zaprosiłem nauczycieli z naszej szkoły oraz innych suwalskich szkół średnich do uczestniczenia w nietypowych zajęciach – „Dniu Matematyki”. Bardzo chciałem aby inni nauczyciele zobaczyli, ocenili i być może wykorzystali w swojej pracy nietypowe sposoby promowania nauk matematycznych. Podczas tych zajęć uczniowie rywalizowali w konkurencjach związanych z matematyką. Rozwiązywali rebusy, krzyżówki, grali w gry logiczne, układali tangramy, puzzle, odczytywali szyfry oraz rozwiązywali typowe testy matematyczne. Osoby, które obserwowały te zmagania wyraziły bardzo pozytywną opinię na ich temat. Wszyscy uznali, że jeden dzień w roku szkolnym poświęcony na to, żeby młodzież dotknęła matematyki nie tylko poprzez zbiór zadań, zeszyt i tablicę jest bardzo trafnym pomysłem.
Kolejną lekcję otwartą, przeprowadziłem w maju 2018 roku. Były to typowe zajęcia, oczywiście z elementami oceniania kształtującego, wykorzystaniem technologii informacyjnej i różnymi metodami aktywizującymi. Temat „Matematyka w życiu codziennym” to chęć sprowokowania uczniów do odpowiedzi na najczęściej zadawane przez nich pytanie: do czego przyda mi się w życiu znajomość sinusów, cosinusów albo wzorów skróconego mnożenia? Młodzież podczas tej lekcji samodzielnie szukała przykładów wykorzystania różnych umiejętności matematycznych w życiu codziennym oraz takich aspektów życia, w których zdolności matematyczne nie są potrzebne. Młodzież rozwiązała także niebanalne zadania, które pokazały, że znajomości podstaw matematyki jest niezbędna w różnych dziedzinach życia.
Przygotowując tę lekcję byłem przekonany, że taka tematyka zajęć jest potrzebna, jednak zastanawiałem się jaka będzie opinia innych nauczycieli. Po zakończonej lekcji moje wątpliwości zostały rozwiane, gdyż uczniowie i nauczyciele pozytywnie ocenili ich treść i przebieg.
Potrzeba zrozumienia przez uczniów dlaczego uczą się akurat takich rzeczy, moim zdaniem, jest niezbędna aby bardziej zmotywować ich do dalszej pracy.

Wymiana doświadczeń cały czas wpływała pozytywnie na mój rozwój zawodowy. Każda rada czy sugestia sprawiały, że stawałem się coraz lepszym nauczycielem.
W okresie stażu trzykrotnie moja praca była obserwowana i oceniana przez Dyrektora szkoły. Obserwacji podlegały nie tylko lekcje otwarte ale również matematyki, fizyki i godziny z wychowawcą. Omawiając sposoby prowadzenia tych zajęć oraz wykorzystane metody pracy bardzo poważnie traktowałem wszystkie uwagi i zalecenia. Poprzez dokonanie samooceny poznawałem swoje mocne i słabe strony, co pozwoliło na modyfikację moich metod i zachowań.




4. Działania edukacyjne i wychowawcze.

§ 8. ust. 2. pkt. 4a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich

Współpraca z rodzicami to nieodzowny element procesu edukacyjnego.
W swojej pracy starałem się utrzymywać częste i dobre kontakty z opiekunami swoich uczniów.
Oprócz terminowych zebrań klasowych wynikających z planu pracy szkoły organizowałem indywidualne spotkania z poszczególnymi rodzicami.
Podczas wszystkich spotkań starałem się ustalać sposoby współpracy w rozwiązywaniu wszelkich problemów wychowawczych i dydaktycznych. Najczęściej poruszane i rozwiązane problemy dotyczyły: ilości opuszczonych godzin bez usprawiedliwienia, niestosownego zachowania oraz problemów w nauce.
W każdym przypadku przeprowadzałem rozmowy wychowawcze z uczniami, którzy nie przestrzegali podstawowych zasad obowiązujących w naszej szkole. Przekazywałem również informacje rodzicom, w jaki sposób mogliby wpłynąć na swoje dziecko aby ich szkolna sytuacja uległa poprawie.
W celu zmniejszenia liczby złych nawyków, oprócz zaplanowanych tematów wynikających z realizacji programu profilaktycznego i wychowawczego, wprowadzałem dodatkowe treści. Podczas godzin wychowawczych omawiałem z uczniami ich indywidualne wyniki oraz dyskutowaliśmy, co można zrobić, aby je poprawić. Debatowaliśmy nad różnymi sposobami nauki i radzenia ze stresem oraz podstawami savoir-vivre’u.
Za sukces uważam fakt, że pełniąc funkcję wychowawcy w tej szkole ani razu nie musiałem stosować żadnych kar statutowych.
Nigdy nie pozostaję obojętny na potrzeby uczniów. Często młodzież lub ich rodzice zgłaszali się z prośbą o pomoc w sprawie wyników nauczania.
Jeśli dotyczyło to innych przedmiotów, to udało mi się w kilu przypadkach przekonać nauczycieli aby trochę więcej czasu poświęcili uczniowi i dali mu szansę poprawy.
Wszyscy moi uczniowie mieli możliwość skorzystania z ponadprogramowych lekcji. Uczniowie, którzy mieli słabe oceny po pierwszym semestrze roku szkolnego mogli skorzystać z zajęć wyrównawczych (klasy I i II) albo z zajęć przygotowujących do egzaminu maturalnego (klasy III) organizowanych również w czasie ferii zimowych.
Oczywiście poza zajęciami wyrównawczymi pracowałem też z uczniami zdolnymi, przygotowując ich do różnych konkursów. Pod moim okiem uczniowie startowali m.in. w: Olimpiadzie Statystycznej, Olimpiadzie Wiedzy Technicznej oraz licznych konkursach.
Podejmowane przeze mnie działania nie były organizowane spontanicznie. Do wszystkich zajęć opracowywałem dokładny plan działania, dostosowując wymagania do potrzeb ucznia. Prowadząc lekcje starałem się różnymi sposobami motywować uczniów, stwarzałem pozytywną atmosferę sprzyjającą nauce i mocno podkreślałem te działania, w których uczeń dobrze sobie radził. Wykonując swoje obowiązki zarówno na lekcjach wynikających z planu, jak i tych prowadzonych dodatkowo, stosuję metody aktywizujące. Poza lekcjami w postaci wykładu moi uczniowie często pracują metodą projektu, angażują się również podczas „burzy mózgów” albo czasem impresyjnie wymieniając poglądy podczas debat.
W okresie stażu prowadziłem jeszcze inne zajęcia, które wymagały przygotowania odpowiedniego planu.
Przygotowałem program nauczania do zajęć „Matematyka w zastosowaniach”, które prowadziłem w roku szkolnym 2015/2016.
Opracowałem plan wynikowy do fakultetów „Matura. Klucz do sukcesu.”
Modyfikowałem rozkłady materiału do nauczania indywidualnego oraz wszystkich dodatkowych zajęć edukacyjnych

Dzięki tym wszystkim działaniom i staraniom, kierowanym na potrzeby rozwoju młodzieży, uczniowie poprawili swoje wyniki i zachowanie. Chętnie uczestniczyli w moich zajęciach, lepiej rozumieli i przyswajają przekazywane informacje, co wpłynęło na pozytywne wyniki egzaminów maturalnych w moich klasach.
Widząc taką poprawę, nadal staram się rozwijać, aby moje zajęcia były coraz bardziej atrakcyjne.



5. Wykonywanie zadań egzaminatora

§ 8 ust. 2 pkt 4 b
Wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy

Chcąc wzbogacić swój warsztat pracy o dodatkowe umiejętności w 2014 roku złożyłem do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży dokumenty, w celu przejścia kursu na egzaminatora maturalnego. Takie szkolenie zostało zorganizowane w 2016 roku.
Podczas wykładów i warsztatów nauczyłem się metod prawidłowego oceniania zadań otwartych z matematyki na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Od 2017 roku jestem czynnym zawodowo egzaminatorem maturalnym. Od tego czasu byłem powoływany do zespołu sprawdzającego zadania maturalne z matematyki.
W tym roku pracowałem po raz drugi w takie komisji.
Wykonywanie obowiązków egzaminatora w sposób bezpośredni przenosi się na pracę w szkole. Dzięki zdobytej wiedzy i doświadczeniu łatwiej jest mi oceniać prace moich uczniów, przygotować im odpowiednia zadania, testy i sprawdziany.

Mam nadzieję, że w przyszłych latach nadal będę brał udział w pracach komisji egzaminacyjnej, doskonalił metody sprawdzania, a ocenianie sprawdzianów stanie się bardziej czytelne dla uczniów.




6. Poszerzenie zakresu działań szkoły

§ 8. ust. 2. pkt. 4c
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych

Pierwszy rok pracy w Zespole Szkół nr 1 w Suwałkach, to czas który poświęciłem na poznanie obowiązujących tam zwyczajów, tradycji i zasad.
Nabrałem wprawy w pracy ze starszą młodzieżą oraz dostosowałem do odpowiednich wymogów i standardów. W tym samym okresie obserwowałem i diagnozowałem obszary funkcjonowania szkoły, w których mógłbym wspomóc lub poszerzyć jej ofertę edukacyjną.
Zaplanowałem, że zaangażuję się i zachęcę młodzież do udziału w różnych przedsięwzięciach i projektach. Podejmowałem działania mające na celu poszerzenie oferty edukacyjno-wychowawczej szkoły oraz jej promowanie w środowisku lokalnym.

Realizując zaplanowane działania (część z nich została już opisana w pkt.1 sprawozdania):
• uczestniczyłem z młodzieżą we wszystkich uroczystościach szkolnych (m.in.: Inauguracja Miejska Rozpoczęcia Roku Szkolnego, 25-lecie szkoły, Dzień Nauczyciela, uroczyste apele świąteczne itp.);
• przygotowywałem wspólnie z uczniami imprezy szkolne (rozpoczęcie roku szkolnego, Dzień Trzeciego, Dni Otwarte itp.;
• zorganizowałem wycieczki, biwaki klasowe, kulig;
• organizowałem wyjazdy integracyjne, ogniska, rajd rowerowy;
• uczestniczyłem i organizowałem wyjścia do kina;
• angażowałem się w promocję szkoły,
• pracowałem w Komisjach Rekrutacyjnych.

Kolejnym celem jaki chciałem osiągnąć, w ramach uatrakcyjnienia oferty edukacyjnej szkoły, było to, aby przedmiot którego uczę – matematyka – przestał być dla uczniów „przerażającą lekcją”.
Organizowałem takie projekty, aby matematyka była bardziej przystępna, lepiej rozumiana, zauważalna w wielu dziedzinach życia i przez to może nawet lubiana.
Dążyłem do tego realizując następujące działania:
• przeprowadzałem we wszystkich klasa I test diagnozujące, a po analizie wyników organizowałem dla poszczególnych grup dodatkowe zajęcia;
• wspólnie z nauczycielami i uczniami naszej szkoły zorganizowaliśmy „Dzień Przyrody”;
• zapoczątkowałem cykliczną imprezę matematyczną „Dzień Matematyki”;
• Przygotowywałem uczniów i zachęcałem do startu w różnych konkursach i olimpiadach:
- Olimpiada Wiedzy technicznej;
- Olimpiada Statystyczna,
- konkursy: Matematyka Stosowana, Europejski Konkurs Statystyczny, Matematyka Pogranicza, i kilka konkursów internetowych organizowanych przez wydawnictwa i instytucje edukacyjne
• zorganizowałem projekt „III LO. Liczy się” (był to matematyczny efekt świetlny na ścianie budynku szkoły) dzięki, któremu moi uczniowie zajęli odpowiednio I i II miejsce w konkursach „Królowa nauk mieszka w Suwałkach” i „Matematyka w obiektywie”
• organizowałem wewnątrzszkolne konkursy, które łączyły elementy matematyki z innymi dziedzinami życia:
- „Wielkanocna Kartka Matematyczna”;
- „π-omysł. Czyli, jak zmaterializować liczbę π”;
- „Matematyczna Kartka Świąteczna”;
- „Matematyczna Ozdoba Choinkowa”;
- konkursy i quizy podczas „Dni Matematyki”

Dzięki podejmowanym działaniom moi uczniowie nabrali więcej pewności siebie podczas realizacji różnych zadań. Chętnie angażowali się w organizację uroczystości szkolnych, sami inicjowali różne projekty i mieli większy zapał do pracy.
Jestem przekonany, że te wszystkie zrealizowane zadania również miały pozytywny wpływ na postrzeganie naszej szkoły w środowisku lokalnym.
Każdego roku coraz większa ilość uczniów kontynuuje naukę właśnie w III LO.





7. Wykonywanie zadań na rzecz oświaty.

§ 8. ust. 2. pkt. 4e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami

Kontakt z młodzieżą wymaga od nauczyciela nie tylko merytorycznego przygotowania do zajęć. Nauczyciel-pedagog nie raz musi wykazać się wiedzą z zakresu bezpieczeństwa, profilaktyki oraz psychologii.
W tej płaszczyźnie starałem się współpracować z odpowiednimi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz młodzieży.
Pochwalić się mogę bardzo dobrą współpracą z Pedagogiem Szkolnym. Dzięki temu miałem na bieżąco wsparcie w wykonywaniu obowiązków wychowawcy. Uaktualniałem wiedzę z zakresu pedagogiki, ale przede wszystkim korzystałem z konsultacji przygotowując tematy do lekcji wychowawczych.
Ponieważ uczniowie nie zawsze chcieli lub mogli poruszyć ze mną niektóre tematy współpraca z pedagogiem była niezbędna w procesie wychowawczym. Organizowałem i umożliwiałem swoim wychowankom spotkania z pedagogiem lub psychologiem. Moi uczniowie mieli zorganizowane warsztaty związane z programem profilaktycznym szkoły oraz rozwiązywali testy z doradztwa zawodowego w celu lepszego zaplanowania swojej ścieżki życiowej.
W ramach współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną na terenie szkoły odbywały się spotkania z osobami, dzięki którym mogłem lepiej zinterpretować opinie dotyczące konkretnych uczniów, a następnie dostosować odpowiednie wymagania. Takie szkolenia organizował pedagog szkolny lub odbywały się one w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli podczas rad pedagogicznych. Opinie poradni analizowałem również z innymi nauczycielami podczas spotkań zespołów oddziałowych i przedmiotowych.
Szkoła współpracuje także z Komendą Miejską Policji w Suwałkach. Brałem udział w spotkaniach z przedstawicielami Policji. Były to głównie warsztaty i szkolenia dotyczące obecnych zagrożeń: dopalacze, przemoc w sieci i terroryzm.
Starałem się również angażować uczniów w różne akcje charytatywne.
Młodzież i ich rodzice, z mojej inicjatywy, współtworzyli w roku 2016 Szlachetną Paczkę dla uczennicy z naszej szkoły, która znalazła się w bardzo trudnej sytuacji materialnej i życiowej.
Część moich uczniów angażowała się w akcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz w zbiórki żywności w ramach szkolnego koła „Caritas”.
Wspólnie z całą społecznością szkolną zaangażowałem się w zbiórkę pieniędzy dla potrzebującej rodziny z okolic Suwałk oraz zbiórkę potrzebnych artykułów dla ofiar nawałnic w 2017 roku.
Wszystkie akcje i podjęte działania rozwinęły w uczniach, i we mnie, uczucie empatii, współczucia i tolerancji.
W ramach godzin z wychowawcą starałem się również utrwalać tradycje społeczne organizując „Wigilie Klasowe” czy „Dzień Kobiet”. Biorąc udział w różnych uroczystościach szkolnych („Dzień Niepodległości”, rocznice związane z wybuchem i zakończeniem II Wojny Światowej) pielęgnowałem w uczniach postawy patriotyczne.

Współpraca z różnymi instytucjami i organizacjami pomogła mi zrozumieć różne sytuacje, w których znaleźli się moi uczniowie. Poznałem metody wspomagania młodzieży w trudnych chwilach oraz nauczyłem się lepiej rozwiązywać problemy wychowawcze.




8. Rozpoznawanie i rozwiazywanie problemów wychowawczych.

§ 8. ust. 2. pkt. 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

Od początku mojej kariery zawodowej, kontakt z uczniem wymagał ode mnie odpowiedniego przygotowania i podejścia. Starałem się każdego z nich poznać jak najlepiej oraz traktować podmiotowo.
Początek każdego roku szkolnego w Zespole Szkół nr 1 w Suwałkach to dla mnie diagnoza nowoprzybyłych uczniów.
W klasach, w których uczę matematyki jest to „Test na dobry początek”. Analiza jego wyników każdego roku pozwalała mi lepiej zaplanować pracę z daną grupą. Na tej podstawie ustalałem, które osoby będą wymagały dodatkowego wsparcia oraz identyfikowałem uczniów, których zdolności matematyczne wykraczały ponadprzeciętną.
Dla uczniów, którzy mieli zaległości lub bieżące problemy w uczeniu się organizowałem „zajęcia wyrównawcze” (opisane w pkt.1) oraz tzw. „konsultacje indywidualne”, czyli możliwość omówienia niezrozumiałego zagadnienia podczas przerwy lub w innym wspólnie ustalonym terminie.
Uczniowie wyróżniający się na lekcjach matematyki korzystali ze spotkań rozszerzających treści podstawy programowej z matematyki.
Od września 2015 roku zacząłem pełnić również rolę wychowawcy. Oprócz poznania młodzieży pod kątem zdolności matematycznych, przeprowadziłem ankiety, dzięki którym dowiedziałem się o sytuacji rodzinnej swoich uczniów, ich zainteresowaniach i talentach.
Starałem się jak najszybciej diagnozować wszelkie problemy wychowawcze i pedagogiczne. Przez cały czas utrzymywałem kontakt z rodzicami. Poza planowymi zebraniami wynikającymi z planu pracy szkoły często spotykałem się z rodzicami indywidualnie lub w razie potrzeby w mniejszych grupach. Zebrania dotyczyły przeważnie wyników nauczania, frekwencji i zachowania uczniów albo były zwoływane na potrzeby organizacyjne jakiegoś wyjazdu, biwaku lub Studniówki.
Dużą pomoc w rozwiązywaniu problemów, nie tylko wychowawczych, zorganizowałem swoim uczniom współpracując z Radą Rodziców. Dzięki temu, dwoje moich uczniów, których rodziny miały problemy finansowe, otrzymało dofinansowanie do wycieczek klasowych.
Także dzięki pomocy rodziców, kiedy to moja uczennica, po śmierci matki, znalazła się w bardzo trudnej sytuacji życiowej, współorganizowałem jej pomoc materialną i finansową. Przeprowadziłem również cykl dodatkowe zajęcia z matematyki, w celu zlikwidowania zaległości wynikających z długiej nieobecności uczennicy w szkole
W latach 2015 – 2018 prowadziłem zajęcia w formie nauczania indywidualnego dla trojga uczniów naszej szkoły. W każdej takiej sytuacji dostosowywałem program nauczania oraz metody prowadzenia zajęć. Analizowałem ich sytuację, predyspozycje, dysfunkcje i choroby, co pozwoliło mi bardziej zindywidualizować pracę z tymi osobami.

Diagnozowanie problemów wychowawczych i dydaktycznych, szybkie dostosowanie się do sytuacji uczniów, zaplanowanie działań oraz zorganizowanie odpowiedniej pomocy przyniosło pozytywne efekty.
Zdecydowana większość osób, które skorzystały z różnej formy pomocy, jaką im zaoferowałem, poprawiły swoje wyniki nauczania albo zaczęły pewniej funkcjonować w społeczności szkolnej.



Przeanalizowanie i opisanie wszystkich działań jakie przez kilka lata wykonywałem w III Liceum Ogólnokształcącym w Suwałkach nie należało do najłatwiejszych czynności.
Pomimo prowadzenia notatek, zapisów w dziennikach lekcyjnych, kopiach dyplomów i rocznych sprawozdaniach, ze względu na dużą ilość różnych zadań, na pewno zdarzyło mi się pominąć jakieś czynności.
Odnosząc się jednak do mojego „Planu rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego” jaki postawiłem sobie trzy lata temu, mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że zaplanowane w nim zadania zrealizowałem w 100%.
Postawione przeze mnie cele zostały osiągnięte.
Mój warsztat pracy, doświadczenie zawodowe, nowe umiejętności i wiedza podniosły efektywność wszystkich realizowanych przeze mnie działań dydaktyczno-wychowawczych.
Jestem przekonany, że przełoży się to nie tylko na zdobycie przeze mnie kolejnego stopnia awansu zawodowego ale przede wszystkim na poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły oraz polepszenie wyników nauczania moich uczniów.

Większość opisanych w sprawozdaniu zadań jest udokumentowana w postaci:
• wpisów w dziennikach lekcyjnych;
• zapisów w sprawozdaniach z prac zespołu nauczycieli;
• zapisów w rocznych sprawozdaniach z pracy nauczyciela;
• protokółach ze spotkań zespołów oddziałowych;
• protokółach z obrad Rady Pedagogicznej;
• kserokopii zaświadczeń o ukończonych kursach szkoleniach i warsztatach;
• publikacji zdjęć, materiałów i informacji na stronie szkoły, portalach edukacyjnych i szkolnym facebooku.
Inne nieudokumentowane czynności, które prezentowałem w sprawozdaniu potwierdzam odręcznym podpisem.




Wojciech Makowski
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.